آیا طب سوزنی می تواند به درمان میگرن کمک کند؟

طب سوزنی یکی از قدیمی‌ترین روش‌های پزشکی در جهان است. در حالی که متخصصان مراقبت های بهداشتی نظرات متفاوتی در مورد اثربخشی طب سوزنی دارند، برخی مطالعات نشان می دهد که می تواند یک روش مفید و طبیعی برای درمان بیماری های مختلف باشد.در سال ۲۰۱۷، پروژه شواهد طب سوزنی، اثربخشی طب سوزنی را در ۱۴ حوزه بالینی و ۱۲۲ درمان مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. آنها دریافتند که این روش سنتی تأثیر قابل توجهی بر شرایط خاصی مانند آلرژی، تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی، درد پس از عمل، سردرد و پیشگیری از میگرن دارد. طب سوزنی چطور به درمان میگرن کمک میکند؟ آیا واقعا تاثیر گذار است؟

طب سوزنی برای درمان میگرن

اگر هرگز در مورد این عمل نشنیده اید، طب سوزنی نوعی از طب سنتی چینی است که اعتقاد بر این است که با تحریک سیستم عصبی مرکزی عمل می کند. با وارد کردن سوزن‌های ظریف به سطح پوست، بدن مواد شیمیایی را در ماهیچه‌ها، مغز و نخاع آزاد می‌کند تا به سلامت جسمی و روحی کمک کند. طب سنتی چینی معتقد است که نقاط طب سوزنی در بدن توسط مسیرهایی که انرژی یا Qi از طریق آنها عبور می کند به هم متصل می شوند. اعتقاد بر این است که وقتی این جریان انرژی مختل یا نامتعادل شود، می تواند باعث بیماری شود. طب سوزنی با بهبود جریان انرژی در سراسر بدن کمک می کند. اما دقیقا چه کاری می تواند برای مبتلایان به میگرن انجام دهد؟

طب سوزنی برای درمان میگرن

یک مطالعه در سال ۲۰۱۶ منتشر شده در کتابخانه کاکرین شش کارآزمایی را انجام داد که در آن طب سوزنی با راهبردهای درمان پیشگیرانه برای میگرن مقایسه شد. پس از سه تا چهار ماه، افراد مورد مطالعه که تحت طب سوزنی قرار گرفتند سردرد کمتری داشتند. سایر نتایج مطالعه کاهش میزان عوارض جانبی را با استفاده از طب سوزنی در مقابل درمان های دارویی پیشگیرانه (پیشگیرانه) نشان داد.

به گفته نویسندگان این مطالعه، “شواهد ثابتی وجود دارد که نشان می دهد طب سوزنی فقط برای درمان حملات حاد میگرن یا مراقبت های معمول فواید بیشتری دارد.” کارشناسان این مطالعه همچنین پیشنهاد می‌کنند که “طب سوزنی باید یک گزینه درمانی برای بیمارانی باشد که مایل به انجام این درمان هستند.”

اگر از میگرن رنج می برید و می توانید یک متخصص طب سوزنی معتبر و دارای مجوز را در منطقه خود بیابید، ممکن است راهی کم خطر برای درمان موثر آنها باشد.

        پیشنهاد می کنیم مقاله آیا بوتاکس میتواند میگرن شما را درمان کند؟ را نیز مطالعه بفرمایید.      

کمک طب سوزنی برای درمان بیماران میگرنی

هنگامی که طب سنتی به کاهش درد میگرن شما کمک نکرده است، بسیاری از بیماران میگرنی مشتاق هستند تا روش های درمانی دیگر را کشف کنند. طب سوزنی در چین باستان توسعه یافته است و شامل سوراخ کردن نواحی خاصی از بدن با سوزن برای کاهش درد است. طبق رویه چینی ها ۱۴ نصف النهار در طول بدن وجود دارد و اگر در طول این مریدین ها اختلالی در انرژی ایجاد شود، درد یا بیماری ایجاد می شود. در حالی که تحقیقات زیادی وجود دارد، طب سوزنی نظرات متفاوتی در جامعه میگرن دارد.

