خوشمزه ترین غذاهای ارمنستان را در اینجا بخوانید

کشور ارمنستان یا Armenia در قفقاز جنوبی قرار دارد، این کشور از بخش شمالی با گرجستان همسایه است و از سمت شرق نیز با جمهوری آذربایجان مرز مشترک دارد.  با توجه به اینکه ارمنستان در گذشته جزو قلمرو ایران به شمار می رفته امروزه نیز بیشترین مرز مشترک با ایران را داراست.در این مطلب قصد داریم شما را با خوشمزه ترین و معروف ترین غذای ارمنی آشنا کنیم.این غذاهای لذیذ در سراسر ارمنستان طبخ و استفاده میشود.

خوشمزه ترین غذاهای ارمنستان

لولا کباب

لیولیا کباب یک نوع کباب منحصر به فرد است که در سراسر منطقه قفقاز محبوب است. معمولاً از گوشت بره چرخ شده همراه با پیاز ریز خرد شده تشکیل شده است. این مخلوط را با نمک و فلفل سیاه مزه دار کرده و سپس سیخ کرده و کبابی می کنند. از انواع دیگر گوشت مانند ماهی و مرغ نیز می توان در تهیه لیولا استفاده کرد.

خوشمزه ترین غذاهای ارمنستان

چیزی که این نوع کباب را بسیار منحصر به فرد می کند، فرآیند ورز دادن طولانی مدت گوشت است تا از هم نپاشد. قدمت این غذا به قرن دوم بازمی گردد و حتی توسط مورخ مشهور رومی پلینی بزرگ و همچنین دانشمند مشهور رومی بطلمیوس مورد تحسین قرار گرفت.

نان ارمنی گاتا

گاتا یک نان ارمنی ملایم شیرین با پوسته لعاب براق است. این در دو نوع موجود است: ساده، یا اگر برای مراسم عروسی و جشن ها ساخته شده است، با طرحی پیچیده و تزئین شده است. انواع مختلفی از گاتا وجود دارد که معمولاً مختص مناطق و شهرهای مختلف است، اما دستور اصلی فقط از آرد، شکر، کره، تخم مرغ و اغلب یک ماست ارمنی معروف به ماتسونی تشکیل شده است.

 این شیرینی در تمام طول سال و در هر تعطیلات مهم در ارمنستان پخته می شود. محبوب‌ترین نوع گاتا خوریز است، شیرینی‌ای است که حاوی شکر، آرد و کره است و به دنبال آن نان‌های گاتا از روستاهای گارنی و گغارد، گرد و بزرگ (معمولاً به قطر یک فوت) تزیین شده است.

مانتی

مانتی کوفته‌های سنتی ترکی است که با گوشت چرخ کرده و پیاز تند پر می‌شود. کوفته ها معمولاً با سسی متشکل از ماست و سیر پر می شوند. نام این غذا از مانتو به معنای کوفته گرفته شده است و در ابتدا توسط قبایل کوچ نشین ترک در قرن سیزدهم از آسیای مرکزی به ترکیه آورده شد. امروزه پیراشکی مانتی در سراسر ترکیه و همچنین در بسیاری از کشورهای دیگر مانند ارمنی، افغانی و آسیای مرکزی رایج است.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “طرز تهیه دلمه برگ مو خوشمزه به روش لبنانی” را نیز مطالعه بفرمایید.      

قاپاما غذای خوشمزه ارمنستان

قاپاما یک غذای ارمنی است که معمولاً با پر کردن کدو تنبل با برنج، انواع آجیل و میوه‌های خشک، کره، عسل و دارچین تهیه می‌شود، اما دستور العمل‌هایی نیز وجود دارد که به گوشت نیاز دارند. این غذا به طور سنتی بین سال نو و کریسمس ارمنی، یا در دیگر مناسبت های جشن مشابه، اما به ویژه در پاییز و زمستان، زمانی که کدو تنبل در فصل است، تهیه می شود.

پس از سرد شدن، گاپاما به صورت کامل یا تکه تکه شده سرو می شود، هر کدام به اندازه یک قسمت جداگانه.

هریسا

هاریسا که غذای ملی ارمنستان به حساب می آید، فرنی غلیظی است که از کورکوت (گندم ترک خورده خشک یا برشته) به آرامی به همراه تکه های چرب گوشت بره یا مرغ تهیه می شود. گفته می‌شود که در دشت‌های آرارات اختراع شده است، منشا این غذا را می‌توان به دوران باستان و همچنین گریگوری روشنگر، قدیس حامی ارمنستان که آن را به عنوان یک وعده غذایی خیریه تقدیم می‌کرد، جستجو کرد.

در مورد روش تهیه، دو مورد متفاوت وجود دارد. نظرات؛ یکی مدعی است هم زدن هریسا تا زمانی که تا آخر پخته شود ممنوع است و دیگری اصرار دارد که به محض نیم پز شدن گندم هم زده شود.

دلمه

دلمه غذای خوشمزه و به معنای هر نوع سبزی پر شده با مخلوطی بر پایه برنج است. برای دلمه سنتی، برگ انگور را با برنج و گوشت چرخ کرده پر می کنند. برگ های پر شده برای اولین بار در دربار پادشاه خسرو دوم در اوایل قرن هفتم ساخته شد.

محبوبیت دلمه در سراسر جهان اسلام گسترش یافته است، بنابراین انواع مختلفی از غذا وجود دارد. دلمه به دو گروه دلمه بدون گوشت و دلمه با روغن زیتون تقسیم می شود. آنهایی که گوشت ندارند و با روغن زیتون پخته می شوند .

غذای ارمنی دژاش

غذای ارمنی دژاش

دژاش که به‌طور سنتی در تنیر، اجاق سفالی زیرزمینی ساخته می‌شود، خورشی مبتنی بر گوجه‌فرنگی است که می‌توان آن را با گوشت یا حبوبات درست کرد، اما همیشه شامل سبزیجات است. این خورش را اغلب با انواع ادویه ها سخاوتمندانه چاشنی می کنند.

انواع مختلفی از این خورش وجود دارد که برخی از آنها حتی در کشور همسایه ترکیه نیز پرطرفدار است، مانند غذای مخصوص غازیانتپ که با گوشت، کدو حلوایی تابستانی، نعناع و آبلیمو درست می شود، یا خورش عروسی که در مراش تهیه می شود. گوشت، کدو تنبل و نخود به عنوان مواد اصلی.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.