آیا طب سوزنی برای افسردگی مفید است؟

اگر با افسردگی زندگی می‌کنید، ممکن است در تمام طول روز دچار اضطراب و ناامیدی شوید. این احساس وحشتناکی است که اغلب با وجود استفاده از دارو باقی می ماند. طب سوزنی علائم را برای برخی افراد تسکین می دهد. با خواندن این مقاله متوجه میشوید که آیا طب سوزنی برای افسردگی مفید است یا خیر؟

اگر برای افسردگی تحت درمان هستید، اگر از پیشرفت درمان خود احساس ناامیدی می کنید، تنها نیستید. اگرچه دارو و گفتگو با روانشناس می توانند بازی را تغییر دهند، اما بخشی از بیماران هنوز ماه ها یا حتی سال ها پس از درمان با درجاتی از علائم افسردگی دست و پنجه نرم می کنند. آیا درمان مکمل مانند طب سوزنی می تواند کمک کند؟ پاسخ بستگی به درجه افسردگی شما و متخصص طب سوزنی که قرار است برایتان کار انجام دهد بستگی دارد. باید بدانید و چگونه تصمیم بگیرید که آیا طب سوزنی ممکن است به عنوان یک درمان کمکی در نظر گرفته شود یا خیر.

آیا طب سوزنی برای افسردگی مفید است؟

طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی بخشی از طب سنتی چینی (TCM) است، رویکردی جامع برای شفا و درمان که بیش از ۲۰۰۰ سال است که انجام می شود. طب سوزنی از سوزن های نازک به اندازه مو برای نفوذ به پوست و تحریک نقاط آناتومیکی خاص استفاده می کند. اعتقاد بر این است که محل قرار دادن سوزن ها و نحوه دستکاری آنها می تواند عملکرد کلی بدن را بهبود بخشد و طیف وسیعی از مسائل بهداشتی را برطرف کند.

برای بیشتر طب سوزنی مفهوم Qi ضروری است – جریان انرژی پایدار که، طبق TCM، در طول نصف النهارها یا کانال هایی که در بدن می گذرد، حرکت می کند. اعتقاد بر این است که وقتی Qi  به دلیل التهاب یا سایر دلایل انسداد قادر به جریان آزادانه نباشد، می تواند منجر به درد، اختلال در عملکرد و بیماری شود.

طبق گفته TCM، با قرار دادن سوزن‌ها در نقاط کلیدی در امتداد این نصف النهارها، طب سوزنی‌ها می‌توانند Qi مسدود شده را آزاد کنند. مولی هوتو، DACM، L.Ac، صاحب طب سوزنی خانواده آناپولیس در مریلند می گوید: «همه چیز در مورد بازگرداندن جریان خون هماهنگ است به طوری که مناطقی که فاقد گردش کامل هستند باز شوند، که به طور سیستماتیک بهبود را تسهیل می کند.

آیا احساس افسردگی می کنید؟

بسیاری از ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی بر این باورند که طب سوزنی می تواند مفید باشد و بیماران را برای درمان، به ویژه برای شرایط حل نشده و مزمن مانند کمردرد، میگرن، بی خوابی و افسردگی ارجاع می دهند. آنها ممکن است لزوماً به طب سوزنی به عنوان “باز کردن انسداد Qi” فکر نکنند.

اما آنها ممکن است تحقیقاتی را بپذیرند که نشان می‌دهد طب سوزنی می‌تواند تا حدی با تحریک ترشح مواد شیمیایی طبیعی مانند اندورفین (مسکن‌های طبیعی بدن) و انتقال‌دهنده‌های عصبی مرتبط با خلق و خو مانند سروتونین عمل کند.

طب سوزنی و افسردگی

طب سوزنی برای افسردگی چگونه کار می کند؟ و چگونه سوزن زدن به کسی می تواند برای سلامت روان او مفید باشد؟

در حالی که طب غربی اغلب بر درمان علائم تمرکز دارد، هدف TCM حل کردن علت بیماری یا ناراحتی بیمار است. بنابراین، یک پزشک غربی ممکن است افسردگی بیمار را به عنوان یک مسئله سلامت روان تشخیص دهد و دارو تجویز کند. اما یک متخصص طب سوزنی به دنبال رفع عدم تعادل اساسی در بدن است که ممکن است باعث ایجاد یا تشدید آن احساسات افسردگی شود.

هوتو می‌گوید: ما یک دریافت و ارزیابی کامل انجام می‌دهیم و درمان را مطابق با آنچه معتقدیم علت اصلی افسردگی بیمار است، انجام می‌دهیم. «اگر خستگی آدرنال باشد، می‌توانیم روی نقاط مربوط به کلیه تمرکز کنیم. اگر مشکوک باشیم که مربوط به متابولیسم است، ممکن است از نقاطی در امتداد شکم برای کمک به ترشح سروتونین بیشتر استفاده کنیم. برای بسیاری از زنان، افسردگی می تواند هورمونی باشد. می‌توانیم از آن‌ها بخواهیم دمای پایه‌شان را ردیابی کنند و از نمودار یک ماهه برای تعیین الگوهای بدنشان استفاده کنند. علائم مانند شاخه های مختلف است که همه در یک گیاه ریشه دارند.

تحقیق در مورد طب سوزنی و افسردگی

مانند بسیاری از تحقیقات در مورد اثربخشی طب سوزنی، یافته های مربوط به طب سوزنی به عنوان یک درمان برای افسردگی متفاوت است.

