ارتباط رژیم غذایی و آکنه چیست؟آیا غذاها باعث جوش زدن میشوند؟

آکنه یک بیماری شایع پوستی است که تقریباً ۱۰درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می دهد.عوامل زیادی در ایجاد آکنه نقش دارند ، از جمله تولید سبوم و کراتین ، باکتری های ایجاد کننده آکنه ، هورمون ها ، منافذ مسدود شده و التهاب . ارتباط رژیم غذایی و آکنه بحث برانگیز است ، اما تحقیقات اخیر نشان می دهد که رژیم غذایی می تواند نقش مهمی در ایجاد آکنه ایفا کند.این مقاله ۶ ماده غذایی که می توانند باعث آکنه شوند را مرور کرده و در مورد اینکه چرا کیفیت رژیم غذایی شما مهم است بحث می کند.

ارتباط رژیم غذایی با آکنه

۱ غلات تصفیه شده و قندها

افراد مبتلا به آکنه تمایل بیشتری به مصرف کربوهیدراتهای تصفیه شده نسبت به افرادی که آکنه کمی دارند یا بدون جوش هستند دارند.

غذاهای غنی از کربوهیدرات تصفیه شده عبارتند از:

نان ، کراکر ، غلات یا دسرهایی که با آرد سفید تهیه می شوند
ماکارونی تهیه شده از آرد سفید
برنج سفید و رشته فرنگی
نوشابه و سایر نوشیدنی های شیرین شده با قند
شیرین کننده هایی مانند نیشکر ، شربت افرا ، عسل
یک مطالعه نشان داد افرادی که مرتباً قند اضافه مصرف می کردند ۳۰ درصد بیشتر در معرض ابتلا به آکنه بودند ، در حالی که افرادی که به طور منظم شیرینی و کیک می خوردند ۲۰ درصد بیشتر در معرض خطر بودند .

این افزایش خطر را می توان با تأثیر کربوهیدرات های تصفیه شده بر سطح قند و انسولین خون توضیح داد.

کربوهیدراتهای تصفیه شده به سرعت جذب جریان خون می شوند که به سرعت سطح قند خون را بالا می برد. هنگامی که قند خون افزایش می یابد ، سطح انسولین نیز افزایش می یابد تا به خروج قند خون از جریان خون و ورود به سلول های شما کمک کند.

با این حال ، سطح بالای انسولین برای افرادی که آکنه دارند خوب نیست.

انسولین باعث فعال شدن هورمون های آندروژنی می شود و فاکتور رشد شبه انسولین ۱ (IGF-1) را افزایش می دهد. این امر با رشد سریعتر سلولهای پوست و افزایش تولید سبوم به توسعه آکنه کمک می کند .

رژیم غذایی و آکنه
۲- محصولات لبنی

بسیاری از مطالعات ارتباطی بین محصولات لبنی ​​و شدت آکنه در نوجوانان پیدا کرده اند.

دو مطالعه همچنین نشان داد که بزرگسالانی که به طور منظم شیر یا بستنی مصرف می کردند ، چهار برابر بیشتر از آکنه رنج می بردند .

این تحقیقات تا کنون عمدتا بر نوجوانان و جوانان متمرکز شده است و تنها بین شیر و آکنه ارتباط وجود دارد ، نه رابطه علت و معلولی.

هنوز مشخص نیست که لبنیات چگونه می تواند در ایجاد آکنه نقش داشته باشد ، اما چندین نظریه ارائه شده است.

مشخص است که شیر سطح انسولین را افزایش می دهد ، فارغ از اثرات آن بر قند خون ، که ممکن است شدت آکنه را بدتر کند .

شیر گاو همچنین حاوی اسیدهای آمینه است که کبد را برای تولید بیشتر IGF-1 تحریک می کند ، که با ایجاد آکنه مرتبط است.

اگرچه گمانه زنی هایی در مورد اینکه چرا نوشیدن شیر ممکن است آکنه را بدتر کند وجود دارد ، هنوز مشخص نیست که آیا لبنیات نقش مستقیم دارد. تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود آیا مقدار یا نوع خاصی از لبنیات وجود دارد که ممکن است آکنه را تشدید کند.

۳- فست فودها باعث آکنه میشوند

آکنه به شدت با خوردن رژیم غذایی سبک غربی غنی از کالری ، چربی و کربوهیدراتهای تصفیه شده ارتباط دارد .

غذاهای فست فود مانند همبرگر ، ناگت ، هات داگ ، سیب زمینی سرخ کرده ، نوشابه و میلک شیک ، پایه اصلی رژیم غذایی در دنیای امروز هستند و ممکن است خطر آکنه را افزایش دهند.

یک مطالعه روی بیش از ۵۰۰۰ نوجوان و جوان چینی نشان داد که رژیم های غذایی پرچرب با ۴۳ درصد افزایش خطر ابتلا به آکنه همراه است. خوردن منظم فست فود خطر را تا ۱۷ درصد افزایش می دهد .

