علائم هشدار دهنده گردش خون ضعیف

گردش خون خوب و سالم برای سلامتی ضروری است. خون شما به انتقال مواد مغذی و اکسیژن به هر قسمت از بدن شما کمک می کند. هر مشکلی در سیستم گردش خون شما می تواند منجر به انواع دیگر مشکلات سلامتی شود. اگر درمان نشود، می تواند آسیب جدی به مغز، قلب، کبد، کلیه ها و اندام های شما وارد کند.

ممکن است به دلایل مختلفی گردش خون ضعیفی داشته باشید، که شایع‌ترین آنها آترواسکلروز یا «سخت شدن شریان‌ها» و بیماری شریان محیطی (PAD) است.

همچنین می تواند نتیجه سایر مشکلات سلامتی مانند دیابت، بیماری قلبی، چاقی یا لخته شدن خون باشد. سیگار کشیدن،بارداری و اختلالات در غذا خوردن نیز می تواند شما را در برابر این بیماری آسیب پذیرتر کند.

با دانستن علائم گردش خون ضعیف، می توانید علت اصلی را هدف قرار دهید و به موقع آن را درمان کنید. هنگام مشاهده علائم مشکلات گردش خون، مهم است که با پزشک مشورت کنید، زیرا می تواند منجر به حمله قلبی، سکته مغزی و حتی مرگ شود.

گردش خون ضعیف

علائم هشدار دهنده گردش خون ضعیف

۱-تورم اندام تحتانی

موارد خفیف تورم در پاها می تواند به دلیل نشستن یا ایستادن طولانی مدت در یک وضعیت، مصرف زیاد نمک، سوء تغذیه، چاقی، افزایش سن، سبک زندگی بی تحرک، سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و بارداری باشد.با این حال، اگر برای مدتی طولانی از تورم در پاهای خود رنج می برید، ممکن است به دلیل گردش خون ضعیف باشد.به دلیل کمبود جریان خون، کلیه ها قادر به انجام فرآیند نگهداری مایع در رگ های خونی جایی که به آن تعلق دارد، نمی شوند.

هنگامی که متوجه هر شکلی از ورم در پاهای خود شدید، پاهای خود را بالاتر از سطح قلب خود قرار دهید. پس از بهبود گردش خون، تورم فروکش می کند. اگر تورم مداوم یا شدید دارید با پزشک خود مشورت کنید.

۲- بی حسی در دست ها و پاها

احساس بی‌حسی در برخی از قسمت‌های بدن، به‌ویژه در اندام‌ها (دست‌ها و پاها) نیز می‌تواند نشانه‌ی گردش خون ضعیف باشد.

همچنین ممکن است به دلیل فشار مداوم روی دست ها یا پاها، قرار گرفتن در معرض سرما، فشار موقت عصبی، سبک زندگی بی تحرک و کمبود ویتامین B12 یا منیزیم، بی حسی داشته باشید. همچنین می تواند نشانه ای از سندرم تونل کارپال، دیابت، مولتیپل اسکلروزیس و تیروئید کم کار باشد.

۳- دست ها و پاهای سرد

جریان خون مناسب به حفظ دمای بدن سالم کمک می کند. هنگامی که جریان خون قطع می شود، بدن نمی تواند دمای طبیعی خود را حفظ کند و در نتیجه دست و پا سرد می شود.

به دلیل گردش خون ضعیف، خون نمی تواند به راحتی به دورترین نقاط بدن شما مانند انگشتان دست و پا برود.

کاهش سطح اکسیژن در سلول های بدن می تواند منجر به سردی اندام ها شود. مالش ناحیه آسیب دیده یک پاسخ طبیعی برای تشویق خون به جریان سریعتر به آن نواحی است.

سایر علل رایج سردی دست ها و پاها کم کاری تیروئید، سندرم رینود و نوروپاتی محیطی است. اگر بدون هیچ دلیل شناخته شده ای اندام سرد دارید، با پزشک خود مشورت کنید تا علت دقیق آن را بیابید.

۴-خستگی مداوم

خستگی یکی از عوارض جانبی رایج فعالیت بدنی و بسیاری از داروها است. با این حال، احساس خستگی مداوم نیز ممکن است نشان دهنده خون رسانی ناکافی به قسمت های مختلف بدن باشد.

این باعث می شود که اندام ها برای انجام وظایف عادی خود دچار مشکل شوند. حتی ماهیچه ها را تحت تأثیر قرار می دهد، زیرا اکسیژن و مواد مغذی کافی دریافت نمی کنند.همراه با خستگی برخی از افراد حتی ممکن است از تنگی نفس، عدم استقامت و درد عضلات رنج ببرند.

سایر علل خستگی عبارتند از مصرف بیش از حد کافئین، کم تحرکی، کم خوابی، عادات غذایی ناسالم، اضطراب، افسردگی، غم و اندوه و استرس.

۵- ضعف سیستم ایمنی

سیستم گردش خون ضعیف تأثیر مستقیمی بر سیستم ایمنی شما خواهد داشت. به دلیل گردش خون ضعیف، ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن برای مبارزه با عفونت به موقع و به مقدار کافی توزیع نمی شود. این بر توانایی بدن شما برای شناسایی و مبارزه با عوامل بیماری زا تأثیر می گذارد.

