علت نوسانات خلقی در بارداری چیست؟

به دنیا آمدن یک نوزاد یک رویداد مهم زندگی است. در حالی که ممکن است با دریافت خبر حاملگی خود هیجان و شادی را تجربه کنید، ممکن است احساس ترس، نگرانی و تحریک پذیری نیز داشته باشید. این نوسانات خلقی در دوران بارداری به دلیل چیست؟

نقطه شروع این است که بدانید این نوسان عاطفی طبیعی است و – خوشبختانه – چندین استراتژی برای مقابله با آن وجود دارد. برای کمک به شما، در ادامه مطلب با جزئیات بیشتر دلایل و کارهایی که می توانید انجام دهید توضیح می دهیم.

علت نوسانات خلقی در بارداری چیست؟

چندین عامل بیولوژیکی و روانی بر تغییرات خلقی در بارداری تأثیر می گذارد. در حالی که فعالیت هورمونی برای کمک به بدن برای آماده شدن برای آنچه که این چرخه جدید شامل آن می شود صورت میگیرد، احساساتی مانند ترس، نگرانی و تحریک پذیری… اینگونه است که یک زن در عرض چند دقیقه می تواند از شادی به گریه و یا از سرخوشی به اضطراب برود. دلایل پشت آن به شرح زیر است.

تنظیمات هورمونی

به محض اینکه بارداری اتفاق می افتد، بدن و مغز زن تحت یک سری تنظیمات قرار می گیرند که رشد کودک را ممکن می کند. این تا حد زیادی تحت تأثیر فعالیت هورمون هایی مانند استروژن و پروژسترون است که با پیشرفت بارداری، سطح آنها افزایش می یابد.

این نوسان همان چیزی است که باعث نوسانات خلقی مداوم به خصوص در سه ماهه اول می شود. با افزایش غلظت استروژن، انتقال دهنده های عصبی خاصی که در تنظیم احساسات دخیل هستند تغییر می کنند.

با این کار، زن احساسات شدید و ناگهانی را از سر می‌گذراند که از رفاه و سرخوشی گرفته تا تحریک‌پذیری، اضطراب و افسردگی را شامل می‌شود. این امر با افزایش سطح پروژسترون تشدید می شود که علاوه بر اینکه با اضطراب همراه است، خستگی را در این مرحله افزایش می دهد.

خستگی و مشکلات خواب

سطوح بالای استروژن و پروژسترون که به حالت عصبی مرحله جدید اضافه می شود، معمولاً منجر به خستگی و بی خوابی می شود. در ۱۰ یا ۱۲ هفته اول بارداری، احساس خستگی شما را از انجام عادی بسیاری از کارهای روزانه باز می دارد.

چیزی که زمانی ساده بود اکنون ممکن است به تلاش یا زمان زیادی نیاز داشته باشد. در نتیجه، موقعیت های شغلی، خانه یا خانواده می تواند طاقت فرسا شود. تا جایی که تحریک پذیری، استرس و بی قراری به یک اتفاق روزمره تبدیل می شود.

به موازات آن، مشکلات خواب ظاهر می شوند که به ناراحتی عاطفی و خستگی باز می گردند. در اواخر بارداری ممکن است بدتر شود، زیرا بزرگی شکم، کمردرد و نگرانی در مورد زایمان کیفیت خواب را کاهش می دهد.

 

علت نوسانات خلقی در بارداری چیست؟

علائم فیزیکی علت نوسانات خلقی در بارداری

علائم فیزیکی بارداری مانند حالت تهوع، نیاز فوری به ادرار کردن، گاز معده، یبوست و غیره می تواند عواقب عاطفی و روانی داشته باشد. بین هفته های ۶ تا ۱۰ که شدیدترین آنها هستند، احساس خوب بودن را کاهش می دهند و باعث استرس و اضطراب می شوند. از آنجایی که نمی توان زمان و مکان ظاهر شدن آنها را کنترل کرد، معمولاً باعث نگرانی و ناراحتی می شوند. به خصوص اگر باید تعهدات شغلی یا دیگر را انجام دهید.

