جیاگولان چیست و چه فوایدی دارد؟

جیاگولان چیست و چه فوایدی دارد؟

در طب سنتی چینی، جیاوگولان (Gynostemma pentaphyllum) به دلیل پتانسیل آن برای ارتقای تندرستی و بهبود سلامت مورد توجه قرار گرفته است. به طور خاص، این گیاه با محتوای فراوان ترکیبات فعال زیستی که با سلامت متابولیک و سیستم عصبی مرتبط است مشخص می شود.

همانطور که در مجله Molecules منتشر شده است، بسیاری از خواص آن به دلیل محتوای ژیپنوزید آن است. این مجموعه ای از ساپونین های تری ترپن است که دارای خواص ضد تکثیری، آنتی اکسیدانی و سازگاری است. کاربردهای اصلی آن چیست؟ در این مقاله به جزئیات آنها می پردازیم.

جیاگولان چیست؟

Jiaogulan با نام علمی Gynostemma pentaphyllum یک گیاه بالارونده از خانواده Cucurbitaceae است. بومی آسیا، به ویژه کشورهایی مانند چین، کره، ژاپن و ویتنام است. همچنین به عنوان جیاگولان، “جین سینگ جنوبی” یا “گیاه طول عمر” شناخته می شود.اولین کاربردهای آن در طب سنتی به قرن پانزدهم در چین برمی گردد. از آن زمان، خواص آن برای ارتقاء رفاه، به ویژه در موارد دیابت، کلسترول بالا، چاقی و سایر شرایط مورد استفاده قرار گرفته است.

کاربردها و فواید جیاگولان

کاربردها و فواید جیاگولان

مانند سایر گیاهانی که در طب سنتی چینی استفاده می شود، جیاگولان به عنوان مکملی برای بهبود سلامت در برخی بیماری های مزمن استفاده می شود. با وجود این، هنوز تحقیقات علمی کافی برای حمایت از خواص آن وجود ندارد. بنابراین استفاده از آن با احتیاط توصیه می شود.

دیابت

یکی از مزایای اصلی جیاگولان کاهش سطح گلوکز خون است. بر اساس یک کارآزمایی بالینی گزارش شده در تحقیقات هورمونی و متابولیک، مصرف چای این گیاه به کنترل قند خون و حساسیت به انسولین کمک می کند.

در همین حال، مطالعه بعدی که از طریق مجله تغذیه و متابولیسم به اشتراک گذاشته شد، گزارش داد که چای جیاگولان پتانسیل بهبود پاسخ انسولین را دارد. به این ترتیب سلامت بیماران مبتلا به دیابت نوع ۲ را تامین می کند.

تحقیقات اخیر یافته های مشابهی را نشان داد. در مطالعه حیوانی، افرادی که با عصاره جیاگولان تغذیه شده بودند، سطح قند خون پایین‌تری را در آزمایش‌های ناشتا نشان دادند. با وجود این، شواهد بیشتری مورد نیاز است.
چای جیاگولان می تواند مکمل جالبی برای رژیم غذایی بیماران دیابتی باشد.

وزن بدن

مکمل های Jiaogulan یک درمان معجزه آسا در برابر اضافه وزن و چاقی نیستند. باید به خاطر داشت که کاهش وزن نیازمند یک رویکرد چند رشته ای است، به ویژه در مورد رژیم غذایی.با این حساب، شایان ذکر است که این داروی گیاهی اثرات مثبتی برای کاهش وزن نشان داده است. مطالعه ای که از طریق مجله تغذیه و رژیم غذایی انسان به اشتراک گذاشته شد نشان داد که مصرف خوراکی عصاره این گیاه ترکیب بدن را در مردان و زنان دارای اضافه وزن بهبود می بخشد.

کلسترول بالا

در طب شرقی، جیاگولان و مشتقات آن به عنوان مکملی برای کاهش سطح کلسترول بالا استفاده شده است. با این حال، مطالعات حمایت از این ویژگی ها محدود است.این فرضیه نشان می دهد که سهم آن از فلاونوئیدها، ساپونین ها و فیتواسترول ها پشت این اثر است. با این حال، تحقیقات روی حیوانات و در آزمایشگاه انجام شده است. هیچ مطالعه مشخصی بر روی انسان وجود ندارد که تأیید کند این گیاه می تواند پروفایل لیپیدی را بهبود بخشد.

