چگونه تشخیص دهیم دیگران به ما دروغ میگویند؟

چگونه تشخیص دهیم دیگران به ما دروغ میگویند؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”چگونه تشخیص دهیم دیگران به ما دروغ میگویند؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

دروغ و فریب رفتارهای رایج انسان است. یک نظرسنجی Reader Digest 2004 نشان داد که ۹۶ درصد مردم حداقل بعضی اوقات دروغ می گویند.یک مطالعه که در سال ۲۰۰۹ منتشر شد ، ۱۰۰۰ بزرگسال آمریکایی را مورد بررسی قرار داد و نشان داد که ۶۰٪ از پاسخ دهندگان ادعا می کنند که آنها اصلا دروغ نمی گویند. در عوض ، محققان دریافتند که تقریباً آنها گاهی اوقات دروغ گفته اند.

واقعیت این است که اکثر مردم هر از گاهی دروغ می گویند. برخی از این دروغ ها دروغ های کوچک سفید است که برای محافظت از احساسات شخص دیگری طراحی شده است. در موارد دیگر ، این دروغ ها می تواند بسیار جدی تر باشد یا حتی شوم باشد (سرپوش گذاشتن بر یک جرم).

نشانه هایی برای تشخیص دروغ:

تشخیص دروغ سخت است

مردم به طور شگفت آوری در تشخیص دروغ ناموفق هستند. به عنوان مثال ، یک مطالعه نشان داد که فقط ۵۴ درصد از اوقات دروغ گفتن را می توانند در محیط آزمایشگاه دقیقاً تشخیص دهند .

واضح است که تفکیک و اندازه گیری تفاوت رفتاری بین افراد صادق و دروغگو دشوار است. محققان تلاش کرده اند تا روش های مختلف کشف دروغ را کشف کنند. گرچه ممکن است نشانه ساده و داستانی مبنی بر عدم صداقت کسی (مانند بینی پینوکیو) وجود نداشته باشد ، محققان چند شاخص مفید پیدا کرده اند.

اگرچه مانند بسیاری چیزها ، تشخیص دروغ اغلب به یک چیز برمی گردد – اعتماد به غریزه و حس خود.(البته نباید دچار بدبینی شد)

نشانه های دروغ

روانشناسان برای کمک به اعضای اجرای قانون برای تشخیص واقعیت و دروغ از تحقیقات در مورد زبان بدن و فریب استفاده کرده اند. محققان در UCLA علاوه بر تجزیه و تحلیل ۶۰ مطالعه در مورد فریب ، به منظور ایجاد توصیه ها و آموزش برای اجرای قانون ، مطالعاتی را در این زمینه انجام دادند. نتایج تحقیقات آنها در مجله آمریکایی روانپزشکی قانونی منتشر شد.

۱-مبهم بودن ارائه جزئیات
۲-تکرار سوالات ،قبل از پاسخ دادن به آنها
۳-صحبت های بی ربط
۴-عدم ارائه جزئیات خاص در هنگام به چالش کشیدن یک داستان
۵-رفتارهای نظافتی مانند بازی با مو یا فشار انگشتان روی لب

محقق ارشد R. Edward Geiselman پیشنهاد می کند که اگرچه تشخیص دروغ هرگز آسان نیست ، اما آموزش با کیفیت می تواند توانایی فرد در تشخیص دروغ را بهبود بخشد:

“بدون آموزش ، بسیاری از افراد تصور می كنند كه می توانند فریب را تشخیص دهند ، اما تصور آنها با توانایی واقعی آنها ارتباطی ندارد. جلسات آموزش سریع و ناكافی ، افراد را به سمت تجزیه و تحلیل بیش از حد سوق می دهد و نسبت به آنچه كه با واكنش خود روبرو می شوند ، كار بدتری انجام می دهند.”

چگونه تشخیص دهیم دیگران به ما دروغ میگویند؟
چگونه تشخیص دهیم دیگران به ما دروغ میگویند؟

نکاتی برای شناسایی دروغ:

اگر شک دارید که ممکن است کسی حقیقت را نگوید ، چند راهکار وجود دارد که می تواند به تشخیص واقعیت از داستان کمک کند.

۱-تنها به زبان بدن اعتماد نکنید.