نگرانی های مداوم

هیجانی که در مورد مادر شدن احساس می کنید می تواند تحت الشعاع انبوهی از نگرانی ها قرار گیرد. صرف نظر از اینکه اولین بار است، یا قبلاً یک یا چند بارداری قبلی وجود داشته است، شک و تردیدهایی ایجاد می شود:

آیا کودک من سالم خواهد بود؟
آیا قرار است مادر خوبی باشم؟
آیا درد زایمان را تحمل خواهم کرد؟
چگونه می خواهم امور مالی خود را مدیریت کنم؟
آیا بعد از زایمان هیکلم را بازیابی می کنم؟
چگونه از نوزادم در هنگام تولد مراقبت کنم؟
برای داشتن بارداری سالم چه باید کرد؟

اینها و بسیاری از نگرانی های دیگر به نوسانات خلقی کمک می کنند. بدون داشتن پاسخ روشن، با چشم انداز آینده نامشخص، بدون حمایت خانواده یا شریک زندگی و بدون راهنمایی حرفه ای، حتی بدتر است. سپس احساس ترس، تلخی، افسردگی و عصبانیت و همچنین بد خلقی ظاهر می شود.

عوارض بارداری

در حاملگی هایی که با عوارض رخ می دهد، تغییرات خلقی اجتناب ناپذیر و طولانی است. اگر چنین است، تقریباً بدون وقفه از نگرانی رنج خواهید برد. این امکان وجود دارد که شما بی قرار، مضطرب و حتی با احساس گناه اشتباه باقی بمانید. این احساسات معمولاً در صورت وجود سابقه سقط جنین حادتر می شوند. اغلب برای مدیریت آن مداخله متخصص زنان و زایمان و روانشناس ضروری است.

در چه مقطعی از بارداری نوسانات خلقی ظاهر می شود؟

مهم است که بگوییم که همه بارداری ها یکسان نیستند. در حالی که برخی از زنان نوسانات خلقی ناگهانی و دائمی دارند، برخی دیگر در طول ۹ ماه احساس رضایت بیشتری می کنند یا از نظر احساسی ثبات بیشتری دارند.

همانطور که اشاره کردیم، مسائل زمینه ای می تواند بر این امر تأثیر بگذارد: وضعیت اقتصادی، حمایت شریک زندگی و خانواده، تمایل به بچه دار شدن و دیگران. با این حال، به طور کلی، نوسانات خلقی در سه ماهه اول همراه با تغییرات هورمونی شدیدتر است.

سپس، در سه ماهه دوم، آنها کاهش می یابند، زیرا بدن موفق به سازگاری می شود. بعداً، در هفته های آخر قبل از تولد، به دلیل ترس از زایمان، دوباره قابل توجه می شوند.

 

علت نوسانات خلقی در بارداری چیست؟

چگونه نوسانات خلقی را در دوران بارداری کنترل کنیم؟

هیچ فرمول جادویی برای جلوگیری از نوسانات خلقی در دوران بارداری وجود ندارد. باید با آنها به همان شکلی که هستند روبرو شویم: خودمراقبتی و برخی راهبردهای آرامش بخشی به شما کمک می کند تا با آن مقابله کنید. یادداشت بردار!

تغییرات را درک کرده و بپذیرید

اولین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که بسیاری از تغییراتی که در دوران بارداری رخ می دهد – چه فیزیکی، چه احساسی و چه روانی – تحت تأثیر فعالیت هورمونی است و هیچ راهی برای مداخله وجود ندارد. طبیعی است که شما احساس سرخوشی کنید و سپس احساس گریه کنید یا احساس شکننده کنید.

با آن مبارزه نکنید! در نظر داشته باشید که نمی توانید آن را کنترل کنید و پذیرفتن آن به شما این امکان را می دهد که هر چه زودتر آرامش خود را به دست آورید. شما از قضاوت کردن خود یا تنبیه خود به خاطر اینکه همیشه مشتاق نبودید دست بر می دارید.

