تفسیر روانشناسی نقاشی کودکان ، لطفا حتما بخوانید

در این مقاله، ما به طور مفصل به برخی از نقوش در نقاشی کودکان نگاه خواهیم کرد و به شما خواهیم گفت که چگونه می توانید آنها را تفسیر کنید. ما همچنین مواردی را در نظر خواهیم گرفت که نقاشی ها نباید نادیده گرفته شوند، زیرا می توانند نشان دهنده اختلالات روانی جدی کودک باشند.

حتی قبل از اینکه کودکان صحبت کردن و حتی راه رفتن را به درستی یاد بگیرند، آنها شروع به نقاشی کشیدن میکنند . در سن ۱-۲ سالگی، آنها می توانند زمان شگفت انگیزی را به نقاشی اختصاص دهند. همیشه با غرور و چشمانی درخشان، آثار هنری خود را برای والدین خود می آورند و مشتاقانه منتظر واکنش آنها هستند. آنها قطعا بیشترین تلاش را برای نقاشی خود می کنند و می خواهند چیزی را به آنها بیان کنند.اما آیا می توانید ببینید پشت نقاشی های فرزندتان چه چیزی نهفته است؟

روان شناسی حدود صد سال است که به مطالعه آنچه نقاشی های کودکان می تواند بگوید، پرداخته است. با کمک تصاویر ترسیم شده می توانید خود را در دنیای کودک غرق کنید. کودکان معمولاً از نقاشی های خود برای بیان و بررسی احساسات، ترس ها و خواسته های خود استفاده می کنند.

تفسیر روانشناسی  نقاشی کودکان

تفسیر روانشناسی  نقاشی کودکان

نقوش خاصی به طور مداوم در نقاشی کودکان ظاهر می شود.

اینها در درجه اول عبارتند از:

نقاشی خود
نقوش خانوادگی (به عنوان مثال، خانواده با حیوانات)؛
ویژگی های جنسیتی مختلف؛
خانه؛
ایده هایی در مورد طبیعت

تفسیر نقاشی خود

اول از همه جالب است که کودک چگونه خود را در تصویر نشان می دهد. در حالی که کودکان با اعتماد به نفس سعی می کنند در مرکز تصویر باشند، کودکان خجالتی تمایل دارند خود را کوچکتر و در حضور حیوانات یا گیاهان ترسیم کنند. اگر کودکی می ترسد یا احساس خطر می کند، نمادهایی مانند ابرهای طوفانی یا صاعقه اغلب بالای سر او استفاده می شود. به عنوان مثال، قسمت های مهم بدن کودکان بزرگ نشان داده می شود.

در مورد روابط خانوادگی هم همینطور است. در این تصاویر خانوادگی، افرادی که برای کودک اهمیت ویژه ای دارند، بزرگ و در مرکز تصویر کشیده شده اند. مثلاً اگر بچه ها دوستانی را در تصویر خانوادگی ترسیم کنند، می توان نتیجه گرفت که آنها نقش مهمی در زندگی کودک دارند. اگر یکی از اعضای خانواده به خصوص قد بلند و قوی باشد، ممکن است نشان دهنده این باشد که این شخص از قدرت بالایی بر دیگران برخوردار است.

وقتی کودک خانواده ای را به شکل حیوانات ترسیم می کند، ممکن است بخواهد احساسات پنهانی را بیان کند.

هنگامی که کودکان ویژگی های جنسیتی خود را یاد می گیرند، افراد زن و مرد به شیوه ای کلیشه ای خاص به تصویر کشیده می شوند. به عنوان مثال، یک مرد ریش شاداب می گذارد و یک زن موهای بلند و براق در پیش زمینه دارد.

پیشنهاد می کنیم مقاله “چند نکته مهم در ارتباط با لجبازی کودک” را نیز مطالعه بفرمایید.

تفسیر نقاشی خانه

نقاشی خانه در میان کودکان پیش دبستانی بسیار محبوب است. این خانه ها نماد مهمی از امنیت هستند. کودکان باز و شاد اغلب یک خانه بسیار بزرگ را با تزئینات زیاد نقاشی می کنند.

خورشید، درختان، گل ها و ابرها اشیایی هستند که کودکان دوست دارند در نقاشی ها به تصویر بکشند. هر چه سن آنها بالاتر می رود، تصاویر واقعی تر می شوند. کشیدن یک درخت نیز چیزهای زیادی در مورد رشد و بلوغ کودک می گوید. اگرچه در ابتدا درخت فقط به صورت طرح کلی به تصویر کشیده می شود، با گذشت زمان از یک تنه، تاج و ریشه تشکیل شده است.

کودکان همیشه ایده های خاصی را در مورد دنیای خود در تصاویر خود بیان می کنند.

نقاشی هر کودک حاوی اظهارات خود کودک است. با این حال، تفسیر عجولانه نامطلوب است، زیرا ما به راحتی می توانیم تصویر را به تفسیر خود تقلیل دهیم. بنابراین علاوه بر نقاشی یکباره کودک به منابع اطلاعاتی دیگری نیز نیاز داریم.

تفسیر رنگ های مختلف در نقاشی های کودکان

اول، بچه ها سعی می کنند به افراد، حیوانات یا اشیا رنگی بدهند که در واقع وجود دارند. این بدان معنی است که چمنزار سبز، آسمان آبی و خورشید زرد است.

کودکان رنگارنگی را دوست دارند. رنگ‌هایی مانند قرمز و سیاه در ابتدای کار خلاقانه ترجیح داده می‌شوند، زیرا به‌ویژه متضاد هستند.

