علت وزوز گوش در دوران بارداری چیست؟

در تمام طول سفر بارداری خود، ممکن است تعجب کنید که صدای کودک شما چگونه است و ممکن است مشتاقانه منتظر گوش دادن به اولین گریه های آرام کودک خود باشید. اما، از سوی دیگر، ممکن است با صداهای زنگ عجیبی در گوش خود مواجه شوید که در اصطلاح پزشکی به آن وزوز گوش می گویند. خوب، شکی نیست که بارداری شما را مستعد ابتلا به انواع مختلفی از بیماری ها می کند، اما آیا وزوز گوش در بارداری این یکی از آنهاست؟

اگر در دوران بارداری صداهای زنگ را در گوش خود تجربه می کنید و نمی دانید که آیا آنها طبیعی هستند یا خیر، این مقاله برای شما مناسب است. برای اطلاعات بیشتر در مورد صدای زنگ در گوش یا وزوز گوش در دوران بارداری و همچنین در مورد علل و اقدامات درمانی مختلف در دسترس،ادامه مطلب را مطالعه کنید.

وزوز گوش چیست؟

وزوز گوش را می توان به عنوان صدای زنگ در گوش توصیف کرد. گاهی اوقات، صداها ممکن است به سوت، خش خش یا کلیک در گوش دسته بندی شوند. این وضعیت می تواند موقت، مزمن یا پایدار باشد.

وزوز گوش عمدتاً در افراد مسن تر، یعنی در افراد بالای ۵۰ سال دیده می شود. همچنین در مردان بیشتر از زنان دیده می شود. با این حال، ممکن است در طول بارداری به دلیل افزایش پروژسترون، که یک پدیده رایج است، در گوش های خود زنگ بزند. بنابراین، اگر صدای زنگ عجیبی شنیدید، توهم ندارید، اما ممکن است از وزوز گوش رنج ببرید. وزوز گوش یا صدای زنگ در گوش در سه ماهه اول بسیار شایع است و ممکن است تا پایان بارداری شما ادامه داشته باشد.

پیشنهاد می کنیم مقاله “۹ درمان خانگی برای تنگی نفس” را نیز مطالعه بفرمایید.

علت وزوز گوش در دوران بارداری

در دوران بارداری، ممکن است صداهای زنگ، کلیک، وزوز را بشنوید. برخی از زنان همچنین ممکن است صداهایی را بشنوند که شبیه صداهایی مانند ضربان قلب است (که به آن صداهای حاملگی وزوز ضربان دار نیز گفته می شود). در اینجا برخی از شرایط بهداشتی که زنان در دوران بارداری تجربه می کنند و ممکن است باعث وزوز گوش شود، آورده شده است:

اگر در بارداری قبلی خود وزوز گوش داشته اید، احتمال اینکه در بارداری های بعدی نیز به آن مبتلا شوید، بسیار زیاد است.
کمبود آهن در دوران بارداری نیز ممکن است باعث وزوز گوش شود.
استرس زیاد در دوران بارداری ممکن است شما را در خطر ابتلا به وزوز گوش قرار دهد.
فشار خون بالا در دوران بارداری ممکن است شما را در معرض خطر ابتلا به وزوز گوش قرار دهد.
افزایش تولید پروژسترون در دوران بارداری نیز می تواند منجر به وزوز گوش شود.
زنانی که از میگرن رنج می برند نیز در دوران بارداری دچار وزوز گوش می شوند.
در برخی موارد، صدای زنگ در گوش ها به دلیل مشکلات دندانی، به ویژه مشکل گاز گرفتن ایجاد می شود. برخی از شایع ترین علائم مشکل گاز گرفتن فک ، درد مبهم در فک و سردرد است. و گاهی تمام این علائم با وزوز گوش همراه است.
گاهی اوقات، آسیب های گردن نیز می تواند باعث زنگ زدن در گوش شود.

علت وزوز گوش در دوران بارداری

درمان وزوز گوش در دوران بارداری

وزوز گوش ناشی از بارداری خود محدود کننده است و ممکن است علائم آن به زودی پس از تولد نوزاد یا در عرض چند روز پس از آن بهبود یابد. این فقط یک مسئله زمان است، اما در بیشتر موارد، از بین می رود. در صورت عدم وجود، باید فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید.

وزوز گوش در دوران بارداری بیشتر به دلیل یکی از دلایل ذکر شده در بالا است. بنابراین، هیچ درمان موثری برای این بیماری وجود ندارد، زیرا بیشتر علل آن جزئی از بارداری است. با این حال، اگر صداهای زنگ به دلیل تجمع موم گوش، مشکلات ناشی از نیش دندان و آسیب‌های گردن باشد، می‌توانید فوراً به دنبال درمان باشید و بررسی کنید که آیا بهبودی در وضعیت وجود دارد یا خیر. به دلایل دیگر، می توانید از یکی از نکات ارائه شده در زیر برای کاهش اثرات وزوز گوش استفاده کنید.

