تیفوس چه بیماری است؟

تیفوس چیست ؟

تیفوس چیست ؟ یک بیماری است که در اثر عفونت با یک یا چند باکتری ریکتزیال ایجاد می شود. کک ها، کنه ها ، شپش ها وقتی شما را گاز می گیرند، آن را منتقل می کنند. کک ها، کنه ها، شپش ها و کنه ها انواعی از حیوانات بی مهره هستند که به نام بندپایان شناخته می شوند. هنگامی که بندپایان حامل باکتری های ریکتزیال کسی را نیش می زنند، باکتری هایی را منتقل می کنند که باعث تیفوس می شود. خاراندن محل گزش باعث باز شدن بیشتر پوست می شود و به باکتری ها امکان دسترسی بیشتر به جریان خون را می دهد. زمانی که باکتری وارد جریان خون شد، به تکثیر و رشد ادامه می دهد.

تیفوس چه بیماری است؟

سه نوع مختلف تیفوس وجود دارد:

تیفوس همه گیر (ناقل از شپش).
تیفوس بومی (موش).
tsutsugamushi تیفوس

نوع تیفوسی که به آن مبتلا شده اید بستگی به چیزی دارد که شما را گاز گرفته است. بندپایان معمولاً ناقل سویه تیفوس منحصر به فرد گونه خود هستند.

شیوع تیفوس معمولاً فقط در کشورهای در حال توسعه یا در مناطق فقر، بهداشت نامناسب و تماس نزدیک با انسان رخ می دهد. تیفوس درمان نشده می تواند منجر به عوارض جدی شود و به طور بالقوه کشنده است. اگر مشکوک به ابتلا به تیفوس هستید، مهم است که به پزشک خود مراجعه کنید.

علت بیماری تیفوس

تیفوس مانند سرماخوردگی یا آنفولانزا از فردی به فرد دیگر منتقل نمی شود. سه نوع مختلف تیفوس وجود دارد و هر نوع توسط یک نوع باکتری ایجاد می شود و توسط نوع متفاوتی از بندپایان منتقل می شود.

تیفوس ناقل از شپش

این نوع توسط Rickettsia prowazekii ایجاد می شود و توسط شپش بدن و احتمالاً توسط کنه ها نیز حمل می شود. می توان آن را در سراسر جهان اما معمولاً در مناطقی با جمعیت زیاد و بهداشت ضعیف، جایی که شرایط باعث آلودگی شپش می شود، یافت می شود.

تیفوس بومی

این نوع که به عنوان تیفوس موش شناخته می شود، توسط ریکتزیا تیفی ایجاد می شود و توسط کک موش یا کک گربه حمل می شود. تیفوس بومی را می توان در سراسر جهان یافت. ممکن است در میان افرادی که در تماس نزدیک با موش ها هستند یافت شود.

تیفوس tsutsugamushi

این نوع توسط Orientia tsutsugamushi ایجاد می شود و توسط کنه ها در مرحله لاروی خود در زمانی که چیگر هستند حمل می شود. این نوع تیفوس بیشتر در آسیا، استرالیا، پاپوآ گینه نو و جزایر اقیانوس آرام یافت می شود. به آن بیماری tsutsugamushi نیز می گویند.

شپش، کک، کنه زمانی که از خون یک فرد مبتلا (تیفوس اپیدمی) یا یک جونده آلوده (هر یک از سه شکل تیفوس ذکر شده در بالا) تغذیه می کند، ناقل باکتری می شود.

اگر با این بندپایان حامل باکتری در تماس باشید (مثلاً با خوابیدن روی ملحفه‌های آلوده به شپش)، می‌توانید به چند طریق آلوده شوید. این باکتری علاوه بر اینکه از طریق پوست شما توسط نیش خود منتقل می شود، می تواند از طریق مدفوع نیز منتقل شود. اگر پوست ناحیه‌ای را که شپش‌ها یا کنه‌ها تغذیه می‌کنند خراش دهید، باکتری‌های موجود در مدفوع آنها می‌توانند از طریق زخم‌های ریز روی پوست وارد جریان خون شما شوند.

علائم تیفوس چیست ؟

علائم با توجه به نوع تیفوس کمی متفاوت است، اما علائمی وجود دارد که با هر سه نوع تیفوس همراه است، مانند:

سردرد
تب
لرز
کهیر

علائم اپیدمی تیفوس به طور ناگهانی ظاهر می شود و شامل موارد زیر است:

سردرد شدید
تب بالا (بالای ۱۰۲٫۲ درجه فارنهایت)
بثوراتی که از پشت یا قفسه سینه شروع می شود و گسترش می یابد
گیجی
بی حوصلگی و به نظر می رسد خارج از ارتباط با واقعیت است
فشار خون پایین (هیپوتانسیون)
حساسیت چشم به نورهای روشن
درد شدید عضلانی

پیشنهاد می کنیم مقاله “این نشانه ها میگوید موهایتان آسیب دیده است” را نیز مطالعه بفرمایید.

علائم تیفوس آندمیک به مدت ۱۰ تا ۱۲ روز و بسیار شبیه به علائم تیفوس اپیدمی است اما معمولاً شدت کمتری دارد. آنها عبارتند از:

سرفه خشک
تهوع و استفراغ
اسهال

علائمی که در افراد مبتلا به تیفوس tsutsugamushi مشاهده می شود عبارتند از:

تورم غدد لنفاوی
خستگی
ضایعه قرمز یا زخم روی پوست در محل گزش
سرفه کردن
کهیر
دوره نهفتگی این بیماری به طور متوسط ​​۵ تا ۱۴ روز است. این بدان معنی است که علائم معمولاً تا ۵ تا ۱۴ روز پس از گاز گرفتن ظاهر نمی شوند. مسافرانی که در سفر به خارج از کشور به تیفوس مبتلا می شوند، ممکن است تا زمانی که به خانه بازگردند، علائمی را تجربه نکنند. به همین دلیل مهم است که در صورت داشتن هر یک از علائم بالا، در مورد سفرهای اخیر به پزشک خود اطلاع دهید.

درمان تیفوس

علائم تیفوس چیست ؟

آنتی بیوتیک هایی که بیشتر برای درمان تیفوس استفاده می شوند عبارتند از:

داکسی سایکلین (Doryx، Vibramycin): درمان ترجیحی
کلرامفنیکول: گزینه ای برای کسانی که باردار یا شیرده نیستند
سیپروفلوکساسین (سیپرو): برای بزرگسالانی که قادر به مصرف داکسی سایکلین نیستند استفاده می شود

عوارض تیفوس چیست ؟

هپاتیت
خونریزی گوارشی که خونریزی داخل روده است
هیپوولمی، که کاهش حجم مایع خون است

Rate this post
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.