علت درد مچ پا چیست؟

درد مچ پا به هر نوع درد یا ناراحتی اطلاق می شود که هر قسمتی از مچ پا را تحت تاثیر قرار دهد. درد مچ پا معمولاً با درمان‌های خانگی مانند استراحت، یخ و مسکن‌های بدون نسخه بهتر می‌شود. یک برنامه فیزیوتراپی می تواند به تقویت عضلات و جلوگیری از آسیب های دیگر کمک کند. شایع ترین علت درد مچ پا شامل آسیب، آرتریت و ساییدگی طبیعی است. بسته به علت، ممکن است درد یا سفتی را در هر جایی در اطراف مچ پا احساس کنید. مچ پای شما نیز ممکن است متورم شود و نتوانید وزنی روی آن بیاورید.

 اغلب اوقات، درد را می توان بدون جراحی درمان کرد. با این حال، اگر آسیب شدید باشد، مانند شکستگی استخوان مچ پا، یا زمانی که درد مچ پا با درمان غیر جراحی بهبود نمی یابد، جراحی لازم است. اگر آسیب مچ پا یا جراحی داشته اید، یک برنامه فیزیوتراپی (PT) نیز می تواند به بهبودی شما کمک کند. PT ماهیچه هایی را که از پاها و مچ پا حمایت می کنند تقویت می کند. درمان می تواند درد را تسکین دهد و از آسیب های بعدی جلوگیری کند.

علت درد مچ پا

قسمت های مختلف مچ پا

مچ پاها بخشی از سیستم اسکلتی عضلانی هستند. آنها وزن بدن شما را پشتیبانی می کنند و به شما کمک می کنند بایستید، تعادل پیدا کنید و حرکت کنید. مفصل مچ پا انعطاف پذیر به شما این امکان را می دهد که پای خود را از یک طرف به سمت دیگر حرکت دهید، خم کنید، بچرخانید.

استخوان های ساق پا (درشت نی و نازک نی) به هم می رسند تا با استخوان پا (تالوس) برخورد کنند و مچ پا را تشکیل دهند. رباط ها این استخوان ها را در کنار هم نگه می دارند. ساختار پیچیده ای از تاندون ها، ماهیچه ها و سایر بافت های نرم به پا و مچ پا اجازه حرکت می دهد. به دلیل این پیچیدگی، مچ پا به ویژه در معرض آسیب است.

درد مچ پا چقدر شایع است؟

درد مچ پا و آسیب مچ پا بسیار شایع هستند. اگر:

بالای ۶۵ سال سن دارند.
فعالیت هایی انجام دهید که شامل پریدن، حرکات پهلو به پهلو یا تغییر جهت سریع است.
وزن اضافی داشته باشید یا چاق هستید.

شایع ترین علت های درد مچ پا چیست؟

این درد می تواند ناشی از چندین آسیب و شرایط باشد. برخی از شایع ترین آسیب هایی که باعث درد مچ پا می شوند عبارتند از:

بورسیت:

کیسه‌های پر از مایع به نام بورسا استخوان‌های شما را هنگام حرکت محافظت می‌کنند. بورسیت زمانی اتفاق می افتد که این کیسه ها تحریک شده و ملتهب شوند.

شکستگی:

یک تصادف یا آسیب می تواند باعث شکستگی استخوان ها شود. شکستگی مچ پا از خفیف تا شدید متغیر است. مچ پا شکسته می تواند استخوان ها را در هر بخشی از مفصل مچ پا درگیر کند. شکستگی مچ پا باعث تورم و درد مچ پا می شود.

پیچ خوردگی:

رگ به رگ شدن مچ پا یکی از علل شایع درد مچ پا است. پیچ خوردگی مچ پا زمانی اتفاق می افتد که رباط ها کشیده یا پاره شوند. رگ به رگ شدن یا پیچ خوردگی مچ پا زمانی اتفاق می افتد که مچ پا به شدت از موقعیت طبیعی خود خارج شود.

تاندونیت:

تاندون های تحریک شده و ملتهب یک آسیب بافت نرم به نام تاندونیت است. تاندون ها ماهیچه ها را به استخوان ها متصل می کنند. گاهی اوقات، تاندون ممکن است پاره شود (مانند پارگی تاندون آشیل). پارگی تاندون ممکن است نیاز به ترمیم جراحی داشته باشد.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۹ درمان خانگی برای تنگی نفس” را نیز مطالعه بفرمایید.

