فواید حمام سیتز و نحوه استفاده از آن

حمام سیتز که به نام حمام نشیمن نیز شناخته می شود، نوعی حمام است که در آن شما با باسن خود در آب گرم یا محلول نمکی در وان حمام یا لگن بزرگ می نشینید.این نوع حمام از نظر پزشکی برای تسکین ناراحتی و درد در قسمت تحتانی بدن توصیه می شود. در واقع، حمام سیتز یک گزینه عالی برای افرادی است که درد، التهاب، تورم یا تحریک در پرینه (فضای بین رکتوم و فرج یا کیسه بیضه) دارند.چگونه حمام سیتز بگیریم؟ استفاده از حمام سیتز آسان است. می توانید وان حمام خود را به حمام سیتز تبدیل کنید یا از کیت حمام سیتز استفاده کنید که به راحتی در بازار موجود است.

بسته به دلیل استفاده از آن می توانید از آب گرم یا سرد برای حمام سیتز استفاده کنید. در برخی موارد، ممکن است لازم باشد حمام سیتز کنتراست را با آب گرم و سرد متناوب انجام دهید.می توانید از وان معمولی خود برای ایجاد یک حمام سیتز استفاده کنید. فقط حتما قبل و بعد وان حمام را کاملا تمیز کنید.

یک وان حمام را تا حدی با آب گرم پر کنید.
۱ تا ۲ قاشق غذاخوری نمک اپسوم یا جوش شیرین را در آب مخلوط کنید.
در وان حمام بنشینید تا باسن و ناحیه تناسلی شما در آب غوطه ور شود.
هر بار حدود ۱۵ دقیقه خیس کنید یا تا زمانی که آب گرمای خود را از دست بدهد.
سپس ناحیه مورد نظر را به آرامی خشک کنید.

نحوه استفاده از کیت حمام سیتز

کیت های حمام سیتز موجود در بازار را می توان با اکثر وان ها استفاده کرد. یک کیت معمولاً شامل یک کیسه پلاستیکی است که به یک لوله بلند متصل شده و به یک حوض پلاستیکی کم عمق منتهی می شود.

لوله را از طریق سوراخ در حوضچه قرار دهید و آن را تا مرکز بکشید.
آن را در کف لگن گیره کنید.
از گیره برای قطع جریان در لوله استفاده کنید.
کیسه محلول را با آب ولرم یا سرد پر کنید.
لگن را روی لبه داخلی وان قرار دهید.
کیسه را به چوب لباسی یا قلاب آویزان کنید تا مایع به سمت پایین تخلیه شود.
اکنون می توانید روی حوض بنشینید
لوله را باز کنید.
هر بار حدود ۱۵ دقیقه خیس کنید.
بایستید و ناحیه مورد نظر را با یک حوله نخی تمیز خشک کنید.
مزایای استفاده از حمام سیتز
شما می توانید از حمام سیتز، چه نسخه وان حمام یا یک کیت، برای درمان چندین بیماری به راحتی در خانه استفاده کنید.

فواید حمام سیتز

۱- درمان بواسیر

هموروئید که به آن انبوه نیز می‌گویند، سیاهرگ‌های متورم شده‌ای هستند که در اطراف مقعد یا در قسمت تحتانی رکتوم قرار دارند.

هموروئید در مردان و زنان شایع است و از هر ۲۰ آمریکایی ۱ نفر را مبتلا می کند. در واقع، حدود نیمی از بزرگسالان بالای ۵۰ سال به هموروئید مبتلا هستند.

با کمک حمام سیتز می توانید ناراحتی های انبوه را کاهش دهید. گرمای مرطوب به تسکین هموروئید و تسکین درد و احساس خارش کمک می کند.

زنان باردار نیز آن را مفید خواهند یافت. یک مطالعه در سال ۲۰۱۷ منتشر شده در Women and Birth گزارش می دهد که یک پروتکل درمانی محافظه کارانه برای هموروئید در دوران بارداری، که در آن حمام نشسته یک روش ضروری است، نتایج بسیار امیدوارکننده ای را در مقایسه با کرم آنورکتال نشان داد.

۲- ناراحتی زایمان واژن را کاهش می دهد

پس از زایمان طبیعی، زن دچار درد و ناراحتی زیادی می شود. در واقع، گرفتگی که با کوچک شدن رحم به اندازه معمول خود تجربه می کند، غیرقابل تحمل است.

برای کمک به کاهش درد و حساسیت، استفاده از حمام سیتز توصیه می شود.

استفاده از حمام سیتز پس از زایمان به پاکسازی پرینه کمک می کند و به نوبه خود خطر ابتلا به هر نوع عفونت را کاهش می دهد. زایمان واژینال اغلب باعث التهاب پرینه می شود که می تواند با حمام نشسته نیز کاهش یابد.

درمان پس از زایمان نیز با حمام سیتز کمک می کند. آب ولرم در واقع گردش خون شما را در این ناحیه تقویت می کند که به نوبه خود باعث بهبودی می شود.

فواید حمام سیتز

۳- کیست واژن را درمان می کند

کیست واژن توده ای از بافت مایع یا نیمه جامد است که در امتداد دیواره های واژن، معمولا نزدیک دهانه واژن تشکیل می شود.

انواع مختلفی از کیست های واژن وجود دارد. شایع ترین آن ها کیست های اینکلوژن واژن، کیست های مجرای گارتنر و کیست های بارتولین هستند.

وقتی کیست بزرگ باشد یا عفونتی در آن وجود داشته باشد، می تواند باعث ناراحتی یا درد زیادی شود.

