خانمها علت نوسانات خلقی در دوران قاعدگی را میدانید؟

آیا تا به حال در دوران قاعدگی خود احساس تحریک پذیری زیادی داشته اید؟ آیا در یک لحظه از احساس خوشحالی به غمگینی تبدیل شده اید؟ نگران نباشید، نوسانات خلقی در دوران قاعدگی طبیعی است! اکثر خانمها در دوران عادت ماهیانه با تغییرات جدی در خلق و خوی خود روبه رو میشوند،بی حوصلگی،احساس غم و اندوه،احساس خشم و …

احساسات شما تا حد زیادی به این بستگی دارد که در چه مرحله ای از دوره عادت ماهیانه خود هستید. در طول چرخه قاعدگی هورمون های شما گاهی مانند یک ترن هوایی واقعی در نوسان هستند. و این است که چرخه هورمونی نه تنها بر قاعدگی تأثیر می گذارد، بلکه سطوح احساسی و حیاتی شما را نیز مشخص می کند و بنابراین احساسات، میل جنسی و ریتم های درونی شما در طول چرخه متفاوت است.

تغییرات هورمونی در قاعدگی چیست؟

هورمون‌ها هم بر مردان و هم در زنان تأثیر می‌گذارند، این چیزی است که باید آن را عادی بدانیم . هورمون ها آزادسازی انتقال دهنده های عصبی را تنظیم می کنند، مواد شیمیایی که تأثیر مستقیمی بر احساسات دارند. اینها عملکردهای مختلف بدن شما مانند میل جنسی را کنترل می کنند.

مهمترین هورمون هایی که بر قاعدگی تأثیر می گذارند عبارتند از:

استروژن ها:

آنها همراه با پروژسترون مسئول تغییراتی هستند که در چرخه خود تجربه می کنید. به دلیل نوسانات استروژن، درصد بالایی از زنان افزایش محسوسی در احساسات منفی احساس می کنند. این به این دلیل است که استروژن تأثیر زیادی بر سیستم عصبی مرکزی دارد.

پروژسترون:

به تنظیم سطح استروژن کمک می کند و به آرامش عصبی و بد خلقی کمک می کند. این هورمون است که مسئول تقویت بارداری است، یعنی ارتباط نزدیکی با تولید مثل دارد.هر دو استروژن و پروژسترون باید به طور همزمان وجود داشته باشند تا تعادل ایجاد شود.

خانمها علت نوسانات خلقی در دوران قاعدگی را میدانید؟

چرخه قاعدگی چگونه بر خلق و خوی تأثیر می گذارد؟

به دلیل این عملکرد هورمونی است که زنان بیشتر از مردان به اختلالات اضطرابی یا افسردگی مبتلا می شوند.

با ورود به دوران بلوغ، سطح استروژن و پروژسترون شما افزایش می یابد و این افزایش هورمونی اغلب خود را در اختلالات عاطفی مختلف نشان می دهد. هنگامی که چرخه های شما به حدود ۲۸ روز معمول رسید، دو مرحله متمایز را تجربه خواهید کرد: فاز فولیکولی و فاز لوتئال.

فاز فولیکولی فازی است که مربوط به روزهای قبل از تخمک گذاری است. در اینجا متوجه افزایش میل جنسی خود خواهید شد و همچنین متوجه خواهید شد که خلق و خوی بهتر و فعال تری دارید. وقتی بارداری اتفاق نمی افتد، فاز لوتئال فرا می رسد که با احتباس مایعات، تغییر در اشتها، درد سینه و … و یک سری علائم دیگر مشخص می شود!

و شما نه تنها می توانید این را در طول زندگی بارور خود مشاهده کنید: در حدود ۴۵ سالگی دوره یائسگی هم این مرحله را تجربه خواهید کرد، مرحله ای که در آن قاعدگی ناپدید می شود و می تواند پنج سال یا بیشتر طول بکشد. برخی از زنان هستند که نوسانات خلقی عمده، بی قراری، تحریک پذیری یا بی خوابی، اضطراب یا حتی افسردگی را تجربه می کنند.

بدخلقی در دوران قاعدگی چقدر طول می کشد؟

به عبارت دیگر، نوسانات خلقی در طول زندگی شما رایج است و تا حد زیادی به دلیل تغییرات هورمونی در چرخه شما است. اکنون در مورد یکی از شناخته شده ترین لحظاتی که در آن نوسانات خلقی در دوران قاعدگی رخ می دهد صحبت خواهیم کرد.