عوامل مختلفی ممکن است منجر به زنگ زدن در گوش در دوران بارداری شود. در اینجا چند نکته وجود دارد که می تواند به شما در مدیریت وزوز در دوران بارداری کمک کند:

۱٫ سطوح استرس خود را مدیریت کنید

ممکن است در دوران بارداری با مسائل مختلفی مانند خستگی، بی خوابی، بی قراری و غیره دست و پنجه نرم کنید که ممکن است منجر به استرس و اضطراب در دوران بارداری شود. استرس علاوه بر ایجاد عوارض دیگر، ممکن است به وزوز گوش نیز منجر شود. بنابراین، کنترل سطح استرس در دوران بارداری بسیار مهم است.

۲٫ مدیتیشن

یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش استرس و احساس شادابی، تمرین مدیتیشن است. چندین تکنیک مدیتیشن را امتحان کنید و از روشی استفاده کنید که بیشترین کمک را برای این وضعیت دارد.

۳٫ از سر و صدای بلند دوری کنید

صدای بلند ممکن است علائم وزوز گوش را تشدید کند و باعث ناراحتی بیشتر شود. سعی کنید از انواع صدای بلند در دوران بارداری اجتناب کنید.

۴٫ ورزش کنید

اهمیت ورزش در دوران بارداری را نمی توان تضعیف کرد. زمانی که ورزش می کنید، تاثیر مثبتی روی بدن و ذهن شما می گذارد. بهبود گردش خون همچنین به مقابله با علائم وزوز گوش کمک می کند. با این حال از ورزش های سخت خودداری کنید، زیرا می توانند وضعیت را تشدید کنند. یوگا، به ویژه پرانایاما، می تواند تسکین قابل توجهی از صداهای زنگ ارائه دهد.

۵٫ از یک رژیم غذایی متعادل استفاده کنید

در دوران بارداری از یک رژیم غذایی سالم و متعادل استفاده کنید تا تناسب اندام خود را حفظ کرده و پرانرژی بمانید. همچنین، مصرف نمک خود را محدود کنید زیرا ممکن است محرک فشار خون بالا باشد که ممکن است احتمال وزوز گوش را افزایش دهد.

۶٫ موسیقی درمانی

برای کم کردن صدای زنگ در گوش، می توانید از درمان با نویز سفید یا موسیقی درمانی استفاده کنید. گوش دادن به نویز سفید یا برخی از موسیقی های آرامش بخش می تواند در کمک به آرامش و خواب خوب شما بسیار موثر باشد.

درمان وزوز گوش در دوران بارداری

۷٫ از محرک های غذایی احتمالی دوری کنید

برخی مواد غذایی مانند غذاهای شیرین، نوشیدنی های کافئین دار، غذاهای دارای MSG و غیره ممکن است علائم وزوز گوش را بیشتر تقویت کنند. شما باید از همه این محرک ها دوری کنید.

۸٫ مکمل ها

گاهی اوقات، پزشک شما ممکن است مکمل‌ها، به ویژه مکمل‌های روی را تجویز کند که می‌تواند به کاهش اثرات وزوز گوش کمک کند. معمولاً مکمل های دوران بارداری شما دارای مواد مغذی تکمیلی هستند. با این حال، همیشه ایده خوبی است که قبل از مصرف هر گونه مکملی برای وزوز گوش، با پزشک زنان و متخصص گوش و حلق و بینی مشورت کنید.

نکات ذکر شده ممکن است به کاهش اثرات یا علائم وزوز گوش کمک کند یا نه. بنابراین، توصیه می شود قبل از انتخاب هر یک از این موارد، به دنبال کمک پزشکی باشید. بیایید همچنین نگاهی بیاندازیم به اینکه چه زمانی باید به متخصص/پزشک مراجعه کنید.

اگر متوجه شدید که علائم شما فروکش نمی کند یا کاهش نمی یابد، پیشنهاد می شود به دنبال کمک پزشکی باشید. ممکن است به یک متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع داده شوید، که معاینه جامع تری انجام می دهد و بهترین گزینه درمانی را به شما توصیه می کند. اگر قبلاً وزوز گوش داشته اید یا در دوران بارداری قبلی خود این وضعیت را داشته اید، ممکن است بخواهید اطلاعات را با پزشک خود در میان بگذارید تا به او در درمان موثر آن کمک کند.

وزوز گوش در دوران بارداری را می توان به طور موثر مدیریت کرد، و توصیه می شود به محض مشاهده تشدید علائم این بیماری، فوراً به دنبال مشاوره پزشکی باشید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.