چرا اکسی توسین به عنوان “هورمون عشق” شناخته می شود؟

چرا اکسی توسین به عنوان “هورمون عشق” شناخته می شود؟

همینک در مجله آنلاین فارسی ها با مطلب”چرا اکسی توسین به عنوان “هورمون عشق” شناخته می شود؟ ” در خدمت شما کاربران گرامی هستیم .

اکسی‌توسین (به انگلیسی: Oxytocin) هورمونی نوروهیپوفیزیال و اولیگوپپتیدی است که در پستانداران وجود دارد. اکسی‌توسین به صورت طبیعی در هیپوتالاموس تولید و در هیپوفیز پسین ذخیره می‌شود و نقش اساسی در ارتباط عاشقانه، تولیدمثل جنسی و اتفاقات قبل و بعد از زایمان دارد. مطالعات هم‌چنین نشان داده‌است که اکسی‌توسین در بسیاری از رفتارها از جمله اوج لذت جنسی، شناخت اجتماعی اضطراب و رفتارهای والدین دخیل است. هنری هلت دیل برای اولین بار اکسی‎توسین را در سال ۱۹۰۶ شناسایی کرد و ساختار مولکولی آن در سال ۱۹۵۲ مشخص شد.حالا ببینیم چرا به اکسی توسین هورمون عشق میگویند؟و هورمون اکسی توسین چیست؟

هورمون اکسی توسین چیست؟

۱- اکسی توسین با عشق چه ارتباطی دارد؟

محققان در یک مطالعه ۲۰۱۲ معتبر معتبر دریافتند که زوجین در اولین مراحل دلبستگی عاشقانه دارای سطح اکسی توسین به طور قابل توجهی بالاتر از همتایان  خود هستند.

اما اکسی توسین به موارد دیگری بیش از عشق وابسته است. همچنین در حین فعالیت جنسی آزاد می شود و با شدت ارگاسم ارتباط دارد.

در یک بررسی ۲۰۱۳ منبع معتبر خلاصه تمام اثرات احتمالی افزایش رابطه اکسی توسین است. برخی از این موارد عبارتند از:

اعتماد کردن
یکدلی
رابطه مثبت
وفاداری
ارتباطات مثبت
پردازش نشانه های عشق

۲- اکسی توسین دقیقاً چیست؟

اکسی توسین هورمونی است که به عنوان یک انتقال دهنده عصبی عمل می کند. در تولید مثل نقش مهمی دارد.

در زنان ، این هورمون باعث زایمان و ترشح شیر مادر می شود. در مردان ، اکسی توسین به حرکت اسپرم کمک می کند.

چرا اکسی توسین به عنوان "هورمون عشق" شناخته می شود؟ 
چرا اکسی توسین به عنوان “هورمون عشق” شناخته می شود؟

۳- آیا بدن شما به طور طبیعی اکسی توسین تولید می کند؟

اکسی توسین یک هورمون طبیعی است. توسط هیپوتالاموس – منطقه کوچکی در پایه مغز شما – تولید می شود و توسط غده هیپوفیز نزدیک ترشح می شود.

۴- چگونه به دوپامین و سروتونین متصل می شود؟

اکسی توسین ، دوپامین و سروتونین اغلب به عنوان “هورمون های شاد” ما شناخته می شوند.

وقتی به شخص دیگری جذب می شوید ، مغز شما دوپامین آزاد می کند ، سطح سروتونین شما افزایش می یابد و اکسی توسین تولید می شود. این باعث می شود احساس هیجان مثبتی داشته باشید.

۵- چگونه اکسی توسین می تواند بر احساسات شما تأثیر مثبت بگذارد؟

یک بررسی از تحقیقات نشان می دهد که اکسی توسین تأثیر مثبتی بر رفتارهای اجتماعی مربوط به موارد زیر دارد:

آرامش
اعتماد کردن
ثبات روانی
همچنین نشان داده شده است که این هورمون میزان استرس و اضطراب را هنگام ترشح در قسمت های خاصی از مغز کاهش می دهد.

هورمون اکسی توسین چیست؟

۶- چگونه اکسی توسین می تواند بر رفتارهای شما تأثیر مثبت بگذارد؟

اکسی توسین ممکن است به بدن شما کمک کند تا با شرایط مختلف عاطفی و اجتماعی متناسب شود.

اکسی توسین داخل بینی مستقیماً با افزایش ارتباطات بین شرکای عاشقانه – بخصوص در حین مشاجره – ارتباط دارد.

تحقیقات سال ۲۰۱۰ همچنین نشان می دهد که اکسی توسین داخل بینی ممکن است به افراد اوتیسم کمک کند تا نشانه های اجتماعی را بهتر درک کنند و به آنها پاسخ دهند.

۷-رابطه بین اکسی توسین و مادری چیست؟

اکسی توسین چندین نقش مهم در مادری دارد.این هورمون با شروع زایمان به رحم علامت منقبض شدن می دهد. با افزایش تولید هورمون های مرتبط به حرکت در روند کمک می کند. پس از زایمان ، به رحم کمک می کند تا به اندازه قبلی خود برگردد.

وقتی کودک پستان مادرش را می گیرد ، باعث آزاد شدن اکسی توسین می شود. این به بدن علامت می دهد تا سینه را برای کودک پایین بیاورد.

