آیا شامپو ضد شوره برای آکنه هم خوب است؟

شامپوی ضد شوره ممکن است آکنه را پاک کند. اما قبل از اینکه به این روند بپردازید، مهم است که نوع شامپویی که استفاده می کنید و نوع آکنه شما مهم است . واقعاً مواد موجود در آن شامپوی خاص است که این روند مراقبت از پوست را ارزشمند می کند. همچنین مهم است که توجه داشته باشید که شامپو ضد شوره هر نوع آکنه را از بین نمی برد.

شامپو ضد شوره و آکنه قارچی

این شکل از آکنه که از نظر بالینی به عنوان فولیکولیت پیتیروسپوروم شناخته می شود، به دلیل تجمع عرق و چربی در فولیکول های مو ایجاد می شود که منجر به رشد بیش از حد مخمر به نام مالاسزیا می شود. علائم شامل التهاب، تحریک و، درست حدس زدید، شوره سر است.

دکتر پنزی توضیح می دهد: “بیماران مبتلا به این نوع قارچی خاص آکنه می توانند از شامپوهای ضد شوره استفاده کنند.” این نوع آکنه اغلب به صورت جوش های ریز، اغلب خارش دار روی صورت ظاهر می شود. به درمان های سنتی آکنه پاسخ نمی دهد و با رطوبت و گرما بدتر می شود.

چه ترکیباتی در شامپو ضد شوره به از بین بردن آکنه قارچی کمک می کند؟

موادی مانند پیریتیون روی، سولفید سلنیوم و کتوکونازول برای مبارزه با رشد قارچ در پوست سر ثابت شده است. به گفته دکتر لیبی، «کتوکونازول با ایجاد اختلال در غشای سلولی قارچ به عنوان یک عامل ضد قارچ عمل می کند. در همین حال، پیریتیون روی ضد التهاب است و رشد مخمر را مهار می کند و سولفید سلنیوم نیز سطح مخمر را کاهش می دهد و التهاب را کاهش می دهد.

چگونه از شامپو شوره سر برای آکنه استفاده می کنید؟

اگر با آکنه قارچی سر و کار دارید و علاقه مند به امتحان این روند هستید، باید با جستجوی شامپویی برای شوره سر که دارای ترکیبات اصلی روی پیریتیون، سولفید سلنیوم و/یا کتوکونازول است، شروع کنید. هنگامی که شامپوی مناسب خود را پیدا کردید، یک پچ تست را روی صورت خود امتحان کنید و ۲۴ ساعت برای هر واکنشی پس از شستشو صبر کنید.

به آرامی شامپو را در روتین مراقبت از پوست خود بگنجانید. به اندازه یک سکه روی صورت خود بمالید، کف ملایمی ایجاد کنید و اجازه دهید دو تا سه دقیقه بماند. سپس شامپو را بشویید و با یک مرطوب کننده ملایم ادامه دهید. اگر آکنه در پشت، سینه یا گردن دارید، می توانید آن را به عنوان شستشوی بدن نیز بمالید. فقط قبل از شستشو اجازه دهید چند دقیقه روی پوست شما بماند. متخصصان ما استفاده از این روش را یک تا دو بار در هفته توصیه می کنند.

        پیشنهاد می کنیم مقاله “نحوه انجام پدیکور در خانه: آموزش پدیکور ۱۰ مرحله ای برای مبتدیان” را نیز مطالعه بفرمایید.      

آیا استفاده از شامپو شوره سر برای آکنه مضر است؟

همه شامپوهای ضد شوره سر یکسان ساخته نمی شوند. در حالی که ممکن است این مواد کلیدی را پیدا کنید، برخی از شامپوها همچنین می توانند حاوی عطرها، مواد شیمیایی (مانند سدیم لوریل سولفات) و سایر اجزای فعال باشند که می توانند باعث تحریک، خشکی و/یا واکنش آلرژیک شوند، بنابراین مهم است که به نوع شامپو توجه داشته باشید. و نوع آکنه ای که قبل از امتحان این روند دارید.

