چیزی درباره روغن جلبک شنیده اید؟

روغن جلبک در بین گیاهخواران و گیاهخوارانی که نمی خواهند اسیدهای چرب امگا ۳ را از ماهی دریافت کنند ، رواج یافته است. مصرف این روغن خطر آلودگی هایی را که در بسیاری از انواع ماهی های چرب وجود دارد ، ایجاد نمی کند. روغن جلبک حاوی DHA و EPA است که برای سلامت قلب ، بهبود عملکرد مغز و کاهش التهاب مفید است.

روغن جلبک چیست؟

روغن جلبک روغنی است که از ریزجلبک ها استخراج می شود. ظاهر آن شبیه به سایر روغن های پخت و پز است ، اما تفاوت اصلی در محتوای چربی آن است. این در درجه اول از DHA ، همراه با EPA و ALA تشکیل شده است. در مقایسه با سایر روغن های پخت و پز ، نقطه ذوب بالاتری (۴۸۵oF) دارد. مزیت دیگر روغن جلبک این است که در مقایسه با روغن ماهی بوی نامطبوعی ندارد.

اگرچه جلبکهای دریایی منبع اصلی روغن جلبک هستند ، روغن جلبک تجاری تولید شده از جلبکهای پرورش یافته در مزرعه استخراج می شود. این جلبک ها در تخمیر کننده های عقیم رشد می کنند و از قندهای گیاهی تغذیه می کنند. پس از چند روز ، این جلبکها سپس برای بیرون آوردن روغن فشرده می شوند.

فواید روغن جلبک برای سلامتی

۱- سلامت قلب را بهبود می بخشد

روغن جلبک سرشار از DHA است ، یکی از دو اسید چرب امگا ۳ که به کاهش خطر بیماری های قلبی کمک می کند. این به کاهش فشار خون کمک می کند ، از تشکیل لخته جلوگیری می کند و التهاب را کاهش می دهد.

مطالعه ای که در سال ۲۰۱۲ در مجله تغذیه منتشر شد ، رابطه بین مکمل روغن جلبک و عوامل خطر بیماری های قلبی عروقی را از طریق ۱۱ کارآزمایی که شامل ۴۸۵ شرکت کننده بود ، مورد مطالعه قرار داد. نتایج نشان داد که مکمل DHA از روغن جلبک می تواند باعث کاهش تری گلیسیرید و افزایش کلسترول HDL و کلسترول LDL در افراد بدون بیماری قلبی شود .

فواید روغن جلبک

۲-حافظه را تقویت می کند

روغن جلبک همچنین باعث تقویت حافظه در افراد مسن می شود. روغن جلبک همچنین می تواند شیوع بیماری آلزایمر و زوال عقل را کاهش دهد. طی مطالعه ای در سال ۲۰۱۵ ، هنگامی که مکمل روغن جلبک به مدت سی روز به موش ها داده شد ، به بهبود حافظه آنها کمک کرد . روغن جلبک غنی از DHA است ، که بخشی جدایی ناپذیر از فسفولیپیدهای غشای عصبی است که بر ساختار و عملکرد مغز تأثیر می گذارد. مطالعات نشان داده است که مصرف بیشتر DHA می تواند عملکرد شناختی را بهبود بخشد.

تحقیقی در سال ۲۰۱۵ ، تأثیر DHA و EPA بر حافظه اپیزودیک ، معنایی و حافظه بزرگسالان را مورد بررسی قرار داد. این مطالعه به این نتیجه رسید که DHA ، به تنهایی یا همراه با EPA ، می تواند به بهبود عملکرد حافظه در افراد مسن مبتلا به شکایات خفیف حافظه کمک کند .

مطالعه دیگری از مرکز پزشکی دانشگاه رادبود Nijmegen ، هلند ، نیز نشان داد که مکمل امگا ۳ عملکرد شناختی را در موش هایی که این روغن را دریافت کرده بودند بهتر از موش های دیگر بود.

پیشنهاد می کنیم مقاله “موارد استفاده و فواید روغن درخت چای چیست؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

۳- در دوران بارداری مفید است

روغن جلبک حاوی EPA و DHA است که در دوران بارداری و شیردهی با هم کار می کنند و از رشد سالم نوزاد حمایت می کنند. DHA به عنوان مهمترین امگا ۳ برای بارداری شناخته می شود زیرا یک عنصر اساسی در مغز ، شبکیه و سیستم عصبی است. مطالعات متعددی در نوزادان و حیوانات انسانی نشان می دهد که بین مصرف امگا ۳ به ویژه DHA و عملکرد شناختی و بینایی و رشد کلی مغز ارتباط وجود دارد.

مطالعات همچنین نشان می دهد نوزادانی که مادران آنها مکمل DHA در دوران بارداری مصرف کرده اند ، عملکرد ایمنی سالمی دارند. EPA و DHA همچنین از زایمان سالم و نتایج زایمان و حتی بهبود روحیه حمایت می کنند. مطالعات نشان داده است که EPA و DHA به حمایت از خلق و خو و رفاه در دوره پس از زایمان کمک می کند.

۴- سلامت چشم را بهبود می بخشد

چشم انسان حاوی سطوح بسیار بالایی از DHA است. اسیدهای چرب امگا ۳ در اواخر مراحل جنینی و اوایل نوزادی در بافت های چشم جمع می شوند. مقادیر کافی چربی های امگا ۳ در رژیم غذایی زنان باردار در رشد بینایی نوزاد ضروری است. بر اساس برخی مطالعات ، اسیدهای چرب امگا ۳ می توانند از چشم بزرگسالان در برابر دژنراسیون ماکولا و سندرم خشکی چشم محافظت کنند. امگا ۳ همچنین به تخلیه مناسب مایع داخل چشم از چشم کمک می کند که خطر فشار چشم بالا و گلوکوم را کاهش می دهد.

