فواید پونه کوهی چیست؟

 در اینجا ۶ دلیل وجود دارد که شما می توانید پونه کوهی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید .پونه کوهی یک گیاه خارق العاده است و می تواند هم برای طعم دادن به غذا و هم برای اهداف درمانی مورد استفاده قرار گیرد حالا با هم فواید پونه کوهی را بخوانیم.

پونه کوهی که یک گیاه اصیل ایتالیایی است ، عطر و طعم خوشمزه و شیرین را به پیتزا شما می بخشد. و نه فقط پیتزا ، بلکه با پاستا ، سالاد ، سس و بسیاری از غذاهای دیگر نیز اضافه میشود به همین دلیل جایگاه ویژه ای در دنیای آشپزی دارد.

پونه کوهی گیاهی از خانواده نعناع ها است. می توانید آن را به شکل خشک ، روغن یا حتی تازه پیدا کنید ، اما این فقط یک ادویه خوشمزه نیست بلکه  دارای بسیاری از خواص پزشکی است.بله، درست شنیدی! پونه کوهی دارای بسیاری از مزایای چشمگیر برای سلامتی است.

پونه کوهی از خانواده گیاهی نعناع است و چندین نام دیگر از جمله:

پونه کوهی اروپایی
پونه کوهی یونانی
آویشن اسپانیایی
مرزنجوش وحشی
مرزنجوش زمستانی

فواید پونه کوهی

فواید پونه کوهی برای سلامتی

 پونه کوهی حاوی ویتامین A ، C ، E و K ، فیبر ، کربوهیدرات است و همچنین منبع خوبی از مواد معدنی مانند فولات ، آهن ، منیزیم ، کلسیم و پتاسیم است.

این شهرت بیشتر به دلیل غنی بودن از ترپن ها مانند تیمول ، اوسیمن ، کارواکرول ، لیمونن ، کاریوفیلن و ترپینن است. این ترکیبات خاصیت آنتی اکسیدان و ضد التهابی دارند.

۱- اثرات مبارزه با سرطان

تجمع رادیکال های آزاد در بدن ممکن است به بیماری های مزمن مانند بیماری های قلبی و سرطان کمک کند. پونه کوهی گیاهی است که ترکیبات آنتی اکسیدانی را فراهم می کند که به مبارزه در برابر آسیب های رادیکال های آزاد کمک می کند ، که به پیشگیری از سرطان کمک می کند.

۲- ممکن است دیابت را درمان کند

تجمع رادیکال های آزاد همچنین می تواند باعث استرس اکسیداتیو شود ، که می تواند منجر به آسیب سلول شود که ممکن است منجر به دیابت شود. اما خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی پونه کوهی به کاهش اختلال التهابی خود ایمنی کمک می کند که عامل اصلی دیابت نوع ۱ است. علاوه بر این ، یک مطالعه توسط NCBI در سال ۲۰۱۶ نشان می دهد که عصاره اوریجان می تواند به موارد زیر کمک کند:

بهبود مقاومت به انسولین ؛ بافت های آسیب دیده کبدی و کلیه را بازیابی کنید.

۳- هضم را بهبود می بخشد

بهترین راه برای سالم ماندن هضم غذا خوردن به راحتی فیبر بیشتر است. پونه کوهی سرشار از فیبر است که می تواند برای اسهال و یبوست مفید باشد. خوردن منظم آن ممکن است سیستم هضم شما را تقویت کند.

۴- ایمنی را تقویت می کند

تقویت ایمنی امروز نگرانی همه است. با پونه کوهی می توانید به راحتی این کار را انجام دهید. پونه کوهی مقدار زیادی ترکیبات آنتی اکسیدانی و مواد مغذی مختلف دیگر مانند ویتامین ها و مواد معدنی دارد. این مواد مغذی به طور قابل توجهی در تقویت ایمنی بدن نقش دارند.

 پونه کوهی

۵- التهاب را کاهش می دهد

در نظر گرفته می شود که التهاب مزمن در بروز بیماری های مزمن مانند دیابت ، بیماری های قلبی و برخی از اختلالات خود ایمنی نقش مهمی دارد. اما پونه کوهی حاوی آنتی اکسیدان و خواص ضد التهابی است که می تواند به کنترل بسیار موثر التهاب کمک کند.

۶-خواص ضد باکتری

پونه کوهی نیز منبع خوبی از خواص ضد باکتری است. بنابراین ، در مبارزه با باکتری ها موثر شناخته شده است. پونه کوهی علاوه بر مقابله با باکتری ها ، ممکن است از برخی از عفونت ها و ویروس ها نیز محافظت کند.

بنابراین ، با این مزایا ، واضح است که شما باید مقدار زیادی پونه کوهی به رژیم غذایی خود اضافه کنید!

چرا مردم چای پونه کوهی می نوشند؟

پونه کوهی طعم نعنایی و کمی تلخ دارد. اما مردم تمایل دارند بیشتر از عطر و طعم آن ، چای پونه کوهی را به دلیل مزایای بالقوه سلامتی آن بنوشند.

