سندرم ایمپاستر یا خیانتکار بودن چیست؟

سندرم ایمپاستر می تواند در زمان های مختلف زندگی بیاید و از بین برود یا می تواند زمینه ساز بیشتر کارهایی باشد که ما انجام می دهیم. این می تواند ما را به این باور برساند که به اندازه کافی خوب نیستیم و ما را از تجربه شادی و رضایت واقعی باز دارد.اگرچه مقابله با این امر می تواند فوق العاده دشوار باشد، خبر خوب این است که راه هایی برای غلبه بر احساس شیاد بودن و پس گرفتن قدرت خود وجود دارد.

سندرم ایمپاستر چیست؟

به طور خلاصه، سندرم خیانتکار یک تجربه درونی را توصیف می‌کند که وقتی فکر می‌کنید در کاری آنقدر که دیگران فکر می‌کنند صلاحیت ندارید – علیرغم هر گونه دستاورد، تجربه یا تحصیلات در این زمینه، دارید. این ممکن است باعث شود به خودتان شک کنید و احساس کنید که یک کلاهبردار هستید.

سندرم ایمپاستر می تواند بر جنبه های مختلف زندگی شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، ممکن است در محل کار به یک نقش جدید ارتقا پیدا کنید یا در یک دوره دانشگاه پذیرفته شوید – اما احساس کنید که به آن تعلق ندارید و توانایی ندارید. همچنین اگر کسی احساس کند که با شریک یا قرار خود برابر است، می تواند بر روابط تأثیر بگذارد.

انواع رایج سندرم ایمپاستر

کمال گرا. افرادی که این نوع از سندروم فریبنده را تجربه می کنند، برای رسیدن به کمال ۱۰۰% تلاش می کنند و به این احساس می رسند که اگر به چیزی کمتر دست یابند، اندازه گیری نمی کنند. آنها هر گونه اشتباهی را به ناتوانی خود نسبت می دهند.

متخصص. حتی اگر در یک زمینه دانش یا مهارت خاصی دارید، ممکن است خود را از هر گونه اعتبار محروم کنید و دانش و تخصص خود را تضعیف کنید زیرا احساس می کنید هنوز چیزهای بیشتری برای یادگیری دارید.

نابغه طبیعی. نابغه طبیعی اگر مجبور باشد برای دستیابی به نتایج دلخواه، به جای اینکه بار اول به طور طبیعی به آنها دست یابد، روی کارها کار کند، مانند یک شیاد احساس می کند. آنها شایستگی را بر حسب سهولت و سرعت می سنجند و اگر تسلط بر یک مهارت بیشتر طول بکشد، ممکن است احساس شرم کنند.

ابرقهرمان کلاهبرداران ابرقهرمانی ممکن است احساس کنند که برای دستیابی به بالاترین استانداردهای ممکن، باید سخت‌کوش‌ترین کارمند باشند. این ذهنیت سخت کوش ناشی از این احساس است که آنها به اندازه کافی خوب نیستند و باید برای اندازه گیری بیشتر تلاش کنند، که می تواند منجر به فرسودگی شغلی شود.

فردگرای مطلق. افراد مبتلا به این نوع از سندرم فریبکار تمایل دارند به تنهایی کار کنند و بر این باورند که درخواست کمک و حمایت آنها را به یک کلاهبردار تبدیل می کند. دستاوردها تنها زمانی موفقیت محسوب می شوند که به تنهایی تکمیل شوند.

