فواید ویتامین B کمپلکس چیست؟

ویتامین B کمپلکس نه به یک، بلکه به هشت ویتامین مختلف اشاره دارد. همه ویتامین های B در تبدیل غذا به انرژی در بدن نقش دارند. هر ویتامین همچنین نقش منحصر به فردی در سلامت فرد دارد. مکمل های ویتامین B کمپلکس شامل تمام ویتامین های ضروری B در یک قرص است. برخی شامل ۱۰۰ درصد مقدار توصیه شده روزانه (RDA) از هر ویتامین B هستند. برخی دیگر حاوی دوزهای بالاتری از برخی یا همه این ویتامین ها هستند. بسیاری از مردم تمام ویتامین B مورد نیاز خود را از یک رژیم غذایی متنوع و سالم دریافت می کنند، اما برخی دیگر از مصرف مکمل ویتامین B کمپلکس سود می برند.

ویتامین B کمپلکس چیست؟

مکمل های ویتامین B کمپلکس باید شامل تمام ویتامین های ضروری B باشد.

اگر محصولی حاوی ویتامین B کمپلکس باشد، باید برخی از هر یک از موارد زیر را داشته باشد:

ویتامین B-1 – تیامین

ویتامین B-1 برای رشد و عملکرد سالم اندام ها از جمله مغز و قلب حیاتی است.

ویتامین B-2 – ریبوفلاوین

بدن برای تجزیه چربی ها و داروها به ویتامین B-2 نیاز دارد.

ویتامین B-3 – نیاسین

بدن برای حفظ سلامت پوست، اعصاب و گوارش به نیاسین نیاز دارد. پزشکان گاهی اوقات دوزهای بالای نیاسین را برای کمک به بهبود سطح کلسترول تجویز می کنند.

ویتامین B-5 – اسید پانتوتنیک

ویتامین B-5 برای سلامت مغز و سیستم عصبی ضروری است.

ویتامین B-6 – پیریدوکسین

ویتامین B-6 به بدن کمک می کند تا گلبول های قرمز خون جدید بسازد که اکسیژن را در سراسر بدن حمل می کنند. همچنین به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

ویتامین B-7 – بیوتین

بیوتین برای سلامت مو، ناخن و عملکرد عصبی ضروری است.

ویتامین B-9 – اسید فولیک

بدن از اسید فولیک – یا فولات، شکل طبیعی آن – برای ساخت DNA و مواد ژنتیکی استفاده می کند. در دوران بارداری، اسید فولیک ممکن است خطر برخی از نقایص مادرزادی را کاهش دهد.

ویتامین B-12 – کوبالامین

سلول های عصبی و خونی بدن به ویتامین B-12 نیاز دارند. سطوح کافی B-12 همچنین از کم خونی خطرناک که کمبود این ماده مغذی است جلوگیری می کند.

پیشنهاد می کنیم مقاله “آیا ویتامین C واقعا برای سرماخوردگی مفید است؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

فواید ویتامین B کمپلکس

مکمل های ویتامین B کمپلکس ممکن است به مشکلات سلامتی خاصی کمک کند. اگر فردی هر یک از شرایط ذکر شده در زیر را داشته باشد، ممکن است از مصرف مکملی که حاوی ویتامین B است بهره مند شود:

افسردگی و اضطراب

نویسندگان یک مطالعه در سال ۲۰۱۸ بیان کردند که سطح ویتامین B-12 نقش مهمی در ایجاد و بروز افسردگی و اضطراب دارد. آنها گزارش کردند که شرکت کنندگان مبتلا به افسردگی یا اضطراب سطوح پایین تری از B-12 نسبت به همتایان کنترل خود داشتند.

یک متاآنالیز نشان داد که ویتامین های B می توانند در موارد خاص به افسردگی کمک کنند. محققان گفتند که مصرف منظم برخی از ویتامین های B برای چند هفته تا سال می تواند خطر عود افسردگی را کاهش دهد. یک مطالعه در مقیاس کوچک در هند همچنین نشان داد که کمبود B-9 و B-12 در افسردگی و اضطراب نقش دارد.

