چه بیماری هایی منجر به زردی چشم میشوند؟

زمانی که بدن شما ماده شیمیایی به نام بیلی روبین، ماده زرد رنگی که هنگام تجزیه گلبول های قرمز تشکیل می شود، به مقدار زیادی تولید شود ،دچار زردی چشم میشوید . در حالت عادی، مشکلی نیست. کبد شما بیلی روبین را از خون شما فیلتر می کند و از آن برای تولید مایعی به نام صفرا استفاده می کند. صفرا از طریق لوله های نازک (به نام مجاری صفراوی) حرکت می کند تا به دستگاه گوارش شما برسد و سپس به عنوان مواد زائد از بدن شما خارج شود.

اما اگر بیش از حد بیلی روبین در خون خود دارید یا اگر کبد شما نتواند به اندازه کافی سریع از شر آن خلاص شود، در بدن انباشته می شود و می تواند چشمان شما را زرد کند.

علت های شایع زردی چشم

زردی چشم ممکن است به دلایل زیادی رخ دهد، از جمله:

هپاتیت

هپاتیت زمانی است که کبد شما ملتهب می شود. اغلب، علت، ویروسی است که سلول‌های کبد را آلوده می‌کند، مانند هپاتیت A، B یا C. عفونت ممکن است کوتاه‌مدت (حاد) یا طولانی‌مدت (مزمن) باشد، به این معنی که حداقل ۶ ماه طول می‌کشد.

هپاتیت به کبد آسیب می زند بنابراین نمی تواند بیلی روبین را نیز فیلتر کند. این می تواند منجر به زردی شود. گاهی اوقات، داروها یا بیماری های خودایمنی (جایی که سیستم ایمنی بدن به بدن شما حمله می کند) می تواند باعث هپاتیت شود. با علائم هشدار دهنده اولیه هپاتیت C آشنا شوید.

سنگ کیسه صفرا

این قطعات سخت و سنگریزه مانند در کیسه صفرا، اندام کوچکی در زیر کبد شما تشکیل می شود. سنگ های صفراوی شایع ترین علت انسداد مجاری صفراوی هستند.

به مجاری صفراوی مانند لوله های تخلیه فکر کنید. آنها مایع را از کبد به کیسه صفرا (جایی که ذخیره می شود) و سپس به روده کوچک می برند. اگر مجاری صفراوی توسط سنگ کیسه صفرا مسدود شود، بیلی روبین در خون شما تجمع می یابد. این باعث می شود که سفیدی چشم شما زرد شود. برخی از بیماری های نادر کبدی نیز می توانند مجاری صفراوی را مسدود کنند.

داروهای خاص

داروهایی که با زردی مرتبط هستند عبارتند از:

استامینوفن (در اثر مصرف زیاد)
پنی سیلین (مانند آموکسی سیلین/کلاوولانات)
قرص های ضد بارداری
کلرپرومازین (برای درمان برخی اختلالات روانی / خلقی استفاده می شود)
استروئیدها

علت زردی چشم

عفونت کبد

ویروس‌های هپاتیت شایع‌ترین علل عفونت کبد هستند، اما می‌توانند از انگل‌هایی مانند فلوکس کبد نیز ایجاد شوند. می توانید آنها را از خوردن ماهی خام یا نیم پز یا گیاهان آلوده دریافت کنید. این عفونت در ایالات متحده رایج نیست، اما آسکاریازیس یا کرم های گرد می توانند مجاری صفراوی شما را مسدود کرده و مسدود کنند.

واکنش به انتقال خون

اگر به شما خون از نوع نامناسب داده شود – به عنوان مثال، اگر گروه خونی A دارید اما گروه B دارید – سیستم ایمنی شما ممکن است خون نامناسب را از بین ببرد، بیلی روبین ترشح کند و باعث زردی شود.

کم خونی داسی شکل

بیماری های سلول داسی به ویژه در افرادی که اجداد آفریقایی یا کارائیب دارند شایع است. آنها باعث می‌شوند بدن شما گلبول‌های قرمز خونی بسازد که چسبنده و خمیده هستند و در کبد شما پشتیبان می‌شوند و سریع‌تر از آن چیزی که کبد شما بتواند آنها را فیلتر کند می‌میرند. بیلی روبین از این سلول ها در بدن شما جمع می شود و باعث زردی می شود.

مالاریا

شما انگلی را که باعث مالاریا می شود، از نیش پشه یا تماس با خون آلوده دریافت می کنید. سلول های خونی شما ممکن است ترکیده یا آسیب ببینند و توسط کبد یا طحال فیلتر شوند. از بین رفتن گلبول های قرمز باعث کم خونی و زردی می شود.

