تمیز کردن و برق انداختن اجاق گاز با این روشها

*این مطلب در بهمن ۱۴۰۲ بروزرسانی شده است.

 برای خانمهای خانه دار که از تهیه وعده های غذایی لذیذ در خانه لذت می برند ، یادگیری نحوه تمیز کردن اجاق گاز بسیار مهم است چون پخت و پز در منزل حتما اجاق گاز شما را کثیف خواهند کرد پس امروز با ما همراه باشید تا بدانیم چطور میتوانیم گاز را برق بندازیم و تمیزش کنیم.  آشپزخانه مانند آهنربا تمام اعضای خانه و مهمانان را به خود جذب می کند، به این معنی که سزاوار توجه ویژه است. یک مکان برجسته در اینجا به اجاق گاز داده شده است که به طور مرتب نیاز به تمیز کردن و نگهداری دارد.

اقدامات پیشگیرانه هنگام تمیز کردن اجاق گاز

اگر قرار است تمیز کردن اجاق گاز کم و بیش در مقیاس بزرگ انجام شود، باید آن را از شبکه جدا کنید یا جریان گاز را قطع کنید.
صبر کنید تا سطح کار و تمام عناصر اجاق گاز خنک شوند.
اطمینان حاصل کنید که آشپزخانه ای که در حال تمیز کردن آن هستید به خوبی تهویه می شود.
استفاده از پاک کننده ها یا مواد ساینده برای جلوگیری از خراشیدگی روکش توصیه نمی شود. در آینده، سطح خراشیده شده کثیف تر و شستشوی آن دشوارتر می شود.
هنگام تمیز کردن، دستکش لاستیکی بپوشید – آنها از پوست دست شما محافظت می کنند.

بهترین روشهای تمیز کردن اجاق گاز

۱- تمیز کردن اجاق گاز با استفاده از آب و مایع ظرفشوئی

بیایید با روش قدیمی شروع کنیم – آب و مایع ظرفشوئی . واقعاً ، تمام آنچه برای تمیز کردن اجاق گاز خود نیاز دارید این دو مورد است.

تمیز کردن اجاق گاز چند مرحله ساده انجام می شود. نحوه انجام این کار در اینجا است. وسایل خود را تهیه کنید و با جدا کردن مشبکها و مشعلها از روی اجاق گاز شروع کنید. در این مرحله هرگونه کثیفی خشک را پاک کرده . با افزودن چند قطره مایع ظرفشوئی روی صفحه گاز کار را ادامه دهید. با حرکات دورانی کار کنید ، مایع را فشار دهید و صابون ظرف را به صورت قطره اضافه کنید.

به شعله های سوخت مشعل ها نگاهی بیندازید تا ببینید آیا مسدود شده اند. در صورت وجود ، با استفاده از قلم مو آنها را تمیز و پاک کنید. مشعل های مسدود شده در آشپزخانه خطری ایجاد می کنند به همین دلیل این مهم است.

مراحل شستشو را با شستشوی اجاق گاز و اسفنج به پایان برسانید. برای شستشو از آب استفاده کنید و با حوله آشپزخانه خشک کنید تا تمام شود.

بهترین روشهای تمیز کردن اجاق گاز

۲- آمونیاک

آمونیاک در تمیز کردن شبکه های اجاق گاز شما معجزه می کند. مقداری آمونیاک از داروخانه تهیه کنید و مشعل ها و مشبک ها را یک شب خیس کنید. قبل از افزودن آمونیاک ، اینها را در کیسه های زیپ دار ببندید. صبح روز بعد ، آنها را با آب بشویید و بقایای کثیفی گاز را مشاهده کنید.

۳- جوش شیرین و پراکسید هیدروژن برای تمیز کردن اجاق گاز

اگر در مورد چگونگی از بین بردن لکه های چربی تعجب می کنید ، این را امتحان کنید. اجاق گاز خود را با چند قاشق جوش شیرین و پراکسید هیدروژن تمیز کنید. کمی وقت بگذارید تا عمل کند و لکه های آزار دهنده را مشاهده خواهید کرد.

۴-آب

اگر هیچ گزینه جایگزین بدون مواد شیمیایی در اطراف خانه ندارید ، این روش را امتحان کنید. در یک تابه ، آب را به جوش آورید. این را روی قسمتهایی که لکه دارند بریزید و بگذارید بماند. با استفاده از اسفنج ، چند قطره صابون مایع بزنید و به طور طبیعی شاهد از بین رفتن لکه ها باشید.

۵- نمک و جوش شیرین

یک قاشق غذاخوری نمک و یک قاشق غذاخوری جوش شیرین ترکیب کنید و آب اضافه کنید تا یک خمیر خوب ایجاد شود. یک پارچه آشپزخانه تهیه کنید و آن را در این خمیر خیس کنید. قسمتهای بالای اجاق گاز را با این کار تمیز کنید و خوب پاک کنید.