زخم های پوستی

ویتامین B ممکن است به بهبود پوست کمک کند. یک مطالعه نشان داد که وقتی این ویتامین ها روی پوست استفاده می شود، به بهبود موثرتر زخم ها کمک می کند. مطالعه دیگری نشان داد که B-12 باعث بهبود زخم در موش های مبتلا به دیابت می شود.

آفت دهان

ویتامین B-12 ممکن است برای درمان آفت‌های دهانی مفید باشد. یک مطالعه دوسوکور نشان داد که پماد B-12 درد را بهتر از دارونما تسکین می دهد.

علائم سندرم پیش از قاعدگی

برخی شواهد نشان می دهد که مصرف مکمل B-6 و کلسیم باعث بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی (PMS) می شود.

یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز همچنین نشان داد که ویتامین B-6 در کنترل علائم PMS فیزیکی و روانی مفید است.

موارد مصرف ویتامین B کمپلکس

زنان حامله

زنان باردار ممکن است از مصرف مکمل های ویتامین B کمپلکس سود ببرند.

ویتامین های B در دوران بارداری بسیار مهم هستند، زمانی که یک زن باید حداقل ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک در روز مصرف کند. در حالت ایده آل، این اتفاق در ماه های قبل از بارداری نیز رخ می دهد.

علاوه بر این، زنان باردار باید فولات – شکل طبیعی اسید فولیک – را از منابع غذایی مصرف کنند. بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC) منبع معتبر، دریافت مقادیر توصیه شده اسید فولیک و فولات، خطر ابتلا به نقص های مادرزادی مربوط به مغز و نخاع را کاهش می دهد.

زنان باردار نیز به مقدار زیادی ویتامین B-12 نیاز دارند. مطالعات نشان می دهد که کمبود ویتامین B-12 می تواند منجر به از دست دادن زودهنگام بارداری، وزن کم هنگام تولد، فشار خون بالا در زن و ناهنجاری های جنین شود.

گیاهخواران و وگان ها

افرادی که از رژیم گیاهخواری پیروی می کنند، گوشت از جمله گوشت گاو، مرغ و ماهی نمی خورند. افرادی که از رژیم گیاهخواری پیروی می کنند هیچ گونه فرآورده حیوانی از جمله گوشت، تخم مرغ و محصولات لبنی را نمی خورند.

رژیم های گیاهخواری و وگان می تواند خطر کمبود B-12 را در افراد افزایش دهد. این ویتامین در بسیاری از غذاهای حیوانی از جمله گوشت، تخم مرغ و لبنیات وجود دارد.

افرادی که تخم مرغ و محصولات لبنی می خورند ممکن است B-12 مورد نیاز خود را از این غذاها دریافت کنند، اما کسانی که هیچ محصول حیوانی نمی خورند ممکن است به مکمل ها نیاز داشته باشند.

افرادی که جراحی بای پس معده انجام داده اند

افرادی که تحت عمل جراحی بای پس معده قرار گرفته اند، اغلب به مکمل های ویتامین نیاز دارند.

تحقیقات نشان می‌دهد که این جراحی نیاز فرد به B-12 را افزایش می‌دهد. شواهد بیشتری وجود دارد مبنی بر اینکه بسیاری از افراد پس از این جراحی حداقل در کوتاه مدت به یک منبع معتبر مولتی ویتامین شامل ویتامین های B و سایر مواد مغذی نیاز دارند.

بزرگسالان مسن

افرادی که ۶۵ سال یا بیشتر دارند ممکن است از مکمل B کمپلکس بهره مند شوند.

تحقیقات نشان می دهد که افراد مسن بیشتر مستعد کمبود ویتامین B-12 هستند. برخی از شواهد نشان می دهد که وجود سطوح بالاتر B-12 ممکن است به کند کردن پیری مغز کمک کند، اما تأیید این یافته به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.

بر اساس یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز، سطوح پایین B-12 و فولات – معادل رژیم غذایی اسید فولیک یا ویتامین B-9 – ممکن است با افسردگی در افراد مسن مرتبط باشد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.