وقتی نوبت به تشخیص دروغ می رسد ، مردم اغلب بر روی “گفتن” یا نشانه های ظریف جسمی و رفتاری بدن که فریب را آشکار می کنند ، تمرکز می کنند. در حالی که نشانه های زبان بدن گاهی اوقات می تواند به فریب اشاره کند ، تحقیقات نشان می دهد که بسیاری از رفتارهای مورد انتظار همیشه با دروغگویی ارتباط ندارند

محقق هوارد ارلیچمن ، روانشناسی که از دهه ۱۹۷۰ به مطالعه حرکات چشم پرداخت ، دریافت که حرکات چشم به معنای دروغ گفتن نیست. در واقع ، او پیشنهاد می کند که تغییر چشم به معنای این است که فرد دارد فکر می کند ، یا دقیق تر ، فکر می کند که به حافظه طولانی مدت آنها دسترسی دارد.

مطالعات دیگر نشان داده اند که در حالی که سیگنالها و رفتارهای فردی شاخص های مفیدی برای فریب هستند ، برخی از مواردی که بیشتر به دروغ مرتبط هستند (مانند حرکات چشم) از بدترین پیش بینی ها هستند. بنابراین اگرچه زبان بدن می تواند یک ابزار مفید در تشخیص دروغ ، کلید این است که بفهمید به کدام سیگنال ها باید توجه کنید.

۲-روی سیگنال ها تمرکز کنید.

یک متاآنالیز نشان داد که در حالی که مردم اغلب برای تشخیص دروغ به نشانه های معتبر اعتماد می کنند ، مشکل ممکن است در درجه اول ضعف این نشانه ها به عنوان شاخص های فریب باشد.

برخی از دقیق ترین نشانه های فریب که مردم توجه می کنند شامل موارد زیر است:

مبهم بودن: اگر گوینده به نظر می رسد که عمداً جزئیات مهم را کنار می گذارد ، ممکن است به این دلیل باشد که آنها دروغ می گویند.
عدم اطمینان صوتی: اگر فرد مطمئن یا ناامن به نظر برسد ، به احتمال زیاد دروغگویی درک می شود.
بی تفاوتی: از آنجا که فرد سعی دارد از انتقال احساسات و گفتن های احتمالی جلوگیری کند ، شانه بالا انداختن ، کمبود بیان و حالت خسته کننده می تواند نشانه ای از دروغ باشد.
فکر بیش از حد: اگر به نظر می رسد فرد خیلی سخت فکر می کند تا جزئیات داستان را پر کند ، ممکن است به این دلیل باشد که شما را فریب می دهند.

در اینجا درس این است که اگرچه زبان بدن می تواند مفید باشد ، اما توجه به سیگنال های مناسب مهم است. با این حال ، برخی از کارشناسان معتقدند که اتکا زیاد به برخی از سیگنال ها ممکن است توانایی تشخیص دروغ را مختل کند.

۳-از آنها بخواهید تا داستان خود را معکوس بیان کنند.

تشخیص دروغ می تواند به عنوان یک فرایند منفعل دیده شود. ممکن است مردم تصور کنند که فقط می توانند زبان بدن و حالت های چهره دروغگو را مشاهده کنند تا “قصه های” واضح را تشخیص دهند. با رویکرد فعال تر برای کشف دروغ ، می توانید نتایج بهتری داشته باشید.

برخی تحقیقات نشان داده است که درخواست از افراد برای گزارش داستانهای خود به ترتیب معکوس به جای ترتیب زمانی می تواند دقت تشخیص دروغ را افزایش دهد. نشانه های کلامی و غیرکلامی که بین دروغگویی و حقیقت گویی تمایز قائل می شوند ممکن است با افزایش بار شناختی آشکارتر شوند.

دروغ بیشتر از گفتن حقیقت مالیات ذهنی دارد. اگر حتی پیچیدگی شناختی بیشتری به آن اضافه کنید ، نشانه های رفتاری ممکن است آشکارتر شوند.

دروغگوها معمولاً انرژی ذهنی بیشتری را برای نظارت بر رفتارهای خود و ارزیابی پاسخ های دیگران اعمال می کنند. آنها نگران اعتبار خود و اطمینان از این هستند که دیگران داستان هایشان را باور دارند. همه اینها تلاش قابل توجهی را می طلبد ، بنابراین اگر کار دشواری را انجام دهید (مانند اینکه داستان آنها را به ترتیب معکوس درآورید) ، ممکن است شکافها در داستان و سایر شاخصهای رفتاری آسان تر شود.