سندرم ایمپاستر چیست؟

علائم سندرم ایمپاستر چیست؟

در حالی که علائم سندرم ایمپوستر می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت به نظر برسد، برخی از علائم رایج این تجربه عبارتند از…

داشتن اعتماد به نفس و عزت نفس پایین

احساس ناکافی بودن

خود خرابکاری

به خودت شک کنی

به طور مداوم خود را با دیگران مقایسه کنید

بیش از حد فکر کردن و نگرانی در مورد گذشته

ترس از اینکه نتوانید انتظارات دیگران را از خود برآورده کنید

ناتوانی در ارزیابی واقع بینانه مهارت ها و شایستگی های خود

موفقیت خود را به شانس بسپارید تا استعداد

خود را به خاطر کوچکترین اشتباهات تنبیه کنید

انجام کار اضافی به دلیل ترس از کوتاه آمدن

خودگویی منفی

شانه خالی کردن از تعریف و تمجید

این مطلب هم میتواند برای شما مفید باشد:فواید ورزش بر روی مغز چیست؟

چه چیزی باعث ایجاد سندرم ایمپاستر می شود؟

متخصصان سلامت معتقدند که سندروم ایمپوستر می تواند ناشی از عوامل متعدد و مرتبط با هم باشد، مانند تربیت (به عنوان مثال، اگر فردی از خانواده یا فرهنگی است که در آن تاکید زیادی بر موفقیت شده است) و ویژگی های شخصیتی (مانند اضطراب یا کمال گرایی). ).

همچنین اعتقاد بر این است که سندروم ایمپوستر زمانی شایع تر است که فرد در حال گذراندن دوره گذار است، مانند تغییر شغل، پدر یا مادر یا پدربزرگ شدن، قرار ملاقات با فرد جدید، یا ثبت نام در کالج یا دانشگاه. این به این دلیل است که عموماً میل به ایجاد یک تأثیر خوب و عملکرد خوب وجود دارد، که وقتی با بی‌تجربه بودن همراه باشد، می‌تواند منجر به احساس بی کفایتی شود.در حال حاضر، سندرم ایمپوستر یک وضعیت سلامت روان شناخته شده نیست، اما می تواند تأثیر قابل توجهی بر کیفیت زندگی افراد داشته باشد.

تاثیر سندرم ایمپاستر چیست؟

سندرم ایمپوستر می تواند باعث ناراحتی و نارضایتی در زندگی افراد شود، زیرا آنها احساس می کنند هر کاری که انجام دهند، هرگز به اندازه کافی خوب نخواهند بود.

حتی اگر فردی به موفقیت برسد و بازخورد مثبت دریافت کند، باز هم ممکن است به شایستگی خود شک کند، دستاوردهای خود را نادیده بگیرد، دائماً از شکست بترسد و رفتار خود را از نزدیک زیر نظر بگیرد.

افرادی که سندروم ایمپوستر را تجربه می کنند ممکن است از آن به عنوان محرکی برای موفقیت استفاده کنند، اما این معمولاً با اضطراب دائمی همراه است. این می تواند خسته کننده باشد و در نهایت منجر به فرسودگی شغلی و/یا افسردگی شود.

چه چیزی باعث ایجاد سندرم ایمپاستر می شود؟

چگونه بر سندرم ایمپاستر غلبه کنیم؟

سندرم فریبکار را بپذیرید و افکار را از واقعیت ها جدا کنید

مانند تقریباً همه موانع، یکی از اولین و مهم ترین گام ها در غلبه بر سندرم فریبنده این است که آن را بپذیرید تا بتوانید افکار خود محدود کننده خود را از واقعیت جدا کنید.

افرادی که سندرم ایمپاستر را تجربه می‌کنند، معمولاً متوجه می‌شوند که حتی اگر شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد همه چیز خوب پیش می‌رود – برای مثال، دریافت تمجید یا ارتقای شغلی از یک مدیر در محل کار، پذیرفته شدن در دوره‌ای با شرایط ورود خاص، یا دعوت به رویدادهای اجتماعی – آنها هنوز در تلاش هستند تا باور کنند که آن قابلیت ها به آنها تعلق ندارند.

