کفشدوزک ها کجا زندگی می کنند؟

کفشدوزک ها حشرات متعلق به راسته Coleoptera، جایی که انواع مختلف سوسک ها در آن قرار دارند، و از خانواده Coccinellidae هستند. آنها با یک گروه نسبتاً متنوع، با حدود ۷۹ جنس، که در آنها تعداد زیادی گونه وجود دارد، مطابقت دارند. آنها عمدتاً با اندازه های کوچک، با اشکال گرد یا بیضوی مشخص می شوند، و اگرچه برخی رنگ های جذابی ندارند، برخی دیگر، برعکس، دارای رنگ های بسیار چشمگیر و همچنین ترکیبات یا الگوهای متمایز بر روی بدن خود هستند.

این حشرات کوچک به طور کلی به عنوان کنترل بیولوژیکی مفید هستند، اما در موارد خاص می توانند باعث آسیب کشاورزی شوند. در این مقاله می خواهیم اطلاعاتی را به طور خاص در مورد محل زندگی کفشدوزک ها به شما ارائه دهیم، بنابراین از شما دعوت می کنیم که به خواندن چند خط بعدی ادامه دهید.

کفشدوزک ها پراکنش گسترده ای دارند و در آمریکا، آسیا، آفریقا، اروپا و اقیانوسیه وجود دارند که با تنوع آنها نیز مطابقت دارد. این حشرات در زمینه کشاورزی بسیار ارزشمند بوده اند، زیرا آنها کنترل بیولوژیکی بسیار خوبی برای حیوانات خاصی هستند که می توانند به آفت تبدیل شوند، مانند شته ها و شپشک های آرد آلود.

این آفات آسیب قابل توجهی به مزارع وارد می کنند، نه تنها به این دلیل که این حشرات آخر گیاهان را انگلی می کنند، بلکه به این دلیل که در موارد خاصی عوامل بیماری زا را منتقل می کنند که اثرات مضری نیز بر مزارع ایجاد می کند.

با توجه به این اقدام برای کنترل آفات، گونه های خاصی از کفشدوزک ها از کشوری به کشور دیگر معرفی شده اند تا از این اثرات مفید بهره مند شوند. نمونه ای از این را می توان در کفشدوزک استرالیایی (Rodolia cardinalis) که از استرالیا به آمریکای شمالی معرفی شد، به دلیل عملکرد شکارچی خاص خود روی جوانه های شپشک آرد آلود پنبه ای (Icerya purchasi) که به محصولات مرکبات آسیب می رساند، یافت.

کفشدوزک ها کجا زندگی می کنند؟

کفشدوزک ها کجا زندگی می کنند؟

کفشدوزک ها در انواع مختلفی از زیستگاه ها پراکنده می شوند که شامل اکوسیستم هایی با دمای فصلی متنوع نیز می شود. بنابراین، می تواند در مناطق گرم و معتدل وجود داشته باشد. در واقع، در حالت دوم، زمانی که دما به اندازه کافی کاهش یابد، این حشرات می توانند وارد پدیده ای به نام دیاپوز شوند.

به این معنا، این سوسک ها در مناطق طبیعی رشد می کنند که عبارتند از:

مراتع
علفزار
باتلاق ها
مناطق درختچه ای
جنگل ها

آنها حتی در مناطق طبیعی حفاظت شده در آمریکای شمالی شناسایی شده اند. در مورد اکوسیستم های انسانی، آنها در باغ ها، پارک ها و مزارع کشاورزی وجود دارند که شامل انواع مختلفی از محصولات مانند: یونجه، شبدر، ذرت، پنبه، سیب زمینی، سویا، مرکبات و بسیاری دیگر می شود.

بنابراین، کفشدوزک ها روی انواع مختلفی از گیاهان مانند درختان، درختچه ها، علف ها، گیاهان، برگ های گیاه و گیاهان گلدار زندگی می کنند. گونه های خاصی به مناطق گیاهی محافظت شده توسط پرچین ها یا چمن های متراکم و پوشش های سنگی پناه می برند تا وارد دیاپوز شوند.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۱۶عکس از حیوانات که جایزه جهانی بردند” را نیز مطالعه بفرمایید.

