علائم اصلی سرطان ریه چیست؟

علائم سرطان ریه معمولاً تنها زمانی ظاهر می‌شوند که بیماری در پیشرفته‌ترین مرحله خود باشد و بتواند متوجه سرفه خشک و مداوم، مشکل در تنفس، تنگی نفس، خستگی مفرط، درد قفسه سینه و کاهش وزن بدون دلیل شود.در صورت وجود علائم و نشانه هایی که ممکن است حاکی از سرطان ریه باشد، مشورت با متخصص ریه یا پزشک عمومی ضروری است تا با انجام آزمایشاتی جهت تایید زودهنگام بیماری، شروع فوری درمان و جلوگیری از بروز عوارض، اقدام شود.درمان سرطان ریه با توجه به نوع سرطان و ویژگی‌های آن متفاوت است و ممکن است بخش‌های جراحی و شیمی‌درمانی و یا رادیوتراپی نشان داده شود.

علائم اصلی سرطان ریه

اولین علائم سرطان ریه غیر اختصاصی است. با این حال، علائم اصلی مرتبط با این بیماری عبارتند از:

سرفه خشک و مداوم؛
دشواری در تنفس؛
تنگی نفس؛
کاهش اشتها؛
کاهش وزن؛
گرفتگی صدا؛
کمر درد؛
درد قفسه سینه؛
بلغم با خون؛
خسته.

با توجه به اینکه اولین علائم سرطان ریه معمولاً در پیشرفته ترین مراحل ظاهر می شود، مهم است که با متخصص ریه مشورت شود.

علائم اصلی سرطان ریه

علائم در مراحل بعدی

شایع ترین علائم در این مرحله از بیماری خلط خونی، مشکل در بلع، گرفتگی صدا و عفونت ریه است. علاوه بر این، ممکن است تظاهرات و عوارض سرطان ریه مانند تومور پانکواست و متاستاز وجود داشته باشد که علائم خاص تری از بیماری را نشان می دهد.

۱٫ تومور پانکواست

تومور پانکواست که به آن تومور راس فوقانی نیز گفته می شود، در قسمت فوقانی ریه راست یا چپ قرار دارد، علائم خاص تری مانند تورم و درد در بازو و شانه، کاهش قدرت عضلانی و افزایش دمای پوست در ناحیه را دارد. صورت، عدم تعریق و افتادگی پلک ها.

۲٫ متاستاز

متاستاز زمانی اتفاق می افتد که سلول های سرطانی از طریق جریان خون یا عروق لنفاوی به سایر مناطق بدن منتقل می شوند. متاستاز می تواند در عرض چند ماه رخ دهد و بسته به منطقه ای که در آن رخ می دهد، می تواند علائم مختلفی ایجاد کند.

در متاستازهای ریه ممکن است درد قفسه سینه غیرمرتبط با تنفس یا پلورال افیوژن (مایع در پلور) وجود داشته باشد. در متاستاز مغزی ممکن است سردرد، تهوع، استفراغ، از جمله نقص عصبی وجود داشته باشد. در صورت متاستاز استخوان، درد در استخوان ها و شکستگی های مکرر ممکن است رخ دهد. هنگامی که متاستاز کبدی وجود دارد، بزرگ شدن کبد، کاهش وزن جزئی و درد در سمت راست بالای معده شایع است.

سرطان تخمدان چیست؟ از علائم تا درمان

علت سرطان ریه

در بیشتر موارد، علت ایجاد سرطان ریه ناشناخته است، با این حال، مطالعات نشان می دهد که این نوع سرطان از آسیب به ماده ژنتیکی سلولی که بافت ریه را به بافت بدخیم تبدیل می کند، به وجود می آید. عوامل خطری وجود دارد که فرد را مستعد ابتلا به این سرطان می‌کند، مانند قرار گرفتن در معرض عواملی مانند سیگار، چه به صورت فعال یا غیرفعال، اما دود چوب و برخی عفونت‌ها مانند سل نیز دخیل هستند.

چگونه تشخیص سرطان ریه تشخیص داده می شود؟

تشخیص سرطان ریه توسط متخصص ریه از طریق علائم و نشانه های ارائه شده توسط فرد، سابقه سلامتی و خانوادگی و نتایج آزمایشات تصویربرداری عمدتاً توموگرافی قفسه سینه انجام می شود که در آن وجود تومور قابل مشاهده است. به همین ترتیب، پزشک ممکن است در برخی موارد درخواست اسکن PET، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی و بیوپسی از بافت ریه را بدهد.به این ترتیب از طریق انجام این آزمایش‌ها می‌توان تشخیص را تأیید کرد و مرحله تومور را تأیید کرد و بهترین روش درمانی را نشان داد.

پیشگیری از سرطان ریه

راه پیشگیری از ابتلا به این سرطان تغییر عاداتی مانند ترک سیگار یا دوری از محیط های دود سیگار، پرهیز از تماس طولانی مدت با این نوع دود است. در افراد در معرض خطر، مانند سیگاری‌های مزمن یا کارگرانی که در معرض سمومی مانند آرسنیک، نیکل یا اتر هستند، انجام یک توموگرافی کامپیوتری سالانه برای ارزیابی بافت ریه و رد این بیماری مهم است.

چه کسانی بیشتر در معرض خطر سرطان ریه هستند؟

عواملی که به نظر می رسد خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش می دهند عبارتند از:

دود؛
استنشاق دود سیگار دیگران، که در این مورد، سیگار کشیدن غیرفعال نامیده می شود.
قرار گرفتن مکرر در معرض گازهای رادیواکتیو و سایر مواد شیمیایی خطرناک، مانند آرسنیک، آزبست (آزبست)، بریلیم، کادمیوم، هیدروکربن ها، سیلیکون، گاز خردل و نیکل؛
زندگی در مناطقی با آلودگی محیطی زیاد؛
داشتن یک استعداد ژنتیکی، زیرا افرادی با بستگانی که سرطان ریه داشته اند ممکن است خطر بیشتری داشته باشند.علاوه بر آن، انجام درمان برای انواع دیگر سرطان نیز می تواند خطر را افزایش دهد، به عنوان مثال در موارد سرطان سینه، لنفوم یا سرطان در بیضه که با پرتودرمانی در قفسه سینه درمان می شود.افراد مبتلا به این عوامل خطر باید به طور منظم به پزشک عمومی یا متخصص ریه خود مراجعه کنند تا وضعیت سلامت ریه خود را به طور منظم بررسی کنند، به ویژه سیگاری ها یا سیگاری های سابق.

درمان سرطان ریه چگونه انجام می شود؟

درمان سرطان ریه چگونه انجام می شود؟

درمان سرطان ریه به نوع تومور، خصوصیات، وجود متاستازها و شرایط بالینی بیمار بستگی دارد. بنابراین، در صورت موضعی بودن بیماری، پزشک حتی ممکن است جراحی را برای برداشتن بخشی یا تمام ریه نشان دهد. به همین ترتیب، پزشک ممکن است شیمی درمانی، ایمونوتراپی و/یا درمان هدف را قبل یا بعد از جراحی، کوچک کردن تومور یا اطمینان از از بین بردن تمام سلول های سرطانی نشان دهد. درباره درمان سرطان ریه بیشتر بدانید.

5/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.