شش روش برای سفید کردن دندان‌های طبیعی

شش روش برای سفید کردن دندان‌های طبیعی

شش روش برای سفید کردن دندان‌های طبیعی. دندانها به ناچار با افزایش سن شروع به زرد شدن می کنند ، اما طیف وسیعی از استراتژی ها می توانند روند تغییر رنگ دندان ها  را کندتر کرده و حتی آن را متوقف کنند. در ادامه با برخی از این روش ها آشنا خواهید شد.

تعداد کمی از افراد به طور طبیعی دندانهای سفید دارند ، زیرا دندانها با افزایش سن ، به رنگ زرد شدن می روند. با این حال ، حفظ بهداشت دهان و دندان عالی و انجام معاینات منظم دندان می تواند به روشن نگه داشتن دندان کمک کند. دندانهای زرد معمولاً نشانه مشکل سلامتی نیستند اما یک دندانپزشک می تواند از بین رفتن مینا و پوسیدگی دندان را بررسی کند. داروهای طبیعی نیز می توانند به افراد در سفیدتر کردن دندانهای خود در خانه کمک کنند. یک دندانپزشک همچنین می تواند روشهای حرفه ای برای سفید کردن دندان ها مانند کامپوزیت دندان، لمینت دندان و یا بلیچینگ را ارائه دهد.

اما برخی از بیمارن نیز به دلایل مختلف از جمله قیمت بالای لمینت دندان و کامپوزیت روشهای طبیعی را برای سفید کردن دندان ترجیح می دهند. همچنین باید در نظر داشت تمام روش های سفیدکردن دندان فقط بر روی دندانهای سالم جواب میدهد. به عبارتی دندان های روکش شده یا ایمپلنت و یا از قبل کامپوزیت شده قابل سفید شدن نیستند.

در حالی که مواد سفید کننده دندان در اکثر داروخانه ها به راحتی در دسترس هستند ، بسیاری از داروهای طبیعی نیز وجود دارند که می توانند به از بین بردن لکه ها و محافظت از مینای دندان کمک کنند.

شش روش برای سفید کردن دندان‌های طبیعی
شش روش برای سفید کردن دندان‌های طبیعی

چرا دندان ها زرد می شوند

دندان ها به دو دلیل زرد می شوند که هر دو با افزایش سن تمایل به تسریع دارند:

نازک شدن مینای دندان

لایه بیرونی دندانها از مینای دندان تشکیل شده است ، که تقریباً سفید رنگ است و از ساختار عمیق تر دندان محافظت می کند. در زیر مینای دندان لایه ای از بافت به نام عاج قرار دارد که به رنگ زرد قهوه ای است. هنگامی که لایه مینای دندان باریک یا از بین می رود ، دندان ها تیره تر به نظر می رسند.

غذاهای اسیدی ، بیماری لثه و افزایش سن می توانند مینای دندان را از بین ببرند. برخی از افراد نیز مینای دندانشان به طور طبیعی نازک تر است. جوش شیرین ممکن است به سفیدتر شدن دندانهای زرد رنگ کمک کند.

ایجاد لکه روی دندان

غذاها و نوشیدنی های خاص مانند قهوه می توانند دندان ها را لکه دار کنند. برخی از غذاهایی که دندان ها را لکه دار می کنند نیز ممکن است مینای دندان را پوشانده و باعث افزایش زردی شوند.

دلایل دیگر برای لکه گیری دندان ها شامل سیگار کشیدن و دخانیات و انواع خاصی از آنتی بیوتیک ها است.

نحوه سفید کردن دندانها به طور طبیعی

راهکارهای زیر ممکن است به سفیدتر کردن دندان ها بصورت طبیعی کمک کند:

ایجاد تغییر در رژیم غذایی

حذف غذاهایی که به تغییر رنگ دندان ها می انجامند از رژیم غذایی می تواند از لکه گیری بیشتر جلوگیری کند. مواد غذایی و نوشیدنی هایی مانند شراب و چای  می تواند از تغییر رنگ دندان ها پیشگیری کند. قهوه و نوشابه و آب میوه های تیره نیز می توانند باعث لکه دار شدن دندان ها شوند.

غذاهای اسیدی با پوشیدن مینای دندان باعث زرد شدن دندانها می شوند. افرادی که نگران رنگ دندان های خود هستند باید از مصرف بیش از حد مرکبات ، قهوه و سودا خودداری کنند. از طرف دیگر ، همیشه باید دندانهای خود را بعد از مصرف غذاها و نوشیدنی های رنگی مسواک بزنید.

معمولاً دندانپزشکان توصیه می کنند ۳۰ دقیقه بعد از غذا صبر کنید و سپس مسواک بزنید. اسیدها می توانند مینای دندان را تضعیف کنند ، بنابراین مسواک زدن خیلی زود می تواند باعث آسیب شود.