با کمک یک حمام نشسته، می توانید به راحتی ناراحتی ها را کاهش دهید و با ترویج تخلیه کیست، بهبودی را تشویق کنید. علاوه بر این، می تواند به تمیز نگه داشتن ناحیه و کاهش خطر عفونت کمک کند.

برای درمان کیست واژن ممکن است چند روز حمام نشستن طول بکشد. همچنین، بسته به شرایط خود، ممکن است مجبور شوید سه یا چهار بار در روز از حمام سیتز استفاده کنید، هر کدام حداقل ۱۰ تا ۱۵ دقیقه.

۴- شقاق مقعد را بهبود می بخشد

شقاق مقعدی ترک یا پارگی در مقعد و کانال مقعد است، مشکلی که می تواند حاد یا مزمن باشد. علامت اولیه شقاق مقعدی درد در حین و به دنبال اجابت مزاج و همچنین خونریزی، خارش و ترشحات دارای بوی بد است.

حمام سیتز برای افرادی که از شقاق مقعدی رنج می برند مفید است. این به افزایش جریان خون در ناحیه مقعد کمک می کند که به بهبود پارگی های جزئی یا شکاف های بافت کمک می کند.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۰۷ که در مجله جهانی جراحی منتشر شد، نشان داد که بیمارانی که پس از اسفنکتروتومی برای شقاق مقعدی حمام نشسته دریافت می‌کنند، فوایدی را گزارش می‌کنند، حتی اگر سطح درد تفاوت قابل‌توجهی با بیمارانی که حمام نشسته دریافت نمی‌کنند، نداشته باشد.

مزایای گزارش شده شامل تسکین قابل توجه در سوزش مقعد، نمره رضایت اندکی بهتر و بدون عوارض جانبی نامطلوب بود .

مطالعه دیگری که در سال ۲۰۱۶ در نشریه استرالیایی Prescriber منتشر شد، گزارش می دهد که مدیریت شقاق مقعدی اولیه به طور کلی غیرعملی است و شامل افزایش فیبر غذایی، حمام نشستن، پمادهای موضعی و تزریق سم بوتولینوم است. بیماران تنها در صورتی به ارجاع جراحی نیاز خواهند داشت که این درمان ها بی اثر باشند.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۱۰ چیزی که نباید در حمام نگهداری شود” را نیز مطالعه بفرمایید.

۵- با بیماری های التهابی لگن مبارزه می کند

بیماری التهابی لگن (PID)، نوعی عفونت که بر اندام‌های تناسلی زنانه تأثیر می‌گذارد، زمانی رخ می‌دهد که باکتری‌های مقاربتی وارد واژن شده و به رحم، لوله‌های فالوپ یا تخمدان‌ها گسترش می‌یابند.

درد و ناراحتی زیادی با بیماری التهابی لگن همراه است. حمام نشسته می تواند به تسکین درد کمک کند.

برای درمان بیماری التهابی لگن، حمام سیتز کنتراست (متناوب با آب سرد و گرم) را امتحان کنید. حمام آب گرم به شل شدن عضلات لگن کمک می کند، در حالی که حمام سرد به کاهش درد کمک می کند.

همیشه با حمام سیتز گرم شروع کنید و با حمام سرد پایان دهید. شما می توانید یک مجموعه از سه حمام نشستن متناوب را در یک زمان انجام دهید.

۶-پروستات ملتهب و بزرگ شده را درمان می کند

بزرگ شدن پروستات اختلالی است که عموماً مردان ۵۰ ساله و بالاتر را تحت تأثیر قرار می دهد.

حمام سیتز کنتراست یک راه آرام بخش و موثر برای کاهش ناراحتی های بزرگی پروستات است. در حالی که آب گرم به شل شدن عضلات لگن، کاهش تورم و بهبودی کمک می کند، حمام سرد درد را کاهش می دهد.

حمام سیتز همچنین با تمیز نگه داشتن ناحیه و افزایش جریان خون در ناحیه عمل می کند.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۲ منتشر شده در مجله آسیایی آندرولوژی گزارش می دهد که حمام نشستن، ماساژ پروستات و فیزیوتراپی کف لگن ممکن است به بیماران در کنترل بهتر علائم پروستاتیت مزمن کمک کند .

۷- رفع یبوست

یبوست می تواند افراد در هر سنی از جمله کودکان را تحت تاثیر قرار دهد. درد و ناراحتی مرتبط با یبوست را می توان به راحتی با نشستن روی یک حمام گرم کاهش داد.در واقع، حمام سیتز می تواند به کاهش ناراحتی مرتبط با دفع کمک کرده و از تمایل به نگه داشتن مدفوع جلوگیری کند.برای پیشگیری یا درمان یبوست، بسته به اینکه برای شما مفید است، می توانید از حمام گرم یا سرد استفاده کنید.

 حمام سیتز

۸- درد ناشی از اندومتریوز را کاهش می دهد

آندومتریوز یک بیماری شایع در زنان است که در آن بافتی شبیه به پوشش داخلی رحم در خارج از رحم یافت می‌شود که به نوبه خود باعث ایجاد یک واکنش التهابی مزمن می‌شود. به گفته متخصصان، آندومتریوز از هر ۱۰ زن یک نفر را در طول سال‌های باروری تحت تاثیر قرار می‌دهد، که تقریباً برابر است با ۱۷۶ میلیون زن در سراسر جهان .درد لگن شایع ترین علامت آندومتریوز است که می تواند با حمام نشستن کاهش یابد. یک حمام سیتز گرم و سرد متضاد اغلب توصیه می شود.

 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.