همه چیز درباره جراحی هیدروسل

 هیدروسلکتومی یک جراحی جزئی است که برای برداشتن یا ترمیم هیدروسل از کیسه بیضه انجام می شود. این وضعیت هم در نوزادان و هم در بزرگسالان دیده می شود.برای انجام این جراحی لازم است که بیمار علائمی را نشان دهد و شایع ترین علامت آن بزرگ شدن بیضه ها باشد. قبل از این آزمایش خون و رادیولوژی انجام می شود.زمان زیادی نمی برد و بیمار می تواند صبح در بیمارستان بستری شود و تا عصر به خانه برود. بهبودی نیز سریع است، اما مهم است که پس از جراحی مراقبت شود تا از هرگونه عارضه جلوگیری شود.

هیدروسل کدام قسمت بدن است؟

در اطراف بیضه ها کیسه ای پر از مایع به نام هیدروسل وجود دارد. هیدروسل قسمت حساسی از بدن است و افزایش سایز آن جای نگرانی دارد.هیدروسل معمولاً خود به خود بهبود می یابد، اما در برخی موارد، تورم می تواند با علائم شدید ایجاد شود. سپس باید با جراحی درمان شود. روش ترمیم یا برداشتن هیدروسل هیدروسلکتومی یا جراحی هیدروسل نامیده می شود.

چه زمانی به جراحی هیدروسل نیاز است؟

بسته به سن بیمار، این روش به دو صورت انجام می شود:

جراحی هیدروسل در نوزادان
جراحی هیدروسل در بزرگسالان

چه زمانی به جراحی هیدروسل نیاز است؟

نوزادان بالای یک سال – هیدروسل مادرزادی تا سن یک سالگی خود به خود و بدون هیچ درمانی برطرف می شود. با این حال، اگر تورم حتی پس از این نیز ادامه یابد یا اندازه هیدروسل افزایش یابد، باید برداشته شود.

اگر علائم زیر در بزرگسالان مشاهده شود، باید جراحی انجام شود:

ظاهر عجیب هیدروسل به دلیل اندازه غیر طبیعی تورم
افزایش ناگهانی تورم
درد در هیدروسل و درد هنگام لمس، می تواند نشانه ای از “پیچ خوردگی بیضه” (قطع خون رسانی به بیضه) باشد. این یک وضعیت اورژانس پزشکی است.
عفونت در التهاب شامل تب، درد هنگام لمس و گرمی اطراف تورم (به دلیل تجمع چرک).
کیست در بیضه ها. ترشح چرک یا خونریزی به دلیل عفونت یا ضربه به اندام جنسی.

چه زمانی نباید جراحی هیدروسل انجام داد؟

خطرات این جراحی بسیار کم است. با این حال، اگر از قبل یک بیماری مانند دیابت یا بیماری قلبی دارید، ممکن است خطر عفونت و عوارض مرتبط با بیهوشی پس از جراحی افزایش یابد. بنابراین کنترل این شرایط قبل از جراحی بسیار مهم است.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “آیا میدانستید آقایان هم دچار یائسگی میشوند؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

آماده سازی قبل از جراحی هیدروسل چیست؟

این جراحی بسته به سن بیمار توسط جراح عمومی یا جراح اطفال انجام می شود. جراح خطرات مربوط به جراحی را برای بیمار یا والدینش توضیح خواهد داد.

از بیمار در مورد علائم، جزئیات تولد در صورت وجود نوزاد، هر گونه بیماری از قبل موجود و داروهایی که مصرف می کند سؤال می شود. والدین تمام این اطلاعات را به نوزاد می دهند.

معاینه فیزیکی و سایر آزمایشات برای تشخیص هیدروسل انجام می شود. آزمایشات زیر قبل از جراحی انجام می شود:

آزمایش خون معمولی
نوار قلب
سونوگرافی شکم و سونوگرافی لگن.

برای این جراحی بیمار صبح ها در بیمارستان بستری و عصر مرخص می شود. پس از جراحی باید یک دوست یا یکی از اعضای خانواده وجود داشته باشد تا به خانه ببرد.

