انسولین چیست؟و نحوه مصرف انسولین بدون سرنگ چگونه است؟

انسولین چیست؟ انسولین هورمونی است که در لوزالمعده، غده ای که در پشت معده قرار دارد، ساخته می شود. انسولین به بدن شما اجازه می دهد تا از گلوکز برای انرژی استفاده کند. گلوکز نوعی قند است که در بسیاری از کربوهیدرات ها یافت می شود.بدن گلوکز را به صورت زیر پردازش می کند:

بعد از یک وعده غذایی یا میان وعده، کربوهیدرات ها در دستگاه گوارش شما تجزیه شده و به گلوکز تبدیل می شوند.
آن گلوکز سپس از طریق پوشش روده کوچک به جریان خون شما جذب می شود.

هنگامی که گلوکز وارد جریان خون شما می شود، انسولین به سلول های بدن شما سیگنال می دهد تا قند را جذب کرده و از آن برای انرژی استفاده کنند.
انسولین همچنین به تعادل سطح گلوکز خون شما کمک می کند. هنگامی که گلوکز بیش از حد در جریان خون شما وجود دارد، انسولین به بدن شما می گوید که باقی مانده گلوکز را در کبد ذخیره کند. تا زمانی که سطح گلوکز خون شما کاهش نیابد، گلوکز ذخیره شده آزاد نمی شود. سطح گلوکز خون شما ممکن است بین وعده های غذایی یا زمانی که بدن شما استرس دارد یا به انرژی اضافی نیاز دارد کاهش یابد.

حالا متوجه شدید که انسولین چیست ،با خواندن ادامه مطلب با نحوه کارکرد انسولین بر دیابت ،تزریق انسولین و … هم آشنا میشویم.

اما دیابت کی رخ میدهد؟

دیابت زمانی رخ می دهد که بدن شما به درستی از انسولین استفاده نمی کند یا انسولین کافی تولید نمی کند. دو نوع اصلی دیابت وجود دارد: نوع ۱ و نوع ۲٫

دیابت نوع ۱ یک بیماری خودایمنی است که نوعی بیماری است که باعث می شود بدن به خود حمله کند. اگر با دیابت نوع ۱ زندگی می کنید، بدن شما نمی تواند به درستی انسولین بسازد. این به این دلیل است که سیستم ایمنی بدن شما به سلول های تولید کننده انسولین در پانکراس آسیب رسانده است. دیابت نوع ۱ بیشتر در افراد جوان تشخیص داده می شود، اگرچه ممکن است در بزرگسالی نیز ایجاد شود.

در دیابت نوع ۲، بدن شما در برابر اثرات انسولین مقاوم شده است. این بدان معناست که بدن شما برای دریافت همان اثرات به انسولین بیشتری نیاز دارد. در نتیجه، بدن شما بیش از حد انسولین تولید می کند تا سطح گلوکز خون شما را در حد نرمال نگه دارد. پس از سال ها این تولید بیش از حد، سلول های تولید کننده انسولین در لوزالمعده شما می سوزند. دیابت نوع ۲ می تواند افراد را در هر سنی تحت تاثیر قرار دهد.

انسولین چیست؟

مدیریت دیابت با انسولین

تزریق انسولین می تواند به مدیریت هر دو نوع دیابت کمک کند. انسولین تزریق شده به عنوان جایگزین یا مکملی برای انسولین طبیعی بدن شما عمل می کند.

افراد مبتلا به دیابت نوع ۱ نمی توانند انسولین بسازند، بنابراین باید انسولین تزریق کنند تا سطح گلوکز خون خود را کنترل کنند.

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ می توانند سطح گلوکز خون خود را با تغییر شیوه زندگی و داروهای خوراکی کنترل کنند. با این حال، اگر این درمان ها به کنترل سطح گلوکز کمک نکند، افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ ممکن است به انسولین مکمل نیز نیاز داشته باشند.

انواع انسولین درمانی چیست؟

همه انواع انسولین اثر یکسانی دارند. آنها برای تقلید از افزایش و کاهش طبیعی سطح انسولین در بدن در طول روز استفاده می شوند. ترکیب انواع مختلف انسولین بر سرعت و مدت زمان کار آنها تأثیر می گذارد.

نوع انسولینی که برای شما تجویز می شود بسته به موارد زیر متفاوت است:

سن شما
سطح فعالیت شما
چه مدت طول می کشد تا بدن شما انسولین را جذب کند
چه مدت انسولین در سیستم شما فعال می ماند
با پزشک در مورد انسولین مناسب برای خود و سبک زندگی خود صحبت کنید.

انسولین معمولاً از طریق سرنگ، قلم انسولین یا پمپ انسولین تجویز می شود. نوع تزریق انسولین شما بر اساس ترجیحات شخصی، نیازهای بهداشتی و پوشش بیمه ای شما خواهد بود.

پزشک به شما نشان می دهد که چگونه به خودتان تزریق کنید. شما می توانید انسولین را زیر پوست در قسمت های مختلف بدن خود تزریق کنید، مانند:

ران
باسن
بازوهای بالایی
شکم
پزشک احتمالاً اهمیت تغییر محل تزریق انسولین را برای جلوگیری از تشکیل توده ها یا رسوبات چربی در محل تزریق توضیح خواهد داد.

