آیا ظروف تفلون سرطان زا است؟

تفلون یکی از محبوب ترین مواد در آشپزخانه های مدرن است. به دلیل خاصیت نچسبی که دارد برای ساخت تابه، قابلمه و سایر ظروف آشپزخانه استفاده می شود. با این حال، در سال های اخیر نگرانی هایی در مورد ایمنی تفلون و تأثیر آن بر سلامت انسان وجود داشته است. در این مقاله، تفلون چیست، خطرات بالقوه سلامتی و اقدامات احتیاطی برای اطمینان از ایمنی شما را مورد بحث قرار خواهیم داد.

از ابتدای قرن حاضر، هشدار در مورد سمی بودن مواد نچسب مورد استفاده در تابه ها فعال شده بود. و حتی امروزه این تردید وجود دارد که آیا پختن در قابلمه تفلون برای سلامتی خطرناک است یا نه.

تفلون چیست؟

تفلون یک علامت تجاری برای یک ماده مصنوعی به نام پلی تترا فلوئورواتیلن (PTFE) است. به طور تصادفی در سال ۱۹۳۸ توسط شیمیدانی به نام روی پلانکت کشف شد. PTFE یک ماده غیر واکنشی و مقاوم در برابر حرارت است که آن را برای استفاده در ظروف پخت و پز ایده آل می کند. اغلب، PTFE روی یک سطح فلزی اعمال می شود و برای ایجاد یک پوشش نچسب گرم می شود.

تفلون به دلیل خواصی که دارد برای آب بندی هرمتیک و ایجاد پوشش استفاده می شود، بنابراین برای جلوگیری از نشتی در لوله کشی، رنگ و لاک، به عنوان عایق کابل، شیلنگ های صنعتی و حتی در هواپیماها و فضاپیماها ایده آل است.

آیا ظروف تفلون سرطان زا است؟

چرا تفلون سمی محسوب می شود؟

در همه این محصولات، از جمله قابلمه و تابه، مشکل خود تفلون نیست، بلکه حلالی به نام اسید پرفلوئورواکتانیک (PFOA) است که در آن استفاده می شود.

در سال ۲۰۰۲ آژانس حفاظت از محیط زیست ایالات متحده (EPA) اعلام کرد که PFOA می تواند به طور کلی برای سلامت عمومی خطر ایجاد کند، هم از طریق آب آلوده، زباله های صنعتی و ظروف پخت و پز با تفلون.

بنابراین در نظر گرفته می‌شود که PFOA می‌تواند در بدن عمل کند و اثر هورمون‌ها را محدود کند، به همین دلیل است که با انواع مختلف سرطان، مشکلات تیروئید و نازایی چه در حیوانات و چه در انسان مرتبط است.

اسید پرفلوروکتانوئیک (PFOA) در حال حاضر توسط آژانس بین المللی تحقیقات سرطان به عنوان یک سرطان زا طبقه بندی شده است. اگرچه در گروه ۲B قرار می گیرد، اما به عنوان ماده ای با احتمال سرطان زایی پایین برای انسان است.

خطرات تفلون برای سلامتی چیست؟

از یک طرف، اعتقاد بر این است که تفلون می تواند خراب شود و PFOA را آزاد کند، که با غذا تماس پیدا می کند و سپس از طریق آن وارد بدن می شود.

با این حال، همچنین بیان شده است که این ماده پایدار است و استفاده از آن خطری ندارد، تا زمانی که بیش از ۲۶۰ درجه سانتیگراد گرم نشود. لازم به توضیح است که رسیدن به این مورد برای اجاق گاز یا اجاق آشپزخانه دشوار است.

بنابراین، خطرات بهداشتی پخت و پز در قابلمه های تفلون، با در نظر گرفتن سطح قرار گرفتن در معرض آن و، همانطور که اشاره شد، احتمال سرطان زایی پایین PFOA، نسبتاً اندک خواهد بود.

دو نگرانی اصلی در مورد استفاده از تفلون در آشپزخانه وجود دارد: انتشار گازهای سمی و بلع تصادفی ذرات تفلون.

وقتی تفلون تا دمای بالای ۲۶۰ درجه فارنهایت گرم می شود، می تواند گازهای سمی را آزاد کند که به پلیمرهای پرفلورینه (PFC) معروف هستند. این گازها می توانند برای سلامت انسان مضر باشند و با مشکلات تنفسی، سرطان و سایر مشکلات سلامتی مرتبط هستند.

همچنین اگر سطح نچسب ظروف تفلون خراشیده یا ساییده شود، ذرات تفلون ممکن است از جای خود خارج شده و به طور تصادفی بلعیده شوند. این ذرات می توانند در بدن انسان جمع شوند و با بیماری هایی مانند بیماری تیروئید و بیماری آلزایمر مرتبط هستند.

پیشنهاد می کنیم مقاله “تعریف ساده سرطان به همراه علت و عوامل ایجاد کننده آن” را نیز مطالعه بفرمایید.

چگونه می توانیم ایمنی تفلون را تضمین کنیم؟

اگرچه خطرات بالقوه ای برای سلامتی مرتبط با تفلون وجود دارد، اما می توان اقداماتی را برای اطمینان از ایمنی آن در آشپزخانه انجام داد.

اول از همه، مهم است که تفلون را در دمای بالای ۵۰۰ درجه فارنهایت گرم نکنید. در صورت گرم شدن بیش از حد، آشپزخانه باید تهویه شود و از ظروف مورد نظر استفاده نشود.

دوم، مهم است که سطح نچسب تفلون خراشیده یا آسیب نبیند. اگر متوجه فرسودگی آن شدید، باید استفاده از ظروف را متوقف کرده و آن را تعویض کنید.

در نهایت، برای به حداقل رساندن خطر بلع ذرات تفلون، دستورالعمل سازنده ظروف را رعایت کنید و از ظروف فلزی برای پخت روی ظروف تفلون استفاده نکنید.

چه جایگزین هایی برای تفلون می توانیم استفاده کنیم؟

علاوه بر موادی که قبلا ذکر کردیم، گزینه های جدیدتری مانند تیتانیوم نیز در بازار وجود دارد. این مواد مانند تفلون خاصیت نچسبی دارند اما هنگام گرم شدن گازهای سمی از خود متصاعد نمی کنند.

جایگزین دیگر استفاده از کاغذ پخت یا فویل آلومینیومی برای جلوگیری از چسبیدن غذا به سطح قابلمه یا تابه است. البته توجه به این نکته ضروری است که این مواد نباید در دمای بالا استفاده شوند.

خطرات تفلون برای سلامتی چیست؟

چگونه باید از ظروف تفلون آشپزخانه خود مراقبت کنیم؟

برای اطمینان از عمر ظروف تفلون ما، مراقبت صحیح از آن مهم است. در اینجا چند نکته وجود دارد:

هرگز از ظروف فلزی برای پخت و پز روی سطوح تفلون استفاده نکنید، زیرا ممکن است سطح را خراشیده و باعث جدا شدن آن شوند.
ظروف تفلون خود را با دست و با استفاده از یک اسفنج نرم و آب صابون تمیز کنید. از پدهای تمیزکننده یا پاک کننده های ساینده استفاده نکنید، زیرا ممکن است به سطح نچسب آسیب بزنند.
از استفاده از اسپری های پخت و پز روی سطوح تفلون خودداری کنید، زیرا می توانند لایه ای ایجاد کنند که باعث چسبیدن غذا به سطح می شود.
ظروف تفلون خود را با دقت نگهداری کنید و مطمئن شوید که روی هم قرار نگرفته و در معرض خراش یا ضربه قرار نگرفته اند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.