خواص فراوان نارنگی میوه مورد علاقه کودکان

نارنگی یک میوه خوشمزه است که از طعم بسیار شیرین تا ترش و از اندازه تخم مرغ تا اندازه گریپ فروت متغیر است. در مقایسه با پرتقال، نارنگی کوچکتر است، حاوی آب بیشتری است و اسید و قند کمتری دارد.نارنگی در مقایسه با انواع دیگر میوه ها، کربوهیدرات نسبتا کمی دارد. خواص نارنگی چیست؟ در این مقاله با خواص و فواید نارنگی آشنا میشویم.

خواص نارنگی چیست؟

مانند سایر مرکبات، نارنگی ها حاوی فلاونوئیدها، فنولیک ها و روغن های ضروری هستند که خاصیت آنتی اکسیدانی دارند. نارنگی حاوی مقدار و تنوع نسبتا زیادی از مواد مغذی گیاهی است که می تواند از سلول ها در برابر آسیب محافظت کند، التهاب را کاهش دهد، خطر بیماری های قلبی عروقی را کاهش دهد و سایر فواید سلامتی را ارائه دهد.

ممکن است به پیشگیری از برخی سرطان ها کمک کند

تحقیقات نشان داده است که برخی از ترکیبات (از جمله فلاونوئیدها، لیمونوئیدها و کومارین ها) موجود در مرکبات با کاهش خطر ابتلا به سرطان از جمله سرطان معده، سرطان سینه، تشکیل تومور ریه، تشکیل تومور روده بزرگ، سرطان کبد و سرطان خون مرتبط هستند. نویسندگان یک مطالعه به طور خاص دریافتند که عصاره نارنگی خاص (Citrus reticulata cv. Suavissima) اثرات بالقوه ضد توموری را نشان می دهد.

خواص نارنگی ، التهاب را کاهش می دهد

مرکبات سرشار از ویتامین C، یک آنتی اکسیدان قوی هستند. بدن شما ویتامین C نمی سازد، بنابراین مصرف غذاهای حاوی این ماده مغذی حیاتی بسیار مهم است.

اعتقاد بر این است که آنتی اکسیدان ها از آسیب سلولی ناشی از رادیکال های آزاد در بدن جلوگیری می کنند. آسیبی که استرس اکسیداتیو نامیده می‌شود، باعث التهاب می‌شود. بدن رادیکال‌های آزاد می‌سازد، اما ما از طریق سموم محیطی مانند دود سیگار نیز در معرض رادیکال‌های آزاد هستیم. برخی از محققان بر این باورند که مصرف غذاهای غنی از آنتی اکسیدان یا مکمل ها ممکن است به کاهش یا پیشگیری از انواع خاصی از التهاب کمک کند.

چندین بیماری بالینی، از جمله آرتریت روماتوئید، سرطان، بیماری های التهابی روده، بیماری های عصبی، مشکلات قلبی عروقی، دیابت و روند پیری، با التهاب مزمن مرتبط هستند.

خواص فراوان نارنگی میوه مورد علاقه کودکان

از پیری سالم پشتیبانی می کند

محققان بر این باورند که استرس اکسیداتیو به پیری کمک می کند. به همین دلیل، بسیاری از مردم غذاهای غنی از آنتی اکسیدان مصرف می کنند یا از مکمل های آنتی اکسیدانی استفاده می کنند تا زوال مرتبط با سن را مختل کنند یا شروع اختلالات مرتبط با افزایش سن را به تاخیر بیندازند.

محققان به طور قطع نمی‌دانند که آیا آنتی‌اکسیدان‌ها می‌توانند در پیری سالم‌تر و پیشگیری از بیماری‌های مرتبط با افزایش سن نقش داشته باشند یا نه. این منطقه مورد علاقه بسیاری از دانشمندان است و مطالعات در حال انجام است

خاصیت نارنگی ، مدیریت دیابت را بهبود می بخشد

دانشمندان پیشنهاد می‌کنند که آنتی‌اکسیدان‌های موجود در مرکبات، از جمله نارنگی، ممکن است برای افرادی که دیابت نوع ۲ تشخیص داده شده‌اند، مفید باشد. در یک گزارش منتشر شده، نویسندگان مطالعه خاطرنشان کردند که سطح آنزیم های آنتی اکسیدان و ویتامین های آنتی اکسیدان در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمتر است.

مصرف میوه های غنی از آنتی اکسیدان مانند نارنگی یا عصاره میوه ممکن است به کاهش استرس اکسیداتیو ناشی از رادیکال های آزاد در بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ و سایر شرایط التهابی کمک کند.

سلامت چشم را بهبود می بخشد

نارنگی سرشار از ویتامین C و ویتامین A است. هر دو ویتامین نقش مهمی در حفظ سلامت چشم دارند.

ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است که به بدن شما کمک می کند عملکرد شبکیه و قرنیه سالم را حفظ کند. افرادی که به طور مزمن کمبود ویتامین A دارند، ممکن است به وضعیتی به نام گزروفتالمیا مبتلا شوند – ناتوانی در دید در نور کم. خوردن غذاهای غنی از ویتامین A می تواند به جلوگیری از کمبود کمک کند

ویتامین A و ویتامین C همچنین ممکن است در پیشگیری از دژنراسیون ماکولا وابسته به سن (AMD) نقش داشته باشند، وضعیتی که با افزایش سن منجر به کاهش بینایی می شود. تحقیقات نشان می دهد که ویتامین C همراه با سایر مواد مغذی ممکن است به کند کردن پیشرفت AMD کمک کند. ویتامین C همچنین ممکن است در پیشگیری از آب مروارید نقش داشته باشد

در حال حاضر، تحقیقات در مورد رابطه بین این بیماری های چشمی و ویتامین A یا ویتامین C در مراحل اولیه است. تحقیقات بیشتری باید انجام شود تا مطمئن شوید که آیا مصرف غذاهای غنی از ویتامین یا مصرف مکمل های ویتامین می تواند تأثیر قابل اندازه گیری داشته باشد یا خیر.