استرس

هم عصاره و هم چای جیاگولان به دلیل فوایدشان برای مقابله با استرس استفاده می شود. به عبارت دقیق‌تر، این گیاه به عنوان گیاهی با ویژگی‌های آداپتوژن شناخته می‌شود که غدد آدرنال را تثبیت می‌کند تا پاسخ‌های ذهنی و فیزیکی به استرس را کاهش دهد.در این مورد، مطالعه ای که در کره جنوبی انجام شد و در Phytomedicine فاش شد، سطوح پایین تری از استرس را در افرادی که عصاره برگ جیاگولان مصرف کردند در مقایسه با گروه دارونما نشان داد. مکمل به مدت ۸ هفته عرضه شد.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “آیا از نظر پزشکی ، قلب شکسته واقعا وجود دارد؟” را نیز مطالعه بفرمایید.      

عوارض جانبی احتمالی جیاگولان

برای اکثر بزرگسالان سالم، jiaogulan بی خطر در نظر گرفته می شود. با این حال، مصرف آن باید با توجه به نشانه های سازنده مکمل در حد متوسط ​​باشد. در برخی باعث واکنش های حساسیتی همراه با حالت تهوع، ناراحتی گوارشی و اسهال می شود.

از آنجایی که شواهد هنوز محدود است، معلوم نیست که چگونه می تواند در حضور شرایط خاص عمل کند یا مداخله کند. بنابراین استفاده از آن در موارد زیر توصیه نمی شود:

بیماری های خود ایمنی (لوپوس، مولتیپل اسکلروزیس، آرتریت روماتوئید و غیره).
مشکلات گردش خون یا بیماری هایی که بر لخته شدن خون تأثیر می گذارد.
بیماران تحت درمان با داروهای ضد انعقاد، ضد دیابت و داروهای ضد افسردگی.
زنان باردار یا شیرده.
افرادی که قرار است تحت عمل جراحی قرار گیرند.

به طور کلی مصرف مکمل های گیاهی پس از خوردن غذا توصیه می شود. وقتی با معده خالی مصرف شود می تواند معده را تحریک کند. حتی منجر به عوارض جانبی دیگری مانند خستگی، سرگیجه، تعریق می شود. اگر چنین است، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

عوارض جانبی احتمالی جیاگولان

جیاگولان چگونه مصرف می شود؟

در حال حاضر، جیاگولان در اشکالی مانند چای، پودر، کپسول و عصاره موجود است. اینها اغلب در عطاری یافت می شوند. رعایت توصیه های مصرفی ارائه شده توسط سازنده ضروری است و از دوز آن تجاوز نکنید. چگونه آن را به صورت دم کرده تهیه کنیم؟

عناصر

۵ گرم جیاوگولان خشک و پودر شده.
۲۵۰ میلی لیتر آب.

آماده سازی

آب را به جوش آورده و جیاگولان خشک شده را به آن اضافه کنید.
روی نوشیدنی را بپوشانید و بگذارید ۱۰ دقیقه در دمای اتاق بماند.
بعد از این مدت صاف کرده و مصرف کنید.

می توانید روزی ۲ فنجان (۵۰۰ میلی لیتر) بنوشید.

در مورد جیاگولان چه چیزهایی وجود دارد که باید به خاطر بسپارید؟

با کاوش در درمان های طب سنتی چینی می توانید ارجاعاتی به جیاگولان بیابید. این گیاهی است که به طور گسترده به عنوان یک آداپتوژن طبیعی استفاده می شود، ایده آل برای مبارزه با استرس و مشکلات سیستم غدد درون ریز.با این حال، تا به امروز شواهد کافی برای تأیید ایمنی و اثربخشی آن وجود ندارد. بنابراین، نباید یک درمان انتخاب اول باشد. حتی توصیه می شود قبل از شروع مصرف با پزشک مشورت کنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.