با ضعف سیستم ایمنی، ممکن است بیشتر مریض شوید و بریدگی ها، زخم ها ممکن است مدت بیشتری طول بکشد تا بهبود یابد.

برای بهبود گردش خون و تقویت ایمنی، ورزش را در برنامه روزانه خود قرار دهید. ۲۰ دقیقه پیاده روی پنج روز در هفته می تواند جریان خون را در سراسر بدن شما بهبود بخشد.

۶- وریدهای واریسی

وریدهای واریسی که در پاها ظاهر می شوند می توانند از علائم و همچنین علت گردش خون ضعیف باشند. به دلیل جریان نامناسب خون، فشار ایجاد می‌شود و باعث می‌شود سیاهرگ‌های واقع در زیر سطح پوست متورم، پیچ خورده و بسیار نمایان شوند.

رگهای واریسی معمولاً در قسمت پایین پا ظاهر می شوند و باعث درد، خارش، بی قراری، احساس سوزش و سنگینی در پاها می شوند. ظاهر رگ های برآمده نیز یکی از دغدغه های زیبایی برای بسیاری از افراد است

۷- اختلال نعوظ

در مردان، گردش خون ضعیف که منجر به کاهش جریان خون در اندام های تناسلی می شود نیز ممکن است باعث اختلال نعوظ شود. این مشکل با مشکلات مداوم در دستیابی یا حفظ نعوظ مشخص می شود. ED اغلب با آترواسکلروز همراه است. از این رو پیشنهاد می شود مردانی که از این مشکل رنج می برند برای بررسی بیماری های قلبی عروقی به پزشک مراجعه کنند.

۸-تغییر رنگ پوست

اگر پوست یا لب های شما آبی شود، به وضوح نشان دهنده سطح پایین اکسیژن خون یا گردش خون ضعیف است. این مشکل به نام سیانوز نیز شناخته می شود.

سطح پایین اکسیژن در خون باعث می شود رنگ از قرمز روشن به تیره تر تغییر کند. این باعث می شود پوست اطراف چشم، لثه و لب ها آبی به نظر برسد. حتی انگشتان دست و پا نیز ظاهری کمی کبود خواهند داشت.

تغییر رنگ ناگهانی پوست در نوزادان نیز می تواند اولین علامت بیماری مادرزادی قلبی باشد، بنابراین مهم است که فوراً به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

۹-درد قفسه سینه

قلب شما مسئول پمپاژ خون در اطراف بدن شما است، اما برای عملکرد صحیح قلب نیز به جریان خون کافی نیاز دارد. گردش خون کم در رگ‌های قلب باعث سفتی و سنگینی قفسه سینه می‌شود.

احساس سنگین به طور تصادفی می آید و می رود. از نظر پزشکی، این مشکل به عنوان آنژین صدری یا به سادگی آنژین شناخته می شود. درد قفسه سینه نیز ممکن است نشانه آترواسکلروز در این شریان ها باشد.

با این حال، درد قفسه سینه همچنین می تواند نشانه اسپاسم عضلانی، سوزش سر دل، اسیدیته، عفونت دستگاه تنفسی فوقانی، زخم معده و سوء هاضمه باشد.

اگر درد قفسه سینه دارید، فورا با پزشک خود مشورت کنید تا از یک مشکل پزشکی بالقوه تهدید کننده زندگی جلوگیری کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۱۰ نکته برای بهبودی واژن پس از زایمان” را نیز مطالعه بفرمایید.

نکاتی برای بهبود گردش خون

بهبود گردش خون

ورزش بدنی را جزئی از برنامه روزانه خود قرار دهید.
استرس همچنین می تواند بر گردش خون تأثیر بگذارد، بنابراین اقدامات لازم را برای کنترل استرس انجام دهید.
چند قطره اسانس رزماری را به ½ فنجان روغن زیتون گرم اضافه کنید و از آن برای ماساژ بدن خود به خصوص اندام ها استفاده کنید.
آب درمانی کنستراست (درمان سرد و گرم جایگزین) را برای بهبود گردش خون مناسب امتحان کنید.
وضعیت نامناسب می تواند به گردش خون ضعیف کمک کند. هنگام نشستن یا راه رفتن حتما ستون فقرات خود را صاف نگه دارید. آب درمانی (درمان سرد و گرم جایگزین) را برای بهبود گردش خون مناسب امتحان کنید.
از قهوه اجتناب کنید و برای سلامتی چای سبز بنوشید.
سیگار را ترک کنید و از قرار گرفتن در معرض دود سیگار خودداری کنید.
آجیل، دانه ها، فلفل کاین یا فلفل سیاه، سیر، پیاز و زنجبیل را به رژیم غذایی خود اضافه کنید تا سیستم گردش خون خود را تحریک کنید.
همیشه روی یک جفت کفش خوب سرمایه گذاری کنید که گردش خون مناسب در پاهای شما را مختل نکند.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.