زیستگاه کفشدوزک ها کجاست؟

کفشدوزک هفت نقطه ای (Coccinella septempunctata)

این یکی از بهترین گونه های شناخته شده، عمدتا در اروپا و آسیا، جایی که منشاء آن است. با این حال، در حال حاضر نه تنها در این مناطق، بلکه در آمریکا نیز بسیار گسترده است، فضایی که در آن معرفی شده است. وجود کفشدوزک هفت خال بیشتر از خود زیستگاه مربوط به در دسترس بودن غذا به خصوص شته هاست که ترجیحاً مصرف می کند.از این نظر، این گونه می تواند در اقلیم های مختلف رشد کند، جایی که گیاهان علفی، درختچه ها و درختان در باتلاق ها، مزارع، مناطق کشاورزی، پارک ها و مناطق شهری یافت می شوند.

زیستگاه کفشدوزک نه نقطه ای (Coccinella novemnotata)

این گونه نیز کاملاً شناخته شده است، اما برخلاف گونه قبلی، بومی منطقه نزدیک ایالات متحده و جنوب کانادا است، با این حال، در سال های اخیر کاهش نگران کننده ای در جمعیت آن گزارش شده است. به طور سنتی هم در فضاهای طبیعی، شهری و کشاورزی توسعه می یابد، بنابراین می تواند در جنگل ها، مراتع، سویا، ذرت، پنبه، یونجه و غیره وجود داشته باشد.

اگرچه هیچ راهبردی برای حفاظت از آن گزارش نشده است، اما به دلیل کاهش شدید آن، به دلیل نقش مهم آن در شبکه های غذایی در اکوسیستم، مطالعاتی برای یافتن دلایل و علاوه بر این، انجام اقداماتی برای بازیابی گونه مورد نیاز است.

کفشدوزک بیست و دو خالدار (Psyllobora vigintiduopunctata)

این یک نوع عجیب و غریب از کفشدوزک است، به دلیل الگوی بدنی قابل توجه آن که از لکه ها یا نقاط زرد و سیاه تشکیل شده است. این گیاه بومی اروپاست و از نظر مصرف اصلی کپک با گونه های دیگر متفاوت است. در مزارع، مراتع و باغ ها، به طور کلی در پوشش گیاهی کم زندگی می کند.

کفشدوزک کاج (Exochomus quadripustulatus)

در مناطق خاصی از آسیا، اروپا و آمریکای شمالی توزیع شده است. اگرچه می تواند در انواع مختلف زیستگاه ها وجود داشته باشد، اما بیشتر در جنگل های کاج و همچنین جنگل های برگریز یافت می شود.

محل زندگی کفشدوزک خالدار (Coleomegilla maculata)

اگرچه به‌طور مناسب‌تر به آن کفشدوزک خال‌دار صورتی می‌گویند، اما بومی آمریکای شمالی است و در اکوسیستم‌های مختلفی که منابع غذایی مانند شته‌ها وجود دارد، رشد می‌کند. به طور مناسب در محصولاتی مانند گندم، سورگوم، ذرت، سیب، گوجه فرنگی، لوبیا و غیره تکثیر می شود. گونه ای است که به طور گسترده به عنوان کنترل کننده بیولوژیکی استفاده می شود.

کفشدوزک آسیایی (Harmonia axyridis)

همانطور که از نام آن مشخص است، بومی آسیا است، جایی که کشورهایی مانند چین، ژاپن، کره، مغولستان و سایر کشورهای دیگر را اشغال می کند، اما به اروپا، آفریقا و بیشتر آمریکا معرفی شده است. سکونت در چمنزارها و مزارع باز رایج است، با حضور گیاهان گلدار و درختان برگریز، همچنین در محصولات متنوعی یافت می شود که در آنها برای مبارزه بیولوژیکی آفات معرفی شده است.

زیستگاه کفشدوزک همگرا (Hippodamia Convergens)

گستره پراکنش آن در نواحی نارکتیک و نوگرمسیری رایج است و در ایالات متحده، کانادا و آمریکای جنوبی یک گونه رایج است. در جنگل ها، مراتع، باغ ها و محصولات زراعی به ویژه گندم، سورگوم و یونجه وجود دارد. در حالی که در زمستان به کنده ها و ساختمان ها پناه می برد.

کفشدوزک سه راه (Brumoides suturalis)

با الگوی مشخص بر روی بدن که نام آن از آن نشات گرفته است، بومی آسیا است و در کشورهایی مانند بنگلادش، بوتان، هند، اندونزی، پاکستان، سریلانکا و همچنین در اقیانوسیه در پاپوآ گینه نو پراکنش دارد.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.