نحوه شستن و مراقبت از لباس های ابریشمی

در این متن ساده، نحوه شستن لباس‌های ابریشمی، تازه کردن ابریشم پیر و نگهداری لباس‌های ابریشمی مورد علاقه خود را برای حفظ درخشش آنها بیاموزید.ابریشم آنقدر پارچه مجلل و زیبا است که ممکن است تعجب کنید که بدانید می‌توانید با استفاده از لوازم روزمره، لکه‌ها را پاک کنید و لباس‌های ابریشمی را به راحتی بشویید.

نکته کلیدی استفاده از تکنیک های بسیار ملایم و اجتناب از گرما است. در حالی که شستن با دست همیشه ترجیح داده می شود، برخی از اقلام ابریشمی را می توان در ماشین شستشو داد، اگر در کیسه توری محافظ قرار داده شود و در یک چرخه ملایم شسته شود. قبل از شروع، برچسب لباس خود را بخوانید تا مطمئن شوید که ابریشم قابل شستشو است و به یاد داشته باشید که هرگز از لکه بر یا سفید کننده خشن روی هر نوع پارچه ظریف استفاده نکنید.

نحوه شستن لباس های ابریشمی

لکه ها را با مواد شوینده ظریف درمان کنید

اگر لکه‌های خاصی را مشاهده کردید، فقط مقداری ماده شوینده ملایم با علامت «لطیف» (مانند Studio by Tide یا Woolite) مستقیماً روی لکه بمالید. مواد شوینده را با انگشتان خود کار کنید و اجازه دهید حداقل ۱۵ دقیقه قبل از اینکه کل لباس ابریشمی را با دست بشویید، کار کند.

شستشو در آب سرد

هنگامی که برای شستشوی دستی آماده شدید، آب سرد و مقدار بسیار کمی از مایع لباسشویی ملایم را در یک سینک، کاسه شستشو یا سطل مخلوط کنید. هنگام شستشو از لمس نرم استفاده کنید و از مالش دادن خودداری کنید.

از سرکه با آب استفاده کنید

۱/۲ فنجان سرکه سفید مقطر را به آب شستشو اضافه کنید. این به لباس کمک می کند تا درخشندگی خود را حفظ کند (یا بازیابی کند). کاملاً بشویید، ملایم باشید – الیاف ابریشم در هنگام خیس شدن ضعیف تر می شوند – و پارچه را چروک نکنید.

نحوه شستن و مراقبت از لباس های ابریشمی

لباس را خشک کنید

لباس را صاف روی یک حوله خشک قرار دهید و رول کنید تا آب اضافی جذب شود. روی یک قفسه خشک کن لباس آویزان کنید تا در هوا خشک شود. بسته به لباس یا رطوبت هوا، این می تواند بین دو تا ۲۴ ساعت طول بکشد.

شستن لباس ابریشمی با ماشین لباسشوئی

از کیسه مخصوص شستشو استفاده کنید

ابریشم پارچه ظریفی است که به راحتی در ماشین لباسشویی آسیب می بیند، بنابراین مهم است که همیشه با یک کیسه توری شروع کنید. قبل از شستن، تکه لباس خود را به سمت بیرون برگردانید و آن را داخل کیسه قرار دهید. هنگام شستن، هرگز پارچه ابریشم را نچرخانید و یا پیچ و تاب نکنید زیرا الیاف ابریشم شکننده می توانند بشکنند.

ماشین لباسشوئی را روشن کنید

ابریشم خود را داخل کیسه توری داخل ماشین لباسشویی خود قرار دهید. چرخه ظریف را با آب سرد انتخاب کنید. از شوینده های ملایمی استفاده کنید که به طور خاص برای لباس های ابریشمی یا ظریف فرموله شده اند، یا شامپو بچه را برای گزینه ظریف دیگر انتخاب کنید. هرگز از سفید کننده (بر پایه اکسیژن یا کلر) روی ابریشم استفاده نکنید. الیاف ابریشم در سفید کننده کلر حل می شوند. حتی محلول های رقیق شده سفید کننده کلر باعث زردی دائمی، از بین رفتن رنگ و ضعیف شدن ابریشم می شود.

لباس های خود را خشک کنید

بلافاصله پس از اتمام چرخه شستشو، لباس را درآورید و قبل از خشک کردن در هوا آن را با حوله خشک کنید. لباس های ابریشمی را در خشک کن (حتی با حرارت کم) یا در آفتاب مستقیم خشک نکنید. اگر لباس به خوبی روی چوب لباسی قرار نمی گیرد، آن را به صورت صاف یا به خوبی روی قفسه خشک کن خشک کنید تا از کشش جلوگیری شود.

اگر لباس ابریشمی طراوتش را از دست داد:

در یک سینک، کاسه شستشو یا سطل بزرگ، ۱/۴ فنجان سرکه سفید مقطر را به هر ۱ گالن آب ولرم اضافه کنید. خوب مخلوط کنید. لباس را کاملاً زیر آب فرو ببرید و آن را به اطراف بچرخانید تا پارچه کاملاً خیس بخورد. آن را از آب سرکه خارج کنید، سپس آن را چندین بار در آب تمیز بشویید. انقباض نکنید.

به آرامی مورد را با حوله خشک کنید

لباس را روی یک حوله سفید تمیز و سنگین پهن کنید و آن را بغلتانید تا آب جذب شود. به حرکت ادامه دهید و مراحل را با حوله های خشک تمیز تکرار کنید تا مقدار زیادی از آب جذب شود.