با این حال، کودکان نیز از رنگ ها برای ترسیم احساسات استفاده می کنند. کودکانی که از نظر روانی سالم هستند تمایل دارند از رنگ های مختلف برای بیان تصویر خود استفاده کنند. این تنها زمانی قابل توجه می شود که کودک تنها یک رنگ را برای نقاشی های خود ترجیح دهد یا حتی از آن استفاده کند.

رنگ های گرم به معنای رضایت و تعادل است، رنگ های تیره به معنای غم و اندوه است. اما همیشه به زمینه تصویر بستگی دارد. اما، توجه داشته باشید که نتیجه گیری در مورد سلامت روان فقط در کودکان در حدود سن شش سالگی قابل انجام است.

تفسیر روانشناسی نقاشی کودک

در ادامه می توانید ببینید که چگونه می توانید رنگ های غالب در نقاشی های کودکان را تفسیر کنید:

قرمز. مورد استفاده همه کودکان. این رنگ بیانگر قدرت، اراده، پیروزی و شادی است. در کودکان بزرگتر از ۶ سال، غلبه شدید رنگ قرمز در تصویر می تواند نشان دهنده گرایش به پرخاشگری باشد.

آبی. رنگ خودکنترلی، روابط بین فردی و سازگاری خوب با محیط است. همراه با وفاداری، پاکی و حقیقت.

سبز. امید است. رنگ بهار، آرامش، حاصلخیزی آرام، آرامش جنگل. سبز ترکیبی از زرد و آبی است، اما فعال تر از آبی است و در عین حال، بر خلاف زرد، آرام و متعادل است.

رنگ زرد.زرد اغلب در ترکیب با قرمز استفاده می شود. در کودکان بالای ۶ سال، رنگ زرد می تواند نشانه پرخاشگری یا نشانه ای از اهمیت و تاثیر زیاد بزرگسالان در زندگی کودک باشد.

مشکی. نماد غم، ناامیدی، انکار دنیا. به طور سیستماتیک در نقاشی های کودکان وجود دارد. اگر در افراد بالای ۶ سال رنگ سیاه در همه جا موجود باشد، ممکن است بیانگر حالتی از اضطراب باشد.

هنگام تفسیر نقاشی های کودکان، عجولانه نتیجه گیری نکنید! یک تصویر ممکن است به یک رنگ نقاشی شود، برای مثال، زیرا آن رنگ در حال حاضر مورد علاقه است یا به این دلیل که مداد دیگری در دست نیست.

پیشرفت نقاشی کودکان با بیشتر شدن سن

روانشناسان و دانشمندان دریافته اند که هر کودک مراحل مختلفی از رشد را در نقاشی می گذراند. بیشتر مطالعات بر اساس کار ژان پیاژه روانشناس کودک است.

پیاژه از تست های نقاشی برای ارزیابی رشد کودک استفاده کرد. او توانست تشخیص دهد که کودکان بسته به گروه سنی خود، تصاویر و نقاشی‌ها را متفاوت نشان می‌دهند. بنابراین شما باید تصاویر را بسته به سن فرزندان خود تفسیر کنید.

قبل از یک سالگی، نوزادان نقاشی نمی کشند، آنها با خودکار یا مداد بازی می کنند. نوزادان محیط اطراف خود را کاوش می کنند و چیزهایی را در دهان خود دوست دارند (از جمله خودکار).

پس از اولین سال زندگی، اولین نقاشی های کودکان ظاهر می شود. کودک شما خطوط زیگزاگ یا ابله می کشد. این نقاشی ها هنوز معنی زیادی ندارند. رنگ ها هنوز مهم نیست. نقاشی باعث رشد مهارت های حرکتی می شود.

در سن دو تا چهار سالگی، تصاویر با دایره ایجاد می شود. کودک یاد می گیرد که اشکال گرد بکشد. اولین نمادها دیده می شود. در این سن، به اصطلاح “سفالوپود” نیز ایجاد می شود (شخص از سر، بازوها و پاها تشکیل شده است؛ قسمت بالایی بدن وجود ندارد؛ دست ها و پاها مستقیماً به بدن متصل نیستند؛ چشم ها و دهان خارج از صورت هستند). . کودک شروع به کشیدن اشیاء دیگر می کند، به عنوان مثال، حیوانات (سگ، اسب، پرنده)، ماشین، ابرها و درختان.

تفسیر نقاشی کودک

پس از چهار سالگی، کودکان می توانند صحنه ها را ترسیم کنند. آنها کشتی ها، ماشین ها و مردم را می کشند. تصاویر کودکان شفاف هستند، یعنی فرزندان شما آنچه را که در خانه یا کشتی است به گونه ای نشان می دهند که گویی دیوارها شفاف هستند. مکان و اندازه عناصر بر اساس واقعیت نیست، بلکه بر اساس ادراک فردی است

در سن هفت سالگی، شخصیت ها واقعی تر می شوند. کودکان دیگر “سفالوپود” را نمی کشند، بلکه افراد واقعی را ترسیم می کنند. آنها از جلو یا در نمایه نشان داده شده اند. کودک روابط و تناسبات فضایی را تشخیص می دهد. کودکان می توانند دقیقاً نحوه تفسیر تصاویر را توضیح دهند.

در این مقاله قصد داشتیم نکات اصلی را که روانشناسان در تفسیر نقاشی کودکان به آن توجه می کنند را به شما نشان دهیم.

اگر نقاشی کودکان آزاردهنده است، آیا باید به روانشناس مراجعه کنم؟

عجولانه نتیجه گیری نکنید و کودک را زیر نظر بگیرید. از او در مورد تصویری که کشیده است بپرسید. این امکان وجود دارد که او صحنه ای را به تصویر کشیده باشد که شما را به سادگی با کشیدن تصویری از یک کارتون یا داستان می ترساند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.