فواید یام وحشی چیست؟

یام وحشی گیاهی است که مردم قرن ها از آن در طب سنتی استفاده می کردند. کاربردهای دارویی بالقوه یام وحشی شامل درمان علائم یائسگی، آرتریت روماتوئید، دیابت و گرفتگی عضلات است. در حالی که بیش از ۶۰۰ گونه سیب زمینی وحشی وجود دارد، تنها ۱۲ گونه خوراکی هستند.

در این مقاله، ما کاربردهای دارویی بالقوه یام وحشی و شواهد آن را بررسی می کنیم. همچنین نحوه مصرف آن و ایمنی و عوارض جانبی آن را بررسی می کنیم.

فواید و موارد استفاده از یام وحشی

برخی معتقدند که یام وحشی ممکن است به درمان علائم یائسگی و آرتریت روماتوئید کمک کند.
پیاز و ریشه یام وحشی حاوی ماده شیمیایی به نام دیوسژنین است که می تواند بر تولید چندین هورمون مفید در انسان مانند استروژن یا دهیدرواپی آندروسترون (DHEA) تأثیر بگذارد. مصرف سیب زمینی وحشی ممکن است راهی طبیعی برای تقویت این هورمون ها در بدن باشد که می تواند فواید پزشکی خاصی داشته باشد.

علائم یائسگی

برخی از پزشکان طب سنتی استفاده از سیب زمینی وحشی را به عنوان جایگزینی برای درمان علائم یائسگی پیشنهاد می کنند. تئوری این است که سیب زمینی وحشی ممکن است سطح استروژن را در بدن افزایش یا تثبیت کند تا به تسکین علائم فرد کمک کند.

با این حال، شواهد بسیار کمی برای حمایت از این ادعاها وجود دارد. یکی از تنها مطالعات موجود در مورد این موضوع نشان داد که ۲۳ زنی که ام وحشی را در یک دوره ۳ ماهه استفاده کردند، هیچ تغییری در علائم یائسگی خود نداشتند.

روماتیسم مفصلی

برخی از پزشکان طب سنتی معتقدند که یام وحشی خاصیت ضدالتهابی دارد و از آن برای درمان آرتریت روماتوئید استفاده می کنند. آرتریت روماتوئید یک بیماری مزمن است که باعث التهاب مفاصل می شود. این می تواند باعث درد و سفتی شود که تحرک را در افراد مبتلا محدود می کند.

این امکان وجود دارد که سیب زمینی وحشی ممکن است این التهاب را کاهش دهد و تأثیر مثبتی بر علائم داشته باشد، اما شواهد کمی برای تأیید این موضوع وجود دارد.

تنظیم قند خون

یام وحشی همچنین حاوی ماده شیمیایی به نام دیوسکورتین است که برخی افراد فکر می کنند به تنظیم سطح قند خون کمک می کند. سیب زمینی وحشی می تواند در تنظیم سطح قند خون در افراد مبتلا به دیابت مفید باشد. با این حال، اثر دیوسکورتین بر قند خون تاکنون فقط در حیوانات مورد مطالعه قرار گرفته است. مشخص نیست که آیا این همان اثر را در انسان خواهد داشت یا خیر.

گرفتگی و درد عضلانی

سایر طرفداران سیب زمینی وحشی معتقدند که این گیاه دارای خواص ضد اسپاسم است که موادی هستند که اسپاسم عضلانی را کاهش می دهند. این خاصیت ضد اسپاسم به این معنی است که سیب زمینی وحشی ممکن است برای کاهش گرفتگی و درد عضلانی مربوط به سندرم پیش از قاعدگی (PMS) مفید باشد. با این حال، تحقیقات بیشتری برای حمایت از این مورد نیاز است.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “آیا میدانستید آقایان هم دچار یائسگی میشوند؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

میزان مصرف یام وحشی به عوامل مختلفی بستگی دارد، مانند:

وضعیت سلامتی فرد
سن فرد

با این حال، مطالعات علمی هنوز محدوده دوز ایمن و موثر برای سیب زمینی وحشی را تعیین نکرده است. بنابراین لازم است قبل از مصرف سیب زمینی وحشی با پزشک متخصص مشورت کنید. همیشه قبل از استفاده بسته بندی را به دقت بخوانید.

فواید یام وحشی چیست؟

عوارض جانبی استفاده از یام وحشی

تهوع و سردرد از عوارض جانبی بالقوه سیب زمینی وحشی است.

FDA هنوز سیب زمینی وحشی را برای استفاده دارویی آن ارزیابی نکرده است، بنابراین اطلاعات دقیق کمی در مورد ایمنی یا عوارض جانبی آن وجود دارد.

سیب زمینی وحشی یک ماده طبیعی است، اما این بدان معنا نیست که عاری از عوارض جانبی است. در دوزهای کم، سیب زمینی وحشی برای اکثر مردم بی خطر در نظر گرفته می شود. با این حال، مقادیر زیاد یام وحشی می تواند منجر به عوارض جانبی شود، از جمله:

حالت تهوع
استفراغ
سردرد
مسائل گوارشی

برخی از افراد نیز ممکن است واکنش آلرژیک به سیب زمینی وحشی داشته باشند. به عنوان مثال، سیب زمینی وحشی هنگامی که به عنوان کرم استفاده می شود ممکن است باعث تحریک پوست شود.

افرادی که دارای شرایط حساس به هورمون، مانند سرطان سینه یا فیبروم رحم هستند، نباید از سیب زمینی وحشی استفاده کنند. ممکن است سیب زمینی وحشی بر تولید استروژن تأثیر بگذارد و وضعیت را بدتر کند.

همچنین شواهد کافی در مورد بی خطر بودن سیب زمینی در دوران بارداری، شیردهی یا برای کودکان خردسال وجود ندارد. به همین دلیل، پزشکان به افراد توصیه می‌کنند در این مواقع از مصرف سیب زمینی وحشی خودداری کنند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.