سعی کنید فهرستی از چیزهایی تهیه کنید که شما را به اندازه هر فرد دیگری برای نقشی که به دنبال آن هستید واجد شرایط می کند (اعم از اجتماعی یا حرفه ای)، مانند شرایط، تجربه، یا تمجیدهایی که از جانب عزیزان دریافت کرده اید یا همتایان/مدیران در محل کارسپس، دفعه بعد که به خود شک می‌کنید یا خود را پایین می‌آورید، از آن برای به چالش کشیدن و تضعیف این افکار با یادآوری توانایی‌های خود استفاده کنید.

جملات تاکیدی مثبت را در مورد خودتان تکرار کنید

خود گفتاری می تواند فوق العاده قدرتمند باشد و طبق تحقیقات، می تواند دیدگاه شما را تغییر دهد و بر رفتار شما تأثیر بگذارد.

ممکن است فکر کنید که ایده تکرار جملات تاکیدی مثبت برای خودتان بد به نظر می رسد، اما علم نشان داده است که اگر ما به اندازه کافی چیزهای خوبی درباره خودمان بگوییم، می توانیم آن را باور کنیم – و این می تواند با درج نام خود موثرتر شود. . به عنوان مثال، “کریستین خلاق است”، “کریستین به اندازه کافی خوب است”، یا “کریستین می تواند با هر چیزی که سر راهش قرار گیرد مقابله کند”.

گرچه این ممکن است خنده دار به نظر برسد، روانشناسان معتقدند که صحبت کردن در مورد خود به صورت سوم شخص می تواند به ما کمک کند تا عقب نشینی کنیم، دید عینی تری نسبت به خود داشته باشیم و با موقعیت های استرس زا بهتر برخورد کنیم.

چگونه بر سندرم ایمپاستر غلبه کنیم؟

مالکیت دستاوردهای خود را در دست بگیرید

اگر احساس می‌کنید که یک شیاد هستید، می‌توانید به راحتی دستاوردهای خود را زیر فرش بکشید، آنها را به «شانس» بسپارید، یا آنها را به شخص دیگری نسبت دهید. اما اگر می‌خواهید خودتان را به‌عنوان فرد قوی و توانمندی که هستید ببینید، باید شروع به مالکیت موفقیت خود کنید و آنچه را که روی میز آورده‌اید تشخیص دهید.

اگر کسی شما را به خاطر کاری که انجام داده اید ستایش یا پاداش می دهد، به جای کاهش موفقیت یا بحث کردن با او، سعی کنید بگویید «متشکرم» و بپذیرید که لایق این مثبت بودن هستید.همچنین می‌توانید با بیان مطالبی با صدای بلند مانند «من خیلی خوشحال و سپاسگزارم که نقشی در حرفه رویایی‌ام به دست آورده‌ام» یا «من واقعاً به خودم افتخار می‌کنم» خودگویی مثبت را تمرین کنید.

برای غلبه بر سندرم ایمپاستر یک نتیجه مثبت را تصور کنید

فکر کردن به آینده در یک نور مثبت می تواند ترسناک باشد. معمولاً، چون می ترسیم ناامید شویم یا ناامید شویم. در عوض، بسیاری از ما برای بدترین سناریو آماده می‌شویم، تقریباً به عنوان راهی برای محافظت و آماده‌سازی از خودمان که همه چیز نباید طبق برنامه پیش برود.

با این حال، همیشه فرض بدترین ها می تواند باعث شود که ما احساس شایستگی و توانایی کمتری داشته باشیم، که در واقع ممکن است به ایجاد برخی از نتایجی که از آن می ترسیم کمک کند.افکار ما فوق‌العاده قدرتمند هستند و در بسیاری از موارد، نحوه تجسم آینده‌مان در واقع می‌تواند به نحوه انجام امور کمک کند.

یک راه مفید برای مبارزه با این، تمرین تجسم مثبت است: ابزاری که توسط بسیاری از المپیکی‌ها برای کمک به آنها در ورزش برتر استفاده می‌شود. تحقیقات نشان داده است افرادی که خود را در حال انجام یک کار با موفقیت تجسم می کنند، در واقع می توانند عملکرد خود را در آن کار بهبود بخشند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.