فضیلت روزه داری در ماه شعبان

روزه داری؛ رياضت مخصوص اسلامى (محروم ساختن خويشتن از پاره ‏اى لذّات مادّى و امثال آن ها) است که پاداش‏ و اجرت بیشتری نسبت به عبادات دیگر دارد؛ چرا که هرقدر عمل سخت ‏تر و پرمشقت ‏تر باشد، پاداشش نزد خداوند بيشتر است. ماه شعبان که پر از اعیاد و جشن و شادی برای مسلمانان است هم یکی از ماه هایی است که روزه داری در آن سفارش شده است خصوصا به جهت نزدیک بودن این ماه به ماه رمضان و ایجاد آمادگی برای روزه داری ماه مبارک با روزه گرفتن رد ماه شعبان.

فضیلت روزه داری در ماه شعبان

فضیلت روزه داری در ماه شعبان

۱٫ ماه شعبان:

پیامبر(ص) فرمود: هر کسی یک روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، خدا ثواب دو سال روزه را برای او مینویسد و برای او دوازده دعای اجابت شده قرار میدهد. هر کس دو روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، خدا ثواب چهار سال روزه را برای او مینویسد و او را از گناهانش پاک میکند همانگونه که از مادرش متولد شده باشد. هر کس سه روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، خدا ثواب شش سال روزه را برای او مینویسد و ثواب ده راستگو را دارد. هر کس چهار روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، خدا ثواب هشت سال روزه را برای او مینویسد و نامه اعمال او را به دست راست او میدهد. هر کس پنج روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، خدا ثواب ده سال روزه را برای او مینویسد و به اندازه ماسهها حسنات برای او مینویسد…».

۲٫ روزه اول ماه شعبان:

پیامبر(ص) فرمودند: «…هر کس اولین روز ماه شعبان را روزه بگیرد، خدا برای او هفتاد حسنه که(ثواب) هر حسنه برابر یکسال عبادت است.

۳٫امام صادق علیه السلام در این باره فرموده است:

“کسی که روز اول ماه را روزه بگیرد، حتما وارد بهشت می شود. و کسی که دو روز را روزه بگیرد خداوند در هر شب و روزی (به چشم رحمت) به او می نگرد و در بهشت هم به این نگاه ادامه می دهد. و کسی که سه روز روزه بگیرد، با خداوند در عرش و بهشت او دیدار می کند.”

*امیرالمومنین علیه السلام فرموده است: “در هر پنجشنبه شعبان آسمان ها زینت شده و آنگاه فرشتگان عرض می کنند: خدای ما! روزه داران شعبان را ببخش و بیامرز و دعایشان را اجابت فرما. بنابراین کسی که دو رکعت نماز بجا آورد که در هر رکعت سوره فاتحه را یک بار و قل هو الله احد را صد بار بخواند و بعد از سلام دادن صد بار بر پیامبر صلی الله وعلیه واله وسلم درود فرستد، خداوند تمام خواسته های دینی و دنیایی او را بر آورده می فرماید. و کسی که یک روز آن را روزه بگیرد، خداوند بدن او را بر آتش حرام می کند.”

درباره روزه سه روز آخر شعبان گفته شده است:

روزه این سه روز برای کسی که تمام این ماه را روزه نگرفته، فضیلتی دارد که سزاوار نیست مراقب آن را ترک کند. از امام صادق علیه السلام روایت شده است: “کسی که سه روز آخر شعبان را روزه گرفته و آن را به ماه رمضان وصل کند، خداوند روزه دو ماه پی درپی برای او می نویسد.”

۴٫در خبر نبوی است:

هرکه روز دوشنبه و پنجشنبه شعبان را روزه بگیرد، حق‌تعالی بیست حاجت از حاجات دنیا و بیست حاجت از حاجات آخرت او را برآورد.

پیشنهاد می کنیم مقاله “شهید یوسف الهی کیست؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

فضیلت روزه ماه شعبان در کلام امام رضا (ع)

رسول خدا (ص) در ماه شعبان بسیار روزه می گرفت و اگر همسران آن حضرت روزه قضایی از ماه رمضان گذشته داشتند آن را تا ماه شعبان به تاخیر می انداختند تا مبادا نیاز حضرت را رد کنند. رسول خدا (ص) مرتب می فرمودند: شعبان ماه من است و برترین ماههای خدا بعد از ماه رمضان است؛ پس هر کس یک روز از آن را روزه بگیرد من در قیامت شفیع او خواهم بود. (فضائل الأشهر الثلاثة، ص ۵۵، ح۳۳)

هر کس روز اول شعبان را روزه بگیرد رحمت الهی برایش حتمی می شود و هر کس دو روز از ماه شعبان را روزه بگیرد، به طور قطع در روز قیامت، رحمت، آمرزش و کرم الهی شامل حال او خواهد شد. (فضائل الأشهر الثلاثة، ص ۵، ح۳۱)

فضیلت روزه ماه شعبان در کلام امام رضا (ع)

مغفرت و پاداش عظیم خداوند برای روزه داران

خداوند در آیۀ ۳۵ سوره احزاب ، مؤمنان راستين را اینگونه معرفی کرده است: «وَ الصَّائِمِينَ وَ الصَّائِماتِ؛ و مردانى كه روزه مى‏دارند و زنانى كه روزه مى‏دارند». در پايان آيه، پاداش بزرگ اين گروه از مردان و زنانى را كه داراى ويژگي فوق هستند چنين بيان شده است: «أَعَدَّ اللَّهُ لَهُمْ مَغْفِرَةً وَ أَجْراً عَظِيماً؛ خداوند براى آن ها مغفرت و پاداش عظيمى فراهم ساخته است».

خداوند نخست با آب مغفرت گناهان آن ها را كه موجب آلودگى روح و جان آن ها است مى‏ شويد، سپس پاداش عظيمى كه عظمتش را جز او كسى نمى ‏داند در اختيارشان مى ‏نهد؛ در واقع يكى از اين دو، جنبه نفى ناملايمات دارد و ديگر جلب ملايمات.

تعبير به «أَجْراً» خود دليل بر عظمت آن است، و توصيف آن با وصف «عَظِيم» تاكيدى بر اين عظمت است، و مطلق بودن اين عظمت، دليل ديگرى است بر وسعت دامنه آن، بديهى است چيزى را كه خداوند بزرگ، بزرگ بشمرد فوق العاده عظمت دارد.

اين نكته نيز قابل توجه است كه جمله« أَعَدَّ» (آماده كرده است)، با فعل‏ ماضى، بيانى است براى قطعى بودن اين اجر و پاداش و عدم وجود تخلف، و يا اشاره ‏اى به اينكه بهشت و نعمت هايش از هم اكنون براى مؤمنان آماده است.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.