گلوکوم چه بیماری است؟آیا به فشار چشم مربوط است؟

گلوکوم که معمولاً به عنوان “فشار چشم” شناخته می شود، آسیب به عصب بینایی به دلیل افزایش مکرر فشار داخل چشم است. در نتیجه میدان دید فرد به تدریج تنگ می شود. گلوکوم که یک بیماری موذی است که در مراحل آخر بیماری خود را نشان می دهد، می تواند آسیب شدیدی به عصب بینایی وارد کند که اگر دیر تشخیص داده شود، قابل ترمیم نیست.

فشار چشم چگونه ایجاد می شود؟

افرادی که فشار چشم بالاتر از حد طبیعی دارند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به گلوکوم هستند، اما این بدان معنا نیست که همه افراد مبتلا به فشار چشم بالا ممکن است به گلوکوم مبتلا شوند. گلوکوم ممکن است به دلایل زیادی ایجاد شود. مایعی به نام زلالیه در داخل مشیمیه چشم تولید می شود. هنگامی که مایع تولید شده از چشم خارج می شود، فشار متعادلی وجود دارد. این فشار شرط لازم برای حفظ یکپارچگی چشم است. وقتی این مایع کافی نباشد، در چشم جمع می شود و باعث افزایش فشار و آسیب به اعصاب بینایی می شود.

چه کسانی به گلوکوم مبتلا می شوند؟

گلوکوم ممکن است به ژنتیک مرتبط باشد. افرادی که سابقه خانوادگی گلوکوم دارند بیشتر در معرض خطر ابتلا به آن هستند. به عبارت دیگر ممکن است یک یا چند ژن معیوب باشند و این افراد بیشتر مستعد ابتلا به این بیماری شوند.افراد بالای ۴۰ سال بیشتر در معرض خطر ابتلا به گلوکوم هستند.

علل گلوکوم

بیماران مبتلا به دیابت و کم کاری تیروئید (گواتر) در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به گلوکوم هستند.

آسیب های جدی چشم می تواند باعث افزایش فشار داخل چشم شود. سایر عوامل خطر شامل جداشدگی شبکیه، تومورهای چشمی و التهاب چشم مانند یووئیت مزمن یا عنبیه است. برخی از جراحی های چشم نیز می توانند باعث ایجاد گلوکوم ثانویه شوند.

بروز گلوکوم تقریباً در نزدیک بینی دو برابر شده است که معمولاً به آن نزدیک بینی می گویند.

استفاده طولانی مدت از کورتیزون (به صورت قطره، آماده سازی خوراکی یا کرم پوست و غیره) می تواند باعث ایجاد گلوکوم ثانویه شود.

برای افرادی که این ویژگی ها را دارند، انجام معاینات منظم چشم برای تشخیص زودهنگام آسیب به عصب بینایی مهم است.

علائم گلوکوم

علائم گلوکوم

سردردهایی که در صبح ظاهر می شوند
گاهی اوقات تاری دید
حلقه های درخشان در اطراف چراغ ها در شب
درد اطراف چشم هنگام تماشای تلویزیون

چه عواملی خطر ابتلا به گلوکوم را افزایش می دهد؟

داشتن سابقه خانوادگی گلوکوم ( استعداد ژنتیکی )
سن بالای ۴۰ سال
دیابت
کم خونی یا شوک شدید
فشار خون سیستمیک بالا (فشار خون بدن)
نزدیک بینی بالا
هایپر متروپی بالا
میگرن
درمان طولانی مدت کورتیزون
صدمات چشمی
عوامل نژادی

از آنجایی که خطر ابتلا به گلوکوم در افرادی با این ویژگی ها بیشتر از حد معمول است، این افراد باید به طور منظم معاینه چشمی را برای تشخیص زودهنگام آسیب به عصب بینایی انجام دهند.

درمان گلوکوم

راه های اصلی درمان گلوکوم:

درمان پزشکی
لیزر درمانی
عمل جراحی

اگر با وجود درمان دارویی یا لیزری، فشار چشم کاهش نیابد و بیماری به پیشرفت خود ادامه دهد، در بیشتر موارد درمان جراحی خواهد بود.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “یوگای چشم چیست و چه فوایدی دارد؟به همراه تصویر” را نیز مطالعه بفرمایید.      

اهمیت تشخیص زودهنگام گلوکوم چیست؟

گلوکوم بیماری است که اگر به موقع تشخیص داده شود به راحتی قابل درمان است. به ویژه، برای موفقیت درمان بسیار مهم است که افراد با سابقه خانوادگی بیماری تحت معاینات منظم قرار گیرند.

