لب شکری چه مشکلی است؟

لب شکری چه مشکلی است؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”لب شکری چه مشکلی است؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

لب شکری هنگامی رخ می دهد که شکاف در لب یا کام(سقف دهان)  وجود داشته باشد. شکاف کام زمانی رخ می دهد که در حین رشد اولیه نوزاد در داخل رحم ، سقف دهان به درستی بسته نشود. کام از دو قسمت تشکیل شده است که هر قسمت می تواند شکاف داشته باشد – کام سخت و کام نرم. کام سخت یک قسمت استخوانی در جلوی سقف دهان شما است. کام نرم در پشت دهان قرار دارد و از بافت نرم تشکیل شده است.

شکاف کام و شکاف لب ، که به آن نقایص دهان و صورت نیز گفته می شود ، نقایص مادرزادی است که بیش از ۷۰۰۰ نوزاد در ایالات متحده هر ساله مبتلا می شوند .

علائم شکاف کام و لب(لب شکری)

در بیشتر موارد ، شکاف در لب که مشخصه شکاف است ، مشهودترین نشانه نقص است. هنگام تغذیه ممکن است شیر ​​از بینی نوزاد شما خارج شود زیرا سد بین دهان و بینی غیرطبیعی است. همچنین ممکن است کودکان دارای شکاف دارای مشکلات دندانی مانند از دست دادن دندانها یا دندانهای اضافی باشند.

شکاف کام همچنین می تواند باعث عفونت های مکرر گوش میانی و مشکلات لوله های استاش کودک شما شود. این لوله ها به تخلیه مایعات در گوش کمک می کنند و وظیفه اطمینان از برابر بودن فشار در دو طرف لاله گوش شما را دارند. اگر کودک شما با عفونت گوش مشکل دارد و لوله های استاش او به درستی تخلیه نمی شود ، می تواند کاهش شنوایی ایجاد کند.

کودک شما ممکن است در گفتار نیز مشکل داشته باشد. این مورد در موارد شکاف کام بیشتر از موارد شکاف لب است. مشکلات گفتاری ناشی از شکاف معمولاً با کیفیت بینی در صدا مشخص می شود.

البته پدر و مادران عزیز امروزه به لطف خدا و پیشرفت علم بسیاری از این مشکلات قابل حل است پس به جای نگران کردن خود آرامش داشته و توکل کنید.همه بچه های لب شکری مشکل گفتار ندارند،کم شنوا نمیشوند و ظاهر بدی هم ندارند پس آرام باشید و خود را مقصر ندانید.

لب شکری چه مشکلی است؟
لب شکری چه مشکلی است؟

دلایل ایجاد شکاف کام و لب(لب شکری)

علت شکاف کام و لب مشخص نیست ، اما پزشکان معتقدند که این نقص به دلیل عوامل ژنتیکی و محیطی رخ می دهد. اگر یکی یا هر دو والدین ژنی را منتقل کنند که شکاف کام یا لب را بیشتر می کند ، ژنتیک می تواند در ایجاد شکاف نقش داشته باشد.

آنچه در دوران بارداری انجام می دهید نیز می تواند احتمال شکاف کام یا لب کودک را افزایش دهد. عواملی که به عقیده دانشمندان ممکن است باعث ایجاد شکاف شود عبارتند از:

سیگار کشیدن
نوشیدن الکل
مصرف داروهای غیرقانونی
دیابتی بودن
ویتامین های قبل از تولد ، مانند اسید فولیک ، به اندازه کافی دریافت نمی کنید

شکاف می تواند به عنوان یک نقص مادرزادی جداگانه یا به عنوان بخشی از یک سندرم ژنتیکی بزرگتر مانند سندرم وند der Woude یا سندرم ولوکاردیوفاشیال رخ دهد که هر دو اختلال ناهنجاری ژنتیکی هستند.

تشخیص شکاف کام و لب:

در حالی که کودک شما هنوز در رحم است با استفاده از سونوگرافی می توان شکاف کام و لب را تشخیص داد. در سونوگرافی از امواج صوتی با فرکانس بالا برای ایجاد تصویری از کودک شما در داخل شکم استفاده می شود.

اگر پزشک شما متوجه شود کودک شما در رحم شکاف کام یا لب دارد ، ممکن است بخواهد مقداری از مایع آمنیوتیک را که کودک شما را احاطه کرده است خارج کند تا از نظر سایر ناهنجاری های ژنتیکی مانند سندرم وند آزمایش شود.

لب شکری چیست؟
لب شکری چیست؟

درمان شکاف کام و لب(لب شکری)

درمان شکاف کام یا لب کودک شما به شدت شرایط بستگی دارد. درمان اغلب شامل چند عمل جراحی برای بستن شکاف و ترمیم صورت است.

یک تیم متخصص ممکن است با شما و فرزند شما کار کند. به عنوان مثال ، اگر فرزند شما به دلیل شکاف در گفتار مشکل دارد ، ممکن است با یک آسیب شناس گفتاری کار کند. تیم کودک شما ممکن است شامل یک جراح پلاستیک ، یک جراح دهان و دندان و یا یک متخصص ارتودنسی باشد.

عمل جراحی

جراحی برای ترمیم شکاف کام یا لب در حالت ایده آل در سال اول کودک شما انجام می شود. با این حال ، ممکن است در سالهای نوجوانی فرزند شما جراحی های ترمیمی اضافی لازم باشد.

شکاف لب

توصیه می شود شکاف لب کودک خود را در زمانی که سن آنها از ۱۰ هفته تا ۱ سالگی است ترمیم کنید. اگر کودک شما به خصوص شکاف پهن دارد ، ممکن است پزشک کودک شما چسبندگی لب را انجام دهد که شامل دوختن شکاف به طور موقت به هم است تا زمانی که جراح ترمیم کند. در حین جراحی ، کودک شما تحت بیهوشی قرار می گیرد و یک جراح از بافت و پوست دو طرف شکاف لب استفاده می کند تا لب را گشادتر کرده و شکاف را ببندد.

شکاف کام

پزشکان معمولاً وقتی کودک بین ۶ تا ۱۸ ماه دارد جراحی برای ترمیم شکاف کام انجام می دهند. در حین جراحی ، عضلات و بافت دو طرف کام به هم متصل می شوند تا شکاف بسته شود.

شکاف لب
شکاف لب

کنار آمدن با لب شکری بودن فرزند

از تیم درمانی کودک خود در مورد گروه های پشتیبانی در اطراف خود برای خانواده های کودکان دارای نقص مادرزادی بپرسید. با کودک خود صریحاً ارتباط برقرار کنید و با آگاهی دادن به او که به دلیل نقصش تعریف نمی شود ، به عزت نفس او کمک کنید.حواستان به روحیه خود و همسرتان باشد اگر نیاز بود حتما با روانشناس در ارتباط باشید.از قضاوت دیگران نترسید و با امید جلو روید.این را بدانید نقص در ظاهر فرزند شما اهمیت چندانی ندارد مهم نقص در تربیت و شخصیت اوست که زندگی اش را با مشکل رو به رو میکند پس مراقب پرورش شخصیت او باشید.

 

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.