بر اساس یک مطالعه در سالهای اخیر از ۲۲ کارآزمایی بالینی که شامل ۴۹۸۵ نفر بود، شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد طب سوزنی فراوانی سردرد را در افراد مبتلا به میگرن کاهش می‌دهد و ممکن است تأثیر آن مشابه با داروهای پیشگیرانه باشد. فرکانس سردرد تا ۵۰ درصد یا بیشتر در ۵۹ درصد از افرادی که طب سوزنی دریافت می کنند کاهش می یابد و این اثر می تواند بیش از ۶ ماه باقی بماند.

طب سوزنی چگونه میگرن را بهبود می بخشد؟

طب سوزنی به منظور حفظ تعادل جریان انرژی (به نام “چی”) در طول نصف النهارها است. یک متخصص طب سوزنی سوزن‌ها را در نقاط فشار خاصی، معمولاً در امتداد پشت یا گردن فرد قرار می‌دهد، جایی که می‌تواند انتقال درد را کند کند. گاهی اوقات، ماساژ ملایم سر همراه با قرار دادن سوزن ها است. درمان حدود یک ساعت طول می کشد و به بیماران توصیه می شود که حداقل شش جلسه، معمولا یک بار در هفته انجام دهند. متخصص طب سوزنی همچنین ممکن است تغییرات رژیم غذایی را پیشنهاد دهد. به عنوان مثال: کافئین می تواند میگرن را تشدید کند و برخی از طب سوزنی ها معتقدند که جریان بدن را مختل می کند.

کاملاً مشخص نیست که چگونه طب سوزنی درد را کاهش می دهد یا میگرن را کاهش می دهد. باور کلی این است که مسیرهایی را در مغز فعال می کند که مسئول خاموش کردن درد هستند.

طب سوزنی برای درمان میگرن

در اینجا نظر و تجربه چند فرد مبتلا به میگرن که طب سوزنی انجام داده اند را برایتان آورده ایم:

همانطور که در مورد اکثر درمان های میگرن وجود دارد، بیماران طب سوزنی موفقیت های متفاوتی را تجربه کرده اند. جین الیوت، خبرنگار خبری بی‌بی‌سی که فکر می‌کرد هیچ چیز نمی‌تواند میگرن او را درمان کند، به موفقیت بزرگی دست یافت و اکنون بدون میگرن است.

سارا : « من از طب سوزنی استفاده می کنم و متوجه شدم که این یک ابزار مفید است. انتظار نداشته باشید که معجزه باشد یا تمام درد شما را از بین ببرد، اما فکر می‌کنم وقتی مرتب به جلسات طب سوزنی می‌روم، سطح درد من را کمی کاهش می‌دهد.»

جودی : « این برای گردن درد من مؤثر بود، اما برای میگرن من مؤثر نبود. شما باید آن را امتحان کنید، ممکن است به شما کمک کند.»

شارون : «برای من، طب سوزنی منظم بخش مهمی از مدیریت میگرن من است. این به من کمک کرد تا از میگرن مزمن و مصرف بیش از حد دارو در سال‌ها پیش خلاص شوم و امروز مرا درگیر حملات اپیزودیک نادر نگه می‌دارد. وقتی برای اولین بار درمان را شروع کردم، مدتی طول کشید تا اثری را ببینم اما صبر و پشتکار نتیجه داد.»

مريم : « من ۱۰ جلسه انجام دادم و بعد از آن احساس آرامش زیادی کردم، اما تاثیری بر میگرن نداشتم.»

به طور کلی، بنیاد میگرن آمریکا با این نتیجه موافق است که یک دوره طب سوزنی حداقل شش جلسه درمانی می تواند یک گزینه درمانی ارزشمند برای افرادی باشد که مایل به انجام این روش هستند. با این حال، اثربخشی طولانی مدت بیش از یک سال نامشخص است و به تحقیقات بیشتری نیاز دارد. اما با همه این تفاسیر حتما قبل از انجام درمان با طب سوزنی با متخصص مغز و اعصاب مجرب و متخصصان طب سوزنی مشورت کنید.

 

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.