در یک مطالعه ، از ۸۰ مظنون خواسته شد آنچه را دیده اند بگویند آنها واقعیت را گفتند یا در مورد یک واقعه صحنه دار دروغ گفتند. از برخی از افراد خواسته شد که داستان های خود را به ترتیب معکوس گزارش کنند در حالی که دیگران به سادگی داستان های خود را با ترتیب زمانی بیان کردند. محققان دریافتند که مصاحبه های معکوس ، نشانه های رفتاری بیشتری از فریب و دروغ را نشان می دهند.

در آزمایش دوم ، ۵۵ افسر پلیس مصاحبه های ضبط شده از آزمایش اول را مشاهده کردند و از آنها خواسته شد که مشخص کنند چه کسی دروغ می گوید و چه کسی نه. تحقیقات نشان داد که مأموران اجرای قانون در تشخیص دروغ در مصاحبه های ترتیب معکوس بهتر عمل کردند و دروغ را تشخیص دادند.

۴-به غرایز خود اعتماد کنید.

واکنش های فوری حس شما ممکن است دقیق تر از هر دروغ آگاهی شما باشد. در یک مطالعه ، محققان ۷۲ شرکت کننده را تماشا کردند که فیلم مصاحبه با مظنونان جنایت را تماشا می کردند. برخی از این مظنونان یک اسکناس ۱۰۰ دلاری را از قفسه کتاب به سرقت برده بودند در حالی که دیگران این کار را نکردند ، با این حال به همه مظنونان گفته شد که به مصاحبه کننده بگویند که آنها پول را نگرفته بود.

همانند مطالعات قبلی ، شرکت کنندگان قادر به کشف مداوم دروغ نبودند ، فقط ۴۳٪ از اوقات دروغگویان و ۴۸٪ از اوقات رابطین دقیق را شناسایی کردند.

اما محققان همچنین برای ارزیابی واکنشهای خودکار و ناخودآگاه بیشتر شرکت کنندگان به مظنونین ، از آزمونهای ضمنی واکنش واکنش رفتاری استفاده کردند. آنچه آنها کشف کردند این بود که افراد به طور ناخودآگاه کلماتی مانند “غیر صادقانه” و “فریبکارانه” را با مظنونانی که دروغ می گفتند ، مرتبط می کردند.

نتایج حاکی از آن است که افراد ممکن است در مورد دروغ گفتن شخصی تصور بصری ناخودآگاه داشته باشند.

بنابراین اگر واکنش های ما ممکن است دقیق تر باشد ، چرا افراد در تشخیص عدم صداقت بهتر نیستند؟ پاسخ های آگاهانه ممکن است در ارتباطات خودکار ما تداخل ایجاد کند. افراد به جای اعتماد به غرایز ما ، بر رفتارهای کلیشه ای تمرکز می کنند که اغلب آنها را با دروغگویی مرتبط می دانند مانند تار زدن و عدم تماس چشمی. تاکید بیش از حد بر رفتارهایی که غیر قابل اعتماد فریب ها را پیش بینی می کنند ، تشخیص حقیقت و دروغ را دشوارتر می کند.

تشخیص دروغ
تشخیص دروغ

جملات پایانی درباره تشخیص دروغ :

واقعیت این است که هیچ علامت قطعی و جهانی وجود ندارد که کسی دروغ بگوید. همه علائم ، رفتارها و شاخص هایی که محققان با دروغگویی ارتباط داده اند به سادگی سرنخ هایی هستند که ممکن است صریح بودن فرد را نشان دهند.

دفعه دیگر که می خواهید صحت و سقم داستان یک فرد را بسنجید ، دیگر به “نشانه های دروغ” کلیشه ای نگاه نکنید و بیاموزید که چگونه رفتارهای ظریف تری را که ممکن است با فریب مرتبط باشد ، تشخیص دهید. در صورت لزوم ، با افزودن فشار ، رویکرد فعال تری را در پیش بگیرید و گفتن دروغ را با مالیات ذهنی بیشتر بخواهید و از گوینده بخواهید داستان را به ترتیب معکوس بیان کند.

سرانجام و شاید مهمتر از همه ، به غرایز خود اعتماد کنید. شما ممکن است یک حس شهودی عالی در مقابل عدم صداقت داشته باشید. یاد بگیرید که به آن احساسات توجه کنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.