طرز تهیه ادویه کاری مدرس در خانه

ادویه کاری مدرس یک ترکیب در ادویه هندی است که معمولاً برای طعم دادن به کاری، گوشت، سبزیجات و غذاهای مختلف استفاده می شود. تطبیق پذیری آن با غذاهای گوناگون باعث شده است که به همراه ۲ ترکیب محبوب دیگر، گرام ماسالا و ماسالای تنوری ، به یکی از محبوب ترین ترکیبات ادویه در جهان تبدیل کرده است.

کاری مدرس، یک ادویه استاندارد است که به طور منظم در منوی رستوران‌های هندی دیده می‌شود، از غذاهای فست فودی گرفته تا غذاهای سنتی. گمان می رود که این ادویه از شهری در جنوب هند به نام چنای که در گذشته به نام شهر مدرس شناخته می شد، سرچشمه گرفته باشد.

ترکیبات ادویه مدرس چیست؟

هر آشپز برای خود ترکیب منحصر به فرد از ادویه ها را دارد به این معنی که طعم می تواند بسته به ترکیب و نسبت ادویه های مورد استفاده متفاوت باشد. در زیر لیستی از ادویه جات رایج در ترکیب مدرس آورده شده است.

دانه های گشنیز
دانه های زیره
فلفل سیاه کامل
زردچوبه
دانه شنبلیله
دارچین
میخک
غلاف هل
برگ کاری
چیلی کشمیری، خشک شده

ادویه کاری مدرس چه طعمی دارد؟

کاری مدرس، چه بر پایه مرغ، بره، گوشت گاو یا سبزیجات، دارای طعمی خاکی داغ است که در پایان به طعمی از دارچین، میخک و هل ختم می شود. پودر چیلی آن به آرامی در یک خورش لذیذ و غلیظ غنی از روغن پخته می‌شود و حس و طعمی گرم‌بخش به آن می‌دهد. حرارت فلفل مدرس بستگی به این دارد که چه مقدار پودر فلفل کشمیری به مخلوط اضافه شده است.

طرز تهیه ادویه کاری مدرس در خانه

اولین مرحله این است که هر یک از مواد را اندازه بگیرید و سپس دانه های کامل را به آرامی در ماهیتابه خشک به مدت ۳۰ تا ۴۵ ثانیه تفت دهید تا معطر شوند. برخی افراد دوست دارند هر دانه ادویه را جداگانه تفت دهند. بسیار مهم است که از سوزاندن دانه ها خودداری کنید زیرا این کار طعم آنها را بی فایده می کند.

حرارت را ملایم نگه دارید و دانه ها را به آرامی دور تابه بچرخانید تا فقط از یک طرف آنها برشته نشوند.
به محض استشمام عطرهای جذابی که از دانه ها منتشر می شود، آماده هستند.
دانه ها را با هاون یا آسیاب ادویه یا آسیاب کوچک قهوه همراه با ادویه های باقیمانده از قبل پودر شده منتقل کنید و مخلوط کنید.
به ظرف دربسته منتقل کنید و تا ۲ ماه در یک کمد خنک تاریک نگهداری کنید.

۳قاشق غذاخوری دانه گشنیز
۳ قاشق غذاخوری دانه زیره
۲ قاشق غذاخوری فلفل سیاه
۲ قاشق غذاخوری دانه رازیانه
۱ قاشق غذاخوری دانه خردل سیاه یا قهوه ای
دارچین
۲ عدد برگ بو هندی
۱ قاشق غذاخوری دانه شنبلیله
۱ قاشق غذاخوری برگ خشک شنبلیله
۱ بادیان ستاره ای
۱۰ برگ کاری
۶ عدد میخک
غلاف هل ۸ عدد
۱ قاشق غذاخوری زردچوبه
۸ فلفل خشک کشمیری یا ۲ قاشق چایخوری پودر فلفل کشمیری

 

طرز تهیه ادویه کاری مدرس در خانه

 

دستورالعمل

یک تابه خشک را روی حرارت متوسط گرم کنید. وقتی داغ شد، دانه های گشنیز، زیره، دانه های فلفل سیاه، میخک، دانه های رازیانه، پوست کاسیا، دانه های شنبلیله، بادیان ستاره ای و غلاف هل را اضافه کنید. دور تابه بچرخانید.
بعد از ۱۵ ثانیه دانه های خردل، برگ بو و برگ کاری را اضافه کنید. ۳۰ ثانیه دیگر به تفت دادن ادامه دهید، تابه را به آرامی با حرکت چرخشی حرکت دهید تا نسوزد.
به محض استشمام عطرها و عطرهای جذابی که از دانه ها منتشر می شود، آماده هستند.
دانه های برشته شده را به همراه برگ های کاری، برگ های شنبلیله، زردچوبه و پودر فلفل به هاون، آسیاب ادویه یا آسیاب قهوه کوچک منتقل کنید. به صورت پودری صاف مخلوط کنید.
به ظرف دربسته منتقل کنید و تا ۲ ماه در یک کمد خنک تاریک نگهداری کنید.

ادویه ها تا چه زمانی تازه و معطر هستند؟

تفاوت پودر کاری با ادویه کاری مدرس چیست؟

در غرب، کلمه “کاری” یک اصطلاح گسترده برای توصیف انواع کاری هندی است که در هر دستور غذا از ترکیب متفاوتی از ادویه ها استفاده می شود. “پودر کاری” تصور شد و به عنوان یک ماده آماده به تجار بریتانیایی فروخته شد که قرار بود راهی ساده برای تکرار طعم کاری هندی باشد. ترکیبات اصلی پودر کاری شامل زیره، زنجبیل، سیر و زردچوبه است که رنگ زرد شدیدی را ایجاد می کند.

تفاوت اصلی در طعم فلفل است

هم پودر کاری مدرس و هم «پودر کاری» استاندارد بسیاری از مواد مشابه مانند زیره و زردچوبه دارند، با این حال، تفاوت اصلی در استفاده از فلفل کشمیری است که به مدرس گرمای بیشتری می بخشد. ادویه هایی مانند میخک، هل و دارچین نیز به پودر کاری مدرس بو و طعم بسیار معطر تری می دهند.

به طور سنتی برای طعم دادن به سس های گوشت، خورش سبزیجات و سوپ ها ساخته و فروخته می شود، همچنین یک ماریناد فوق العاده یا مالش خشک ایجاد می کند. مقادیر کمی را می توان با کره یا روغن ذوب شده مخلوط کرد و به عنوان خمیر استفاده کرد. یا سعی کنید یک قاشق چای خوری را با ماست، سس مایونز یا خامه ترش مخلوط کنید و از آن به عنوان سس غوطه ور استفاده کنید.

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.