میوه کوکونا و خواص آن را میشناسید؟

کوکونا چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد کوکونا میوه ای سرشار از ویتامین ها، مواد معدنی و ترکیبات آنتی اکسیدانی است. مزایای اصلی شما کدامند؟ در این فضا به بررسی آنها می پردازیم.

کوکونا چیست؟

کوکونا با نام علمی Solanum sessiliflorum یک درختچه استوایی بومی آمریکای جنوبی و از منطقه آند است که شامل کشورهایی مانند پرو، اکوادور و کلمبیا می شود. از خانواده شب بو است که شامل گوجه فرنگی، بادمجان و سیب زمینی نیز می شود.

در نقاطی با آب و هوای معتدل کسانی هستند که آن را به عنوان یک گیاه زینتی سرپوشیده کشت می کنند. با این حال، آن را عمدتا به دلیل خواص میوه آن، که سرشار از آنتی اکسیدان ها، فیبر غذایی، ویتامین ها و مواد معدنی است، ارزشمند می دانند. آیا می خواهید در مورد آن بیشتر بدانید؟ ما به شما می گوییم که فواید آن برای سلامتی چیست.

حقایق تغذیه ای کوکونا

میوه های کوکونا عمدتاً از آب (تا ۹۰٪) تشکیل شده اند. علاوه بر این، سهم جالبی از کربوهیدرات ها، فیبر غذایی و برخی مواد معدنی ضروری مانند کلسیم و آهن دارد.

در تجزیه و تحلیل پنج اکوتیپ کوکونا – که از طریق دایره المعارف MDP فاش شده است – تخمین زده شد که هر ۱۰۰ گرم میوه از ۳٫۱۲ تا ۴٫۲۴ گرم کربوهیدرات کمک می کند. و فیبر، بین ۱٫۸ تا ۱٫۹۳ گرم.

در مورد مواد معدنی مقادیر زیر مشاهده شد:

پتاسیم: بین ۵۷۰٫۸۳ تا ۲۳۸۲٫۲۴ میلی گرم.
سدیم: بین ۳٫۲۵ تا ۶٫۸۷ میلی گرم.
کلسیم: بین ۱۷٫۸۵ تا ۷۰٫۰۷ میلی گرم.
آهن: بین ۵۲ تا ۷۱ میلی گرم.

به نوبه خود، یک تجزیه و تحلیل فیزیکی-شیمیایی منتشر شده از طریق Journal of Food Composition and Analysis تخمین می زند که محتوای پروتئین کوکونا ۰٫۸۸ گرم است (با توجه به پالپ با دانه ها و پوست). لیپیدها بین ۰٫۳ تا ۲٫۲۳ درصد است. مقدار فیبر مشاهده شده ۳٫۷۲ گرم بود، زیرا میزان فیبر کل در خمیر و پوست بررسی شد.

سایر ارزش‌های تغذیه‌ای که در این سند ذکر شده است به شرح زیر است:

ارزش انرژی: ۲۹٫۱۸ کیلو کالری در ۱۰۰ گرم خمیر و ۲۹٫۲۴ کیلو کالری در هر ۱۰۰ گرم پوسته.
کل کربوهیدرات در پالپ: ۵٫۹۲ گرم در ۱۰۰ گرم. از این تعداد، ۶۲٫۱۶ درصد مربوط به الیاف، ۳۷٫۶۶ درصد به نشاسته کل و ۰٫۲۳ درصد مربوط به قندها است.
فروکتوز: ۵٫۳ میلی گرم در ۱۰۰ گرم.
ساکارز: ۱٫۴ میلی گرم در ۱۰۰ گرم.
گلوکز: ۷٫۴ میلی گرم در ۱۰۰ گرم
اسید اسکوربیک (ویتامین C): 19.55 میلی گرم در ۱۰۰ گرم.
β-کاروتن: ۵٫۱ میکروگرم در گرم.
لیکوپن: ۳۱ میکروگرم در گرم.
آهن: ۴٫۷۸ درصد از نیاز روزانه.

در خمیر، اما به ویژه در پوست، سایر عناصر کمیاب ضروری مانند مس، کروم و سلنیوم یافت شد. همچنین پتاسیم، منیزیم و فسفر.

فواید کوکونا برای سلامتی

به دلیل محتوای مواد مغذی و ترکیبات فعال زیستی، کوکونا با چندین اثر مثبت برای سلامتی همراه است. البته مانند سایر غذاها فواید آن زمانی حاصل می شود که در چارچوب یک رژیم غذایی سالم قرار گیرند. اجازه بدید ببینم.