یک مطالعه جداگانه بر روی ۲۳۰۰ مرد نشان داد که خوردن همبرگر یا سوسیس با ۲۴ درصد افزایش خطر ابتلا به آکنه مرتبط است .

مشخص نیست که چرا خوردن فست فود ممکن است خطر ابتلا به آکنه را افزایش دهد ، اما برخی از محققان پیشنهاد می کنند که ممکن است بر بیان ژن تأثیر بگذارد و سطح هورمون ها را به نحوی که باعث توسعه آکنه می شود ، تحت تأثیر قرار دهد .

۴- غذاهای غنی از چربی های امگا ۶

 رژیم های غذایی حاوی مقادیر زیادی اسیدهای چرب امگا ۶ ، مانند رژیم غذایی معمولی غربی ، با افزایش سطح التهاب و آکنه مرتبط هستند .

این ممکن است به این دلیل باشد که رژیم های غربی حاوی مقادیر زیادی روغن ذرت و سویا هستند که سرشار از چربی های امگا ۶ هستند و غذاهای کمی که حاوی چربی امگا ۳ هستند ، مانند ماهی و گردو .

این عدم تعادل اسیدهای چرب امگا ۶ و امگا ۳ بدن را به حالت التهابی سوق می دهد که ممکن است شدت آکنه را بدتر کند .

برعکس ، مکمل اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است سطح التهاب را کاهش دهد و مشخص شده است که شدت آکنه را کاهش می دهد.

در حالی که ارتباط بین اسیدهای چرب امگا ۶ و آکنه امیدوار کننده است ، هیچ مطالعه کنترل شده تصادفی در این زمینه انجام نشده است ، و تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “نحوه انجام پدیکور در خانه: آموزش پدیکور ۱۰ مرحله ای برای مبتدیان” را نیز مطالعه بفرمایید.      

۵-مصرف زیاد شکلات میتواند آکنه را ایجاد کند

شکلات از دهه ۱۹۲۰ مشکوک به محرک آکنه بوده است ، اما تاکنون هیچ اجماعی حاصل نشده است.

چندین نظرسنجی غیررسمی خوردن شکلات را با افزایش خطر ابتلا به آکنه مرتبط دانسته اند ، اما این برای اثبات اینکه شکلات باعث آکنه می شود کافی نیست.

یک مطالعه جدیدتر نشان داد که مردان مستعد آکنه که روزانه ۲۵ گرم ۹۹٪ شکلات تلخ مصرف می کردند ، تنها پس از دو هفته تعداد ضایعات آکنه افزایش یافت .

مطالعه دیگری نشان داد که مردانی که روزانه کپسول ۱۰۰٪ پودر کاکائو به آنها داده شده بود ، در مقایسه با مواردی که دارونما دریافت کرده بودند ، پس از یک هفته ضایعات آکنه به طور قابل توجهی بیشتر بود.

دقیقاً دلیل اینکه شکلات ممکن است آکنه را افزایش دهد مشخص نیست ، اگرچه یک مطالعه نشان داد که خوردن شکلات واکنش سیستم ایمنی بدن را در برابر باکتری های ایجاد کننده آکنه افزایش می دهد ، که ممکن است به توضیح این یافته ها کمک کند .

در حالی که تحقیقات اخیر از ارتباط بین مصرف شکلات و آکنه حمایت می کند ، هنوز مشخص نیست که آیا شکلات واقعاً باعث آکنه می شود یا خیر.

۶-غذاهایی که به آنها حساس هستید آکنه ایجاد میکنند

رژیم غذایی و آکنه

گفته شده است که آکنه در اصل یک بیماری التهابی است.

این امر با این واقعیت تأیید می شود که داروهای ضد التهابی ، مانند کورتیکواستروئیدها ، درمان های موثری برای آکنه شدید هستند و افرادی که دارای آکنه هستند سطح مولکول های التهابی در خون آنها افزایش یافته است .

یکی از راه هایی که غذا ممکن است باعث التهاب شود ، حساسیت های غذایی است که به عنوان واکنش های حساسیت تاخیری نیز شناخته می شود.

حساسیت های غذایی زمانی رخ می دهد که سیستم ایمنی بدن شما به اشتباه غذا را به عنوان تهدید تشخیص داده و حمله ایمنی را علیه آن آغاز می کند .

این منجر به گردش بالای مولکول های پیش التهابی در سراسر بدن می شود که ممکن است آکنه را تشدید کند .

از آنجا که غذاهای بیشماری وجود دارد که سیستم ایمنی بدن شما می تواند به آنها واکنش نشان دهد ، بهترین راه برای پی بردن به محرک های منحصر به فرد شما ، تکمیل رژیم حذف تحت نظارت متخصص تغذیه است.

واکنشهای حساسیت غذایی می تواند میزان التهاب در بدن را افزایش دهد و ممکن است آکنه را بدتر کند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.