بهترین نکته ها را درباره آبکاری طلا بدانید

آبکاری طلا در سطوح مختلف کیفیت وجود دارد که عمدتاً به ضخامت و خلوص پوشش طلا، فلز پایه مورد استفاده برای قطعه و کیفیت ساخت بستگی دارد. پس از آبکاری، تشخیص طلای واقعی از جواهرات روکش شده با طلا، تنها با نگاه کردن به آن، تقریبا غیرممکن است.مانند همه چیز، انتخاب جواهرات با روکش طلا اشکالاتی دارد. کدر شدن، محو شدن و آبکاری مجدد مسائل رایجی است که با آن مواجه خواهید شد.ما در این راهنما، بهترین نکته ها را که باید قبل از خرید در مورد آبکاری طلا بدانید، بیان می کنیم.

آبکاری طلا چیست؟

آبکاری طلا فرآیندی است که در آن لایه نازکی از طلا به فلز پایه چسبانده می شود. آبکاری در دنیای جواهرات بسیار رایج است و طلا و رودیوم دو نوع محبوب هستند. این فرآیند توسط یک شیمیدان ایتالیایی به نام لوئیجی بروگناتلی در سال ۱۸۰۵ اختراع شد، اولین کسی که یک روکش نازک از طلا را روی نقره پوشاند.

آبکاری طلا معمولاً برای جواهرات روی لباس یا تقلید از قطعات گران‌تر استفاده می‌شود. تشخیص قطعات گران قیمت جواهرات طلا از تقلیدهای ارزان قیمت روکش طلا تقریباً غیرممکن است.

فرآیند آبکاری طلا چگونه است؟

آبکاری جواهرات با طلا فرآیندی آسان است اما به چندین مرحله نیاز دارد. زیورآلات ابتدا باید کاملا تمیز شده و از همه آلاینده ها پاک شود. این بسیار مهم است زیرا کثیفی و روغن روی فلز پایه از چسبندگی صحیح لایه طلا جلوگیری می کند. تمیز کردن با بخار، تمیز کردن اولتراسونیک و الکتروکلینینگ برخی از روش‌های تمیز کردن فلز پایه به منظور ایجاد بهترین نتیجه هستند.

در مرحله بعد، یک لایه نازک از نیکل با کیفیت بالا بر روی فلز پایه آبکاری می شود. این برای محافظت از لایه طلا در برابر هر گونه ضربه توسط فلز پایه است. همانطور که در زیر بحث خواهیم کرد، این فلزات تمایل دارند به داخل لایه طلا نفوذ کنند. لایه نیکل همچنین فلز پایه را از آلودگی مایع طلا در ظروف مورد استفاده برای فرآیند آبکاری محافظت می کند.

برای لایه نهایی، جواهرات در ظروف طلا فرو می‌روند و از یک بار الکتریکی مثبت برای ذوب طلا روی فلز پایه استفاده می‌شود. هنگامی که ضخامت آبکاری طلا به میزان رضایت حاصل شد، جواهرات برای خشک شدن آویزان می شوند. اگر می‌خواهید فرآیند آبکاری طلا را در عمل ببینید، این ویدیوی جامع را ببینید.

 ماندگاری آبکاری طلا چقدر است؟

چه فلزاتی را می توان طلاکاری کرد؟

آبکاری طلا را می توان روی اکثر فلزات مانند نیکل، برنج، فولاد ضد زنگ، نقره و مس انجام داد. فلزات صنعتی مدرن مانند تنگستن و تیتانیوم نیز اغلب روکش طلا می شوند. از این میان نقره و مس بیشترین استفاده را دارند.

ضخامت روکش طلا چقدر باید باشد؟

ضخامت آبکاری طلا می تواند بین ۱۷/۲ تا ۵/۲ میکرون باشد.

آبکاری با ضخامت حدود ۰٫۱۷ را طلا آبکاری یا طلا شستشو / فلاش می گویند. این یک لایه بسیار نازک است (حدود ۰٫۰۵٪ از طلا) و فقط برای جواهراتی توصیه می شود که از سایش و پارگی سنگین محافظت می شوند، مانند آویزها و گوشواره ها. این ضخامت آبکاری به سرعت از بین می رود.

ضخامت ایده آل برای آبکاری طلا در حدود ۰٫۵ تا ۱٫۰ میکرون است. اگرچه این ممکن است مانند یک لایه نازک به نظر برسد، اما حتی برای جواهراتی که در معرض سایش خشن هستند، مانند حلقه ها و دستبندها، کافی است.

آبکاری در حدود علامت ۲٫۵ میکرون کاملاً ضخیم است و به عنوان روکش طلای سنگین شناخته می شود. با این حال، حتی این مقدار از آبکاری طلا هنوز از نظر ارزش بسیار نازک است و مزیت اصلی این است که آبکاری زمانی که ضخیم‌تر است، دوام بیشتری دارد.

پیشنهاد می کنیم مقالهکریستال چیست و چه تفاوتی با الماس دارد؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

آیا زیورآلات آبکاری شده ارزشی دارد؟

از آنجایی که روکش طلا روی بیشتر جواهرات بسیار نازک است، بازیابی هر یک از طلاها دشوار است. برای پالایشگاه های طلا، اغلب تلاش برای استخراج طلا از جواهرات آبکاری شده ارزش ندارد و حاشیه سود بسیار پایین است.جواهرات با روکش طلا از طلای واقعی استفاده می کنند اما چندان ارزشمند نیستند.