از سلامت دستگاه گوارش حمایت می کند

هیچ مطالعه بالینی وجود ندارد که مصرف کوکونا را با سلامت دستگاه گوارش مرتبط کند. با وجود این، شواهد حکایتی نشان می دهد که این ماده غذایی است که هضم را بهبود می بخشد و از یبوست جلوگیری می کند. این تا حد زیادی با محتوای آب و فیبر آن، دو عنصر کلیدی برای فرآیند گوارش توضیح داده می شود.

اما اسلاتری، متخصص تغذیه بالینی در پزشکی جان هاپکینز، توضیح می دهد که فیبر باعث افزایش حجم اجابت مزاج می شود و به بهبود حرکت روده کمک می کند. علاوه بر این، به عنوان یک پری بیوتیک عمل می کند که به تعادل باکتری های سالم در روده کمک می کند.

به کاهش کلسترول کمک می کند

فواید کوکونا برای سلامتی

در طب سنتی، کوکونا مکملی سالم برای کاهش کلسترول در نظر گرفته می شود. در رابطه با این موضوع، مطالعه‌ای روی موش‌ها که در مجله آنتی‌اکسیدان‌ها گزارش شده است، نشان داد که پالپ این میوه پتانسیل کاهش سطوح بالای کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید را دارد.

این ویژگی‌ها به سهم قابل توجه آنتی اکسیدان‌ها – کاروتنوئیدها، فلاونوئیدها، کومارین‌ها و سایرین – نسبت داده می‌شود که وقتی جذب می‌شوند، به کاهش اکسیداسیون لیپید کمک می‌کنند.

محققان بر این باورند که این یافته ها دری را برای استفاده بالقوه از این گیاه در مدیریت بیماری هایی مانند چربی خون بالا باز می کند. با این حال، مطالعات بزرگتر و انسانی مورد نیاز است.

سطح انرژی را افزایش می دهد

کوکونا دارای مقادیر کمی ویتامین B (نیاسین، تیامین و ریبوفلاوین) است که به متابولیسم انرژی کمک می کند. همانطور که نشریه ای در مجله Nutrients توضیح می دهد، تامین کافی این ویتامین ها کلید عملکرد بهینه سیستم تولید انرژی است. به عبارت دیگر، آنها مواد مغذی کلیدی در فرآیند تبدیل غذا به سوخت برای سلول ها هستند.

پتانسیل ضد تومور دارد

کوکونا برای پتانسیل ضد توموری آن مورد مطالعه قرار گرفته است. تحقیقات آزمایشگاهی به اشتراک گذاشته شده در مجله غذای دارویی گزارش داد که عصاره آن اثر سیتوتوکسیک و ضد تکثیر بر روی رده های سلولی سرطان سینه و روده بزرگ نشان می دهد.

ترکیبات زیست فعال مانند اسیدهای کافئیک و گالیک، بتاکاروتن، کاتچین، کوئرستین و روتین پشت این اثر هستند. با این حال، این حوزه مطالعاتی نسبتاً جدید است. آزمایشات بالینی بیشتری برای تأیید خواص مورد نیاز است.

مانند سایر غذاها، کوکونا یک درمان سرطان نیست. نباید جایگزین درمان های تجویز شده توسط پزشک شود. پتانسیل ضد تومور دارد.

کوکونا برای پتانسیل ضد توموری آن مورد مطالعه قرار گرفته است. تحقیقات آزمایشگاهی به اشتراک گذاشته شده در مجله غذای دارویی گزارش داد که عصاره آن اثر سیتوتوکسیک و ضد تکثیر بر روی رده های سلولی سرطان سینه و روده بزرگ نشان می دهد.

ترکیبات زیست فعال مانند اسیدهای کافئیک و گالیک، بتاکاروتن، کاتچین، کوئرستین و روتین پشت این اثر هستند. با این حال، این حوزه مطالعاتی نسبتاً جدید است. آزمایشات بالینی بیشتری برای تأیید خواص مورد نیاز است.مانند سایر غذاها، کوکونا یک درمان سرطان نیست. نباید جایگزین درمان های تجویز شده توسط پزشک شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۲۳ داروی خانگی برای درمان طبیعی سرفه ” را نیز مطالعه بفرمایید.