خوردن و آشامیدن هر چیزی روز قبل از جراحی ممنوع است. شیرخوار حداقل چهار ساعت قبل از عمل از خوردن و آشامیدن چیزی منع می شود.

در روز جراحی، بیمار باید با تمام گزارشات و اوراق به بیمارستان مراجعه کند. بیمار روپوش بیمارستانی می پوشد و پس از انجام معاینه نهایی، پرستار محل جراحی را تمیز می کند.

پس از توضیح روش و خطر جراحی، بیمار باید فرمی را برای رضایت خود امضا کند. مو از محل جراحی تمیز می شود. سپس بیمار به اتاق عمل منتقل می شود.

جراحی هیدروسل چگونه انجام می شود؟

بیمار باید به پشت روی میز عمل بخوابد. یک مانیتور برای ردیابی ضربان قلب، فشار خون و غیره به بدن متصل می‌شود. یک کانول IV برای تحویل داروهای مورد نیاز برای جراحی وارد می‌شود.بیهوشی عمومی برای بیهوش کردن بیمار در حین عمل انجام می شود.

این جراحی بسته به سن بیمار به یکی از روش های زیر انجام می شود:

در نوزادان: تشخیص علت هیدروسل که معمولاً به دلیل ضعیف شدن دیواره شکم، اختلال در آن است. در جایی که کشاله ران خم می شود، جراحان برش کوچکی برای تخلیه مایع موجود در هیدروسل ایجاد می کنند. سپس جراح کیسه هیدروسل را برمی دارد یا آن را از طریق دیواره انحرافی شکم به داخل شکم می گذارد. سپس جراح دیواره شکم را با بخیه محکم می کند.

در بزرگسالان: مایع هیدروسل با ایجاد بریدگی در کیسه بیضه خارج می شود. سپس هیدروسل قطع می شود. در برخی موارد، فتق نیز ممکن است وجود داشته باشد، بنابراین ممکن است جراحی ترمیم فتق نیز انجام شود. سپس برش با کمک بخیه بسته می شود. گاهی اوقات می توان هیدروسل های بزرگ را تخلیه کرد تا مایع در کیسه بیضه جمع نشود.

روش مدرن‌تر لاپاراسکوپی است که در آن برش‌های کوچکی ایجاد می‌شود و ابزار ویژه‌ای مجهز به دوربین برای انجام جراحی قرار می‌گیرد.

کل این فرآیند معمولا ۳۰ دقیقه طول می کشد. بعد از بخیه، محل عمل را بانداژ می کنند تا خونریزی نداشته باشد.

خطرات و عوارض مرتبط با جراحی هیدروسل

عوارض و مشکلات بسیار کمی از این جراحی به وجود می آید. خطراتی دارد:

خونریزی شدید
آسیب به طناب اسپرماتیک، شریان بیضه
آسیب بیضه
عفونت
داشتن فتق
ناراحتی ناشی از بیهوشی

خطرات و عوارض مرتبط با جراحی هیدروسل

مراقبت پس از جراحی هیدروسل

آنتی بیوتیک ها و مسکن ها برای جلوگیری از عفونت و درد. به کودکان دارو به شکل شربت داده می شود.
بانداژ پس از دو روز برداشته می شود.
پس از جراحی می توان از کمپرس سرد برای چند روز برای کاهش تورم استفاده کرد، اما هر بار بیش از ۱۵ دقیقه این کار را انجام ندهید.
ممکن است برای جلوگیری از آسیب، پوشیدن بند ران توصیه شود.
در حین حمام کردن، زخم را کاملا تمیز کرده و سپس خشک کنید.
وقتی بانداژ بعد از دو روز باز شد، بیمار می تواند به فعالیت های روزانه خود بپردازد.
حداقل تا دو هفته هیچ کار سختی مانند ورزش هوازی یا وزنه برداری انجام ندهید.
به مدت دو هفته رابطه جنسی نداشته باشید.
تا زمانی که زخم به طور کامل بهبود نیافته است، هیچ کرم یا پودری را به محل نزنید.
برای جلوگیری از عفونت، اندام های جنسی را بعد از استفاده از توالت تمیز و خشک کنید. برای جلوگیری از عفونت در نوزادان پوشک را مرتباً تعویض کنید.

 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.