چرا شکمم سر و صدا میکند؟علت صدای شکم چیست؟

صداهای شکم به صداهای روده و معده گفته می شود که در روده کوچک و بزرگ و معده معمولاً در طول هضم ایجاد می شود. از آنجایی که روده ها حفره های توخالی هستند، صداهایی که در طول هضم از آنها خارج می شود، اغلب شبیه صداهای حرکت آب در لوله ها است. صداهای روده (یا شکم) اغلب یک اتفاق طبیعی است. با این حال، صداهای مکرر و غیرمعمول بلند یا فقدان صداهای شکمی ممکن است نشان دهنده یک بیماری زمینه ای در دستگاه گوارش باشد.

علت صدای شکم چیست؟

به احتمال زیاد، زمانی که شکم شما صدا میدهد، به حرکت غذا، مایعات، شیره های گوارشی و هوا در روده ها مربوط می شود. یکی از شایع ترین دلایل صدای شکم گرسنگی است.

بر اساس مقاله ای که توسط کلینیک غدد درون ریز و متابولیسم در آمریکا منتشر شده است، زمانی که گرسنه هستید، مواد هورمون مانند در مغز میل به خوردن را فعال می کند و سپس سیگنال هایی را به روده و معده می فرستد. در نتیجه ماهیچه های دستگاه گوارش شما منقبض می شوند و باعث ایجاد این صداها می شوند.

بعد از غذا خوردن، شکم شما ممکن است غر بزند یا غرغر کند، زیرا روده شما غذا را پردازش می کند. دیواره های دستگاه گوارش بیشتر از ماهیچه تشکیل شده است. دیواره‌ها منقبض می‌شوند تا غذا را با هم مخلوط کرده و از طریق روده‌ها بفشارند تا هضم شود.

این فرآیند پریستالسیس نامیده می شود. Peristalsis به طور کلی مسئول صدای غرشی است که بعد از غذا خوردن می شنوید. این می تواند چندین ساعت پس از غذا خوردن و حتی شب هنگام که سعی می کنید بخوابید رخ دهد.

علت صدای شکم چیست؟

صداهای شکم ممکن است به عنوان نرمال، کم فعال یا بیش فعال طبقه بندی شوند.

صداهای کم فعال یا کاهش یافته روده اغلب نشان می دهد که فعالیت روده کند شده است. از سوی دیگر، صداهای روده بیش فعال صداهای بلندتری هستند که با افزایش فعالیت روده مرتبط هستند. اینها ممکن است بعد از غذا خوردن یا زمانی که اسهال دارید رخ دهد.

در حالی که گهگاه صداهای روده کم فعال و بیش فعال طبیعی است، تجربه های مکرر در دو طرف طیف و وجود سایر علائم غیر طبیعی ممکن است نشان دهنده یک مشکل پزشکی باشد.

عواملی که صدای شکم را تشدید میکند:

این علل عبارتند از:

مصرف غذاهای خاص

محصولات لبنی: تقریباً ۶۵٪ از افراد به لاکتوز عدم تحمل دارند، به این معنی که در هضم لاکتوز، قند کربوهیدرات اصلی در محصولات لبنی، مشکل دارند.
حبوبات: غذاهایی مانند لوبیا، نخود، عدس و بادام زمینی دارای کربوهیدرات هایی هستند که هضم آن برای برخی افراد دشوار است.
سبزیجات چلیپایی: کلم بروکسل، گل کلم، کلم، کلم پیچ، کلم بروکلی و سایر سبزیجات برگ سبز برای دستگاه گوارش تجزیه شدن سخت تر است.
شیرین کننده های مصنوعی: هضم نوشیدنی های گازدار رژیمی و آدامس ها و آب نبات های بدون قند که حاوی قندهای مصنوعی مانند سوربیتول و فروکتوز هستند، سخت تر است.

بلع هوا

هر روز، هوایی را می بلعید که در دستگاه گوارش شما حرکت می کند. وقتی از نی می نوشید، نوشابه گازدار می نوشید یا سیگار می کشید، هوای بیشتری می بلعید و سو صدای شکم شما زیاد میشود.

رشد بیش از حد باکتری ها

هر یک از ما میلیون ها باکتری سالم در روده خود داریم که به تجزیه و جذب غذایی که می خوریم کمک می کنند. این فرآیند گازهای هیدروژن و متان را آزاد می کند که می تواند باعث افزایش صداهای روده، نفخ و سایر علائم گوارشی شود. اگر رشد بیش از حد باکتری های نامطلوب دارید (به نام دیسبیوز روده)، این صداهای روده ممکن است شدیدتر باشند.

فشار و استرس

اضطراب ممکن است بر گوارش شما تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، ممکن است صبح از خواب بیدار شوید و کمی احساس ناراحتی در معده کنید که باعث می شود نگران نحوه مدیریت وظایف و فعالیت های روزانه خود باشید. این افزایش استرس می تواند باعث علائم گوارشی بیشتری شود.

اکنون بیش از هر زمان دیگری، مردم با نحوه تأثیر غذایی که می خورند بر هضم آن ها هماهنگ هستند. با این حال، مهم است که به همه عواملی که ممکن است به مشکلات گوارشی کمک کنند توجه شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله “تعریف ساده سرطان به همراه علت و عوامل ایجاد کننده آن” را نیز مطالعه بفرمایید.

چگونه صداهای شکم را کاهش دهیم؟

دکتر Alsheik این مراحل را برای آرام کردن صدای غرش معده و رفع سوء هاضمه خفیف پیشنهاد می کند:

رژیم غذایی خود را تغییر دهید: از غذاهایی که باعث ایجاد صدای بیش از حد معده یا ناراحتی می شوند، اجتناب کنید یا آن ها را کاهش دهید.

درمان های طبیعی: برای کمک به آرام کردن صداهای گوارشی، جویدن زنجبیل، غذاهای با طعم نعناع یا دارچین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

پروبیوتیک ها را اضافه کنید: برای بهبود تعداد باکتری های مطلوب در روده خود، می توانید یک پروبیوتیک بدون نسخه را امتحان کنید. یا می توانید غذاهای غنی از پروبیوتیک مانند ماست، دوغ، کفیر، کیمچی و کومبوچا بخورید.

استرس را مدیریت کنید: مدیتیشن و تمرینات تنفسی برخی از راه هایی هستند که می توانید استرس را قبل از تشدید آن و ایجاد مشکلات گوارشی جدی تری کاهش دهید. چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد.

چگونه صداهای شکم را کاهش دهیم؟

 

دکتر Alsheik توصیه می کند در صورت داشتن صداهای مزاحم شکم همراه با هر یک از علائم زیر به پزشک مراجعه کنید:

صداهای معده با صدای بلند
درد شکم
گرفتگی
نفخ
حالت تهوع
استفراغ
اسهال
یبوست
این علائم ممکن است نشانه‌ای از طیف وسیعی از اختلالات گوارشی باشد، از جمله انسداد روده، بیماری التهابی روده، اختلال سوء جذب (مانند بیماری سلیاک) یا اختلال حرکتی، که زمانی است که فردی مشکلات گوارشی داشته باشد زیرا اعصاب یا عضلات دکتر آلشیک می گوید: روده به طور هماهنگ کار نمی کند.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.