به طور سنتی ، مردم از چای پونه کوهی برای تسکین انواع مسائل بهداشتی استفاده می کردند ، از جمله:

گلو درد
سرفه کردن
حالت تهوع
مشکلات گوارشی
سندرم روده تحریکپذیر

از پونه کوهی به دلیل خاصیت ادرار آور بالقوه ، برای تسکین نفخ و ورم نیز استفاده شده است.

آیا نوشیدن چای پونه کوهی فواید اثبات شده ای دارد؟

در حالی که چای پونه کوهی دارای تاریخچه ای غنی است که مملو از مزایای مفصلی برای سلامتی است ، اما مطالعات انسانی زیادی برای تهیه این فواید انجام نشده است تحقیقات موجود بیشتر شامل نمونه های آزمایشگاهی (نه انسان) و عصاره های پونه کوهی است ، نه چای پونه کوهی.

هنوز هم ، این مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که پونه کوهی دارای برخی مزایای جدی برای سلامتی است. بسیاری از این مزایا به مواد شیمیایی به نام فلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک مرتبط هستند. پونه کوهی سرشار از هر دو مورد است.

نوشیدن چای پونه کوهی

اثرات آنتی اکسیدانی

برای درک کامل تأثیر گیاه پونه کوهی بر سلامت انسان باید مطالعات بیشتری در مورد انسان انجام شود. با این حال ، بسیاری از مطالعات in vitro نشان داده اند که پونه کوهی ممکن است اثرات مضر موادی را در بدن شما به نام رادیکال های آزاد مسدود کند. این مواد باعث استرس اکسیداتیو در بدن شما می شوند.

براساس موسسه ملی سرطان ، استرس اکسیداتیو می تواند منجر به آسیب سلول شود و خطر ابتلا به بیماری های خاص را افزایش دهد. اثرات آنتی اکسیدانی پونه کوهی ممکن است تجمع این رادیکال های آزاد را کاهش داده و سلامت را بهبود بخشد

اثرات ضد باکتری و ضد ویروسی

روغن های موجود در پونه کوهی همچنین می توانند از رشد موجودات زنده ، از جمله انواع خاصی از باکتری ها و ویروس های مضر جلوگیری کنند. این بدان معناست که پونه کوهی ممکن است در درمان یا پیشگیری از انواع خاصی از عفونت ها نقش داشته باشد.

به عنوان مثال مطالعه ای در سال ۲۰۱۱ بر روی انسان ها نشان داد که استفاده از پمادی حاوی عصاره پونه کوهی با کاهش آلودگی باکتریایی به کاهش خطر عفونت زخم جراحی کمک می کند.

مطالعه معتبر دیگری که در سال ۲۰۱۱ انجام شد ، نشان داد که روغن اساسی پونه کوهی در برابر برخی ویروس های تنفسی از جمله ویروسی که می تواند باعث عفونت های جدی تنفسی در کودکان شود ، موثر است.

طرز تهیه چای پونه کوهی

برای تهیه چای پونه کوهی در خانه می توانید از همان پونه کوهی خشک که برای پخت و پز استفاده می کنید استفاده کنید.

ادویه خشک شده را به چای تبدیل کنید:

۱ فنجان آب را به جوش آورید
آب جوش را روی ۲ قاشق چای خوری پونه کوهی خشک در یک صافی چای بریزید و یا در لیوان دمنوش بریزید
اجازه دهید مخلوط به مدت ۲ تا ۴ دقیقه دم بکشد
صافی را برداشته و میل کنید

پیشنهاد می کنیم مقاله “طرز تهیه ترشی میوه و سبزیجات در خانه” را نیز مطالعه بفرمایید.

آیا چای پونه کوهی می تواند عوارض جانبی داشته باشد؟

پونه کوهی دارای سابقه طولانی در استفاده ایمن در غذاها و محصولات غذایی است. بیشتر افراد از مصرف چای پونه کوهی عوارض جانبی نخواهند داشت. با این حال ، اگر مقدار زیادی چای پونه کوهی بنوشید – مثلاً بیش از چهار فنجان در روز – ممکن است دچار ناراحتی معده شوید.

در موارد نادر ، افراد همچنین می توانند واکنش های آلرژیک به پونه کوهی داشته باشند. اگر به هر نوع نعنا حساسیت دارید ، از نوشیدن چای پونه کوهی خودداری کنید ، زیرا ممکن است به پونه کوهی نیز حساسیت داشته باشید.

فواید پونه کوهی برای سلامتی

خط آخر درباره فواید پونه کوهی

پونه کوهی به عنوان یک گیاه ، فواید زیادی برای سلامتی دارد و نشان داده شده است که ضد ویروس ، ضد باکتری است و دارای آنتی اکسیدان است. چای پونه کوهی کاملا ایمن است بنابراین اگر علاقه مند هستید ، ارزش دارد آن را امتحان کنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.