 

بسیاری از بیماری ها، اختلالات و شرایط نیز می توانند منجر به درد مچ پا شوند. این شامل:

آرتریت:

درد و سفتی در مفصل مچ پا می تواند ناشی از آرتریت مچ پا باشد. آرتریت زمانی اتفاق می‌افتد که غضروف (بافتی در مفاصل که استخوان‌ها را محافظت می‌کند) از بین می‌رود. شکستگی باعث ساییدگی استخوان ها به هم می شود. صدمات و استفاده بیش از حد می تواند منجر به آرتریت شود، و در افراد بالای ۶۵ سال شایع تر است. انواع مختلفی از آرتریت می تواند مچ پا را تحت تاثیر قرار دهد. انواع رایج آن عبارتند از آرتریت روماتوئید و آرتروز.

صافی کف پا:

قوس بسیار کم (یا بدون قوس) می تواند باعث درد و تورم در مچ پا و پا شود. گاهی اوقات، قوس‌های بچه‌ها با بزرگ شدن به‌طور طبیعی رشد نمی‌کنند و در نتیجه این عارضه ایجاد می‌شود.

نقرس:

نوعی آرتریت، نقرس ناشی از تجمع اسید اوریک در سراسر بدن است. به طور معمول، اسید اوریک از بدن در ادرار خارج می شود. اسید اوریک اضافی کریستال هایی ایجاد می کند که در مفاصل رسوب می کنند. نقرس در مچ پا می تواند بسیار دردناک باشد.

عفونت:

انواع مختلفی از عفونت، از جمله سلولیت، می تواند باعث تورم و درد در مفصل مچ پا شود. عفونت استخوانی به نام استئومیلیت می تواند در نتیجه عفونت استاف ایجاد شود.

چگونه پزشک من علت درد مچ پا را تعیین می کند؟

پزشک تورم، درد و کبودی را بررسی می کنند. آزمایش به محل درد و اینکه آیا اخیراً آسیب دیده اید یا خیر بستگی دارد. ارائه دهنده شما ممکن است آزمایش تصویربرداری مانند اشعه ایکس، سی تی اسکن یا اسکن MRI را سفارش دهد. این آزمایش‌ها تصاویری از استخوان‌ها و بافت‌های نرم ایجاد می‌کنند تا ارائه‌دهنده پزشک شما بتواند آسیب را بررسی کند.

اگر پزشک شما فکر می کند که عفونت دارید، ممکن است نیاز به بیوپسی داشته باشید. ارائه دهنده شما نمونه ای از بافت را برمی دارد و برای بررسی وجود باکتری به آزمایشگاه می فرستد.

بهترین درمان های خانگی برای درد مچ پا

بیشتر درد با استراحت، یخ و داروهای مسکن بدون نسخه بهتر می شود. دستورالعمل های پزشک خود را برای درمان های خانگی برای درد مچ پا دنبال کنید. پزشک شما ممکن است روش RICE (استراحت، یخ، فشرده سازی و ارتفاع) را توصیه کند. اگر درد شدید است یا مچ پا پس از چند روز مراقبت در منزل همچنان درد دارد، به پزشک خود مراجعه کنید.

استراحت:

اگر آسیبی مانند رگ به رگ شدن داشته اید، باید مدتی از پاهای خود دور بمانید. در مورد مدت زمان استراحت با ارائه دهنده خود صحبت کنید. عصا یا یک چکمه پیاده روی می تواند به شما کمک کند بدون ایجاد وزن بر روی مچ پای خود در اطراف حرکت کنید.

یخ:

برای کاهش تورم، هر چند ساعت یکبار یخ یا کمپرس سرد را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی محل قرار دهید.

فشرده سازی:

از پزشک خود بخواهید که یک باند الاستیک را در اطراف مچ پا بپیچد تا التهاب را کاهش دهد. مراقب باشید آن را خیلی سفت نپیچید.

درمان درد مچ پا

ارتفاع:

استراحت با مچ پا بالاتر از قلب، تورم را کاهش می دهد. همچنین می‌توانید سعی کنید شب‌ها پاهایتان را بالا نگه دارید.

داروهای ضد درد بدون نسخه:

داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی (NSAIDs) می توانند درد را تسکین داده و تورم را کاهش دهند. قبل از مصرف هر دارویی با ارائه دهنده خود صحبت کنید.

کفش‌ استاندارد بپوشید:

مطمئن شوید که کفش‌های شما حمایت کافی از پاها و مچ پا را فراهم می‌کنند. از دمپایی، صندل و کفش های خیلی گشاد خودداری کنید. پوشیدن کفش مناسب هنگام ورزش بسیار مهم است. فعالیت هایی مانند بسکتبال و والیبال می تواند منجر به آسیب دیدگی مچ پا شود، به خصوص بدون کفش مناسب.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.