علت گرفتگی سینه بعد از زایمان چیست؟ به همراه درمان خانگی

شیردهی یکی از بهترین تجربه های مادر شدن است. این یک لحظه عالی برای کودک و مادر است که با هم ارتباط برقرار کنند و پیوند خاصی را به اشتراک بگذارند. اما در این مرحله جدید همه چیز شاد و آسان نیست، مشکلات مختلفی وجود دارد که به شما کمک می کند تا یک زن قوی از خود بسازید. یکی از این مشکلات، گرفتگی سینه است، بله، به دلیل تولید شیر فراوان رخ می دهد. اکنون، آیا میدانید چگونگی گرفتگی سینه را میتوان رفع کرد؟

برخی از مشکلات دیگر شیردهی عبارتند از: ترک خوردگی نوک سینه ها و حملات دردناک ورم ​​پستان. بهترین راه برای رهایی از آنها، امتحان داروهای خانگی است. درمان های خانگی دیگری نیز برای تسکین گرفتگی سینه وجود دارد.

گرفتگی سینه چیست؟

گرفتگی سینه یکی از شایع ترین مشکلاتی است که مادران تازه وارد با آن مواجه هستند. وضعیتی است که در آن سینه ها به دلیل شیر زیاد متورم، دردناک و سفت می شوند. بانوان تازه مادر ۳-۵ روز پس از زایمان این وضعیت را تجربه می کند.

دلایل گرفتگی سینه پس از زایمان

دلایل گرفتگی سینه پس از زایمان چیست؟

گرفتگی سینه یکی از مشکلات معمولی است که در دوران پس از زایمان رخ می دهد. برخی از دلایل دیگر این وضعیت این است که:

۱- بعد از ۷ ماه بارداری بدن مادر شروع به تولید شیر می کند. بعد از اینکه کودک شما از آغوز یعنی شیر اول تغذیه کرد، سینه‌ها شروع به تولید شیر بیشتری می‌کنند که باعث انبساط و پر شدن آنها می‌شود.

۲-به محض اینکه نوزاد شما متولد می شود، او واجد شرایط نوشیدن شیر است و پزشکان نیز مادر را برای شیردهی حمایت و تشویق می کنند. اما بسیاری از مادران به دلیل مصرف دارو نمی توانند بلافاصله پس از زایمان شیر بدهند. از آنجایی که تولید شیر متوقف نمی شود و به روش معمول پیش می رود، سینه ها بیش از حد پر می شوند.

۳- شما باید یک برنامه روتین برای کودک و شیردهی خود داشته باشید. بنابراین، کودک شما در یک زمان خاص احساس گرسنگی می کند و همچنین به تنظیم میزان تولید شیر مادر کمک می کند. نادیده گرفتن شیر خوردن یا امتحان کردن راه‌های جدید ممکن است باعث سردرگمی کودک شود و منجر به تغذیه کمتر شود.

علائم گرفتگی سینه چیست؟

شما احساس سنگینی در سینه ها خواهید داشت، زیرا آنها با شیر اضافی پر شده اند.
حساسیت و ضربان همراه با درد خفیف وجود خواهد داشت.
بافت های سینه سخت و سفت می شوند.
دمای سینه افزایش خواهد یافت، وقتی سینه های خود را لمس می کنید، می توانید احساس کنید که به طور کلی گرم می شوند.
شما می توانید تورم خفیفی را در زیر بغل خود مشاهده کنید که غدد لنفاوی کمی متورم شده است.

استفاده از برگ کلم برای درمان گرفتگی سینه

چگونه از برگ کلم استفاده کنیم؟

یکی از بهترین راه ها برای مراقبت از پف سینه استفاده از برگ کلم است. برگ کلم سرشار از خواصی است که می تواند درد و تورم را کاهش دهد. بیایید نحوه استفاده از برگ کلم را ببینیم :

قبل از اینکه به استفاده از برگ کلم برای سینه های گرفته فکر کنید، مطمئن شوید که برگ ها تمیز و خشک هستند.

کلم را همانطور که می خواهیم سرد شود در یخچال قرار می دهیم. سعی کنید از کلم سبز استفاده کنید، زیرا هیچ لکه ای باقی نمی گذارد. پس از سرد شدن کلم، پوشش بیرونی آن را بردارید و دور بریزید. سپس دو تا از برگ های داخلی را بیرون بیاورید و بقیه کلم ها را داخل یخچال نگهداری کنید.

 دو برگ کلم را با آب سرد در سینک بشویید. مطمئن شوید که آنها تمیز و عاری از هرگونه آلودگی و آفت کش هستند.
آب اضافی برگ ها را بگیرید و کمی با حوله خشک کنید.

 این برگ کلم تمیز و سرد را روی سینه خود قرار دهید، مطمئن شوید که نوک پستان توسط برگ ها پوشانده نشده است. برای نگه داشتن برگ های کلم در جای خود، می توانید سوتین بپوشید. همچنین می توانید پد سینه را روی نوک سینه قرار دهید تا شیر مادر خیس شود.
برگ های کلم را حدوداً ۲۰ دقیقه بگذارید بماند.

برگ ها را از سینه جدا کرده و دور بیندازید.

 دوباره از برگ های تازه استفاده کنید تا کمی تسکین پیدا کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۱۰ نکته برای بهبودی واژن پس از زایمان” را نیز مطالعه بفرمایید.

سایر درمان های خانگی برای سینه های گرفته پس از زایمان :

به غیر از کلم درمانی، سایر داروهای خانگی که برای تسکین تورم سینه موثر هستند عبارتند از:

به آرامی سینه را ماساژ دهید – ماساژ سینه ها از قفسه سینه به سمت نوک پستان با یک حرکت کوچک بسیار مفید است. ماساژ به بهبود گردش خون کمک می کند و تسکین می دهد.

کمپرس یخ و دوش آب گرم- کیسه یخ را به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه روی سینه های خود قرار دهید (نه مستقیما) تا از گرفتگی خلاص شوید. دوش آب گرم به بهبود جریان شیر کمک می کند.

سعی کنید تغذیه را افزایش دهید- بیشتر نوزادان به ۸ تا ۱۲ بار تغذیه نیاز دارند، اگر کمتر از حد معمول غذا می دهید سعی کنید به آرامی آن را افزایش دهید.

گرفتگی سینه بعد از زایمان

چگونه از گرفتگی سینه جلوگیری کنیم؟

برنامه منظم شیردهی را حفظ کنید. نوزاد شما حدود ۸ تا ۱۲ بار به تغذیه نیاز دارد. بنابراین، برنامه غذایی سفت و سختی را با تولید شیر و گرسنگی نوزاد حفظ کنید.
شیردهی را در وسط رها نکنید ، تا زمانی که کودک شما سیر شود به او شیر بدهید.

گاهی اوقات مادر در حین شیر دادن مدام سینه را عوض می کند. این کار را نکنید، مطمئن شوید که یک سینه شما کاملا خالی است و سپس به سمت دیگر بروید. به این ترتیب می توانید رژیم غذایی کودک خود را نیز پیگیری کنید.

گرفتگی سینه واقعا ناراحت کننده است، اما آن نیز باید بگذرد. این فقط یک مشکل چند روزه است، تا زمانی که کودک شما شروع به نوشیدن شیر کند. و به تدریج تقاضا و عرضه شیر مادر کاهش می یابد.

4/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.