مردم چه کشورهایی بیشترین مصرف سیگار را دارند؟

استعمال دخانیات برای قرن های متمادی یکی از عناصر اصلی بسیاری از فرهنگ ها در سراسر جهان بوده است. با این حال امروزه، اثرات نامطلوب و بیماری های مرتبط با استنشاق تنباکو به طور گسترده ای شناخته شده است و کمپین های فعالی در سراسر جهان برای کاهش میزان مصرف سیگار در هر جامعه ای راه اندازی شده است. در حالی که نرخ کلی مصرف سیگار کشیدن قطعا در ۵۰ سال گذشته کاهش یافته است، چندین کشور هنوز هم تعداد نسبتا بالایی از سیگاری های را دارند.

مردم چه کشورهایی بیشترین مصرف سیگار را دارند؟

۱٫ نائورو

ایالت جزیره کوچک اقیانوس آرام نائورو دارای بالاترین میزان مصرف سیگار در جهان است و ۵۲٫۱۰ درصد از جمعیت آن را سیگاری ها تشکیل می دهند. و با جمعیت کمی بیش از ۱۰۰۰۰ نفر، این تعداد سیگاری ها را بسیار شگفت انگیز می کند. در واقع جمعیت نائورو پس از شهر واتیکان دومین کوچکترین جمعیت جهان است.

در حالی که عوامل متعددی در نرخ بالای سیگار نقش دارند، جامعه سنتی پلینزی ممکن است دلیل اصلی مشارکت در نوعی سیگار، چه از طریق پیپ یا سیگارهای مدرن باشد. به طور عجیبی زنان در اینجا بیشتر از مردان سیگار می کشند.

مردم چه کشورهایی بیشترین مصرف سیگار را دارند؟

۲٫ کیریباتی

یکی دیگر از ایالت های میکرونزی، کیریباتی، دقیقاً پس از نائورو قرار دارد و بالاترین درصد سیگاری ها در جهان با ۵۲ درصد است. این ایالت خرد که شامل ۳۲ جزیره مرجانی جداگانه است، مساحتی حدود ۸۱۱ کیلومتر مربع را پوشش می دهد و جمعیتی بالغ بر ۱۲۱۳۸۸ نفر را در خود جای داده است.

شیوع بالای سیگاری‌ها در اینجا عمدتاً در میان مردان است که ۶۸ درصد از کل افراد را تشکیل می‌دهند، در حالی که ۳۵ درصد از زنان به عنوان سیگاری گزارش شده‌اند. در نتیجه این نرخ بالای سیگار کشیدن و سایر مشکلات سلامتی، نرخ امید به زندگی در کیریباتی تنها حدود ۶۸ سال است.

۳٫ تووالو

تووالو سومین ایالت کوچک پلینزی در ده کشوری که بیشترین میزان سیگار را دارند، حدود ۴۸٫۷۰ درصد از افراد سیگاری فعال از جمعیت ۱۱۹۰۰ نفری را به خود اختصاص داده است. در واقع بیماری قلبی یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در میان مردم تووالو است که یکی از عوامل خطر مرتبط با سیگار کشیدن است.

شیوه های سنتی پلینزی در مورد تنباکو ممکن است یکی از دلایل اصلی نرخ بالای سیگار کشیدن در این کشور جزیره ای کوچک باشد.

۴٫ میانمار

کشور آسیای جنوب شرقی میانمار که تا سال ۱۹۸۹ به طور رسمی با نام برمه شناخته می شد، نرخ مصرف سیگار ۴۵٫۵۰ درصد است. با جمعیت ۵۷٫۵ میلیون نفری، بسیار شگفت انگیز است که کشوری با چندین محدودیت عمومی برای استعمال دخانیات همچنان تعداد بالای سیگاری ها را گزارش می کند.

به نظر می رسد ممنوعیت استعمال دخانیات در فضاهای عمومی سرپوشیده و وسایل حمل و نقل عمومی تأثیر قابل توجهی بر تعداد کل افراد فعال سیگاری نداشته باشد.

