طرز تهیه مربا کیوی و مربا هلو و مربا تمشک به روش ساده اما خوشمزه

امروز در قسمت آشپزی برای شما طرز تهیه ۳ مدل مربا خوشمزه را با آموزش ساده آورده ایم،با این دستور العمل ها میتوانید به راحتی در منزل مرباهای مختلف را درست کنید و نوش جان بفرمایید.

مربای کیوی با طعمی شیرین و کمی ترش فوق العاده است که تقریباً گرمسیری به نظر می رسد. کیوی ها دانه دارند اما بسیار ریز هستند و مزاحم نیستند. آنها یک بافت منحصر به فرد و خشمزه دارند. با این دستور هم میتوانید مربای فریزری درست کنید یا مربا را فرآوری کنید تا تا یک سال در انبار نگهداری شود.

۲-۱/۲ فنجان کیوی له شده
شکر ۴ پیمانه
۱/۴ فنجان آب لیمو

طرز تهیه مربا کیوی

کیوی را با قاشق بردارید و پوست آن را دور بریزید. کیوی را در یک قابلمه بریزید و با دستگاه پوره سیب زمینی له کنید تا یکدست شود. شکر و آب لیمو را اضافه کنید. مخلوط را بجوشانید، حرارت را کم کنید و به مدت ۱۵ دقیقه یا تا زمانی که غلیظ شود بجوشانید. هنگام جوشیدن هم بزنید تا نچسبد و نسوزد.

 نکته مهم در تهیه مربا:

دستور العمل های مربا را دو برابر نکنید و مقدار شکر را کم نکنید. انجام هر یک از این کارها ممکن است منجر به بهم خوردن طعم مربا میشود.

طرز پخت مربا کیوی

طرز تهیه مربا فریزری کیوی

برای مربای فریزری ، از شیشه های مربا که شسته و خشک شده اند یا شیشه های کنسرو شیشه ای که شسته شده اند و در آب در حال جوش قرار گرفته اند تا دمای ۱۸۰ درجه فارنهایت گرم شود، استفاده کنید. همیشه شیشه های داغ را با مربای داغ پر کنید، مگر اینکه از شیشه های پلاستیکی استفاده کنید. به یاد داشته باشید که حتی برای مربای فریزری فضای سر ¼ اینچی را بگذارید. اجازه دهید مربا به اندازه کافی خنک شود تا با درب مناسب بپوشانید. پس از خنک شدن به دمای اتاق، مربا را فریز کنید یا می توانید آن را در یخچال قرار دهید. مربای در یخچال را ظرف ۱ تا ۲ هفته استفاده کنید. مربای فریزر تا ۶ ماه خوب است.

روش درست کردن مربای پلمپ شده

برای مربا که در دمای اتاق نگهداری می شود، آب جوش آماده کنید و شیشه ها را در آب در حال جوش حرارت دهید تا آماده استفاده شود. درب ها را در آب گرم و صابون بشویید و کنار بگذارید.

مربا را از روی حرارت بردارید و کف را از آن جدا کنید. مربای داغ را داخل شیشه های داغ بریزید و یک ¼ اینچ فضای سرتان باقی بماند. قبل از قرار دادن درب شیشه، لبه های شیشه را تمیز کنید. نوارهای فلزی درب را روی خود محکم بچسبانید و در آب جوش قرار دهید. به مدت ۱۰ دقیقه عمل کنید.

مربای داغ را داخل شیشه های داغ بریزید و یک ¼ اینچ فضای سرتان باقی بماند. قبل از قرار دادن درب شیشه، لبه های شیشه را تمیز کنید. نوارهای فلزی را روی انگشت خود محکم بچسبانید و در قوطی حمام آب جوش قرار دهید. به مدت ۱۰ دقیقه عمل کنید. حرارت را خاموش کنید و درب آن را بردارید.

بعد از ۱۰ دقیقه شیشه ها را بردارید و روی توری یا حوله آشپزخانه روی پیشخوان قرار دهید. اجازه دهید شیشه های مربا بدون حرکت خنک شوند. ممکن است صدای پینگ بشنوید… شیشه ها مهر و موم شده اند. تا یک سال در جای خشک و خنک نگهداری شود.

طرز تهیه مربا هلو خانگی

وقتی به مربا فکر می کنید، احتمالاً این توت فرنگی یا زغال اخته است که به ذهنتان خطور می کند. اما مربای هلو خانگی یک مربای شیرین فوق العاده است! این مربای ساده را می توان با چند مواد اولیه به راحتی در منزل درست کرد.

۱۰ تا ۱۵ هلو بزرگ
شکر ۶ پیمانه
آب و پوست ۱ لیمو
۱/۲ قاشق چایخوری میخک (اختیاری)

دستورالعمل

حفره ها و قسمت های ناقص هلو را حذف کنید. در یک قابلمه بزرگ، هلوها را با آب کافی بجوشانید تا نسوزند. وقتی هلوها نرم شدند، آنها را در آسیاب غذا یا با مخلوط کن دستی پوره کنید. شکر، آب و پوست لیمو و میخک را اضافه کنید و به آرامی روی حرارت متوسط ​​رو به بالا بپزید تا غلیظ شود تا از چسبیدن یا سوختن آن جلوگیری شود.

