سرطان تخمدان چیست؟ از علائم تا درمان

تخمدان ها دو اندام کوچک به شکل بادام هستند که در هر طرف رحم قرار دارند و مسئول تولید تخمک های زایشی در زن هستند. سرطان تخمدان چیست؟ سرطان تخمدان زمانی رخ می دهد که سلول های غیر طبیعی در تخمدان شروع به رشد کنند. اگر زود تشخیص داده نشود، این سلول‌ها در نهایت می‌توانند رشد (تومور) ایجاد کرده و به سایر نواحی بدن گسترش یابند.

سرطان تخمدان می‌تواند در چندین بخش مختلف تخمدان، از جمله سلول‌های زاینده تخمدان (سلول‌هایی که تبدیل به تخمک می‌شوند)، اپیتلیال (لایه بیرونی تخمدان)، یا سلول‌های استرومایی (سلول‌هایی که ماده تخمدان را تشکیل می‌دهند) رخ دهد.

علائم سرطان تخمدان چیست؟

با توجه به NHS، برخی از شایع ترین علائم سرطان تخمدان عبارتند از:

احساس سیری سریع

از دست دادن اشتها

نفخ مداوم یا افزایش اندازه شکم شما

دردی در شکم یا پایین شکم که از بین نمی رود

نیاز به دفع بیشتر ادرار.

این علائم به احتمال زیاد به طور ناگهانی شروع می شوند و با هضم طبیعی یا ناراحتی قاعدگی متفاوت هستند.

سایر علائم سرطان تخمدان می تواند شامل موارد زیر باشد:

خستگی بی دلیل

درد پایین کمر

سوء هاضمه

آکنه

خونریزی واژن

درد هنگام مقاربت

خستگی مفرط

کاهش یا افزایش وزن غیرقابل توضیح

تجربه علائم سندرم روده تحریک پذیر، مانند اسهال یا یبوست – به خصوص اگر بعد از سن ۵۰ سالگی شروع شود.

توجه: بسیاری از این علائم همچنین می‌توانند ناشی از سایر بیماری‌های کمتر جدی نیز باشند، اما همیشه بهتر است خود را توسط پزشک معاینه کنید.

علائم سرطان تخمدان چیست؟

علت سرطان تخمدان چیست؟

هنوز دقیقاً مشخص نیست که چه چیزی باعث سرطان تخمدان می شود، اما برخی عوامل ممکن است خطر ابتلا را افزایش دهند. این شامل…

سن

در حالی که زنان در هر سنی ممکن است به سرطان تخمدان مبتلا شوند، مانند اکثر سرطان ها، با افزایش سن، این خطر افزایش می یابد.

 بیشتر موارد سرطان تخمدان در زنانی رخ می‌دهد که قبلاً یائسگی را پشت سر گذاشته‌اند – با بیش از نیمی از موارد در زنان بالای ۶۵ سال تشخیص داده شده است.

ژنتیک

تحقیقات نشان می دهد که بین ۵ تا ۱۵ درصد از سرطان های تخمدان ناشی از ژنتیک است. کسانی که مادر یا خواهرشان به سرطان تخمدان مبتلا شده است، سه برابر بیشتر در معرض خطر هستند.

ژن‌های ارثی که خطر سرطان تخمدان را افزایش می‌دهند شامل نسخه‌های معیوب BRCA1 و BRCA2 و همچنین سندرم لینچ (یک سندرم سرطان ارثی مرتبط با استعداد ابتلا به انواع مختلف سرطان) است.

اگر نگران سابقه خانوادگی سرطان تخمدان خود هستید، مهم است که با پزشک عمومی خود صحبت کنید. آنها می توانند به شما در مورد اینکه آیا ارجاع به یک سرویس ژنتیک ضروری است یا خیر راهنمایی کنند.

سرطان قبلی

هر کسی که قبلاً سرطان سینه تشخیص داده شده باشد، خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش می دهد.

این خطر در زنانی که در سنین پایین‌تر به سرطان سینه مبتلا شده‌اند و در زنانی که سرطان پستان گیرنده‌های استروژن منفی (ER منفی) دارند، بیشتر است.

استفاده از درمان جایگزینی هورمون (HRT).

استفاده از HRT بعد از یائسگی می تواند خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش دهد.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که افزایش خطر اندک است و بسیاری از زنان دریافتند که HRT برای درمان علائم یائسگی آنها مفید است.

می توانید از پزشک عمومی خود راهنمایی بیشتری بخواهید. همچنین ممکن است مقاله ما، درمان جایگزینی هورمونی (HRT) را مفید بدانید.

اضافه وزن داشتن

تحقیقات نشان می دهد که بزرگسالان دارای اضافه وزن ۱۶ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان تخمدان و بزرگسالان چاق ۳۰ درصد افزایش خطر ابتلا به سرطان تخمدان دارند.