بر اساس مطالعه ، افرادی که میزان بالای امگا ۳ در رژیم غذایی خود دارند ۳۰ درصد کمتر در معرض دژنراسیون ماکولا هستند. اسیدهای چرب امگا ۳ همچنین می توانند به درمان خشکی چشم کمک کنند. بر اساس مطالعه اخیر روی موشهای دارای خشکی چشم ، استفاده موضعی از اسید چرب امگا ۳ ALA منجر به کاهش علائم خشکی چشم و التهاب ناشی از آن شد.

۵- می تواند افسردگی و اضطراب را بهبود بخشد

تصور می شود که EPA و DHA ، دو اسید چرب امگا ۳ موجود در روغن جلبک ، پتانسیل بالایی برای کمک به افراد مبتلا به اختلالات خلقی دارند. طی مطالعه ای در سال ۲۰۰۹ ، محققان داده های سه مطالعه مختلف را بررسی کردند که از اسیدهای چرب امگا ۳ برای درمان افسردگی مکرر در بزرگسالان ، اختلال دوقطبی و افسردگی اساسی در کودکان استفاده می کرد. نتایج نشان داد که در هر سه مطالعه ، افرادی که از EPA استفاده کردند در مقایسه با افرادی که دارونما دریافت کرده بودند ، پیشرفت چشمگیری نشان دادند .

روغن جلبک در درمان افسردگی پس از زایمان در مادران شیرده نیز مفید است. متاآنالیز ۳۵ کارآزمایی تصادفی نشان داد که زنان مبتلا به افسردگی شدید می توانند از اسیدهای چرب امگا ۳ سود ببرند.

۶- التهاب را کاهش می دهد

روغن جلبک حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ است که به متعادل کردن چربی های امگا ۶ در رژیم غذایی ما و کاهش التهاب کمک می کند. روغن جلبک همچنین دارای خواص ضد التهابی است که به کاهش علائم آرتروز کمک می کند. امگا ۳ موجود در این روغن سیتوکین های التهابی و پروستاگلاندین ها را مسدود کرده و در بدن به مواد شیمیایی ضدالتهابی قوی موسوم به رزولوین تبدیل می شود. مطالعات متعددی در مورد پودرهای ضد التهابی EPA و DHA انجام شده است.

همچنین می تواند علائم بیماری التهابی روده را که باعث ایجاد علائمی مانند اسهال و زخم دستگاه گوارش می شود ، تسکین دهد. روغن جلبک به کاهش التهاب در دستگاه گوارش کمک می کند.

آیا روغن جلبک بهتر از روغن ماهی است؟

روغن جلبک در اسیدهای چرب امگا ۳ ، به ویژه DHA ، بیشتر از روغن ماهی متمرکز است. همچنین حاوی مواد معدنی ضروری مانند ید است. روغن جلبک منبع عالی امگا ۳ برای گیاهخواران و گیاهخواران است. جلبک ها دوستدار محیط زیست و پایدار هستند. روغن جلبک می تواند تقاضای روزافزون برای اسیدهای چرب امگا ۳ را تامین کند.

از سوی دیگر روغن ماهی از نظر زیست محیطی پایدار نیست زیرا تأثیر قابل توجهی بر اقیانوس ها دارد. شیوه های مخرب ماهیگیری جمعیت ماهیان و زیستگاه آنها را از بین می برد. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد ، جمعیت ماهیان ماهیان تجاری از جمله ماهی کاد ، نعناع ، کله پاچه و هک در منطقه آتلانتیک شمالی ۹۵ درصد کاهش یافته است. مطالعات حتی پیش بینی کرده اند که تا سال ۲۰۴۸ جمعیت ماهیان جهان سقوط خواهد کرد.

مکمل های روغن جلبک مانند فلزات سنگین هیچ گونه آلاینده ای ندارند. از طرف دیگر ماهی ها می توانند سمومی مانند جیوه ، دیوکسین ها و بی فنیل های پلی کلرید را در خود جمع کنند. روغن ماهی فاسد شده نیز می تواند پراکسید تولید کند.

روغن جلبک

عوارض جانبی روغن جلبک

روغن جلبک زمانی که در مقادیر مناسب مصرف شود برای اکثر بزرگسالان بی خطر تلقی می شود. این دارو به طور ایمن در چندین مطالعه تا چهار سال مورد استفاده قرار گرفته است. با این حال ، برخی از افراد ممکن است از عوارض جانبی خفیفی مانند علائم معده و روده یا کمی افزایش سطح کلسترول رنج ببرند.

روغن جلبک حاوی DHA و EPA است. افراد باید میزان EPA و DHA خود را به ۳ گرم در روز محدود کنند. بنابراین اگر مکمل روغن جلبک شما بیش از سه گرم EPA و DHA در روز ارائه می دهد ، آنگاه بی خطر است زیرا ممکن است لخته شدن خون را کند کرده و احتمال خونریزی را افزایش دهد. اگر به آسپرین حساس هستید ، DHA می تواند بر تنفس تأثیر بگذارد. همچنین DHA خطر کاهش فشار خون را در افرادی که فشار خون پایین دارند افزایش می دهد.

 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.