تست پریک چه زمانی و چگونه انجام می شود؟

تست پریک آزمایشی است که برای تعیین اینکه کدام آلرژن باعث واکنش آلرژیک می شود و اقداماتی برای جلوگیری یا محدود کردن مواجهه با آن و تسهیل کنترل علائم انجام می شود.آلرژن ها موادی هستند که باعث واکنش آلرژیک می شوند. از جمله ذرات محیطی (گرده ها، کنه ها، اپیتلیوم حیوانات)، غذا، داروها، مولکول های تماسی و سم حشرات و غیره هستند.

در مواجهه با مشکل آلرژی، شناسایی آلرژن ها برای تعیین اینکه کدام عامل باعث واکنش آلرژیک می شود و بنابراین اقداماتی برای جلوگیری یا محدود کردن قرار گرفتن در معرض آنها ایجاد می شود، مهم است.پرکاربردترین آزمایشات در آلرژولوژی، تست های پوستی هستند که واکنش التهابی آلرژیک را به صورت موضعی در سطح پوست بازتولید می کنند.

تست پریک چیست؟

تست پریک یک تست پوستی است که برای تایید علت آلرژی (عامل ایجاد کننده یا آلرژن) انجام می شود.

این شامل استفاده از یک قطره عصاره آلرژی زا (در رقت آبی) به درم سطحی، با استفاده از یک سوزن ریز است.

روی پوست ساعد یا پشت تست می شود.

عصاره آلرژن باعث آزاد شدن هیستامین از ماست سل های پوستی می شود که باعث ایجاد پاپول و اریتم در محل سوراخ می شود.

باید از عصاره های با کیفیت آلرژی زا استفاده کرد که دارای یک سری حداقل الزامات مانند استاندارد بودن، تحریک کننده یا سمی نبودن باشند. حداقل تا تاریخ انقضا در طول زمان پایدار باشند و برای این منظور باید در یخچال بین ۴ تا ۸ درجه سانتیگراد نگهداری شوند.

تست پریک چگونه تفسیر می شود؟

به طور کلی، تست های پوستی تا زمانی که در زمینه بالینی بیمار تفسیر شوند، بسیار قابل اعتماد هستند.

تست پریک یک تست تشخیصی سریع است که ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پس از استفاده از ماده حساسیت زا اندازه گیری می شود و در صورت ظاهر شدن یک حلقه با حداقل قطر ۳ میلی متر مثبت تلقی می شود. در مواردی که هیچ حساسیتی نسبت به آلرژن وجود ندارد، واکنش ظاهر نمی شود.

می توان آن را با انواع مواد آلرژی زا انجام داد: آلرژن های هوا، آلرژن های شغلی، غذا، دارو، حشرات یا سایر آلرژن ها.

وقتی آزمایش نتیجه مثبت می دهد، به این معنی است که بیمار حساس شده است، یعنی او آنتی بادی هایی را علیه آلرژن اعمال شده ایجاد کرده است. واژه حساسیت به معنای آلرژی نیست، بلکه باید با علائم آلرژیک (سرفه، آبریزش بینی، بثورات پوستی و غیره) همراه باشد.

نتایج این آزمایش می‌تواند تحت تأثیر برخی بیماری‌های پوستی، کیفیت عصاره آلرژن اعمال شده، مصرف برخی داروها و درموگرافیسم و ​​سایر عوامل تغییر یابند. برای این کار یک کنترل مثبت و یک کنترل منفی (سرم فیزیولوژیک) انجام می شود.

تست پریک چیست؟

کاربرد تست پریک

هنگامی که مشکوک به آلرژی است، متخصص آلرژی آزمایش‌های آلرژی مانند تست پریک را نشان می‌دهد تا مشخص کند کدام آلرژن باعث واکنش آلرژیک می‌شود و اقداماتی را برای جلوگیری یا محدود کردن مواجهه و تسهیل کنترل علائم نشان می‌دهد.

تست پریک برای تعیین آلرژن مسئول آلرژی استفاده می شود، نه برای پیش بینی تکامل بالینی، به همین دلیل معمولاً نیازی به تکرار تست های آلرژیک نیست.
شایع ترین نشانه ها

آنها برای تشخیص موارد زیر مفید هستند:

آلرژی غذایی.
آلرژی به کنه های گرد و غبار.
حساسیت به دارو.
آلرژی به قارچ.
آلرژی به گرده
آلرژی به لاتکس
آلرژی به سموم حشرات.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “کاهش ضربان قلب با رعایت این نکته ها” را نیز مطالعه بفرمایید.      

خطرات و موارد منع مصرف تست پریک

تست پریک را می توان بر روی افراد در هر سنی از جمله نوزادان و کودکان خردسال انجام داد. این تست ایمن ترین و کم خطرترین تست پوستی محسوب می شود. خطرات مرتبط با این آزمایش حداقل است. تنها واکنش‌های آلرژیک بسیار جدی (آنافیلاکسی) در برابر آلرژن‌ها با واکنش آلرژیک زیاد و در درصد بسیار کم توصیف شده است، اما در عمل معمول آنها خطرناک تلقی نمی‌شوند.

مزایای انجام تست پریک

نتیجه فوری است، هزینه پایینی دارد و طیف گسترده ای از آلرژن ها برای مطالعه آلرژولوژی در دسترس هستند.
آنها را می توان در طول مشاوره انجام داد که می تواند با سرعت بیشتری تفسیر شود
آنها تشخیص قابل اعتمادی را ارائه می دهند و تست حساسیت بالایی دارد.
این یک روش راحت و ایمن برای بیمار حتی در بیماران بسیار حساس است.

آنچه باید درباره تست پریک بدانید…

هنگامی که مشکوک به آلرژی است، متخصص آلرژی آزمایش‌های آلرژی مانند تست پریک را نشان می‌دهد تا مشخص کند کدام آلرژن باعث واکنش آلرژیک می‌شود و اقداماتی را برای جلوگیری یا محدود کردن مواجهه و تسهیل کنترل علائم نشان می‌دهد.
تست پریک را می توان بر روی افراد در هر سنی از جمله نوزادان و کودکان خردسال انجام داد. این تست ایمن ترین و کم خطرترین تست پوستی محسوب می شود.
می توان آن را با انواع عصاره ها انجام داد: آلرژن های هوا، آلرژن های شغلی، غذا، دارو، حشرات یا سایر آلرژن ها.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.