فواید ماش برای سلامتی چیست؟

ماش یکی از حبوبات پر از مواد مغذی و پروتئین میباشد که می تواند در آماده سازی های مختلف گنجانده شود. مزایا و خواصی ماش را در این مقاله بخوانید تا برای استفاده بیشتر از این دانه سبز ترغیب شوید.

طبق مقالات علمی، ماش جوانه زده غذایی است که پتانسیل ضدالتهابی بیشتری نسبت به دانه های خشک دارد. با این روش مواد ضد مغذی از حبوبات حذف شده و کیفیت غذایی آنها بهبود می یابد.

به طور خاص، برای جوانه زدن ماش باید آن را آبکشی کنید، آن را در شیشه ای حاوی آب قرار دهید، روی آن را با پارچه بپوشانید و بدون نور مستقیم روی آبکش بگذارید. سپس هر ۴ یا ۵ روز یکبار آب آن را عوض کنید و این کار را تکرار کنید تا جوانه بزند.

خواص، کاربردها و فواید ماش

نام علمی ماش، ویگنا رادیاتا است و منشاء آن هندوستان است، بنابراین در رژیم غذایی سنتی این کشور و همچنین غذاهای آسیایی یک غذای معمولی است. ماش با داشتن رنگ سبز تیره در بیرون و زرد روشن در داخل مشخص می شود. علاوه بر این، طعم کمی شیرین، قوام نرم و تازگی مشابه با عدس دارد. می توان از آن در غذاهای مختلف استفاده کرد. به دلیل ارزش غذایی مهم آن، گنجاندن آن در رژیم غذایی شما یک تصمیم عالی است.

فواید ماش برای سلامتی چیست؟

خواص غذایی ماش

طبق یک مطالعه، در ۱۰۰ گرم از این ماده غذایی مواد مغذی زیر وجود دارد:

۲۰ گرم پروتئین.
۱۹ گرم کربوهیدرات.
۷٫۶۰ گرم فیبر رژیمی.
ویتامین های متغیر A، C و B کمپلکس مانند تیامین و ریبوفلاوین.
مواد معدنی مختلف مانند منیزیم، کلسیم، آهن و سدیم.

فواید ماش برای سلامتی چیست؟

خوشبختانه تمام مواد مغذی موجود در آن به حفظ سلامتی کمک می کند. از این نظر، مصرف این حبوبات در یک رژیم غذایی متنوع و متعادل متناسب با هر فرد می تواند مزایای خاصی داشته باشد.

خطر ابتلا به بیماری عروق کرونر قلب را کاهش می دهد

ماش غذایی با سهم قابل توجهی از فیبر غذایی است و می تواند در کاهش کلسترول LDL، که به عنوان کلسترول بد نیز شناخته می شود، مداخله کند. یک عامل خطر شناخته شده برای بیماری قلبی. کلسترول بد نوعی لیپید است که می تواند در شریان ها رسوب کند و انسدادهایی به شکل پلاک های آتروماتوز ایجاد کند.

به حفظ سلامت مغز کمک می کند

ویتامین‌های B کمپلکس که برای انواع مهمی از عملکردهای بدن ضروری است. از جمله می توان به حفظ حیات ارتباطات عصبی و عملکرد مطلوب مغز اشاره کرد، همانطور که در مطالعه منتشر شده در مجله Nutrients بیان شده است.

می تواند از بیماری های مادرزادی جلوگیری کند

علاوه بر آنچه در قسمت قبل ذکر شد، ویتامین B9 که به اسید فولیک معروف است، نقش مهمی در رشد جنین در دوران بارداری دارد. به طور خاص، اگر مصرف آن کافی باشد، خطر ابتلا به ناهنجاری های مادرزادی لوله عصبی، مانند اسپینا بیفیدا در نوزادان، به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

مقدار توصیه شده روزانه این ویتامین برای بزرگسالان ۴۰۰ میکروگرم است، اما مقدار آن در دوران بارداری به ۶۰۰ میکروگرم می رسد. از آنجایی که در ۱۰۰ گرم سویای سبز ۱۵۹ میکروگرم اسید فولیک وجود دارد، استفاده از مکمل در دوران بارداری ضروری است.