۵٫ شیلی

شیلی که تنها کشور آمریکای جنوبی در فهرست ده کشور اول بیشترین سیگاری ها قرار دارد، حدود ۴۴٫۷۰ درصد از جمعیت آن را سیگاری های فعال گزارش می دهد. شیلی که حدود ۱۸٫۴ میلیون نفر جمعیت دارد، قوانین محدودکننده زیادی دارد که هدف آن به حداقل رساندن سیگار کشیدن در اماکن عمومی است.

چندین مالیات بر تنباکو وضع شده است، همراه با ممنوعیت استعمال دخانیات در حمل و نقل عمومی و اماکن عمومی سرپوشیده. این تلاش‌ها نسبتاً موفقیت‌آمیز بوده است، اما شیلی همچنان میزان نسبتاً بالایی سیگار کشیدن را حفظ می‌کند، به‌ویژه در مقایسه با همسایگان خود در آمریکای جنوبی.

پیشنهاد می کنیم مقالهآمار فاجعه بار از تعرض و تجاوز جنسی در آمریکا” را نیز مطالعه بفرمایید.

۶٫ لبنان

لبنان تنها کشور خاورمیانه در این ده فهرست برتر است که نرخ سیگاری فعال آن ۴۲٫۶۰ درصد است. لبنان که نزدیک به ۵٫۳ میلیون نفر زندگی می کند، بالاترین نرخ سرطان ریه را در خاورمیانه دارد که مطمئناً با نرخ بالای سیگار ارتباط دارد. در واقع این کشور همچنین یکی از بالاترین نرخ مصرف سیگار جوانان در جهان را دارد که طبق داده های سازمان بهداشت جهانی، نزدیک به ۶۵ درصد از پسران و ۵۵ درصد از دختران سیگار می کشند.

۷٫ صربستان

از حدود ۶٫۷ میلیون نفر ساکن کشور بالکان صربستان، ۴۰٫۶۰ درصد سیگاری فعال هستند. بر اساس داده های سازمان بهداشت جهانی، بیش از ۱٫۲ میلیون مرگ زودرس در صربستان را می توان به دلیل استعمال دخانیات ردیابی کرد که حدود ۵۸ درصد از مرگ و میرها مربوط به بیماری های قلبی عروقی است.

اگرچه قوانینی برای محدود کردن استعمال دخانیات در مکان‌های عمومی وضع شده است، اجرای ضعیف و نگرش ضعیف جامعه نسبت به محدود کردن میزان مصرف سیگار، صربستان را به یکی از تنها سه کشور اروپایی در این ده فهرست برتر تبدیل کرده است.

۸٫ بنگلادش

بنگلادش دارای جمعیتی بالغ بر ۱۶۵٫۱ میلیون نفر است که ۳۹٫۱۰ درصد از آنها سیگاری فعال هستند. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، نزدیک به ۱۴ درصد از کل مرگ و میر سالانه در بنگلادش به استنشاق تنباکو نسبت داده می شود. از جمله بیماری های قلبی و ریوی، سرطان و سکته مغزی، سیگار کشیدن در واقع یکی از دلایل اصلی نگرانی برای بسیاری از بنگلادشی ها بوده است.

۹٫ یونان

در رابطه آماری با بنگلادش، ۳۹٫۱۰ درصد از جمعیت یونان سیگاری‌های فعال هستند. اما با جمعیتی بیش از ۱۰٫۴ میلیون نفر، این درصد بسیار برجسته تر است. با بالاترین میزان مصرف سیگار در کل اتحادیه اروپا، داده های چندین نظرسنجی نشان می دهد که ۴۴ درصد از جمعیت هرگز سیگار نکشیده اند. علیرغم چندین کمپین و قوانین ضد سیگار، یونانی ها سطح بالای مصرف تنباکو خود را حفظ کرده اند.

۱۰٫ بلغارستان

بلغارستان با ۳۸٫۹۰ درصد از جمعیت که به عنوان سیگاری فعال شناخته می شوند، ده کشور اول فهرست کشورهای دارای بیشترین سیگار را تکمیل می کند. بر اساس داده های سازمان بهداشت جهانی، با جمعیت ۶٫۵ میلیون نفری آن، بیش از ۱ میلیون مرگ زودرس در این کشور را می توان به دلیل استعمال دخانیات نسبت داد.