۶-سرکه سفید برای تمیز کردن اجاق گاز

سرکه سفید یک تمیز کننده فوق العاده اجاق گاز است و هر بار مانند یک جذابیت عمل می کند. اگر می خواهید لکه های پخته و سرریز شده را بدون تعریق پاک کنید ، این را امتحان کنید. یک قسمت سرکه سفید را با دو قسمت آب معمولی مخلوط کنید. این را روی مناطق آسیب دیده اسپری کرده و پاک کنید.

سرکه سفید اسیدی است که ذرات را شل می کند و به آنها کمک می کند تا به راحتی از بین بروند. از این محلول می توانید برای اجاق گازهای شیشه ای نیز استفاده کنید. اگر سرکه سفید ندارید ، می توانید مشعل های اجاق گاز را با سرکه از نوع معمولی (مانند سرکه سیب) تمیز کنید تا نتایج را مقایسه کنید.

تمیز کردن اجاق گاز

۶-مایع ظرفشوئی و جوش شیرین

جوش شیرین و مایع ظرفشوئی را در قسمتهای مساوی مخلوط کنید. مخلوط کنید تا یک خمیر شکل بگیرد . این مخلوط را روی صفحات گاز و شعله ها بمالید و بگذارید به مدت یک ساعت بماند. شعله ها را بشویید و دوباره در جای خود قرار دهید به زودی تمیز خواهند شد.

۷- جوش شیرین و لیمو

جوش شیرین به از بین بردن لکه های سخت کمک می کند در حالی که لیمو دارای خواص ضد باکتری است ، به عنوان یک ضد عفونی کننده طبیعی عمل می کند. وقتی این دو را با هم ترکیب می کنید ، آنها معجزه می کنند تا حتی بهترین ذرات و کثیفی ها را نیز از بین ببرند.

این راه حل اجاق گازهای شیشه ای را خراشیده نمی کند. می توانید فقط با افزودن یک مشت جوش شیرین به سطح آن و تمیز کردن قسمت بالایی آن با یک برش لیمو ، آن را درست کنید. پس از شل شدن و پایان کار ، لکه ها را با دستمال مرطوب پاک کنید.

اگر از تمیز کننده اجاق گاز تجاری استفاده می کنید ، فقط آن را اعمال کنید و بگذارید یک شب بماند. اگر توده ها پس از شستشو و خشک شدن از بین نروند ، از تراش دهنده استفاده کنید. چند بار تکرار کنید تا کاملا تمیز شود.

پیشنهاد می کنیم مقاله “درمان شپش چگونه است؟” را نیز مطالعه بفرمایید.

۸- بلافاصله کثیفی را پاک کنید

بعضی اوقات هنگام آشپزی ذهن ما دور می شود و فراموش نمی کنیم لکه هایی ایجاد شود. اگر متوجه ریختن آب جوش از ظرف یا ریختن هر چیز دیگری شدید ، بلافاصله آن را با استفاده از اسفنج ، مواد شوینده صابونی و آب پاک کنید. اگر طغیان فرو رود ، زمان بیشتری برای تمیز کردن شما طول می کشد ، به همین دلیل این یک هک تمیز کردن واقعی است ، به همان سادگی که به نظر می رسد.

۹- به شعله ها توجه کنید

شعله ها قلب اجاق گازهای شما هستند. آنها منافذ زیادی دارند و شعله از آنها ناشی می شود. مشعل های مسدود شده در صورت عدم توجه به سرعت می توانند به خطر آشپزخانه تبدیل شوند. برای رفع این مشکل ، وقت اضافی را برای مراقبت از آنها بگذارید. قبل و بعد از پخت و پز بررسی کنید که آیا مسدود شده است.

اگر بله ، اجازه دهید آنها خنک شوند ، و آب را با مواد شوینده صابونی مخلوط کنید. اجازه دهید این حالت به مدت ۲۰ دقیقه خیس بخورد و با استفاده از مسواک یا یک برس خوب آشپزخانه با دقت آن را پاک کنید. فقط مطمئن شوید که آن را با جزئیات تمیز کرده و هیچ منطقه ای را از دست ندهید. برای توری های اجاق گاز نیز همین کار را انجام دهید. آنها را به مدت ۲۰ دقیقه در آب صابون خیس کنید و مانند همیشه تمیز کنید.

تمیز کردن اجاق گاز
تمیز کردن اجاق گاز

۱۰- فراموش نکنید که گاز خشک شود

پس از تمیز کردن ، اجازه دهید مشعل ها و مشبک ها کاملاً خشک شوند و اطمینان حاصل کنید که سطح رطوبت وجود ندارد. فقط بعد از خشک شدن کامل آنها را در جای خود قرار دهید.

تمیز کردن اجاق گاز کاملاً ضروری است اگر بخواهید دوام آن بیشتر باشد. اگر هر روز برای پاک کردن آن قدم بردارید ، مجبور نیستید پس از چند روز آن را عمیقاً تمیز کنید و لحظه ای طاقت فرسا را ​​پشت سر بگذارید. با استفاده از نکات و ترفندهای بالا ، تمیز کردن آن هر روز آسان است و فقط چند دقیقه طول می کشد.