همانطور که می دانید، هیچ پاسخ واحدی وجود ندارد، زیرا هر زن متفاوت است و شرایط خاص خود را دارد. اما معمولاً این تغییرات در خلق و خو  حدود ۵ تا ۱۰ روز قبل از شروع چرخه قاعدگی ظاهر می شود.

آن روزهای قبلی که می توانید این تغییرات را تجربه کنید، به سندرم پیش از قاعدگی (PMS) معروف هستند که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “همه چیز درباره عادت ماهیانه یا پریود” را نیز مطالعه بفرمایید.      

سندرم پیش از قاعدگی (PMS)

سندرم پیش از قاعدگی به مجموعه ای از علائم اطلاق می شود که معمولاً یک هفته قبل از قاعدگی شروع می شود و معمولاً به محض شروع آن ناپدید می شوند.

برخی از زنان به سختی متوجه تغییرات می شوند، اما درصد زیادی معمولا برخی از این علائم را تجربه می کنند. شدت این موارد از یک زن به زن دیگر بسیار متفاوت است: برای برخی می تواند کمی آزاردهنده باشد، در حالی که برای برخی دیگر می تواند به طور جدی در زندگی روزمره آنها اختلال ایجاد کند. اینها معمولاً شایع ترین علائم سندرم پیش از قاعدگی هستند:

تورم در سینه ها
گرفتگی شکم
آکنه
سردرد یا درد مفاصل
افزایش اشتها (این هوس ها منطقی است!)
تحریک پذیری، نوسانات خلقی، و میل به گریه کردن

در برخی موارد، بیشتر علائم فیزیکی را می توان به راحتی با یک ضد التهاب تسکین داد. اما در مواقع دیگر ممکن است کافی نباشد، مخصوصاً در مورد علائم روانی.

پیامدهای روانی سندرم پیش از قاعدگی

اگر سندرم تخمدان پلی کیستیک دارید یا فکر می کنید ممکن است به آن مبتلا باشید، نوسانات خلقی در طول قاعدگی می تواند به دلیل ماهیت این اختلال افزایش یابد.

و این است که علاوه بر تغییراتی که ذکر کردیم، ممکن است مشکلات پیچیده تری مانند عزت نفس پایین نیز ظاهر شود. علائمی مانند ریزش مو، موهای زائد بدن، آکنه های هورمونی یا افزایش وزن آسان ناشی از PCOS می توانند شما را در آینه فقیر نشان دهند.

علاوه بر این، زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک سیکل‌های دردناک‌تر و فراوان‌تر، افزایش تحریک‌پذیری، حساسیت بیش از حد و بدخلقی دارند. نه تنها این، بلکه عدم اطمینان از اینکه چه زمانی قرار است پریودتان شود، می تواند از نظر روانی روی شما تأثیر بگذارد.

چگونه می توانم نوسانات خلقی را در دوران قاعدگی کنترل کنم؟

تنها راه طبیعی برای توقف نوسانات خلقی قاعدگی و سایر علائم مرتبط با دوره عادت ماهیانه ، اتخاذ عادات سبک زندگی سالم است. شاید برای شما کمی سنگین باشیم اما داشتن حال خوب ارزش دارد! 🤗

چرخه قاعدگی چگونه بر خلق و خوی تأثیر می گذارد؟

مراقب رژیم غذایی خود باشید

اینکه «تو همانی هستی که می خوری» حقیقتی بیش از افسانه دارد. کربوهیدرات‌هایی که آهسته جذب می‌شوند سیرکننده‌تر هستند و به کنترل سطح قند خون کمک می‌کنند و به شما در جلوگیری از پرخوری غیر ضروری کمک می‌کنند. غلات کامل، حبوبات، سبزیجات یا آجیل و دانه ها نیز متحدان خوبی خواهند بود.

مصرف غذاهای حاوی ویتامین B6

بسیار توصیه می شود، زیرا به دفع مایعات اضافی و افزایش سطح سروتونین کمک می کند. یک ویتامین بسیار مناسب همچنین برای دختران مبتلا به PCOS. می توانید آن را در آجیل، سبزیجات برگ سبز، غلات کامل، موز یا ماهی های روغنی مانند ماهی تن و سالمون پیدا کنید.

کاهش مصرف نمک اضافی در وعده های غذایی را فراموش نکنید.

اوه و مقدار زیادی آب بنوشید تا همیشه هیدراته باشید 😉.

 ورزش

 وقتی ورزش می کنید، اندورفین ترشح می کنید، نوعی مورفین طبیعی که به شما احساس خوبی می دهد. به احتمال زیاد، اگر یک برنامه ورزشی هفتگی را اتخاذ کنید، بدن و ذهن شما در میان مدت متوجه فواید آن بر روح و جسم خواهند شد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.