قوانینی که بیمار در درمان گلوکوم باید رعایت کند چیست؟

قطره چشم اغلب در طول درمان استفاده می شود. قطره های استفاده شده به کنترل بیماری کمک می کند زیرا فشار چشم را کاهش می دهد. معمولاً با یک نوع قطره شروع کنید. مهمترین مسئله در اینجا این است که بیمار از قطره های تجویز شده در فواصل زمانی معین استفاده می کند. برای درک اثربخشی قطره ها، پس از استفاده از آنها به مدت ۲-۳ هفته، بیمار دوباره برای کنترل برای اندازه گیری فشار چشم فراخوانده می شود. در این مرحله اثربخشی دارو بررسی می شود و درمان با همان دارو یا سایر قطره های توصیه شده ادامه می یابد. در صورت وجود داروهای دیگری که مصرف می کند، بیمار باید بیماری ها را به پزشک خود اطلاع دهد.
روش های اضافی معاینه و تشخیص گلوکوم

اندازه گیری فشار چشم را می توان به راحتی و به سرعت به عنوان بخشی از یک معاینه عمومی انجام داد. در طول معاینه جامع چشم، بررسی فوندوس و اندازه گیری فشار چشم ضروری است. به لطف این اندازه گیری ها، می توان تشخیص داد که آیا بیمار مشکوک به گلوکوم است، حتی اگر شکایتی وجود نداشته باشد. گلوکوم بر اساس از بین رفتن لایه فیبری تشکیل دهنده عصب بینایی است. به همین دلیل، افرادی که علائم این بیماری را دارند باید فیبرهای عصبی شبکیه خود را از نظر آسیب بررسی کنند. برای این کار از تکنیک های خاص نور و فیلم عکاسی و همچنین روش تصویربرداری کامپیوتری استفاده می شود. برای تعیین فشار چشم می توان آزمایش هایی مانند اندازه گیری ضخامت قرنیه و آزمایش میدان بینایی انجام داد.

آیا فشار چشم به طور کامل درمان می شود؟

گلوکوم یک بیماری چشمی است که می توان آن را کنترل کرد و از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد. با این حال، فردی که مبتلا به گلوکوم تشخیص داده می شود باید به ویزیت های بعدی ادامه دهد و درمان را تا پایان عمر ادامه دهد.

فشار طبیعی چشم چقدر باید باشد؟

اندازه گیری فشار چشم بخشی جدایی ناپذیر از معاینه چشم پزشکی است. در صورت مشکوک شدن به گلوکوم، نتیجه اندازه گیری می تواند کمک کننده باشد. با این حال، گلوکوم یک بیماری است که می تواند به طور موذی ایجاد شود. ممکن است فشاری در طول روز تغییر کند یا اندازه‌گیری‌های ناشی از نازکی قرنیه ممکن است به وضوح وجود بیماری را نشان ندهد. اگر چه فشار زیر ۲۰ میلی متر جیوه.  معمولاً هنگام اندازه گیری فشار چشم طبیعی در نظر گرفته می شود، نباید فراموش کرد که انواع مختلفی از گلوکوم وجود دارد. انواع مختلفی از آب سیاه مانند گلوکوم رنگدانه ای، نئوواسکولار، لایه بردار و مادرزادی وجود دارد. به همین دلیل علاوه بر اندازه گیری فشار چشم، اندازه گیری ضخامت قرنیه و معاینه عصب بینایی و شبکیه ضروری است.

چگونه می توان فشار چشم را درمان کرد؟

گلوکوم بیماری است که در صورت عدم درمان می تواند منجر به نابینایی شود. درمان آن نمی تواند آسیب عصبی چشم را اصلاح کند اما می تواند از پیشرفت و بدتر شدن آن جلوگیری کند. هدف اصلی درمان این است که اطمینان حاصل شود که بیمار در طول زندگی خود می تواند ببیند.

با افزایش فشار چشم چه اتفاقی می افتد؟

افزایش فشار چشم یکی از خطرناک ترین شرایط است. با افزایش فشار چشم، میدان دید باریک می شود و می تواند باعث آسیب دائمی شود. به همین دلیل بسیار مهم است که علائم را به خوبی تجزیه و تحلیل کنید و به طور منظم برای محافظت از سلامت چشم رعایت شود.

افراد مبتلا به فشار چشم چه چیزی را نمی توانند بخورند؟

مانند هر بیماری جدی، مصرف بیش از حد غذاهای شیرین و چرب نیز بر سلامت چشم تأثیر منفی می گذارد. به ویژه در بیماران مبتلا به گلوکوم، مصرف بیش از حد مایعات در فواصل زمانی کوتاه می تواند فشار چشم را افزایش دهد.

آیا فشار چشم در یک چشم ظاهر می شود؟

گلوکوم بیماری است که می تواند در هر دو چشم به طور همزمان یا در یک چشم ایجاد شود.

فشار چشم در چه مقدار خطرناک می شود؟

گلوکوم در نتیجه تجمع مایع داخل چشمی در چشم رخ می دهد که باعث افزایش فشار چشم می شود.زمانی که فشار چشم از ۲۱ میلی متر جیوه بالاتر رود، نیرویی در داخل چشم ایجاد شده که می تواند به عصب بینایی چشم آسیب رساند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.