چگونه اجاق گاز را تمیز کنیم؟

مواد شیمیایی حرفه ای که به طور خاص برای تمیز کردن اجاق گاز طراحی شده اند – اولین و واضح ترین انتخاب. فرمول فعال به سرعت با لکه های پیچیده مبارزه می کند و سیلیکون موجود در ترکیب پس از تمیز کردن به عنوان یک لایه محافظ روی سطح باقی می ماند. با این حال، درمان های خانگی اغلب به مبارزه با لکه های قدیمی کمک می کند.

لکه های سبک با محلول صابون پاک می شوند. به سادگی صابون، ژل یا مواد شوینده ظرف را با آب مخلوط کنید، محلول را روی لکه ها بمالید و ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید. تمیز کردن بدنه و فر بسیار راحت تر خواهد بود.

محلول صابون و سودا از مقادیر مساوی مواد شوینده و سودا – قوی ترین ماده در برابر چربی و کثیفی – ساخته شده است. برای تاثیر بهتر، می توانید کمی آب اضافه کنید، ترکیب حاصل را به بدن بمالید و ۱۵-۲۰ دقیقه صبر کنید.

سرکه (۹%) روی لکه ها گذاشته می شود و ۱۵ تا ۳۰ دقیقه باقی می ماند. برای این کار استفاده از بطری اسپری راحت تر است. خواص ضدعفونی کنندگی سرکه شناخته شده است. اغلب برای مبارزه با بوی نامطبوع در خانه توصیه می شود.

اسید سیتریک حل شده در آب یا آب لیمو بر روی کثیفی به روشی مشابه عمل می کند – آنها به سرعت آن را از بین می برند و عطر دلپذیر لیمو را در آشپزخانه به جا می گذارند. نمک سفره می تواند لکه های ساده را از بین ببرد – ۶ قاشق غذاخوری را در یک لیتر آب داغ بریزید. نتیجه حاصل می شود اگر ترکیب را به مدت ۸-۱۰ ساعت (یا تمام شب) روی سطح بگذارید. به یاد داشته باشید که نمک روی یک سطح تیره آثار باقی می گذارد، برای جلوگیری از آن سطح تمیز باید خشک شود.

سودا را نمی توان به صورت خشک استفاده کرد – فقط به صورت خمیر، اضافه کردن آب داغ، صابون مایع یا در واکنش با سرکه. محفظه تیره را با نوشابه نشویید – ممکن است آثار باقی بماند. جوش شیرین یک درمان قدرتمند و همه کاره است که می تواند برای اثربخشی بیشتر به هر داروی دیگری اضافه شود.

صابون لباسشویی یک کار عالی برای از بین بردن لکه ها نه تنها بر روی لباس، بلکه در سطوح مختلف خانه نیز انجام می دهد. برای سهولت استفاده در خانه، به صورت مایع هم تولید می شود.

پودر خردل که در آب گرم رقیق شده و به صورت خمیر غلیظی در می آید، چربی را به خوبی حل می کند – روشی سازگار با محیط زیست و ایمن برای شستن سطوح و ظروف آشپزخانه در خانه. این ترکیب باید چند ساعت کار کند، پس از آن می توان سطح را بدون تلاش زیاد تمیز کرد.

نحوه تمیز کردن دستگیره های گاز

محلول صابون، جوش شیرین یا نمک بعید است که به پوشش آسیب برساند. با آمونیاک یا سرکه بهتر است مراقب باشید و محلولی را با آب به نسبت ۱:۱ تهیه کنید. یک گزینه پیچیده تر، اما همچنین موثرتر ۷۰۰ میلی لیتر آب سرد و ۲۰۰ میلی لیتر سرکه است. قطعات قابل جابجایی در این ترکیب غوطه ور می شوند، که به جوش می آید.

تمیز کردن مشعل

این عناصر معمولا زیاد کثیف نمی شوند، پس کافی است آنها را با یک پارچه مرطوب پاک کنید و پس از خشک شدن به جای خود برگردانید. ابتدا مطمئن شوید که همه چاه ها تمیز هستند. یک سوزن معمولی به تمیز کردن آنها کمک می کند.

اگر هنوز آلودگی وجود دارد، یک راه ساده برای از بین بردن سریع آن وجود دارد.

مشعل ها در یک حوضچه قرار می گیرند و با اسید سیتریک پوشانده می شوند. آب جوش را اضافه کنید و بگذارید ۳-۵ دقیقه بماند.
از نوشابه، هر ماده شوینده ظرفشویی و سرکه محلولی تهیه کنید. تمام مشعل ها پس از اسید سیتریک و آب جوش در این محلول قرار می گیرند.
کافی است عناصر را کمی با یک برس مالش دهید – خاک به سرعت شروع به از بین رفتن می کند.

4/5 - (1 امتیاز)
فیسبوک توییتر گوگل + لینکداین تلگرام واتس اپ کلوب
 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.