افزایش وزن کودک با این روشها

افزایش وزن کودک با این روشها

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”افزایش وزن کودک با این روشها” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

وضعیت کودکی که تمایل ژنتیکی به لاغری دارد با کودکی که همیشه نرمال و قوی بوده و به تازگی از وزنش کاسته شده یا افزایش وزنش متوقف شده، فرق دارد. حتی اگر کودک شما به تازگی شروع به لاغر شدن کرده باشد هم چندان جای نگرانی نیست.

ممکن است که به تدریج افزایش وزن کودک بر افزایش قد او پیشی بگیرد و باعث اضافه وزن او شود. دانیلز میگوید پزشکان متوجه شده اند که کودکان بسیاری با افزایش سن دچار اضافه وزن میشوند درحالی که بسیاری شان در ابتدا کمبود وزن داشته اند. بهترین راه در تشخیص کمبود وزن و راههای مقابله با آن، آن است که با پزشک کودک قراری بگذارید و او رژیم و وزن کودک را ارزیابی کند.

افزایش وزن کودک با این روشها
افزایش وزن کودک با این روشها

 

۱-استفاده از کره در غذای کودک

هیچ کره ای بد نیست، به خصوص اگر شما کره هایی با مارک های مشهور و مطمئن را خریداری کنید. این ماده ی غذایی غنی ترین منبع چربی است که باعث افزایش وزن در کودک شما خواهد شد. بنابراین، کره یکی بهترین گزینه ها برای غذای کودکان لاغر است. توجه داشته باشید که کودک شما برای رسیدن به وزن ایده ال، چربی را در حد اعتدال مصرف کند و با این کار از مبتلا شدن کودک خود به اسهال جلوگیری کنید. همچنین، شما می توانید کره را به تمام غذاهای کودکتان، اضافه کنید.

۲-تغذیه کودک با شیر و خامه


شیر یک منبع طبیعی و خوبی از پروتئین و کربوهیدرات ها است، همچنین، سایر مواد مغذی مهم را نیز داراست. شما به عنوان یک مادر و یا پدر، اطمینان حاصل کنید که کودک شما حداقل ۲ لیوان شیر در روز مصرف کند، مصرف شیر توسط کودکان می تواند در اشکال مختلفی مانند کوکتل های شیری، همراه با غلات، غذاهای شیری درست شده با حبوبات و یا دسرهای شیری باشد. اضافه کردن خامه تازه، ساخته شده از شیر کامل، به غلات، میوه و یا سالاد کودکان، می توانید او را به خوردن خامه تشویق کند.

۳-تخم مرغ بهترین غذای کودک

تخم مرغ یک منبع سرشار از پروتئین بوده و هر ۱۰۰ گرم از تخم مرغ، حاوی ۱۳ گرم پروتین می باشد. شما می توانید تخم مرغ را به همه ی وعده های غذای کودک خود اضافه کنید. همچنین، تخم مرغ دارای ویتامین A و ویتامین B12 است، که مصرف این ویتامین ها برای رشد و سلامتی کودکان ضروری هستند. با قرار دادن تخم مرغ در رژیم غذایی روزانه کودک خود، نیاز بدن او به ویتامین های مکمل از بین خواهد رفت.

۴-به کودک خود نوشیدنی هایی با کالری بالا پیشنهاد دهید

برای کودکان نو پا و پیش دبستانی که زیر وزن نرمال هستند، شیر ، آب میوه های پر کالری و یا استاندارد میتواند منبع خوبی از لنرژی باشد و افزایش وزن را سرعت ببخشد. اگر کودک میخواهد وزن اضافه کند این نوشیدنی ها نباید جای غذا را بگیرند. توصیه میشود به عنوان نوشیدنی در کنار غذا یا به عنوان نوشیدنی میان وعده استفاده شود.

آب میوه ها: با فراهم کردن مواد مغذی و کالری مورد نیاز کودک به رشد وزنی و قدی او کمک میکند.

شیر کامل یا شیر ۲% چرب : اگر شدت کمبود وزن کودکتان زیاد است ، میتوانید با استفاده از نوشیدنی های سالم مانند شیر میزان چربی و کالری اضافی به برنامه غذایی کودک اضافه کنید. دقت داشته باشید که شیر بدون چربی یا کم چرب شانس جذب کالری کافی را از کودک میگیرد.

۵-به وعده ها و میان وعده های کودک خود کالری اضافه کنید

میتوانید با اضافه کردن چیزهایی به وعده اصلی یا میان وعده ی کودک خود کالری غذای دریافتی کودک خود را بدون آنکه کودک متوجه شود غذایش بیشتر شده بالا ببرید.