برای اینکه مربای خود را تست کنید و ببینید درست شده است، یک قاشق فلزی سرد را در مربای در حال جوش فرو کنید. روی یک بشقاب، قاشق را به طرف خود بچرخانید تا مایع از آن خارج شود. مربا وقتی درست می‌شود که دو قطره به‌وجود آید که با هم سرازیر شوند و از لبه قاشق ورقه‌ای یا آویزان شوند.

قوطی آب جوش را آماده کنید و شیشه ها را در آب در حال جوش حرارت دهید تا آماده استفاده شوید. درب ها را در آب گرم و صابون بشویید و کنار بگذارید.

مربا را از روی حرارت بردارید و کف را از آن جدا کنید. مربای داغ را داخل شیشه های داغ بریزید و یک ¼ اینچ فضای سرتان باقی بماند. قبل از قرار دادن درب شیشه، لبه های شیشه را تمیز کنید. نوارهای فلزی را روی درب خود محکم بچسبانید و در  آب جوش قرار دهید. به مدت ۱۰ دقیقه عمل کنید.

طرز تهیه مربا هلو

حرارت را خاموش کنید و درب آن را بردارید. بعد از ۱۰ دقیقه شیشه ها را بردارید و روی توری یا حوله آشپزخانه روی پیشخوان قرار دهید. اجازه دهید شیشه های مربا بدون حرکت خنک شوند. ممکن است صدای پینگ بشنوید…شیشه ها مهر و موم شده اند! تا یک سال در جای خشک و خنک نگهداری شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله “طرز تهیه نان موز و نان سیب زمینی،خوشمزه و جدید” را نیز مطالعه بفرمایید.

مربای تمشک کم شکر

مربای تمشک ساده و میوه ای کم قند، یک پروژه کنسرو خانگی رضایت بخش است.

۸ فنجان تمشک تازه
شکر سفید ۳ و نیم پیمانه
۱قاشق غذاخوری پکتین کم قند(پکتین نوعی فیبر است که منشأ طبیعی دارد و در برخی میوه ها و سبزیجات یافت می شود و عمده ترین کاربرد های آن در صنایع دارویی و غذایی می باشد. این ماده که پلی ساکاریدی محلول با زنجیره هایی طولانی از قند های هضم نشدنی است، تحت حرارت منبسط شده و به ژل تبدیل می شود.)
۳ قاشق غذاخوری آب لیمو تازه یا بطری شده

طرز تهیه مربا تمشک

شیشه ها را با شستن در چرخه استریل کردن یا غوطه ور کردن در آب جوش به مدت ۱۰ دقیقه استریل کنید. شیشه های تمیز را روی یک حوله تمیز قرار دهید. ۲ بشقاب سرامیکی کوچک را در یخچال بگذارید زیرا بعداً برای تست ضخامت مربا به آنها نیاز خواهید داشت.

تمشک ها را بشویید و هر برگ را جدا کنید. آنها را له کنید یا با غذاساز به دقت پردازش کنید تا بافت مورد نظرتان به دست آید.

¼ فنجان پکتین را نگه دارید. پکتین، آب لیمو  و  شکر را در یک کاسه کوچک یا پیمانه اندازه گیری کنید و باهم مخلوط نمایید.

تمشک ها را در یک قابلمه بزرگ بریزید و مخلوط پکتین را اضافه کنید. روی حرارت متوسط ​​بالا، همه چیز را به جوش بیاورید تا با هم زدن کم نشود. تمام مدت هم بزنید تا مربا نسوزد. در این مرحله بقیه شکر را اضافه کرده و خوب هم بزنید و دوباره مربا را به مدت یک دقیقه بجوشانید. حرارت را خاموش کنید و ضخامت مربا را با قرار دادن یک قاشق کوچک روی یک بشقاب سرامیکی سرد تست کنید. اگر به اندازه کافی ضخیم باشد، تمام است. اگر خیلی آبکی بود، ¼ دیگر پکتین بیشتری اضافه کنید، دوباره به مدت ۱ دقیقه بجوشانید و دوباره با صفحه سرد دوم تست کنید.

اجازه دهید مربا به مدت ۱۰ دقیقه خنک شود، سپس هم بزنید تا میوه ها پخش شوند. اگر وقتی مربا را در شیشه ها قرار می دهید خیلی داغ باشد، تکه های میوه به سمت بالا شناور می شوند. در همین حال، درب صاف شیشه را در آب بسیار داغ (نه در حال جوش) قرار دهید تا آماده شوند.

شیشه های خود را با استفاده از ملاقه و قیف پر کنید و ۱/۴ اینچ فضای خالی در بالای شیشه بگذارید.

طرز تهیه مربا تمشک

لبه های شیشه ها را با یک حوله تمیز و مرطوب پاک کنید. درب شیشه ها را بگذارید و با حلقه ها محکم کنید. حلقه ها را خیلی محکم پیچ ندهید. شیشه ها را با پیروی از دستورالعمل های قوطی حمام آبی خود پردازش کنید.

آنها را برای چندین ساعت یا یک شب بدون مزاحمت بگذارید تا ببندند. اگر مرکز درپوش کمی فشرده شده باشد و با فشار دادن انگشت شما حرکت نکند، می توانید بفهمید که مهر و موم شده اند. مربا در انبار حدود یک سال ماندگاری دارد.

 

 

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.