هوا خشک

لباس را آویزان کنید تا با استفاده از چوب لباسی پلاستیکی یا قالبی در هوا خشک شود، زیرا چوب می تواند لباس ابریشم را لکه دار کند. ابریشم را روی حرارت مستقیم یا زیر آفتاب آویزان نکنید.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “۲۵ مورد کاربرد سرکه در منزل که شما را متعجب میکند” را نیز مطالعه بفرمایید.      

ابریشم چیست؟

ابریشم یک فیبر پروتئینی طبیعی است که در اثر چرخاندن پیله‌های خاص کرم‌ها قبل از ورود به فاز شفیرگی تولید می‌شود. اکثر ابریشم های تجاری از الیاف ریسیده شده توسط کرم ابریشم توت استفاده می کنند که الیاف آن توانایی منحصر به فردی در شکستن نور و ایجاد یک اثر درخشان دارد. یک جایگزین مصنوعی که به عنوان ابریشم مصنوعی یا ابریشم مصنوعی شناخته می شود از الیاف گیاهی مخصوصاً خوب ساخته می شود .

تمیز کردن لکه بر روی لباس ابریشم

هرگز از لکه‌برهای تجاری روی ابریشم استفاده نکنید. درمان لکه با پاک کننده های لکه می تواند منجر به آسیب به رنگ و پوشش شود. کل لباس را بشویید و زمان بیشتری بگذارید تا خیس بخورد تا لکه های غذا از بین برود. برای لکه های تیره یا سنگین، قطعه را به خشکشویی ببرید. حتما به خشکشویی بگویید لکه چیست تا بتوان آن را به درستی درمان کرد.

اگر لکه‌ای تازه روی ابریشم دارید، به سرعت آن را با پاک کردن آن با یک پارچه مرطوب تمیز کنید (خیلی سخت نمالید)، سپس در هوا خشک کنید. لکه های تعریق روی ابریشم را با محلولی از سرکه سفید و آب به مقدار مساوی پاک کنید. به آرامی آن را با یک پارچه تمیز روی لکه بمالید، با یک پارچه تمیز دیگر بشویید و در هوا خشک کنید.

اتو کردن لباس ابریشمی

نکته مهم اتو کردن لباس ابریشمی

هنگام اتو کردن از دمای بسیار بالا اجتناب کنید زیرا می توانند ابریشم، پشم و سایر الیاف پروتئینی را بسوزانند. با شروع سوختن الیاف ممکن است سوزش یا زرد شدن رخ دهد. چنین الیافی را نمی توان احیا کرد.

بیشتر چین و چروک های ابریشم را می توان با اتو بخار یا آویزان کردن لباس در حمام بخار از بین برد. اگر می خواهید لباس را اتو کنید، لباس ابریشمی خود را از داخل بچرخانید، سپس تا زمانی که هنوز مرطوب است، آن را اتو کنید. برای جلوگیری از آسیب رساندن لکه های آب یا گرما به ابریشم، از کمترین درجه حرارت روی اتو و همچنین یک پارچه فشاری استفاده کنید. هرگز ابریشم را هنگام اتو خیس نکنید، در غیر این صورت ممکن است لکه های آب ایجاد شود.

مراقبت و تعمیر لباس ابریشم

لباس های ابریشمی ممکن است درزهایشان ساییده یا پاره شوند. اگر خودتان تصمیم به تعمیر چنین درزهایی دارید، پارگی را با دست بدوزید، سپس با یک محصول ضد ساییدگی یا یک محصول چسب پارچه بدون دوخت که در پارچه فروشی ها یافت می شود، کار را به پایان برسانید.به یاد داشته باشید که اکثر تعمیرات ابریشم به دلیل ماهیت ظریف پارچه نامرئی نیستند. برای رفع گرفتگی ابریشم، از سوزن و نخی متناسب با رنگ پارچه استفاده کنید. آن را با کشیدن گیره به سمت دیگر پارچه ثابت کنید.

نکاتی برای شستن لباس های ابریشمی

از قرار دادن دئودورانت ها، عطرها و سایر محصولات شیمیایی روی لباس های ابریشمی خودداری کنید، زیرا این محصولات می توانند به ابریشم آسیب بزنند یا بد رنگ کنند.

در صورت امکان، به جای شستشوی ماشینی پارچه های ابریشمی، شستن ملایم دست را انتخاب کنید. در حالی که شستن این لباس‌ها در کیسه‌های مشبک در یک چرخه شستشوی ملایم معمولاً کارساز است، لباسی که به طور مکرر به این روش درمان می‌شود، تقریباً مطمئناً سایش بیشتری نسبت به لباسی که به آرامی با دست شسته می‌شود، نشان می‌دهد.
پارچه های ابریشمی با رنگ روشن ممکن است در اولین باری که شسته می شوند خونریزی کنند. در صورت شستشوی ماشینی، این موارد را به صورت جداگانه بشویید، نه در یک بار که شامل لباس های دیگر باشد.

در صورت نیاز، یک نرم کننده ملایم پارچه را می توان به آب شستشو اضافه کرد تا لباس های ابریشمی را نرم کند.
لباس های ابریشمی را بعد از آبکشی چروک نکنید. در عوض، آنها را روی حوله های خشک بکشید و آویزان کنید تا خشک شوند. فشار دادن ابریشم مرطوب باعث خشک شدن آنها با چین و چروک می شود.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.