از طرفی امیدوارکننده، یک بررسی جامع از ۶۴ مطالعه در سال ۲۰۱۸ به این نتیجه رسید که طب سوزنی در مقایسه با درمان استاندارد یا بدون درمان، به طور متوسط ​​در کاهش شدت افسردگی موثر است.

بررسی دیگری از مطالعات تحقیقاتی در سال ۲۰۲۱ یافته‌های مشابهی داشت و نشان داد که طب سوزنی ممکن است مکمل موثری برای داروهای ضد افسردگی باشد.

طب سوزنی برای افسردگی نیز در میان زنان باردار مورد مطالعه قرار گرفته است زیرا تا ۱۵ درصد از مادران باردار افسردگی را تجربه می کنند و بسیاری در حین حمل کودک به دنبال جایگزینی برای دارو هستند. یک مطالعه نشان داد که زنان باردار مبتلا به افسردگی که طب سوزنی هدفمند افسردگی را به مدت هشت هفته دریافت کردند، کاهش علائمی را تجربه کردند که با درمان های استاندارد افسردگی قابل مقایسه بود.

طب سوزنی اثر دارونما قابل توجهی دارد. فقط تجربه گذراندن وقت با یک پزشک و دراز کشیدن می تواند علائم افسردگی و سایر شرایط را کاهش دهد. علاوه بر این، اگر بیمار معتقد باشد که طب سوزنی به افسردگی او کمک می کند، احتمال زیادی وجود دارد که ممکن است این کار را انجام دهد.

پیشنهاد می کنیم مقاله “تمرین مهربانی با خود ” را نیز مطالعه بفرمایید.

عوارض جانبی طب سوزنی

در طب سوزنی از سوزن‌های بسیار نازک استفاده می‌شود، بنابراین درمان با آن‌ها به هیچ وجه شبیه آمپول زدن یا تزریق نیست. با این حال، احساس فشار لحظه‌ای یا درد مبهم در حین وارد کردن و دستکاری سوزن، غیرمعمول نیست.

متخصصان طب سوزنی این احساس را به حرکت چی یا خون نسبت می دهند و آن را نشانه ای از موثر بودن درمان می دانند.اگر طب سوزنی به درستی انجام شود، هرگز نباید با عذاب روی میز دراز بکشید. و اگر احساس ناراحتی می کنید، باید به پزشک طب سوزنی خود بگویید.

در مورد خطر، طب سوزنی به طور کلی زمانی ایمن تلقی می شود که توسط یک پزشک مجوز دار و متخصص به درستی انجام شود. عوارض جانبی معمولا جزئی و موقتی هستند. اینها ممکن است شامل موارد زیر باشد:

کبودی و هماتوم
درد
خونریزی جزئی در نقطه نفوذ سوزن
سبکی سر یا سرگیجه
حالت تهوع
کهیر
خستگی یا خواب آلودگی

در موارد بسیار نادر، زمانی که طب سوزنی به طور نامناسب انجام می شود، خطر بالقوه وجود دارد:

هپاتیت B (از سوزن های استفاده شده یا کثیف؛ پزشکان مجاز باید فقط با سوزن های یکبار مصرف و استریل کار کنند)
عفونت (از اعمال غیربهداشتی)
آسیب به عصب محیطی، اندام، یا سایر بافت ها ۸

علاوه بر این، ممکن است طب سوزنی برای افرادی که از داروهای ضد انعقاد استفاده می کنند یا دارای اختلالات خونریزی هستند، توصیه نشود. افرادی که پیس میکر یا هر وسیله کاشته شده دیگری دارند نیز باید از طب سوزنی الکتریکی که شامل ارسال جریان الکتریکی ضعیف از طریق سوزن های طب سوزنی است، اجتناب کنند.

چگونه طب سوزنی در یک برنامه درمانی معمولی افسردگی قرار می گیرد؟

اکثر ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و بسیاری از متخصصان طب سوزنی موافق هستند که اگر افسردگی شما تشخیص داده شود، طب سوزنی نباید جایگزین درمان استاندارد شود. اما اغلب به عنوان مکمل دارو و یا گفتار درمانی برای بیمارانی که به مبارزه ادامه می دهند توصیه می شود.

طب سوزنی و افسردگی

هوتو می‌گوید: «اگر بیمار حالش خوب است و می‌خواهد دارو را ترک کند، طب سوزنی نیز می‌تواند عوارض جانبی ترک را کاهش دهد یا از بین ببرد. من معمولاً ۴۵ دقیقه را صرف اطلاعات بیشتر در مورد بیمارم می‌کنم که ممکن است آنها بخواهند من بدانم. چه با کمردرد یا افسردگی وارد شوید، می خواهم در مورد درد، سلامت روان و حتی مدفوع شما بپرسم. سپس من سؤالات بیشتری می پرسم تا بفهمم کدام کانال ها درگیر هستند.»

برنامه های درمانی و نیازهای بیمار به طور گسترده ای متفاوت است. یک متخصص طب سوزنی معمولاً یک یا دو بار در هفته بیمار را ملاقات می کند. اگر و زمانی که طب سوزنی شروع به کمک کند، درمان ممکن است کمتر شود اما لزوماً به طور کامل پایان نخواهد یافت.

برخی از بیماران مبتلا به افسردگی حاد یا در حال سوگواری ممکن است تنها به شش هفته نیاز داشته باشند. اما بسیاری از آنها ممکن است برای مدت طولانی در آن باشند. آنها آن را به عنوان درمان می بینند و مشتاقانه منتظر آن هستند. هوتو می‌گوید این فرصتی است برای استراحت کردن، مراقبت از خود و احساس بهتر.

 

 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.