شانه یخ زده چیست؟

شانه یخ زده، که به عنوان کپسولیت شانه سفت یا چسبنده نیز شناخته می شود، یک آسیب است که می تواند افراد را در هر سن و جنسیتی تحت تاثیر قرار دهد، اگرچه در زنان و افراد بالای ۴۰ سال شایع تر است. اگر این شرایط را تجربه کرده اید، مطمئناً می دانید که در مورد چه چیزی داریم صحبت می کنیم. با این حال، ممکن است افراد زیادی وجود داشته باشند که هنوز نام این آسیب را نشنیده باشند که بدون شک مشکلات زیادی را برای مبتلایان به آن ایجاد می کند.

اصطلاح پزشکی که برای اشاره به این وضعیت استفاده می شود، “شانه یخ زده” است که به عنوان کپسولیت چسبنده یا کپسولیت کشنده نیز شناخته می شود. این بیماری با محدودیت دامنه حرکتی طبیعی شانه یا مفصل گلنوهومرال مشخص می شود.

آسیب‌های مختلفی به ساختارهای آناتومیکی که مفصل شانه را تشکیل می‌دهند وجود دارد و همچنین زمانی که به دلیل درد یا آسیب‌شناسی دیگر از مفصل استفاده نمی‌شود، ممکن است رخ دهد. این امر باعث سفتی در بافت های اطراف و تشکیل بافت اسکار به دلیل التهاب مزمن می شود. در نتیجه حرکت دادن شانه سخت و دردناک می شود.

با توجه به برخی مطالعات شیوع، تخمین زده می شود که این آسیب بین ۷ تا ۲۰ درصد از جمعیت عمومی بزرگسالان را تحت تاثیر قرار می دهد. دکتر ادواردو سانچز آلپوز، رئیس خدمات تروماتولوژی و جراحی ارتوپدی در IMED والنسیا، اسرار شانه یخ زده را برای ما رمزگشایی می کند.

شانه یخ زده چیست؟

شانه یخ زده یک وضعیت پزشکی است که با درد و سفتی در مفصل شانه مشخص می شود. این بیماری که به عنوان کپسولیت شانه سفت یا چسبنده نیز شناخته می شود، یک آسیب است که می تواند افراد را در هر سن و جنسیتی تحت تاثیر قرار دهد، اگرچه در زنان و افراد بالای ۴۰ سال شایع تر است.

شانه یخ زده یا سفت شانه شرایطی است که محدودیت های عملکردی ایجاد می کند، گاهی اوقات حتی شدید، و به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی افرادی که از آن رنج می برند، تأثیر می گذارد. درد و سفتی در مفصل شانه می‌تواند انجام فعالیت‌های ساده مانند شانه کردن موها را دشوار کند. با این حال، با تشخیص زودهنگام و درمان مناسب، بسیاری از افراد می توانند به طور کامل از شانه خود استفاده کنند.

برای درک بهتر شانه یخ زده، درک آناتومی شانه مهم است. شانه یک مفصل پیچیده است که از سه استخوان بازو، کتف و ترقوه تشکیل شده است. مفصل شانه نیز توسط گروهی از عضلات، تاندون ها و رباط ها احاطه شده است که به حمایت و حرکت آن کمک می کنند.

کپسولیت چسبنده زمانی رخ می دهد که کپسول اطراف مفصل شانه ملتهب و منقبض می شود که می تواند باعث درد و سفتی شود. علت دقیق کپسولیت چسبنده اغلب ناشناخته است، اگرچه تصور می‌شود که عوامل خاصی ممکن است خطر ابتلا به آن را افزایش دهند، مانند آسیب دیدگی شانه، جراحی شانه یا شرایط پزشکی خاص مانند دیابت.

تاثیر زنجبیل بر ضربان قلب،دیابت و فشار خون

 

علائم شانه یخ زده چیست؟

شانه یخ زده با درد و سفتی پیشرونده در شانه شروع می شود که می تواند انجام کارهای روزمره مانند شانه کردن موها یا بستن کمربند ایمنی را دشوار کند. با گذشت زمان، سفتی می تواند افزایش یابد و دامنه حرکتی شانه می تواند به میزان قابل توجهی کاهش یابد و محدودیت های عملکردی شدید و ناتوان کننده ایجاد کند.

 

 

علت یخ زدگی شانه
علت یخ زدگی شانه

 

علت یخ زدگی شانه

اگرچه دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی باعث ایجاد کپسولیت چسبنده می شود، تصور می شود که عوامل خاصی ممکن است خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند. برخی از این عوامل عبارتند از آسیب های قبلی شانه، دیابت، بیماری های خود ایمنی و جراحی های شانه.

درمان شانه یخ زده چیست؟

درمان شانه یخ زده بسته به شدت بیماری می تواند متفاوت باشد. دکتر سانچز الپوز توصیه می کند که با فیزیوتراپی و تمرینات کششی برای بهبود انعطاف پذیری و تحرک شانه غیرفعال و فعال شروع کنید. در برخی موارد، درمان با ایکورتیکواستروئید ممکن است برای کاهش التهاب و تسکین درد استفاده شود.

اگر درمان محافظه کارانه نتایج رضایت بخشی را به همراه نداشته باشد، ممکن است جراحی در نظر گرفته شود. این جراحی شامل آزادسازی کپسول شانه به روش آرتروسکوپی است که امکان بازیابی تحرک و به دنبال آن پروتکل های توانبخشی و فیزیوتراپی صحیح را فراهم می کند.

توجه به این نکته مهم است که درمان شانه یخ زده می تواند زمان و تلاش لازم را داشته باشد. بیماران ممکن است نیاز داشته باشند یک برنامه فیزیوتراپی و تمرینات کششی را در خانه برای چند هفته یا حتی ماه دنبال کنند. با این حال، با گذشت زمان و درمان مناسب، بسیاری از افراد می توانند به طور کامل از شانه خود استفاده کنند.

پیشگیری از یخ زدگی شانه

 

 

شانه یخ زده چیست؟
شانه یخ زده چیست؟

 

 

متأسفانه هیچ راه مطمئنی برای جلوگیری از یخ زدگی شانه وجود ندارد. با این حال، مهم است که هر گونه آسیب شانه را فوراً درمان کنید و در حین کار یا ورزش وضعیت خوبی داشته باشید تا خطر آسیب را کاهش دهید.

برای نتیجه گیری، می توان گفت که شانه یخ زده یا سفت یک بیماری دردناک اما قابل درمان است. اگر درد یا سفتی شانه را تجربه کردید، مهم است که فوراً به پزشک مراجعه کنید تا تشخیص دقیق پیدا کنید و درمان مناسب را شروع کنید. مشاوره با متخصص ارتوپدی و تروما مانند دکتر سانچز الپوز می تواند به بهبودی کامل و رضایت بخش کمک کند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.