بالا بودن کراتین یعنی چی؟

بالا بودن کراتین احتمالاً به خودی خود بیماری نیست، اگرچه می تواند نشانگر سایر بیماری ها از جمله بیماری مزمن کلیه (CKD) باشد. آزمایش کراتین خون، همراه با عواملی مانند سن، وزن و سابقه پزشکی، می تواند به پزشکان کمک کند تا بفهمند کلیه های شما چقدر خوب کار می کنند و آیا ممکن است مشکلی وجود داشته باشد یا خیر.

بالا بودن کراتین به چه معناست؟

کراتینین یک محصول زائد است که توسط عضلات شما تولید می شود. معمولاً از طریق کلیه ها برداشته می شود. کلیه های سالم کراتینین را از خون شما فیلتر می کنند و از طریق ادرار از بدن شما خارج می شود. پزشکان شما می توانند میزان کراتینین در خون و ادرار شما را اندازه گیری کنند تا از عملکرد کلیه ها مطلع شوند. این اندازه گیری کلیرانس کراتینین نامیده می شود.

بالا بودن کراتین به چه معناست؟

آزمایش کراتین شامل چه مواردی می شود؟

گاهی اوقات سطح کراتینین در یک دوره ۲۴ ساعته آزمایش می شود. از شما خواسته می شود که تمام ادرار خود را در آن بازه زمانی جمع آوری کرده و آن را نزد پزشک خود بیاورید. آزمایشگاه مقدار کراتینین در ادرار شما را آزمایش می کند و سپس آن را با میزان کراتینین موجود در خون شما مقایسه می کند. این به پزشک شما نشان می دهد که چه مقدار مواد زائد از بدن شما فیلتر می شود – و عملکرد کلیه ها چگونه است.

گاهی اوقات تیم مراقبت شما سریعتر به پاسخ نیاز دارد. اگر نارسایی حاد کلیه را تجربه می کنید، گرفتن یک روز کامل برای جمع آوری ادرار موثر نیست. بعلاوه، اکثر پزشکان نمی خواهند شما را با ناراحتی جمع آوری ادرار برای یک روز کامل مواجه کنند. این زمانی است که پزشکان از یک آزمایش خون ساده و یک فرمول برای تخمین کلیرانس کراتینین شما استفاده می کنند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “کاهش ضربان قلب با رعایت این نکته ها” را نیز مطالعه بفرمایید.      

آنچه باید درباره بالا بودن کراتین بدانیم:

سطوح بالای کراتینین می تواند نشانه ای برای سلامتی یا بیماری کلیه شما باشد. در حالی که آسیب دائمی کلیه را نمی توان معکوس کرد، مدیریت دقیق می تواند به کند کردن پیشرفت هر گونه آسیب کلیوی بیشتر کمک کند.

کراتین و GFR

یکی از محاسبات مهم که پزشک شما انجام خواهد داد، تعیین میزان تخمینی فیلتراسیون گلومرولی (eGFR) است. میزان فیلتراسیون گلومرولی شما اندازه گیری میزان عملکرد کلیه های شما برای تمیز کردن خون است. پزشک شما eGFR شما را با استفاده از نتایج آزمایش خون کراتینین سرم و فاکتورهای سن، وزن، اندازه بدن، قومیت و جنسیت شما محاسبه می کند.

اگر شما مبتلا به CKD تشخیص داده شده اید، eGFR شما نشان می دهد که در کدام یک از ۵ مرحله CKD هستید. پس از دریافت نتایج آزمایش خون کراتینین سرم توسط پزشک، می توانید از ماشین حساب GFR آنلاین ما برای محاسبه eGFR خود استفاده کنید.

ممکن است پزشک بخواهد سطح کراتینین شما را در طول زمان مقایسه کند زیرا عوامل زیادی وجود دارند که می توانند در کوتاه مدت بر نتایج تأثیر بگذارند. یک نمای بلند مدت از سطح کراتینین می تواند اندازه گیری دقیق تری از عملکرد کلی کلیه ارائه دهد.