سیروز

این وضعیت باعث می شود که بافت اسکار جایگزین سلول های سالم کبد شود. این به آرامی در یک دوره طولانی اتفاق می افتد. بسیاری از انواع بیماری ها و شرایط کبدی باعث سیروز می شوند. رایج ترین چیزهایی که احتمال آن را بیشتر می کند عبارتند از:

چاق بودن، که باعث می شود احتمال ابتلا به سایر بیماری هایی که منجر به سیروز می شوند، بیشتر شود
عفونت طولانی مدت هپاتیت B یا هپاتیت C
همانطور که بافت اسکار بیشتر و بیشتر شکل می گیرد، کار برای کبد شما سخت تر می شود.

بیماری کبد چرب

هنگامی که چربی بیش از حد در کبد شما جمع می شود،به آن بیماری کبد چرب می گویند. شکل شدید این وضعیت، منجر به التهاب کبد و زخم (سیروز) می شود. در مورد انواع مختلف بیماری کبد چرب بخوانید.

کم خونی همولیتیک

کم خونی وضعیتی است که در آن خون شما فاقد گلبول های قرمز سالم است. انواع زیادی وجود دارد. در کم خونی همولیتیک، بدن شما خیلی سریع گلبول های قرمز خون را تجزیه می کند. وقتی این اتفاق می افتد، بیلی روبین بیش از توانایی کبد شما آزاد می شود.

ممکن است با این نوع کم خونی متولد شوید. یا ممکن است ناشی از مواردی مانند عفونت یا اختلالات خود ایمنی باشد.

سرطان

سرطان کبد. سرطانی که از کبد شروع می شود یا از کبد منتشر می شود، شایع ترین علت زردی در افراد مبتلا به سرطان است. این می تواند به سلول های کبد یا مجاری صفراوی آسیب برساند که بر نحوه پردازش بیلی روبین تأثیر می گذارد.

سرطان پانکراس. تومورهای لوزالمعده شما می توانند مجاری صفراوی را تحت فشار قرار دهند. اگر صفرا نتواند از کبد به روده کوچک شما تخلیه شود، بیلی روبین انباشته می شود. زمانی که سرطان پانکراس گسترش می یابد، اغلب به کبد می رود. این همچنین می تواند باعث زردی شود.

سرطان کیسه صفرا. این نوع نادر سرطان معمولاً تا زمانی که تومور بزرگ نشود یا سرطان گسترش یابد، علائمی ایجاد نمی کند. وقتی تومور به اندازه کافی بزرگ باشد که مجاری صفراوی را مسدود کند، می تواند منجر به زردی شود.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “یوگای چشم چیست و چه فوایدی دارد؟به همراه تصویر” را نیز مطالعه بفرمایید.      

علل کمتر شایع زردی چشم

بیماری های مجرای صفراوی

سنگ کیسه صفرا شایع ترین بیماری مجرای صفراوی است، اما برخی از شرایط نادر می تواند باعث زردی شود، مانند:

آترزی صفراوی. این یک انسداد مجرای صفراوی است که معمولاً ۲ تا ۶ هفته پس از تولد نوزادان را تحت تأثیر قرار می دهد.
کلانژیت صفراوی اولیه این امر به مرور زمان مجاری صفراوی را از بین می برد.
کلانژیت اسکلروزان اولیه این باعث ایجاد زخم در مجاری می شود.

کولیت زخمی

آسیب کبدی ناشی از کولیت اولسراتیو می تواند منجر به کلانژیت اسکلروزان اولیه و سپس زردی شود.

سارکوئیدوز

این بیماری التهابی می تواند سیستم ایمنی شما را تحریک کند تا به بافت های بدن شما حمله کند. اگر به کبد شما آسیب برساند، ممکن است زردی داشته باشید. سارکوئیدوز همچنین می تواند برجستگی های زرد کوچکی را روی چشم شما ایجاد کند.

آمیلوئیدوز

این وضعیت باعث ایجاد یک پروتئین غیر معمول به نام آمیلوئید در بافت ها و اندام های شما می شود. زردی می تواند زمانی رخ دهد که رسوبات در کبد شما وجود داشته باشد.

علت زردی چشم

پانکراتیت

زردی یکی از عوارض شایع پانکراتیت است که معمولاً به دلیل انسداد مجرای صفراوی است.

سندرم گیلبرت

این وضعیت نادر تنها حدود ۳ تا ۷ درصد از افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. اگر با آن متولد شده اید، کبد شما آنزیمی که برای پردازش بیلی روبین نیاز دارد به اندازه کافی تولید نمی کند. نتیجه، سطوح بالاتر بیلی روبین در خون و زردی چشم ها است. سندرم دوبین جانسون یک اختلال حتی نادرتر است که بر کبد شما تأثیر می گذارد و می تواند باعث زردی شود. از طریق خانواده ها منتقل شده است.

برای درمان باید علت زردی چشم را از بین ببرید. به عنوان مثال، اگر سنگ کیسه صفرا مجرای صفراوی شما را مسدود کرده است، ممکن است نیاز به مصرف دارو یا انجام یک جراحی ساده داشته باشید. اگر هپاتیت دارید، پزشک ممکن است داروهایی برای مبارزه با ویروس به شما بدهد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.