آیا همه انواع پوست می توانند این روند را امتحان کنند؟

اگرچه شامپو ضد شوره سر برای آکنه قارچی عالی است، انتظار نداشته باشید که آکنه باکتریایی (همچنین به عنوان آکنه ولگاریس شناخته می شود) را بهبود بخشد. دکتر کمپ می‌گوید: «آکنه ولگاریس بسیار شایع‌تر از فولیکولیت پیتیروسپوروم است شامپوی شوره سر بعید است که برای اکثر بیماران درمان مؤثری باشد. بنابراین، اگر زیر چتر پوست خشک، حساس یا مستعد اگزما قرار می گیرید، شامپوی شوره سر ممکن است منجر به جوش و یا تحریک بیشتر شود.

از طرف دیگر، دکتر لیبی اشاره می کند که تشخیص آکنه قارچی و باکتریایی می تواند دشوار باشد. هر دو شکل ممکن است یکسان به نظر برسند، که تشخیص اینکه واقعا کدام یک را دارید دشوار می کند. اگر مطمئن نیستید که چه نوع آکنه ای دارید، قبل از اینکه صورت خود را با این پاک کننده بمالید، با یک متخصص پوست مشورت کنید.

چند جایگزین برای از بین بردن آکنه چیست؟

خواه آکنه باکتریایی دارید یا به طور کلی پوست فوق العاده حساس دارید، نگران نباشید. پاک کننده های صورت و درمان های زیادی وجود دارد که می تواند به از بین بردن آکنه شما کمک کند. به دنبال موادی مانند اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک، بنزوئیل پراکسید و رتینوئیدها باشید که در مبارزه با انواع مختلف آکنه موثر شناخته شده اند.

جدای از محصولات، عوامل دیگری نیز وجود دارد که باید در تلاش خود برای کاهش شکستگی ها در نظر بگیرید. آکنه می تواند به دلیل رژیم غذایی، سطح استرس و عدم تعادل هورمونی ایجاد شود. (برداشتن و برانگیختن لک‌ها به پاک کردن آکنه نیز کمک نمی‌کند.) اگر هنوز مطمئن نیستید که چگونه از جوش‌ها جلوگیری کنید، با یک متخصص پوست مشورت کنید تا درمان‌ها و راه‌حل‌هایی را بیابید که برای شما مفید باشد.

دکتر پنزی توضیح می‌دهد: «مراجعه به یک متخصص پوست دارای گواهی معتبر می‌تواند مشخص کند که چه نوع آکنه‌ای دارید (یعنی کومدونال، التهابی، هورمونی یا قارچی). این همچنین به انتخاب بهتر درمان کمک خواهد کرد. به عنوان مثال: رتینوئید برای آکنه کومدونال، بنزوئیل پراکسید برای آکنه التهابی و شامپو/کرم ضد قارچ برای آکنه قارچی.

درمان آکنه با شامپو ضد شوره

نکته پایانی درباره درمان آکنه با شامپو ضد شوره

شامپو شوره سر ممکن است آکنه را از بین ببرد اما تضمینی صد در صدی نیست. درک این نکته مهم است که این روند مراقبت از پوست فقط برای آکنه قارچی کار می کند و نباید به عنوان تنها راه حل برای مبارزه با لک ها به آن نگاه کرد. به علاوه، انتظار نداشته باشید که یک شبه به طور جادویی پوست شما را پاک کند. اگر می خواهید آکنه را درمان کنید، یک متخصص پوست می تواند شما را به سمت درست راهنمایی کند.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

1 دیدگاه در “آیا شامپو ضد شوره برای آکنه هم خوب است؟

من همیشه این مشکل رو داشتم و این مقاله خیلی بهم کمک کرد.ممنون از محتوای مفیدتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.