آلرژی به نارنگی

افراد مبتلا به آلرژی به مرکبات ممکن است هنگام لمس پوست یا داخل نارنگی دچار گزگز، خارش، قرمزی، تورم یا حتی سوزش شوند. برخی نیز ممکن است هنگام مصرف نارنگی دچار مشکلات گوارشی و/یا تنفسی شوند.

اگر به آلرژی مرکبات مشکوک هستید، با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود تماس بگیرید تا تشخیص و توصیه های شخصی برای مدیریت بیماری خود دریافت کنید.

اثرات نامطلوب مصرف نارنگی

نارنگی مانند برخی از مرکبات دیگر مانند گریپفویت حاوی فورانوکومارین نیست. این بدان معناست که اعتقاد بر این است که آنها تداخلات دارویی مشابهی را ایجاد نمی کنند که برای کسانی که استاتین مصرف می کنند نگران کننده است.

شواهد محدودی وجود دارد مبنی بر اینکه مصرف نارنگی ممکن است بر داروهای خاصی که توسط کبد تغییر می‌کنند (از جمله Prevacid، Zofran، Deltasone، Zoloft و دیگران) و میدازولام (Versed) تأثیر بگذارد. اگر یکی از این داروها را مصرف می کنید، قبل از مصرف نارنگی با پزشک خود صحبت کنید.

برای انتخاب بهترین نارنگی های آبدار، نارنگی هایی را انتخاب کنید که نسبت به اندازه شان احساس سنگینی می کنند. میوه باید سفت و چاق باشد و بوی معطر و رسیده داشته باشد. به دنبال رنگی براق، روشن و یکنواخت باشید. بسیاری از طرفداران نارنگی می گویند که میوه های کوچکتر بهتر است.

اگر می خواهید نارنگی ها را ظرف یک هفته بخورید، در دمای اتاق نگهداری کنید. می توانید آنها را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و در یخچال نگهداری کنید تا تا دو هفته تازه بماند.

می توانید نارنگی ها را فریز کنید، اما ابتدا باید پوست آن را جدا کنید. بخش های نارنگی را در یک کیسه فریزر و بدون هوا قرار دهید. آنها باید تا یک سال در فریزر تازه بمانند.

پیشنهاد می کنیم مقاله “فواید بسیار خوب برگه زردآلو برای سلامتی” را نیز مطالعه بفرمایید.

حقایق تغذیه ای نارنگی

یک نارنگی کوچک (۷۶ گرم و به قطر ۲ ۱/۴ اینچ) ۴۰ کالری، ۰٫۶ گرم پروتئین، ۱۰٫۱ گرم کربوهیدرات و ۰٫۲ گرم چربی دارد. نارنگی منبع عالی ویتامین C، تیامین و فولات است.

کالری: ۴۰
چربی: ۰٫۲ گرم
سدیم: ۱٫۵ میلی گرم
کربوهیدرات: ۱۰٫۱ گرم
فیبر: ۱٫۳ گرم
شکر: ۸ گرم
پروتئین: ۰٫۶ گرم
ویتامین C: 26.7 میلی گرم

کربوهیدرات ها

بیشتر کربوهیدرات های موجود در نارنگی از قندهای طبیعی به دست می آیند: فروکتوز، گلوکز و ساکارز. یک نارنگی کوچک حاوی ۵ درصد فیبر غذایی مورد نیاز شما است. فیبر موجود در نارنگی، مانند بسیاری از مرکبات، محلول است و برای کند کردن هضم مفید است. فیبر محلول همچنین به تثبیت گلوکز خون و کاهش سطح کلسترول کمک می کند.

میوه های خانواده پرتقال ماندارین دارای شاخص گلیسمی پایین ۴۷ هستند. بار گلیسمی یک نارنگی منفرد ۳ تخمین زده می شود.

چربی ها

نارنگی ها چربی بسیار کمی دارند و حاوی مقادیر ناچیزی اسیدهای چرب تک غیراشباع، چند غیراشباع و اشباع هستند.

پروتئین

نارنگی پروتئین کمی دارد و فقط حاوی مقدار کمی اسید آمینه ضروری و غیر ضروری است.

فواید نارنگی چیست
خواص نارنگی

ویتامین ها و مواد معدنی

یک نارنگی کوچک ۳۴ درصد از ویتامین C مصرفی روزانه شما را تامین می کند. همچنین ۱۰ درصد از ویتامین A مصرفی روزانه خود را دریافت خواهید کرد. مقادیر کمی تیامین، ویتامین B6 و فولات در یک نارنگی وجود دارد.

نارنگی حاوی مقادیر کمی مواد معدنی از جمله پتاسیم، کلسیم، منیزیم و آهن است. رژیم های غذایی غنی از پتاسیم خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی را کاهش می دهد. کلسیم برای سلامت استخوان ها و دندان ها مهم است. منیزیم به تنظیم فشار خون کمک می کند. آهن برای تامین اکسیژن عضلات مهم است.

خلاصه

نارنگی میوه ای سرشار از ویتامین C است که کربوهیدرات و کالری کمی دارد. در حالی که نارنگی حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مفید است، چربی، پروتئین و فیبر کمی دارد و همه اینها از خواص و فواید بیشمار نارنگی حکایت دارد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.