کورتاژ چیست و چگونه انجام میشود؟

کورتاژ چیست ؟ کورتاژ رحم یک عمل سرپایی زنانه است که شامل تراشیدن بافت از دیواره های داخلی رحم، به منظور از بین بردن لایه مخاطی رحم، آندومتر است. کورتاژ مداخله ای است که توسط متخصص زنان و با بیهوشی انجام می شود و تقریباً ۱۵ دقیقه طول می کشد. اگرچه کاربرد اصلی کورتاژ سقط جنین در شرایط پزشکی خاص است، اما این روش را می توان در شرایط دیگر نیز انجام داد. با خواندن این مقاله متوجه میشوید که کورتاژ چیست و چه زمانی لازم است؟

کورتاژ رحم چیست؟

کورتاژ رحم یک مداخله جراحی است که در آن دیواره های داخلی رحم به منظور تمیز کردن آن خراش داده می شود.به طور خاص، کورتاژ لایه داخلی رحم به نام آندومتر را خراش می دهد که توانایی بازسازی در هر سیکل قاعدگی را دارد. این مداخله کاملاً ساده است و بسته به مورد خاص توسط متخصص زنان و با بیهوشی موضعی خفیف یا عمومی انجام می شود.

کورتاژ چگونه انجام می شود؟

همانطور که قبلاً اشاره کردیم، کورتاژ رحم یک مداخله بسیار ساده است که تقریباً ۱۵ دقیقه طول می کشد. با این حال، برای تحقق آن باید بیهوشی

موضعی یا عمومی به بیمار داده شود تا دردی نداشته باشد.

به طور کلی انجام کورتاژ رحم شامل مراحل زیر است:

دیلاتاسیون اولین مرحله است این شامل باز کردن دهانه رحم برای تسهیل ورود ابزارهای لازم برای کورتاژ به داخل رحم است. برای این کار، متخصص زنان استوانه های کوچکی را از طریق دهانه رحم وارد می کند که به تدریج دهانه رحم را گشاد و بزرگ می کند تا به اندازه کافی برسد.

سس کورت میله ای است که دارای دسته کوچک و ظریفی در انتهای خود است تا بتواند حفره رحم را خراش دهد. به این ترتیب متخصص زنان به تدریج اندومتر را از طریق دهانه رحم خارج می کند. از سوی دیگر، کورتاژ با آسپیراسیون بافت آندومتر نیز امکان پذیر است.

در حال حاضر میله هایی با دوربین تعبیه شده وجود دارد که امکان هدایت بهتر کورتاژ و در نتیجه افزایش کارایی و کاهش عوارض کورتاژ رحم را فراهم می کند.

علاوه بر این، دسته این میله های جدید را می توان به گونه ای گرم کرد که انعقاد زخم ها همزمان با تراشیدن اتفاق می افتد و در نتیجه خونریزی کاهش می یابد.

مراقبت های بعد از کورتاژ رحم چیست؟

مراقبت های بعد از کورتاژ رحم چیست؟

پس از انجام کورتاژ، ممکن است یک زن تا چند روز پس از عمل خونریزی واژینال داشته باشد.

از سوی دیگر، بیمار ممکن است از برخی ناراحتی ها مانند درد شکم یا لگن نیز رنج ببرد. در این صورت باید در مورد مسکن هایی که می توان برای تسکین آن مصرف کرد، با پزشک متخصص مشورت کرد.

اما در صورت خونریزی زیاد یا بدون وقفه، تب، جریان خون با بوی بد، درد شدید یا هر علامت دیگری که غیرعادی است، بهتر است در اسرع وقت به پزشک متخصص مراجعه کنید تا بررسی شود.

با وجود این، زمان بهبودی پس از کورتاژ رحم بسیار سریع است. به طور معمول، زن باید در روز اول استراحت کند، اما روز بعد می تواند به سبک زندگی و فعالیت های معمول خود ادامه دهد، هرچند باید توصیه هایی را در نظر بگیرد:

حداقل دو هفته پس از کورتاژ خودداری از رابطه جنسی.
از تامپون استفاده نکنید.
دوش نگیرید و حمام نکنید.
از ورزش شدید بدنی خودداری کنید.

پیشنهاد می کنیم مقاله “چه دمنوش هایی به تسکین علائم یائسگی کمک می کنند؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

خطرات و عوارض کورتاژ چیست؟

اگرچه این یک مداخله ساده است که معمولاً خطراتی را در بر نمی گیرد، اما کورتاژ رحم می تواند منجر به عوارضی مانند موارد زیر شود:

آسیب به رحم

سوراخ شدن رحم با میله، پارگی دهانه رحم و غیره.

سندرم آشرمن

این یک بهبود ضعیف دیواره های رحم است که به یکدیگر چسبیده اند. این منجر به ناباروری می شود زیرا رحم تغییر شکل می دهد و نمی تواند حاملگی را پشتیبانی کند.

عفونت های رحم یا ناحیه لگن

این می تواند به دلیل انتقال میکروارگانیسم ها از واژن به رحم هنگام قرار دادن وسایل جراحی یا به دلیل رها شدن بافت آندومتر یا بقایای سقط جنین در داخل رحم پس از کورتاژ رخ دهد. علائم عفونت احتمالی تب، ترشحات بدبوی واژن و درد شدید است.

خون ریزی

وجود خونریزی از زخم ایجاد شده در رحم طبیعی است، اما باید کنترل شود که خیلی شدید نباشد، زیرا ممکن است به دلیل یک عارضه بزرگ باشد.

انجام کورتاژ چه زمانی لازم می شود؟

سقط خودبخودی

کورتاژ برای تخلیه محتویات رحم در صورت سقط ناقص یا سقط از دست رفته انجام می شود، یعنی زمانی که سقط جنین رخ می دهد، اما جنین به طور طبیعی از طریق خونریزی خارج نمی شود.

خاتمه داوطلبانه یا درمانی حاملگی

کورتاژ گزینه ای برای قطع بارداری در سه ماهه اول است، چه با تصمیم شخصی زن، زیرا سلامت او در خطر است یا به دلیل وجود ناهنجاری یا تغییر ژنتیکی در جنین.

تشخیص بیماری ها با کورتاژ

در صورت مشکوک بودن به سرطان رحم، کورتاژ رحم با بیوپسی اجازه می دهد تا نمونه ای از بافت آندومتر برای تجزیه و تحلیل جمع آوری شود.

درمان قاعدگی نامنظم

کورتاژ همچنین برای حل خونریزی خارج از دوره قاعدگی، دوره های بسیار سنگین و غیره استفاده می شود.

برداشتن پولیپ

اینها رشد بافت آندومتر به سمت حفره رحم است و می تواند منجر به عوارضی مانند پریودهای سنگین، سقط های مکرر، شکست لانه گزینی و غیره

شود. با این حال، در حال حاضر بسیار رایج است که این پولیپ ها با هیستروسکوپی جراحی برداشته شوند.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.