سن متابولیک چیست و درباره سلامتی شما چه می گوید؟

شاید قبلاً این جمله را شنیده باشید که “سن فقط یک عدد است”، اما این ضرب المثل فقط تا حدی درست است. در حقیقت، سن تقویمی که هر سال جشن می گیرید، نشان نمی دهد که چند سال دارید. در عوض، سن متابولیک نشانگر بهتری از سن واقعی شما است. سن متابولیک چیست و چه بینش های درباره سلامتی را ارائه می دهد؟ برای اطلاعات بیشتر به ادامه مطلب زیر مراجعه کنید.

سن متابولیک چیست؟

سن متابولیک به شما می گوید که در واقع چند سال دارید. این بر اساس BMR (نرخ متابولیسم پایه) است که به چگونگی عملکرد بدن و سوخت و ساز انرژی اشاره دارد.سن متابولیک همراه با وزن، که یک شاخص سلامت مادام العمر است، می تواند بینش بهتری در مورد سلامتی شما ارائه دهد. به طور خاص، سن متابولیک به شما کمک می کند تا به میزان “نیاز سالم” خود پاسخ دهید. در عین حال، عدد روی ترازو تنها می تواند تعیین کند که چقدر وزن دارید.

ارتباط بین سن متابولیک و میزان متابولیک پایه

BMR دقیقا چیست؟ BMR (نرخ متابولیسم پایه) مقدار انرژی و کیلوکالری است که هر بدن برای فعالیت های روزانه مانند تنفس، پردازش مواد مغذی و گردش خون حتی در حالت استراحت مصرف می کند.

با قرار دادن سن، جنس، وزن و قد خود در یک ماشین حساب سن متابولیک ساخته شده از معادله هریس-بندیکت، می توانید به راحتی BMR خود را در خانه محاسبه کنید. با این حال، BMR نمی تواند به شما در مورد سن متابولیک خود اطلاع دهد. به همین دلیل است که ممکن است به کمک بیشتری از پزشکان، ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی یا کارشناسان تناسب اندام نیاز داشته باشید.

در حالت ایده آل، سن متابولیک باید معادل سن تقویمی شما باشد. با این حال، هر چه سن متابولیک شما کمتر باشد، بهتر است.

سن متابولیک چیست؟

سن متابولیک در مورد سلامتی شما چه می گوید؟

بیشتر افراد با افزایش سن به دلیل متابولیسم کندتر شروع به افزایش وزن می کنند. گفته می شود، سن متابولیک نقش مهمی در کاهش وزن دارد.

داشتن سن متابولیک پایین تر از سن تقویمی نشانه خوبی است که نشان می دهد بدن شما در شرایط عالی قرار دارد. حتی در حالت استراحت، بدن شما می تواند به طور موثر کالری بسوزاند. بنابراین، اگر سن متابولیک شما ۲۵ سال است در حالی که ۳۰ سال دارید، خوشحال می شویم!

در مقابل، سن متابولیک بالاتر از سن واقعی شما یک هشدار نرم است که باید رژیم غذایی و تناسب اندام خود را تغییر دهید. در نتیجه، تأثیر قابل توجهی بر سن متابولیک شما خواهد گذاشت.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “بهترین روش های افزایش میل جنسی در زوجین” را نیز مطالعه بفرمایید.      

چگونه می توان سن متابولیک را بهبود بخشید؟

برخلاف سن تقویمی که برگشت ناپذیر است، ممکن است چند نکته زیر را برای بهبود سن متابولیک با افزایش متابولیسم در نظر بگیرید:

افزایش فعالیت تمرینی: هر ورزش می تواند کمک کننده باشد. می توانید تمرینات تناوبی با شدت بالا (HIIT) را امتحان کنید، که ثابت شده است سریعتر چربی می سوزاند.

داشتن خواب باکیفیت: علاوه بر کم خوابی مداوم، کمبود خواب نیز بر متابولیسم شما تأثیر منفی می گذارد. در صورت لزوم مصرف مکمل های خواب را در نظر بگیرید.

نوشیدن قهوه و چای سبز: این نوشیدنی ها باعث چربی سوزی موثر می شوند. دو تا سه فنجان چای سبز داغ حاوی نوعی فلاونوئید به نام کاتچین در روز برای کاهش وزن کافی است.

غذاها یا وعده های غذایی حاوی پروتئین بخورید: بدن شما با کمک پروتئین سریعتر چربی می سوزاند. غذاهای سرشار از پروتئین عبارتند از: بروکلی، ماست یونانی، سینه مرغ و تخم مرغ.

بدیهی است که “سن فقط یک عدد است” زمانی درست است که شما درک بهتری از سلامت خود و نحوه عملکرد بدن خود داشته باشید. به جای نگاه کردن به خود در آینه، نگاه دقیق تر به سن متابولیک می تواند برای حفظ یک سبک زندگی سالم بسیار عالی باشد.

1/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

1 دیدگاه در “سن متابولیک چیست و درباره سلامتی شما چه می گوید؟

محتوای خیلی خوب و جالبی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.