چگونه مطالب درسی را مرور کنیم؟

چگونه مطالب درسی را مرور کنیم؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”چگونه مطالب درسی را مرور کنیم؟” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

محققان آلمانی کارایی روش های مختلف درس خواندن را سنجیده اند

در مطالعه‌ای که نتایج آن به‌تازگی منتشر شده‌است، محققان دانشگاه «کَسِل» در آلمان به بررسی سه روش رایج برای مرور مباحث درسی پرداختند و متوجه شدند از بین این سه روش، دو روش کارایی بیشتری دارد. شما (و همه دانش‎آموزها و دانشجوها در دوره‎های مختلف) بارها از این شیوه‎ها برای درس خواندن استفاده کرده‎اید و حالا محققان به کمک‎تان آمده‎اند تا بگویند درس خواندن به چه روشی، سودمندتر است.

۳ روش رایج و آشنا در درس خواندن

«مطالعه در چند نوبت»، «طراحی سوال از مباحث خوانده‌شده» و «آزمون دادن از مباحث مطالعه‌شده» سه روش رایج درس خواندن بین دانش‌آموزان و دانشجویان است. در روش اول افراد مباحث را مطالعه می‌کنند و بعد از یک‌بار خواندن، برای اطمینان از این‌که مطلب را یادگرفته‌اند، دوباره آن‌ها را مرور می‌کنند. در روش دوم فرد بعد از خواندن اولیه، شروع به طرح سوال از مباحث درسی می‌کند. درواقع او برای مرور دوباره درس‌ها را نمی‌خواند، بلکه این کار را با پرسیدن سوال از خود و جواب دادن به آن انجام می‌دهد. در روش سوم هم فرد بعد از مطالعه اولیه، آزمون‌های کوتاه از خودش می‌گیرد یا در آزمون‌های از قبل آماده‌شده، شرکت می‌کند.

نکته مهم این است که برای پاسخ به سوالات این آزمون‌ها، فرد می‌تواند کتاب خود را باز کند اما کدام یک از این روش‌ها کارایی بیشتری دارند؟ احتمالا بارها این سوال را از خودتان کرده‎اید و شاید براثر آزمون و خطا روش مناسب خودتان را پیدا کرده‎باشید اما اگر در این‎باره مردد هستید، نتیجه پژوهش محققان کسل در بند بعدی، جواب سوال‎تان را می‎دهد.

با این ۲روش برای امتحان آماده شوید

محققان آلمانی دانشگاه کسل، شرکت‌کنندگان در مطالعه را به سه گروه مختلف تقسیم کردند. هر گروه قرار بود برای به‌خاطر سپردن موضوعی از یکی از سه روش بالا استفاده کند. به فاصله یک هفته بعد از مطالعه، از شرکت‌کنندگان امتحان گرفته شد.

محققان متوجه شدند افرادی که از روش مطالعه در چند نوبت استفاده کرده‌بودند، یک هفته بعد از مطالعه قادر به پاسخ دادن به حدود ۴۵درصد سوالات بودند اما افرادی که از روش طراحی سوال و آزمون در زمان مرور درس‌های‌شان استفاده کرده‌بودند، توانستند به حدود ۵۶درصد سوالات پاسخ بدهند.

براساس این یافته‌ها، این محققان توصیه می‌کنند اگر می‌خواهید موضوعی را به‌خوبی یادبگیرید و ازعهده پاسخ به سوالات در زمان امتحان بربیایید، بهتر است به سراغ دو روش طرح سوال از مباحث درسی و آزمون گرفتن از خود بروید.

نویسنده : نرگس عزیزی،خراسان

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.