فواید ماش و پیشگیری از کم خونی

محتوای آهن موجود در ماش آن را به غذایی جالب برای جلوگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن تبدیل می کند که در بین زنان و کودکان شیوع بیشتری دارد.

با این حال، لازم به ذکر است که برای استفاده بیشتر بدن از این ماده معدنی، توصیه می شود آن را با غذاهای حاوی ویتامین C مانند مرکبات، کیوی و فلفل دلمه ای ترکیب کنید.

به پیشگیری از دیابت کمک می کند.

ماش، و همچنین حبوبات به طور کلی، عملاً فاقد چربی هستند و محتوای فیبر قابل توجهی دارند. به طور خاص، این آخرین ماده غذایی سیری را افزایش می دهد و به تثبیت سطح قند خون و انسولین کمک می کند (یعنی شاخص گلیسمی پایینی دارد). به همین دلیل در افزایش وزن و بروز دیابت اثر پیشگیرانه دارد.

از سیستم ایمنی محافظت می کند

جدا از مواد مغذی، ماش دارای ترکیبات فعال زیستی مانند فیتوکمیکال ها و آنتی اکسیدان ها است. در رابطه با این موضوع، تحقیقات مختلف نشان می دهد که در محافظت از سیستم ایمنی موثر است.

پروتئین را در رژیم غذایی تامین می کند

این غلات به عنوان یک جایگزین پروتئین ارزان برای سایر غذاها مانند گوشت، می توانند تامین کننده پروتئین مهمی باشند.

به همین ترتیب، ذکر این نکته ضروری است که کسانی که رژیم گیاهخواری یا وگان را انتخاب می کنند، باید حبوبات را روزانه همراه با غذاهایی مانند غلات، دانه ها و آجیل مصرف کنند.

فواید عدس برای سلامتی به همراه ۳ دستور پخت

چگونه از فواید ماش در غذاها استفاده کنیم؟

 

چگونه از ماش در غذاها استفاده کنیم؟

خوشبختانه روش های مختلفی برای بهره بردن از فواید ماش وجود دارد، یعنی می توان آن را به غذاهای مختلف اضافه کرد. بیایید به چند نمونه در زیر نگاه کنیم.

 آب پز برای غذاهای گرم

مانند هر حبوباتی می توان آن را تا زمانی که نرم شود می جوشاند. برای این کار باید دانه ها را بشویید، بگذارید حداقل ۸ ساعت خیس بخورند و سپس به پختن (تقریبا ۳۰ دقیقه) ادامه دهید.

بنابراین، پس از آبکشی، می توان آنها را به سوپ، خورش اضافه کرد یا حتی برای تهیه ساندویچ یا همبرگر فرآوری کرد.

استفاده در سالاد

در فرهنگ های غربی، از جوانه های ماش تازه به عنوان سبزی برای افزودن به سالاد استفاده می شود.

استفاده از ماش به عنوان آرد، برای تهیه خمیر

علاوه بر موارد فوق، دانه ها را می توان تا زمانی که آرد به دست آید، آسیاب کرد. این برای تهیه محصولات مناسب برای سلیاک، بدون گندم، جو، جو یا چاودار، یا برای تغییر دستور العمل های سنتی مفید است.

علاوه بر این، از آنجایی که ماش طعم قدرتمندی ندارد، می توانید با آن دستورهای شیرینی نیز تهیه کنید و برای بافت دادن به غذا مفید هستند.

ماش به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم

همانطور که ممکن است بدانید، خوردن ماش و حبوبات به طور کلی فواید سلامتی متفاوتی دارد. با این حال، مصرف آنها باید بخشی از یک الگوی غذایی سالم و متعادل باشد تا از کمبودهای تغذیه ای جلوگیری شود.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.