مردان بلغاری با ۴۳ درصد، بخش عمده سیگاری‌های فعال در این کشور را تشکیل می‌دهند، در حالی که زنان سیگاری فعال حدود ۲۷ درصد را تشکیل می‌دهند.

در حالی که بسیاری از کمپین‌ها و قوانین جهانی در دهه‌های اخیر بسیار فعال بوده‌اند تا از استعمال دخانیات و فرآورده‌های آن جلوگیری کنند، چندین کشور نرخ بسیار بالایی از سیگار کشیدن را در میان جمعیت خود حفظ می‌کنند.

10 کشور اول مصرف کننده سیگار

از گرایش های فرهنگی گرفته تا منابع ثروت، سیگار کشیدن همچنان یکی از موضوعات اصلی بحث اجتماعی است. اگرچه ده کشور موجود در این لیست ممکن است همگی در تاریخچه و موقعیت جغرافیایی مربوطه متفاوت باشند، اما تمایل مشترک آنها به عادت چند قرنی سیگار کشیدن باعث ایجاد اشتراک بعید بین آنها شده است.

رتبه کشورها در مصرف سیگار نسبت به جمعیت آنها 

۱ نائورو ۵۲٫۱۰%
۲ کیریباتی ۵۲٫۰۰٪
۳ تووالو ۴۸٫۷۰٪
۴ میانمار ۴۵٫۵۰٪
۵ شیلی ۴۴٫۷۰٪
۶ لبنان ۴۲٫۶۰%
۷ صربستان ۴۰٫۶۰%
۸ بنگلادش ۳۹٫۱۰%
۹ یونان ۳۹٫۱۰%
۱۰ بلغارستان ۳۸٫۹۰%
۱۱ بوسنی و هرزگوین ۳۸٫۳۰%
۱۲ تیمور شرقی ۳۸٫۲۰%
۱۳ اندونزی ۳۷٫۹۰%
۱۴ جزایر سلیمان ۳۷٫۹۰٪
۱۵ لائوس ۳۷٫۸۰%
۱۶ لتونی ۳۶٫۷۰%
۱۸ قبرس ۳۶٫۷۰%
۱۹ کرواسی ۳۶٫۶۰%
۲۰ فرانسه ۳۴٫۶۰%
۲۱ آندورا ۳۳٫۸۰%
۲۲ اسلواکی ۳۲٫۳۰%
۲۳ نپال ۳۱٫۹۰%
۲۴ آفریقای جنوبی ۳۱٫۴۰%
۲۵ مجارستان ۳۰٫۶۰%
۲۶ استونی ۳۰٫۵۰%
۲۷ تونگا ۳۰٫۲۰٪
۲۸ گرجستان ۲۹٫۷۰%
۲۹ لسوتو ۲۹٫۷۰٪
۳۰ ترکیه ۲۹٫۳۰%

2/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

2 دیدگاه در “مردم چه کشورهایی بیشترین مصرف سیگار را دارند؟

مرسی که ایران رو سانسور کردید
چون خود من و فقط دو تا از رفقام روزانه اندازه ترکیه سیگار میکشیم
آمارتون واقعا الکیه مردم ایران روز به روز داره به جمع سیگاری ها اضافه میشن جدا از اون ما روزی یا باکس سیگار مصرف داریم دیدید که آمارتون دروغه؟

با سلام به شما مخاطب عزیز
این آمار طبق بررسی یکی از سایت های معتبر خارجی است و لزومی هم ندارد که بخواهیم کشورمان را سانسور خبری کنیم.چون این مطلب خارجی را میلیون ها نفر در جهان میبینند و با سانسور کردن ما چه چیزی تغییر میکند؟
در این نوشته ۳۰ کشور اول مصرف کننده سیگار را در جهان معرفی کرده است و این گویا این نیست که کشورهای دیگر افراد سیگاری ندارند.
امیدوارم شما هم با توجه به ضررهای بسیار سیگار ، به زودی به جمع ترک کننده ها بپیوندید .
از همراهی تان با سایت فارسی ها کمال تشکر را داریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.