همانطور که در بالا ذکر کردم، طلای واقعی در قطعات روکش طلا بسیار کم است. درست است که هر چه کاراتاژ بالاتر باشد، طلای واقعی بیشتری در قطعه وجود دارد. با این حال، این مقدار هنوز در مجموع به مقدار ناچیز طلا می رسد و ارزش زیادی به قطعه نمی افزاید. آبکاری طلا اغلب ارزش فروش مجدد کمی دارد و نباید به لحاظ پولی در نظر گرفته شود. پر از طلا از نظر محتوای واقعی طلا گزینه بسیار بهتری است.

آیا روکش طلا کمرنگ و کدر می شود؟

روکش طلا می تواند به مرور زمان محو و کدر شود و درخشندگی اولیه خود را از دست بدهد. این امر رایج است و صرف نظر از کیفیت قطعه ممکن است اتفاق بیفتد. با این حال، بسیاری از مردم تعجب می کنند که چرا جواهرات با روکش طلا کدر می شوند. از این گذشته، آیا طلا یک فلز بی اثر نیست که زنگ نمی زند یا خورده نمی شود؟

مشکل اغلب مربوط به خود آبکاری نیست، بلکه مربوط به فلز پایه است که مستعد خوردگی و اکسید شدن است. با گذشت زمان، مولکول های فلز پایه در نهایت به لایه طلا منتقل می شوند و ظاهر آن را تحت تاثیر قرار می دهند. اگر روکش طلا بسیار نازک باشد، رنگ آن تغییر می کند و به سرعت کدر می شود.

همانطور که در بالا ذکر شد، اگر جواهرات ابتدا با نیکل روکش شده باشند، می توان از این کدر شدن جلوگیری کرد، که از تاثیرگذاری فلزات پایه بر ظاهر طلا جلوگیری می کند. اگر این کار در طول فرآیند آبکاری انجام شود، بعید است طلا کدر شود یا روی آن ظاهر شود.

 ماندگاری آبکاری طلا چقدر است؟

قرار است آبکاری طلا دائمی باشد، اما مانند همه انواع آبکاری، به خوبی با نوردهی خشن مقابله نمی کند. روکش طلا به مرور زمان فرسوده می شود و می تواند پوسته پوسته شود و فلز پایه زیر آن نمایان شود. همچنین درخشندگی خود را از دست می دهد و با گذشت زمان محو می شود. به طور کلی آبکاری با مراقبت مناسب می تواند تا دو سال دوام بیاورد.

بهترین راه برای مقابله با قطعات لکه دار این است که قطعه را در صورت نیاز دوباره روکش کنید. اینکه هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید بستگی به ضخامت آبکاری، کیفیت قطعه، رنگ فلز پایه و میزان سایش و پارگی قطعه دارد.

چگونه از جواهرات روکش طلا مراقبت کنم؟

با مراقبت مناسب از زیورآلات روکش طلا می توانید عمر آن را افزایش داده و درخشان و زیبا نگه دارید. در اینجا چند مرحله وجود دارد که باید انجام دهید:

۱-جواهرات با روکش طلا را از مواد شیمیایی، روغن و لوازم آرایش دور نگه دارید. این ایده خوبی است که همیشه بعد از آرایش، اسپری مو و عطر، جواهرات آبکاری شده خود را در آخر استفاده کنید . هنگام انجام کارهای خانه، جواهرات با روکش طلا را بردارید زیرا مواد شیمیایی موجود در صابون ها، مواد شوینده و پاک کننده ها می توانند روی آبکاری تاثیر بگذارند.

۲-این ایده خوبی است که هنگام دست زدن به جواهرات با روکش طلا، دست های خود را تمیز نگه دارید، بنابراین سعی کنید قبل از پوشیدن و درآوردن جواهرات، آنها را بشویید.

۳-جواهرات روکش طلا را در معرض آب کلردار یا نمک قرار ندهید. این به این معنی است که قبل از شنا در استخر، جکوزی یا دریا، جواهرات را بردارید.

۴-از مسواک زدن یا مالیدن جواهرات آبکاری شده خودداری کنید، زیرا باعث پوسته پوسته شدن آن می شود و فلز زیر را در معرض دید قرار می دهد.

۵-جواهرات روکش طلا را از ساییدگی و اصطکاک دور نگه دارید زیرا باعث می شود که قطعه به سرعت فرسوده شود و پوسته پوسته شود. این زمانی اتفاق می افتد که جواهرات با روکش طلا را لایه لایه کنید و آنها به یکدیگر ساییده شوند. بهتر است جواهرات را به تنهایی بپوشید.

 چگونه بفهمم جواهراتم روکش طلا هستند؟

جواهر شما باید نشان دهد که طلا آبکاری شده است. با این حال، در اینجا چند راه برای شناسایی خودتان وجود دارد:

جواهرات روکش طلا اغلب بسیار مقرون به صرفه هستند .
به دنبال یک نشانه باشید. رایج ترین تمبرهای مورد استفاده برای جواهرات روکش طلا عبارتند از:

GP – روکش طلا

GEP – آبکاری طلا

HGE – ورق الکتریکی طلای سنگین

HGP – ورق طلای سنگین

با این حال، هیچ قانون سخت و سریعی وجود ندارد که جواهرات روکش طلا باید مهر شوند. شما قطعات زیادی را پیدا خواهید کرد که هیچ علامت مشخصی ندارند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.