به از بین بردن رادیکال های آزاد کمک می کند

ترکیب کاروتنوئیدها و ترکیبات فنلی موجود در کوکونا، این میوه را به منبع قابل توجهی از آنتی اکسیدان ها تبدیل کرده است. در تحقیقی که در مجله Agricultural and Food Chemistry منتشر شد، عصاره های این غذا به حذف تمام گونه های اکسیژن فعال آزمایش شده کمک کرد.

گونه‌های فعال اکسیژن، مولکول‌های حاوی اکسیژن ناپایدار هستند که با مولکول‌های دیگر در سلول واکنش نشان می‌دهند. تجمع آنها در بدن می تواند به DNA آسیب برساند و باعث مرگ سلولی شود.

 فواید کوکونا

سایر فواید احتمالی کوکونا

در طب عامه، فواید بسیار دیگری فراتر از موارد ذکر شده به کوکونا نسبت داده می شود. با این حال، هیچ مطالعه کیفی برای تأیید چنین اثراتی وجود ندارد.

ادبیات عامیانه مزایای دیگری را شرح می دهد، مانند موارد زیر:

کاهش وزن. مصرف آن در چارچوب یک رژیم غذایی سالم و متنوع می تواند به کاهش وزن کمک کند. این فقط به دلیل کالری کم آن نیست. همچنین در محتوای فیبر غذایی آن توضیح داده شده است، ترکیبی که احساس سیری را افزایش می دهد.

سلامت استخوان. به دلیل سهم کلسیم، مصرف کوکونا برای استخوان ها مفید است. این ماده معدنی همراه با ویتامین D، کلید حفظ تراکم استخوان و جلوگیری از پوکی استخوان است.

کم خونی مواد مغذی موجود در این میوه، به ویژه آهن و ویتامین های B کمپلکس، به پیشگیری از کم خونی کمک می کند.

پتانسیل ضد باکتریایی همچنین به نظر می رسد کوکونا پتانسیل مبارزه با برخی از گونه های باکتری را دارد. در یک مطالعه آزمایشگاهی که از طریق مجله پزشکی خانواده کوبا به اشتراک گذاشته شد، یک عصاره هیدروالکلی ۷۵ درصدی Solanum sessiliflorum به مبارزه با باکتری استرپتوکوکوس موتانس کمک کرد.

خطرات و موارد منع مصرف کوکونا

مصرف کوکونا برای اکثر مردم بی خطر در نظر گرفته می شود. حتی در این صورت، مصرف بیش از حد آن می تواند باعث اسهال، نفخ و ناراحتی معده شود.

اگر از دیابت، فشار خون بالا، اختلالات انعقادی یا هر بیماری مزمن مربوطه رنج می برید، توصیه می شود قبل از مصرف منظم این ماده غذایی با پزشک خود مشورت کنید. به خصوص اگر مکمل های مشتق شده مصرف شود. این به این دلیل است که ترکیبات آن ممکن است با داروهای مورد استفاده برای درمان این شرایط تداخل داشته باشد.

کوکو چگونه مصرف می شود؟

یکی از مزایای این میوه این است که بسیار متنوع است و کاربردهای بسیار متنوعی در آشپزی دارد. در واقع، کسانی هستند که میوه رسیده را بدون آماده سازی بیشتر مصرف می کنند، زیرا طعم اسیدی آن شبیه مرکبات است.

در هر صورت پوست کنده و تازه می توان آن را به سالاد میوه یا دسر ماست اضافه کرد. همچنین برای تهیه اسموتی، آب میوه، کمپوت و مربا ایده آل است. کسانی هستند که کمی بیشتر جرأت می کنند و آن را به سالاد، کیک و غذاهای آماده با گوشت و ماهی اضافه می کنند.

چه چیزی برای یادآوری در مورد کوکونا وجود دارد؟

کوکونا (Solanum sessiliflorum) گیاهی بومی آمریکای جنوبی است. آن را با میوه مشخص خود متمایز می کند که می تواند دارای تناژهای زرد، نارنجی یا قرمز باشد. این به دلیل سهمی که در مواد مغذی و ترکیبات فعال زیستی دارد که به ارتقای تندرستی کمک می کند، ارزشمند است.

هنگامی که در چارچوب یک رژیم غذایی متنوع و سالم قرار می گیرد، غذایی است که انرژی می دهد، هضم را تقویت می کند، به مراقبت از سلامت قلب و عروق کمک می کند و از اثرات منفی رادیکال های آزاد جلوگیری می کند. بهترین؟ آنقدر همه کاره است که می توان آن را در بسیاری از دستور العمل ها گنجاند. دست از تلاش برندار!

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.