آنچه را که احساس می کنید بیان کنید

شادی، ترس، اندوه، غم و اندوه… هر چه که هست، در به اشتراک گذاشتن آن با شریک زندگی یا نزدیکانتان دریغ نکنید. صحبت در مورد آنچه احساس می کنید کلید تنظیم احساسات و اجتناب از اضطراب است.

مراقب رژیم غذایی خود باشید

اجازه ندهید احساسات منفی دلیلی برای بد غذا خوردن باشند. بسیاری از اوقات، راه آسان برای آرام کردن اضطراب یا غم را می توان با فست فودها، بستنی، شیرینی ها و سایر محصولات فوق فرآوری شده است که راه حل اشتباهی است.

اگرچه اینها باعث لذت لحظه ای می شوند، اما در میان مدت و بلندمدت تأثیر منفی بر روحیه و سلامتی می گذارند. بنابراین، مطمئن شوید که غذاهایی در دسترس دارید که به شما کمک می کند احساس بهتری داشته باشید.

برخی از گزینه ها به شرح زیر است:

چربی های سالم (روغن زیتون، آووکادو، دانه ها و آجیل).
میوه ها (مرکبات، موز، توت ها، سیب، گلابی و غیره).
سبزیجات (سبزیجات برگ سبز، هویج، گوجه فرنگی).
غلات کامل (برنج قهوه ای، جو، گندم، ذرت).
ماست .
شکلات.

ورزش کنید

یکی از بهترین عادات برای بارداری، انجام تمرینات بدنی است. نه تنها به آرام کردن استرس و نگرانی های این مرحله کمک می کند، بلکه برای رشد جنین و زمان تولد نیز مفید است. چه پیاده‌روی، شنا، دوچرخه‌سواری ثابت، انجام ژیمناستیک آبی یا انجام تمرینات ورزشی مناسب بارداری، فعال بودن باعث ترشح هورمون‌های حس خوب (سروتونین و اندورفین) می‌شود. همچنین باعث افزایش احساس انرژی خواهد شد.

سایر روش های توصیه شده به شرح زیر است:

تمرینات کگل
تمرینات با توپ
یوگا برای زنان باردار
پیلاتس سازگار با بارداری

افسردگی پس از زایمان چیست؟چه باید بکنم؟

 چگونه نوسانات خلقی را در دوران بارداری کنترل کنیم؟

استراحت را در اولویت قرار دهید

درست است که نگرانی های بارداری، علائم سه ماهه اول بارداری و ناراحتی های چند هفته اخیر بر کیفیت استراحت تاثیر می گذارد. با وجود این، اقداماتی وجود دارد که می تواند به شما کمک کند بهتر بخوابید:

در صورت نیاز چرت بزنید.
برنامه خواب منظم را حفظ کنید.
از مصرف مواد محرک مانند کافئین خودداری کنید.
قبل از رفتن به رختخواب قرار گرفتن در معرض نمایشگرها(گوشی و لپ تاپ) را محدود کنید.
تمرینات تنفس عمیق را قبل از خواب انجام دهید.
برای افزایش راحتی و جلوگیری از کمردرد، بالش بارداری را امتحان کنید.

تکنیک های تمدد اعصاب را تمرین کنید

چندین تکنیک آرام سازی وجود دارد که به مدیریت احساسات در دوران بارداری کمک می کند. صرف نظر از اینکه عصبانیت، تحریک پذیری، استرس، اضطراب یا غم و اندوه باشد، این ابزارها اثر آرام بخشی دارند که به بازیابی سلامتی کمک می کند.

تغییرات خلقی ناگهانی در دوران بارداری مانند سایر علائم (تهوع، خستگی، بیزاری از غذا و غیره) طبیعی است. آنها اغلب به نوسانات هورمونی مربوط می شوند، بلکه به مسائل مربوط به زمینه ای که زن در آن قرار دارد نیز مربوط می شود. یادگیری مدیریت آنها کلید لذت بردن از این مرحله و داشتن یک بارداری سالم است. بنابراین، درک آنها، تقویت مراقبت از خود و در صورت لزوم کمک درمانی ضروری است.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.