شرایط پزشکی خاص

مطالعات نشان می دهد که زنان مبتلا به آندومتریوز یا دیابت خطر ابتلا به سرطان تخمدان را افزایش می دهند. کسانی که از انسولین استفاده می کنند نیز ممکن است در معرض خطر بیشتری باشند.

سیگار کشیدن

سیگار بزرگترین عامل قابل پیشگیری سرطان در بریتانیا است.

این مطالعه نشان داد که زنانی که سیگار می‌کشیدند سه برابر بیشتر از زنانی که سیگار نمی‌کشیدند به سرطان تخمدان مخاطی (یک زیرگروه نادر) مبتلا می‌شوند.

قرار گرفتن در معرض آزبست

آزبست یک ماده عایق مقاوم در برابر حرارت و آتش است. این از الیاف ریز تشکیل شده است که در صورت تماس نزدیک می توانید نفس بکشید.

پیشنهاد می کنیم مقاله “چه دمنوش هایی به تسکین علائم یائسگی کمک می کنند؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

آیا سرطان تخمدان قابل پیشگیری است؟

در حال حاضر هیچ راه شناخته شده ای برای پیشگیری از سرطان تخمدان وجود ندارد. با این حال، چند چیز وجود دارد که ممکن است خطر شما را کاهش دهد. این شامل…

استفاده از قرص های ضد بارداری به مدت پنج سال یا بیشتر. مطالعات نشان می دهد که خطر ابتلا به سرطان تخمدان در زنانی که به مدت پنج سال یا بیشتر از قرص های ضد بارداری استفاده کرده اند، ۵۰ درصد کمتر است. تصور می شود که کاهش خطر تا ۱۰ سال پس از قطع مصرف قرص ادامه دارد.

جراحی زنان. بستن لوله ها (جایی که لوله ها بسته شده اند)، برداشتن هر دو تخمدان، یا هیسترکتومی (عملی برای برداشتن رحم و گاهی اوقات دهانه رحم) ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان تخمدان را کاهش دهد.

زایمان و شیر دادن. خطر ابتلا به سرطان تخمدان در یک زن با هر بار زایمان کاهش می یابد. شیردهی نیز این خطر را کاهش می دهد.

تحقیقات نشان می دهد که هر ماه شیردهی با کاهش ۲ درصدی خطر ابتلا به سرطان تخمدان همراه است.

این کاهش خطر ممکن است به این دلیل باشد که شما در دوران بارداری یا شیردهی تخمک گذاری نمی کنید. هر چه تعداد دفعات تخمک گذاری در طول زندگی تان کمتر باشد، خطر ابتلا به سرطان تخمدان در شما کاهش می یابد.

سایر تغییرات سبک زندگی مانند ترک سیگار و حفظ وزن سالم نیز می تواند خطر ابتلا به سرطان تخمدان را کاهش دهد.

درمان سرطان تخمدان چیست؟

سرطان تخمدان چگونه درمان می شود؟

۱٫ جراحی برای سرطان تخمدان

از جراحی می توان برای تایید تشخیص، مرحله سرطان و حذف سرطان استفاده کرد.

میزان جراحی مورد نیاز نیز به مرحله سرطان بستگی دارد. برای مثال، اگر به سایر قسمت‌های بدن شما سرایت کرده باشد، ممکن است جراحی بیشتری – مانند برداشتن قسمت‌هایی از روده – لازم باشد.

۲٫ شیمی درمانی برای سرطان تخمدان

شیمی درمانی دارویی است که سلول های سرطانی را از بین می برد. می توان آن را قبل یا بعد از جراحی داد و یا ممکن است به تنهایی استفاده شود.

شیمی درمانی می تواند به صورت داخل وریدی (از طریق وریدها) یا از طریق شکم (به عنوان درمان داخل صفاقی) ارائه شود.

۳٫ رادیوتراپی برای سرطان تخمدان

رادیوتراپی از پرتوهای پرانرژی برای از بین بردن سلول های سرطانی استفاده می کند.

این اغلب برای درمان سرطان تخمدان استفاده نمی شود، اما اگر سرطان شما پیشرفته باشد، در کنار جراحی و شیمی درمانی، ممکن است رادیوتراپی دریافت کنید.

۴٫ درمان های هدفمند برای سرطان تخمدان

درمان‌های هدفمند داروهایی هستند که فقط برای هدف قرار دادن تغییرات ژنتیکی طراحی شده‌اند که به سلول‌های سرطانی برای بقا و رشد کمک می‌کنند.این می تواند گزینه ای برای سرطان پیشرفته تخمدان باشد که عود کرده است.

۵٫ هورمون درمانی برای سرطان تخمدان

برخی از انواع سرطان تخمدان برای رشد به هورمون استروژن نیاز دارند. از درمان های هورمونی می توان برای جلوگیری از تولید استروژن برای جلوگیری از رشد برخی سرطان ها استفاده کرد.این داروها به ندرت استفاده می شوند، اما پزشک به شما می گوید که آیا درمان هورمونی برای شما مناسب است یا خیر.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.