نحوه انتخاب روش مناسب برای تزریق انسولین

هر دو سرنگ و قلم انسولین از یک سوزن کوچک برای تزریق انسولین به بدن شما استفاده می کنند. هر کدام مزایا و معایبی دارند، و اینکه در نهایت به کدام یک از آنها دست خواهید یافت به سبک زندگی و توصیه پزشک شما بستگی دارد.

نکاتی که باید در مورد سرنگ انسولین بدانید:

آنها در چند اندازه مختلف عرضه می شوند.
پزشک به شما خواهد گفت که در هر دوز به چه مقدار انسولین نیاز دارید.
معمولاً در صورت نیاز انسولین را داخل سرنگ می‌کشید.
آنها به اندازه قلم انسولین محتاط نیستند.

نکاتی که باید در مورد قلم انسولین بدانید:

برخی از خودکارها از کارتریج هایی استفاده می کنند که به صورت دستی در قلم قرار می گیرند.
قلم های دیگر از قبل پر شده و پس از استفاده از انسولین دور انداخته می شوند.
سوزن های درون قلم ها اغلب کوچکتر از سوزن های درون سرنگ هستند.
همه انواع انسولین را نمی توان با قلم استفاده کرد.

خودکارها می توانند گرانتر از سرنگ باشند و گاهی اوقات تحت پوشش بیمه قرار نمی گیرند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “درباره استویا چیزی میدانید؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

نحوه مصرف انسولین بدون سرنگ

دو راه برای دریافت انسولین بدون استفاده از سرنگ یا سوزن وجود دارد. پزشک شما تصمیم می گیرد که آیا یکی از این گزینه ها برای نیازهای شخصی شما کارآمد است یا خیر.

پمپ های انسولین:

انسولین را به طور مداوم از طریق یک لوله پلاستیکی که به صورت نیمه دائمی در لایه چربی زیر پوست شما قرار داده شده است، تحویل دهید
معمولاً در ناحیه معده یا پشت بازو قرار می گیرند
می تواند انسولین را با دقت بیشتری نسبت به سرنگ تحویل دهد
باید به آنها گفته شود که انسولین اضافی برای وعده های غذایی تحویل دهید
ممکن است باعث افزایش وزن شود
ممکن است باعث عفونت شود
ممکن است گران باشد

داروهای استنشاقی انسولین:

انسولین فوق سریع الاثر را ارائه دهید
معمولا قبل از غذا استفاده می شود
معمولاً باید همراه با انسولین تزریقی با اثر طولانی تر استفاده شود
ممکن است باعث افزایش وزن کمتر شود
ممکن است باعث سرفه شود
در مقایسه با روش های دیگر، دوز دقیق را تجویز نکنید
برای نظارت بر عوارض جانبی نیاز به آزمایش معمول دارد

چگونه باید انسولین را نگه داری کرد ؟

مانند غذا، انسولین ماندگاری دائمی ندارد. توصیه می شود هر انسولینی را که استفاده نمی کنید در یخچال نگهداری کنید.

با این حال، تزریق انسولین سرد ممکن است باعث ایجاد احساس درد بیشتری در تزریق شود. به همین دلیل، بهترین روش این است که بطری انسولینی را که در حال حاضر استفاده می کنید، در مکانی امن و دور از گرما و نور مستقیم خورشید قرار دهید. انسولین در دمای اتاق می تواند حدود یک ماه دوام بیاورد.

انسولین را در فریزر نگهداری نکنید و همیشه قبل از استفاده از تاریخ انقضا آن را بررسی کنید.

عوارض و واکنش های بدن به انسولین چیست؟

عوارض جانبی ناشی از تزریق یا دریافت انسولین نادر است، اما در موارد خاصی ممکن است رخ دهد. علائم واکنش های آلرژیک خفیف تورم، خارش یا قرمزی در اطراف ناحیه تزریق است. آلرژی های شدیدتر به انسولین ممکن است شامل حالت تهوع و استفراغ باشد.

در هر صورت، در صورت مشاهده هر یک از این علائم، با پزشک خود صحبت کنید.

هيپوگليسمي، يا سطوح خيلي پايين گلوکز خون، گاهي ممکن است هنگام مصرف انسولين رخ دهد.

مهم است که انسولینی را که به خود می دهید با غذا یا کالری متعادل کنید. اگر طولانی‌تر یا سخت‌تر از حد معمول ورزش می‌کنید یا مقدار کالری یا کربوهیدرات کافی نمی‌خورید، سطح گلوکز شما می‌تواند بسیار پایین بیاید و باعث کاهش قند خون شود. علائم قند خون پایین عبارتند از:

خستگی
ناتوانی در صحبت کردن
تعریق
گیجی
از دست دادن هوشیاری
تشنج
انقباض عضلانی
پوست رنگپریده

انسولین چیست؟

به طور معمول، میزان گلوکز خون کمتر از ۷۰ میلی گرم در دسی لیتر (میلی گرم در دسی لیتر) برای تقریباً افرادی که از انسولین استفاده می کنند بسیار پایین در نظر گرفته می شود، اما باید با پزشک خود در مورد آنچه برای شما بسیار پایین است صحبت کنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.