مثلا میتوانید وقتی به کودک خود سیب میدهید آن را قطعه قطعه کنید و روی آنها کره بادام زمینی بمالید و یا میتوانید به ساندویچ کودک خود پنیر هم اضافه کنید.

بسیاری از چاشنی ها دارای کالری هستند و میتوانند طعم خوبی به غذای کودک اضافه کنند تا بیشتر لذت ببرد . این چاشنی ها عبارتند از: کره ، مربا ، کره بادام زمینی ، پنیر خامه ای و دیگر چاشنی ها. چنین چاشنی هایی میتواند کاری کند میل کودک به غذا بیشتر شود و در نتیجه کالری بیشتری دریافت کند.

۶-میان وعده ها را قطع نکنید

میان وعده ها باعث میشوند کودک بین وعده های اصلی نیز غذا بخورد و در نتیجه در طول روز کالری بیشتری جذب کند. سعی کنید وعده های اصلی را منظم به کودک خود بدهید تا با میان وعده ها تداخلی نداشته باشند.

برای صبح یا عصر که فرزندتان به مدرسه میرود میان وعده درست کنید و در کیف او بگذارید ، مطمئن شوید که در زمان مشخص میان وعده را استفاده میکند. حتی اگر احتیاج بود از معلم فرزند خود اجازه بگیرید تا میان وعده در بین کلاس بخورد. قبل از مدرسه یا قبل از ناهار سعی کنید یک میان وعده هرچند کوچک هم شده به کودک خود بدهید.

میتوانید چنین مواردی را به کودک بدهید نصف ساندویچ ، میوه ، سیب زمینی پخته با پنیر و یا دیگر غذاهایی که کودکان دوست دارند. کلوچه کشمشی با شیر پر چرب هم یک میان وعده پر انرژی و سالم برای کودکان است.

هرگز اجازه ندهید کودکتان یک وعده اصلی غذایی را از دست بدهد. صبحانه یک وعده ی الزامی برای کودک است و برای فعالیت در طول روز به او انرژی میدهد همینطور به کودک برای اضافه کردن وزن سالم کمک میکند.

۷-موز سرشار از انرژی برای تغذیه کودک


به غیر از ویتامین ها موجود در موز که منبع طبیعی سرشار از انرژی می باشند، یک موز حاوی ۱۰۵ کالری بوده و همچنین، دارای کربوهیدرات های ضروری است که به کودک شما در به دست آوردن برخی از چربی های سالم کمک می کند. بهترین واقعیت این است که شما می توانید با موز، در اشکال مختلف غذای کودک درست کنید، شما می توانید آن را با کوکتل های شیری و یا پودینگ شکلاتی و کرم قهوه ای مخلوط کنید، کودک شما، در مدت زمان خیلی کمی به خوردن موز عادت کرده و طعم آن را دوست خواهد داشت.

۸-سیب زمینی مغذی برای غذای کودکان

اگر شما در حال تلاش به منظور به دست آوردن رژیم غذایی مناسب برای افزایش وزن کودک خود هستید، رژیم غذایی تهیه شده برای کودک شما، باید دارای حداقل ۴۰٪ از کربوهیدرات ها باشد و آنچه که می تواند یک منبع عالی برای از این ماده مغذی برای کودکتان باشد، سیب زمینی است. سیب زمینی حاوی اسیدهای آمینه مانند آرژنین و گلوتامین بوده، که آن را به سالم ترین غذای کودک برای کودکنی که نیاز به افزایش وزن دارند، تبدیل کرده است. شما می توانید اطمینان حاصل کنید که با اضافه کردن سیب زمینی به وعده های غذایی روزمره کودک خود، بسیاری از نیازهای بدن او را برآورده خواهید کرد.

اگر وزن کودکم زیاد نشد، چه کنم؟

اگر کودک شما کالری کافی مصرف میکند اما به اندازه کافی اضافه وزن نمییابد، همچنان به همکاری با پزشک ادامه دهید تا علت اصلی این وضعیت را پیدا کنید. از طرف دیگر، اگر فرزندتان غذا نمیخورد، احتمالا دلایل روانشناختی وجود دارد که باید با درمانگر کودک خود مطرح کنید. احتمالا پزشک کودک کسی را به شما معرفی میکند. البته به احتمال فراوان، با صبر و اتخاذ برنامه مداوم غذایی و میان وعدهها فرزندتان به تعادل قد و وزن مطلوبی خواهد رسید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.