مطالعات انسانی و حیوانی در مورد اثرات اکسی توسین بر پیوند مادر و کودک نشان داده است که مادرانی که سطح بالاتری دارند احتمالاً رفتارهای محبت آمیز بیشتری را انجام می دهند ، از جمله:

چک کردن مکرر کودک
لمس محبت آمیز
آواز یا صحبت با کودک به روش خاصی
نظافت و  استحمام کودک
برخی تحقیقات نشان می دهد نوزادانی که این نوع فرزندپروری را دریافت می کنند افزایش اکسی توسین را تجربه می کنند که باعث می شود بیشتر با مادر خود تماس بگیرند و پیوند آنها را بیشتر تقویت کند.

این تأثیرات فقط به مادران بیولوژیکی محدود نمی شود. محققان در یک مطالعه ۲۰۱۴ منبع معتبر دریافتند که اکسی توسین در مادران فرزندخوانده و والدین خوانده نیز تأثیر مشابهی دارد.

ادامه هورمون اکسی توسین چیست؟

۸- آیا اکسی توسین می تواند در رابطه با پدر بودن نیز تأثیر مشابهی ایجاد کند؟

شواهدی وجود دارد که والدین باعث ترشح اکسی توسین در پدران نیز می شوند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ نشان داد که انواع خاصی از تعامل بین پدر و نوزاد منجر به افزایش سطح اکسی توسین می شود. این شامل هدایت توجه کودک به برخی اشیا و تشویق کودک برای کاوش است.

۹- آیا واقعیتی برای تأثیر هورمون اکسی توسین بر وفاداری وجود دارد؟

ارتباط بین اکسی توسین و وفاداری ممکن است با توانایی هورمون در ایجاد مردان باعث شود همسرانشان جذاب تر از سایر زنان آشنا و ناآشنا باشند.

تحقیقات سال ۲۰۱۲ نشان می دهد که این هورمون ممکن است بر روی مردان تأثیر بگذارد تا فاصله اجتماعی بیشتری با زن های غریبه داشته باشد.

این ممکن است به دلیل تأثیر اکسی توسین در خلق و خو باشد. درگیر شدن در تماس های اجتماعی یا جنسی با شریک زندگی عاشقانه خود ممکن است سطح اکسی توسین شما را افزایش دهد و یک حلقه رفتاری ایجاد کند.

هرچه زمان بیشتری را با شریک زندگی خود سپری کنید ، اکسی توسین بیشتری تولید می کنید. هرچه اکسی توسین بیشتری تولید کنید ، ممکن است آرزوی بیشتری برای شریک زندگی خود داشته باشید.

یک مطالعه حیوانی ۲۰۱۴ منبع معتمد دریافت که درمان با اکسی توسین رفتارهای مرتبط با خیانت را کاهش می دهد ، به ویژه در زنانی که ترجیح می دهند به جای غریبه های جنس مخالف با همسر مرد خود تعامل اجتماعی داشته باشند. تصور می شود که اکسی توسین باعث کاهش تعامل با یک غریبه می شود.

هورمون عشق
هورمون عشق

۱۰- چرا تاثیر اکسی توسین بر مردان و زنها متفاوت است؟

اکسی توسین به خصوص در زمینه های اجتماعی بر مردان و زنان تأثیر متفاوتی می گذارد.

این ممکن است به این دلیل باشد که هورمون در آمیگدالای زن و مرد متفاوت عمل می کند. این بخشی از مغز شما است که مسئول احساسات ، انگیزه و پاداش است.

به عنوان مثال ، اکسی توسین ممکن است عامل اصلی این باشد که زنها چه کسی را دوست دارند . این هورمون ممکن است در نحوه شناسایی روابط رقابتی و هدایت پاسخ به آن توسط مردان نقش داشته باشد.

۱۱٫ آیا هورمون اکسی توسین کاربرد پزشکی دارد؟

ممکن است اکسی توسین برای القا یا بهبود انقباضات در حین زایمان تزریق شود. همچنین ممکن است برای کاهش خونریزی پس از زایمان یا سقط جنین استفاده شود.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ نشان داد که اکسی توسین ممکن است به درمان اوتیسم و ​​سایر شرایط رشد و روان که به تعامل اجتماعی آسیب می رساند کمک کند.

این به عنوان یک درمان احتمالی برای افسردگی پس از زایمان مورد بررسی قرار گرفته است ، اگرچه یک مطالعه منبع معتبر دریافت که اکسی توسین مصنوعی در واقع ممکن است خطر افسردگی پس از زایمان و اختلالات اضطرابی را افزایش دهد.

تحقیقات در مورد اکسی توسین به عنوان یک درمان احتمالی برای اختلالات سو مصرف الکل و مواد در حال انجام است.

اگرچه این نقش در بسیاری از چیزهای خوبی که احساس می کنیم و تجربه می کنیم نقش اثبات شده ای دارد ، اما نقش اکسی توسین در رفتار انسان بسیار پیچیده تر است. برای درک اینکه این هورمون قدرتمند چه کاری می تواند انجام دهد ، تحقیقات بیشتری لازم است.

اینها همه مواردی درباره این بود که هورمون اکسی توسین چیست؟ امیدوارم با این هورمون شنا شده باشید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.