ترک سیگار یا محصولات دخانی می تواند خطر لکه های نیکوتین را کاهش دهد. همچنین می تواند از پوسیدگی دندان و بیماری لثه جلوگیری کند ، که هر دو می توانند به مینای دندان آسیب رسانده و باعث ایجاد مشکلات بهداشت دهان شوند.

 

استفاده از روغن

استفاده از روغن های طبیعی برای از بین بردن کثیفی ، باکتری های دندان مفید است. روغن ها نمی توانند جایگزینی برای مسواک زدن یا نخ دندان های معمولی باشند، اما برخی تحقیقات نشان می دهد که شستن دندان با روغن های خاص ممکن است به سفیدتر شدن دندان ها کمک کند.

انجمن دندانپزشکی آمریکا (ADA) استفاده از روغن برای دندان را غیر متعارف می دانند. مطالعات علمی معتبری وجود ندارد که نشان دهد استفاده از روغن دندان ها را سفید می کند یا باعث بهبود سلامت دهان و دندان می شود. “

برای امتحان کردن این روش ، ده دقیقه بعد از مسواک زدن دندان ها را با روغن بسابید و سپس آن را تف کنید.

روغن های مناسب برای استفاده عبارتند از:

* روغن نارگیل
* روغن آفتابگردان
* روغن کنجد

 

مسواک زدن با جوش شیرین

جوش شیرین می تواند به آرامی لکه های سطح دندان را از بین ببرد. برخی افراد نگران این هستند که جوش شیرین خیلی خشن است و ممکن است مینای دندان را خرد کند ، اما تحقیقات نشان داده است که جوش شیرین می تواند یک راه ایمن برای از بین بردن لکه های دندان باشد.

جوش شیرین همچنین ممکن است به مبارزه با باکتری ها کمک کند ، این نشان می دهد که ممکن است بتواند پلاک را کاهش داده و از پوسیدگی دندان جلوگیری کند.

 

استفاده از پراکسید هیدروژن

پراکسید هیدروژن یک سفید کننده خفیف است که می تواند به سفیدتر شدن دندانهای لکه دار کمک کند. برای سفید کردن بهینه ، فرد می تواند به مدت ۱-۲ دقیقه دو بار در روز به مدت یک هفته با ترکیبی از جوش شیرین و پراکسید هیدروژن مسواک بزند. توجه داشته باشید که فقط باید گاه به گاه این کار را انجام دهید. پراکسید هیدروژن ممکن است حساسیت دندان را افزایش دهد ، بنابراین برای استفاده طولانی مدت یا برای افرادی که دندانهای حساس دارند مناسب نیست. اگر ایمپلنت دندان دارید قبل از این کار با پزشک خود مشورت نمایید.

 

سفید کردن دندان با میوه

میوه پاپایا حاوی آنزیمی است که ممکن است به سفیدتر شدن دندان ها کمک کند.

Papain و bromelain ، که آنزی هایی هستند که به ترتیب در پاپایا و آناناس اتفاق می افتند و ممکن است به سفیدتر شدن دندان ها کمک کنند.

یک مطالعه سال ۲۰۱۲ شواهد مقدماتی را نشان داد که راه حل های حاوی این مواد می توانند اثر سفیدی متوسطی داشته باشند. با این حال ، تحقیقات بیشتری برای تعیین مؤثر بودن این آنزیم ها ضروری است.

 

حفظ بهداشت دهان و دندان

حفظ بهداشت دهان و دندان مهمترین کاری است که فرد می تواند برای کاهش زردی دندان انجام دهد.

مسواک زدن و نخ دندان زدن به طور منظم از مینای دندان محافظت می کند ، از پوسیدگی لثه جلوگیری می کند و لکه ها را از بین می برد.

 

بهداشت دهان و دندان خوب شامل موارد زیر است:

* حداقل دو بار در روز مسواک بزنید. فرد حتما باید اطراف لثه و قسمت پشتی دندان را نیز تمیز کند.

* از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید. فلوراید می تواند با تغییر رنگ دندان هامبارزه کرده و حتی از پوسیدگی دندان را پیشگیری کند. اگرچه برخی از افراد با استفاده از فلوراید مخالف هستند ، اما دندانپزشکان معتقدند که فلوراید برای دندانها بی خطر و مفید است.

* نخ دندان برای از بین بردن پلاک بین دندان ها.

 

راهکارهای طبیعی برای سفید کردن دندانها که ممکن است به دندانها آسیب برساند شامل موارد زیر است:

* لیمو

* پرتقال ها

* سرکه سیب

* ذغال فعال

مجددا باید تاکید شود روش های فوق فقط بر روی دندانی های طبیعی جواب داده و باعث سفید شدن آن ها میشود و در مورد روکش دندان یا ایمپلنت دندان و یا دندانهای کامپوزیت شده بی تاثیرند.

 

منبع: rasekhoon

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.