علائم بالا بودن کراتین چیست؟

مانند پروتئینوری، سطح بالای کراتین بیشتر نشان دهنده یک مشکل بالقوه سلامتی است . اگر افزایش سطح کراتین شما به دلیل مشکلات کلیوی باشد، ممکن است علائم مرتبط را تجربه کنید. شرایط کلیوی اغلب باعث مشکلات احتباس مایعات و مثانه می شود. اگر کلیه های شما به اندازه کافی خوب کار نمی کنند تا سموم و مواد زائد را از بدن خارج کنند، می توانید طیف وسیعی از علائم را مشاهده کنید، از جمله:

حالت تهوع
درد قفسه سینه
گرفتگی عضلات
استفراغ
خستگی
تغییر در دفعات ادرار و ظاهر
فشار خون بالا
تورم یا احتباس مایعات
خارش

با کراتین بالا چه کنم؟

اگر مشکل کلیوی دارید و سطح کراتینین بالا دارید، مهم است که آنها را جدی بگیرید و اقدامات لازم را برای محافظت از سلامت کلیه خود انجام دهید. در اینجا مواردی وجود دارد که ممکن است پزشک شما توصیه کند:

از یک سبک زندگی سالم پیروی کنید.
تغییراتی در رژیم غذایی خود ایجاد کنید تا از استرس بر کلیه های خود جلوگیری کنید.
ورزش های شدید را کاهش دهید.
از مصرف مکمل های کراتین خودداری کنید.
در مورد هر دارویی که مصرف می کنید، از جمله داروهای بدون نسخه با پزشک صحبت کنید.

برای کمک به جلوگیری از آسیب به کلیه ها، همچنین مهم است که سایر شرایط سلامتی را که می تواند بر عملکرد کلیه تأثیر بگذارد، مانند فشار خون بالا یا دیابت، مدیریت کنید. اگر مبتلا به CKD تشخیص داده شده باشد، پزشک ممکن است داروها را نیز تجویز کند. اگر آزمایشات شما نشان دهنده نارسایی کلیه باشد، پزشک در مورد گزینه های درمانی مانند پیوند یا دیالیز با شما صحبت خواهد کرد.

اگر آزمایشات آزمایشگاهی شما سطوح بالای کراتینین را نشان داده است، نتایج خود را با تیم مراقبت خود در میان بگذارید. ممکن است لازم باشد آزمایش خون کراتینین خود را تکرار کنید و آزمایشات بیشتری را برای کمک به تعیین علل کراتینین بالا انجام دهید. اقدام در اسرع وقت به شما کمک می کند تا احساس بهتری داشته باشید و سلامت خود را کنترل کنید.

رابطه بالا بودن کراتین و پروتئین

اگر دیالیز نمی‌شوید:

مراقب باشید پروتئین بیش از حد در رژیم غذایی خود دریافت نکنید. به یاد داشته باشید، بدن از کراتین در متابولیسم ماهیچه ها استفاده می کند و این کراتین به محصول زائد این فرآیند تبدیل می شود. پروتئین به این فرآیند سوخت می دهد، به این معنی که مقدار زیاد آن باعث ایجاد کراتینین اضافی و سایر مواد زائد می شود. اگر کلیه‌های شما برای فیلتر کردن سموم و مواد زائد خوب کار نمی‌کنند، نمی‌خواهید به بار آن‌ها اضافه کنید. در مورد میزان پروتئینی که باید در رژیم غذایی خود دریافت کنید، با پزشک خود صحبت کنید.

علائم بالا بودن کراتین چیست؟

اگر دیالیز می‌شوید:

بدن شما ممکن است به پروتئین بیشتری نیاز داشته باشد. دیالیز اسیدهای آمینه را که بلوک های سازنده آلبومین هستند، حذف می کند، پروتئینی که برای سلامتی شما حیاتی است، بنابراین ممکن است برای جایگزینی آن نیاز به مصرف پروتئین بیشتری داشته باشید. پزشک و متخصص تغذیه کلیه شما مقدار و انواع مناسب غذاها و نوشیدنی‌ها را برای بهترین سلامتی شما تجویز می‌کنند – و به شما کمک می‌کنند رژیمی را ایجاد کنید که به بهترین وجه با نیازهای سلامتی شما مطابقت داشته باشد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.